Hop til indhold

Kære hundeejer - vær kritisk og stil krav

Lenschow
 Share

Recommended Posts

Ja jeg har læst dem - der er rigtig noget der - jeg synes det er et lidt interessant område. Fx de racemæssige forskelle de viser. Stanley Corens liste med intelligens kan også bruges - bare ikke til at se om en race er klog eller ej:-) Men til at se hvordan racerne lærer. Den slags tager man højde for i træningen - eller burde:cool:

Når du skriver ind i quoten, kommer dine kommentarer ikke med her.

Jeg skrev:

Iøvrigt kommer vi ikke udenom fri shaping vha. klikker uden en klassisk betingning, idet dyret jo er blevet betinget på klikker/target.

Intet om klassisk betingning i sammenhæng med lokning

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Alt hvad du skriver her er operant betingning - at rykke sin hund i halsbåndet for at få den til at gå pænt er også operant betingning. Operant adfærd er AL adfærd som kan påvirkes af straf eller belønning - alle adfærd SOM IKKE er reflekser kan det. Der tales i definitionen af operant betingning om stimulus - adfærd - konsekvens. At lokke er f.eks. at tilføre en stimulus til situationen som kan sætte adfærden i gang men det er stadig konsekvensen der afgør om adfærden optræder oftere eller ophører. (Bare se på omvendtlokning!).

Naturligvis er det konsekvensen som styrer frekvensen af adfærden eller adfærdens ophør.

Det kan mange hundeejere som kommer forkert ud af nedtrapning af belønning skrive under på.

De stimuli som optræder i situationen kan man arbejde bevidst med - man kan lære hunden at diskriminere eller generalisere alt efter målet med træningen. At jeg ikke ønsker at lokke skyldes netop at jeg tidligt ønsker at hunden generaliserer og dermed gør adfærden mindst muligt afhængig af situationen. Men det kommer jo anpå hvad målet er - med nogle adfærd er det f.eks. en god ide at sørge for at diskriminere - at hunden forbinder en bestemt stimulus(eller flere) med at en bestemt adfærd her vil blive belønnet.

Når folk bruger straf og tvang er det også operant betingning - det der skiller nogle metoder fra andre er bare hvilke konskvenser man benytter sig af til at få en adfærd mere eller mindre sandsynlig. Også ved strafbaserede procedurer generaliseres og diskrimineres der - et eksempel er jo f.eks. at nogle hunde lærer at undertrykke uønskede adfærd når ejeren er tilstede. Dette er diskrimination. Hunden har lært at når ejer er tilstede vil x adfærden blive straffet. Dette har den lært som følge af en operant procedure: adfærd x følges af slag med avis. Adfærd x bliver mindre sandsynlig, men kun når ejer er tilstede.

Tak for lektionen :-D

Fint forklaret.

Jeg har absolut ikke erfaring for at lokning, anvendt korrekt, hæmmer tidlig generalisering :vedikke:

Mange bruger udtrykket " at træne operant " helt synonymt med frishaping. Og det er ikke korrekt

Enig. Lige så lidt som "klikkertræning" nærmest er blevet synonym for frishaping!

Det er klart at så længe en hund opererer på sine omgivelser - altså frivilligt udfører en handling - må der være tale om en operant handling, hvad enten den er lokket af en godbid holdt af ejeren eller lokket af en spændende duft den ønsker at undersøge nærmere.

Eller at den undlader at udføre en handling.

På den måde er alt hunden gør operant, så længe den selv kontrollerer sine bevægelser, hvad den forhåbentligt gør :-D

Når trænere eller andre hentyder til fri shaping vha. klikker som læringsmetode er der både operant og klassisk betingning til stede, det er vi sikkert enige i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er klart at så længe en hund opererer på sine omgivelser - altså frivilligt udfører en handling - må der være tale om en operant handling, hvad enten den er lokket af en godbid holdt af ejeren eller lokket af en spændende duft den ønsker at undersøge nærmere.

Eller at den undlader at udføre en handling.

På den måde er alt hunden gør operant, så længe den selv kontrollerer sine bevægelser, hvad den forhåbentligt gør :-D

Det er ikke frivillighed i hverdagsproglig forstand der definerer operant betingting som netop operant betingning. Det er bare at det ikke er en adfærd som er en refleks (de er netop "ufrivillige"). Hvis du maser hundens mås i jorden for at få den til at sætte sig er det også en operant betingningsprocedure der foregår. Hunden lærer at sætte sig for at undgå et ubehag. Igen operant (men ikke specielt frivilligt i hverdagssproglig forstand, men den vælger at sætte for at undgå ubehaget)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor :Jeg skrev:

Intet om klassisk betingning i sammenhæng med lokning

Unskyld men jeg forstår ikke hvad du mener her. Heller ikke lige sammenhængen. Vil du ikke forklare nærmere
?

Det tror jeg egentlig ikke..

Prøv at læse indlægget igen, eller rettere det indlæg fra Lenschow jeg svarer på i citatet herover, for det du har citeret mig for her er svar til Lenschow, som spørger til min forklaring på noget jeg ikke har skrevet

Og så bliver det pludselig vældig kompliceret :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

?

Det tror jeg egentlig ikke..

Prøv at læse indlægget igen, eller rettere det indlæg fra Lenschow jeg svarer på i citatet herover, for det du har citeret mig for her er svar til Lenschow, som spørger til min forklaring på noget jeg ikke har skrevet

Og så bliver det pludselig vældig kompliceret :-D

Helt ok:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites