Hop til indhold

depositum


Gæst britta
 Share

Recommended Posts

Tak Audrey!

Jeg er helt enig, tror ikke at den nye ejer ved det. Men synes også det ville være synd når Valentino bliver brugt til avl. Folk stoler jo på når man finder en avlshand at han laver sunde hvalpe.

Min lille dreng jeg havde reserveret havde alvorlige defekter.

Den anden tæve fik kun en kæmpe hvalp der var så deform at dyrlægen mente at Helle som opdrætteren hedder ikke skulle se den.

Den tredje tæve fik 2 sunde hvalpe, men hvoraf den ene døde med 5 uger.

Den 4 tæve fik åbenbart 4 sunde hvalpe alle piger og det er disse piger hun har til salg på gul og gratis nu

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Forstår godt du er skuffet og sur og vil have pengene tilbage. Det er også din ret...

Men skulle det ende sådan, at du ikke får dem igen, så synes jeg du skal se på det som at det er meget billigt sluppet med 2000 kroner og skuffelse, i forhold til hvor dyrt både i kroner og følelser det kunne være blevet hvis du havde fået en hvalp derfra.

Trods alt bedre med ingen hvalp, end betale fuld pris for en syg hvalp som kræver dyr behandling eller dør :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår godt du er skuffet og sur og vil have pengene tilbage. Det er også din ret...

Men skulle det ende sådan, at du ikke får dem igen, så synes jeg du skal se på det som at det er meget billigt sluppet med 2000 kroner og skuffelse, i forhold til hvor dyrt både i kroner og følelser det kunne være blevet hvis du havde fået en hvalp derfra.

Trods alt bedre med ingen hvalp, end betale fuld pris for en syg hvalp som kræver dyr behandling eller dør :(

 

Helt enig :5up:

 

Men dette er lige så meget en principsag og sådan en opførsel skal man bare ikke finde sig i. Du har ret i at 2000 kr er billigt sluppet i den forstand, men om det så drejede sig om 500 kr. ville jeg gøre hvad jeg kunne, for at få en hundealver/svindler som hende ned med nakken. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig :5up:

 

Men dette er lige så meget en principsag og sådan en opførsel skal man bare ikke finde sig i. Du har ret i at 2000 kr er billigt sluppet i den forstand, men om det så drejede sig om 500 kr. ville jeg gøre hvad jeg kunne, for at få en hundealver/svindler som hende ned med nakken. :engel:

 

Ja helt sikkert! Og især fordi det bare ikke må kunne betale sig for den slags at avle hunde, er helt enig det er jo kun en god forretning, så længe folk finder sig i det. Hunde som er født med defekter som de dør af, skal hun vist også betale pengene tilbage for hvis det er rigtigt. Men der er nok ikke mange som har tid, økonomi og overskud til at gå rettens vej, når hun samtidig bliver personlig osv... Det er efterhånden mange gange man har kunne læse om netop det sted rundt omkring...

Link til indlæg
Del på andre sites

Føj hvor er det forfærdeligt det hun har gang i ! Kan hun slet ikke se at det er helt forkert ?

 

Var iøvrigt lige inde på hendes hjemmeside, og er jeg den eneste der synes at hendes såkaldte "Chihuahua"'s er lidt flade/deforme i hovederne ?

 

Jeg tænker hun på et tidspunkt sikkert har mixet sine pekingesere ind over :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Britta- hvis een har købt en hanhund til avl af en uautoriseret kennel, er hun ligeså galt på den som sælger.Aner intet om seriøs hundeavl og er hellerikke på nogen måde interesseret i det.

Enten er hun dum som en dør, eller også er de bekendte.Og har samme interesser.

Ingen med bare lidt viden køber en hanhund, til avl, der ikke er fremstillet på udstilling, som har stambog og sundhedsattest, eller vil se hvad afkom han laver.

Jeg tror ikke, du herhjemme kan købe en god sund hanhund med gennemslagskraft til sine hvalpe for under 50.000 kr.Her menes selvfølgelig med papirer og exteriørbedømmelser.

Find ud af om Forbrugerrådet kan hjælpe dig med dit depositum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg har også lige kigget på hendes hjemmeside og jeg var da godt nok ved at brække mig over alt det lyserøde bling bling! images_2332362a3e4d32e8d4861ed998e21d77.gif

 

Synes heller ikke at der står meget andet end at "hun elsker sine hunde højere end noget eller nogen anden i hele universet og de elsker hende lige så højt!"

 

Mage til selvfed hjemmeside håber jeg man skal lede længe efter... :roll:

 

Kan godt se at hun har skrevet om dig og det er da godt nok noget af det mest barnlige at hænge en af sine kunder ud på den måde! Hun har skrevet et sted på hjemmesiden at depositummet IKKE bliver betalt tilbage, hvis køber fortryder, men da det jo ikke er tilfældet i din sag, burde hun ikke kunne slippe afsted med at tilbageholde dine penge uden at tilbyde dig en ny hvalp (hvilket jeg fornemmer, hun ikke er interesseret i)

Hun skriver at det er hendes sikkerhed, men det er jo omvendt også DIN sikkerhed for, at der er en hvalp til dig så der må været et eller andet hun har misforstået. Det er jo lige så meget hendes ansvar at vurdere sine købere, som det er købers ansvar at vurdere sælger inden man indgår en aftale.

 

Håber på det bedste for dig, og at du næste gang har gjort forarbejdet så det ikke går så galt igen.. :ae:

 

Nu ved jeg ikke ret meget om chihuahuaer, men er det ikke lidt tankevækkende at der er flere hvalpe fra forskellige kuld, som dør fra hende??? :vedikke::cry:

 

Synes godt nok også det er en komplet håbløs hjemmeside. En ting er, at den er ultra-amatøragtigt lavet med alle de rammer og forskellige skrifttyper og brugeruvenlighed (f.eks. kommer man ind på sider, hvor hovedmenuen forsvinder helt og man kun kan komme videre ved at klikke sig tilbage) og lyserøde hoppebamser og hjerter og blomster alle vegne. Fy farn, det er som om et glansbilledalbum har kastet op på det site.

Men indholdet ... stavefejl overalt, og kun usaglig snak om, hvor hjertevarm og hurra hurra, hun selv er. Og at hun så hænger kunder ud og ikke forstår, at depositum da også er en garanti for køber, jamen ... hun er da godt nok ikke for kvik.

Jeg synes, den oooooooser af uvidenhed omkring hunde - det ligner noget, en eller anden lille, forkælet småpige har strikket sammen.

Men jaja, hvis man ønsker sig en chi-hvalp og koncentrerer sig om nuttede hvalpebilleder, så kan man jo godt blive forblændet. Det er dyre lærepenge at skulle lære på den hårde måde at se sig bedre for. Lidt for dyre, i dette tilfælde.

 

TS, jeg synes klart, du skal gå videre med sagen med retshjælp og forbrugerråd, for du har klart en god sag, når nu dit depositum var for en hvalp, som døde, og hun ikke ville betale det tilbage efter det. Og jeg synes også, du skal hjælpe med at sprede ordet på dba og gul og gratis, når hun annoncerer der. For hun kan jo sikkert forblænde mange andre også, kan jeg forestille mig. Så al modstand, hun kan få, som kan hjælpe med at holde folk fra hendes kennel, det vil være godt. Stakkels hunde, jeg har sgu ondt af dem, at de skal avle og avle med sygdomme og andre problemer - og få hvalpe, som dør i flæng efter de er født.

 

Puhhhh ... det er lige præcis sådan noget som det her, der er grunden til, at jeg er så stor modstander af stue- og hyggeopdræt. Jeg ville virkelig ønske, man på en eller anden måde lovgivningsmæssigt kunne stramme op på området, så det ikke var så pissenemt for enhver idiot at lave hvalpe, som det passer dem. :damn::megaked:

Som om der ikke var nok ulykkelige hunde i verden. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Joey- S

Nu er der altså lige forskel på stueopdræt.

Jeg har faktisk også stue/sovekammeropdræt og derfor ingen burhunde eller løbegårds- hunde i mit hus. Det kan sagtens prakticeres med lidt plads og forskellige rum, så tæven får et føderum , et rum , når hvalpene er over 3 uger osv..

En tæve har behov for et rum til fødsel og yngelpleje hvor ingen af hussstandens andre dyr har adgang overhovedet. Efter ca 3 uger må husstandens andre hunde måske se og kigge på de små , når de begynder at komme ud af fødekassen og så har de små også brug for plads til udvikling af krop osv.

Senere kan de små hilse på hustandens andre flinke hunde,f.eks i haven.

Din nedvurdering af stuedræt er i mine øjne forkert, da en tæve, der ikke befinder sig på et sted med 20 avlshunde i diverse bure/indhegninger,, forventer nærkontakt og hygge, også under yngelplejen.

Altså alle dem jeg kender, der ikke har burhunde, de har et rum , hvor de også sover med tæve og hvalpe til mindst 3 ugers alderen.

Disse tæver har det faktisk i min optik noget bedre end på de store kenneler med masser af kuld og kun minimal kontakt for at cheke nyfødtes vægtøgning.

Så jeg foretrækker altså stue/husopdræt og ville aldrig købe en hvalpe fra et sted, med mange kuld /år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Hej Joey- S

Nu er der altså lige forskel på stueopdræt.

Jeg har faktisk også stue/sovekammeropdræt og derfor ingen burhunde eller løbegårds- hunde i mit hus. Det kan sagtens prakticeres med lidt plads og forskellige rum, så tæven får et føderum , et rum , når hvalpene er over 3 uger osv..

En tæve har behov for et rum til fødsel og yngelpleje hvor ingen af hussstandens andre dyr har adgang overhovedet. Efter ca 3 uger må husstandens andre hunde måske se og kigge på de små , når de begynder at komme ud af fødekassen og så har de små også brug for plads til udvikling af krop osv.

Senere kan de små hilse på hustandens andre flinke hunde,f.eks i haven.

Din nedvurdering af stuedræt er i mine øjne forkert, da en tæve, der ikke befinder sig på et sted med 20 avlshunde i diverse bure/indhegninger,, forventer nærkontakt og hygge, også under yngelplejen.

Altså alle dem jeg kender, der ikke har burhunde, de har et rum , hvor de også sover med tæve og hvalpe til mindst 3 ugers alderen.

Disse tæver har det faktisk i min optik noget bedre end på de store kenneler med masser af kuld og kun minimal kontakt for at cheke nyfødtes vægtøgning.

Så jeg foretrækker altså stue/husopdræt og ville aldrig købe en hvalpe fra et sted, med mange kuld /år.

 

Åh, undskyld - jeg formulerede mig uklart. Jeg er imod HYGGEOPDRÆT uden stamtavle og DKK-godkendelse. Dels fordi det giver rum til sådan nogle som hende der omtales i denne tråd (hvor DKK ikke kan gøre noget nu, siden hun er smidt ud) - og dels fordi der simpelthen bare er for mange hunde i verden, så jeg synes, man skal begrænse al avl meget, meget mere end man gør. Der er og kommer alt for mange hvalpe hele tiden.

 

Stueopdræt er fjong nok - når det foregår med seriøsitet og der tjekkes for arvelige sygdomme etc. - for at føre nogle racer videre, som jo skal bevares. Så en del avl skal der jo være. Og selvfølgelig er det da rarere for tæven og hvalpebasserne at kunne nygge og putte i huset, som du beskriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vi jo nok enige, for en kvnde som hende den omtalte, er jo lidt alternativ. Uden specialklub, uden samarbejdspartenere, sansynligvis måske med papirløse hunde, købt billigt af diverse, der har fortrudt deres køb og så tillige erhvervet dem billigt.

 

HUN ER SANSELIG IKKE DEN ENESTE AF DISSE , I DENNE BRANCE ELLER HOBBYVERDEN.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, undskyld - jeg formulerede mig uklart. Jeg er imod HYGGEOPDRÆT uden stamtavle og DKK-godkendelse. Dels fordi det giver rum til sådan nogle som hende der omtales i denne tråd (hvor DKK ikke kan gøre noget nu, siden hun er smidt ud) - og dels fordi der simpelthen bare er for mange hunde i verden, så jeg synes, man skal begrænse al avl meget, meget mere end man gør. Der er og kommer alt for mange hvalpe hele tiden.

 

Stueopdræt er fjong nok - når det foregår med seriøsitet og der tjekkes for arvelige sygdomme etc. - for at føre nogle racer videre, som jo skal bevares. Så en del avl skal der jo være. Og selvfølgelig er det da rarere for tæven og hvalpebasserne at kunne nygge og putte i huset, som du beskriver.

 

Jeg forstår simpelthen ikke hvordan du kan mene, at tavleløs opdræt er SÅÅÅ forfærdeligt, når du har en gadehund. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg forstår simpelthen ikke hvordan du kan mene, at tavleløs opdræt er SÅÅÅ forfærdeligt, når du har en gadehund. :vedikke:

 

Netop derfor. Og det skal jeg gerne forklare og uddybe.

Jeg har en spansk hund, fordi jeg ville gøre en forskel for en hund, som havde været udsat for forfærdelige ting og for alvor trængte til et godt og kærligt hjem. En hund, som var kommet på internat, hvor hundene neutraliseres, og hvor det er målet at ingen uønskede hunde nogensinde skal have hvalpe, så bestandene af hunde uden hjem bringes ned. Internater, hvor der kæmpes en hård kamp for at give de dyr, der nu engang er her, ordentlige vilkår.

En hund fra et land, som desværre har en dyrefjendsk mentalitet som gør, at de mishandler hunde og skaffer sig af med dem som skrald.

En hund, som ikke er et resultat af, at mennesker med vilje har avlet den frem, men som er kommet ved et uheld - og nu er den her altså.

Vi her i Danmark har en dyrevenlig mentalitet og et økonomisk og ressourcemæssigt overskud, som jeg mener, vi skal smitte andre lande med. Bl.a. ved at hjælpe dyrene også udenfor Danmark.

Den organisation, jeg adopterede min hund igennem, kæmper både praktisk for at redde hunde (f.eks. ved dyrlægehjælp, neutralisering og adoption) og politisk - de og internaterne og de samarbejdende dyreværnsorganisationer gør en kæmpe indsats for at få ændret i lovgivning og generel behandling af dyr. Ikke blot i Danmark, men i hele verden.

 

Jeg ville IKKE støtte hyggeopdræt herhjemme, fordi jeg ikke vil støtte unødig avl af hunde, så længe der er for mange hunde på verdensplan, som ikke har et hjem.

Jeg synes, mennesker, som med vilje laver hvalpe som hygge - og altså ikke fordi der er racer, der skal føres videre - er med til at bidrage til verdens overbefolkning af hunde, og det er jeg imod. Så længe, der er underbemidlede lande og lande, hvor det tager tid at ændre deres mentalitet og oplysning omkring dyr, så bør man begrænse avl. Hver gang, der kommer flere hvalpe herhjemme, så er de med til at få andre hunde fra dårligere kår længere bagom i køen. Sagt på en anden måde: Så længe, annonceportalerne bugner med flere hvalpe, end der er aftagere til, er det mere usandsynligt, at andre vælger at hjælpe dyr fra u-lande eller dårlige kår såvel som danske omplaceringshunde, og det synes jeg, sorry, er lidt egoistisk af os som danskere.

 

Jeg kiggede i øvrigt først på danske internater, da jeg skulle have en hund, for ligesom at "gribe i egen barm først", men der var ingen små hunde, som passede til mig, de eneste hunde, der var, var faktisk store racer og amstaffs. Så gik jeg udenfor landets grænser.

 

Svar nok? Ellers må du spørge ind, så skal jeg uddybe endnu mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Så er vi jo nok enige, for en kvnde som hende den omtalte, er jo lidt alternativ. Uden specialklub, uden samarbejdspartenere, sansynligvis måske med papirløse hunde, købt billigt af diverse, der har fortrudt deres køb og så tillige erhvervet dem billigt.

 

HUN ER SANSELIG IKKE DEN ENESTE AF DISSE , I DENNE BRANCE ELLER HOBBYVERDEN.

 

Ja, det tror jeg også, vi er. :-)

 

Og nej, hun er desværre langt fra den eneste. Suk. Gid det dog var nemmere at forbyde mennesker at have hund - og avle på dem. Aner ikke hvordan, men det er bare så nederen at sådan en som hende kan få lov at lave hvalpekuld efter hvalpekuld.

 

Man må i hvert fald som minimum bare håbe, at folk mere og mere bliver ordentligt oplyst om at se sig ordentligt for, inden de køber hund. Så der til sidst ikke er kunder til sådan nogle som hende. Det er virkelig svinsk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår simpelthen ikke hvordan du kan mene, at tavleløs opdræt er SÅÅÅ forfærdeligt, når du har en gadehund. :vedikke:

Jeg har to tavleløse blandings-og omplaceringshunde, og jeg støtter heller ikke tilfældig, tavleløs avl! Mine hunde er kommet til mig gennem internater, der arbejder hårdt for at "rydde op" efter ansvarsløse mennesker, og hjælpe forsvarsløse dyr. Jeg er helt med på Joey-Salomes tankegang her:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Netop derfor. Og det skal jeg gerne forklare og uddybe.

Jeg har en spansk hund, fordi jeg ville gøre en forskel for en hund, som havde været udsat for forfærdelige ting og for alvor trængte til et godt og kærligt hjem. En hund, som var kommet på internat, hvor hundene neutraliseres, og hvor det er målet at ingen uønskede hunde nogensinde skal have hvalpe, så bestandene af hunde uden hjem bringes ned. Internater, hvor der kæmpes en hård kamp for at give de dyr, der nu engang er her, ordentlige vilkår.

En hund fra et land, som desværre har en dyrefjendsk mentalitet som gør, at de mishandler hunde og skaffer sig af med dem som skrald.

En hund, som ikke er et resultat af, at mennesker med vilje har avlet den frem, men som er kommet ved et uheld - og nu er den her altså.

Vi her i Danmark har en dyrevenlig mentalitet og et økonomisk og ressourcemæssigt overskud, som jeg mener, vi skal smitte andre lande med. Bl.a. ved at hjælpe dyrene også udenfor Danmark.

Den organisation, jeg adopterede min hund igennem, kæmper både praktisk for at redde hunde (f.eks. ved dyrlægehjælp, neutralisering og adoption) og politisk - de og internaterne og de samarbejdende dyreværnsorganisationer gør en kæmpe indsats for at få ændret i lovgivning og generel behandling af dyr. Ikke blot i Danmark, men i hele verden.

 

Jeg ville IKKE støtte hyggeopdræt herhjemme, fordi jeg ikke vil støtte unødig avl af hunde, så længe der er for mange hunde på verdensplan, som ikke har et hjem.

Jeg synes, mennesker, som med vilje laver hvalpe som hygge - og altså ikke fordi der er racer, der skal føres videre - er med til at bidrage til verdens overbefolkning af hunde, og det er jeg imod. Så længe, der er underbemidlede lande og lande, hvor det tager tid at ændre deres mentalitet og oplysning omkring dyr, så bør man begrænse avl. Hver gang, der kommer flere hvalpe herhjemme, så er de med til at få andre hunde fra dårligere kår længere bagom i køen. Sagt på en anden måde: Så længe, annonceportalerne bugner med flere hvalpe, end der er aftagere til, er det mere usandsynligt, at andre vælger at hjælpe dyr fra u-lande eller dårlige kår såvel som danske omplaceringshunde, og det synes jeg, sorry, er lidt egoistisk af os som danskere.

 

Jeg kiggede i øvrigt først på danske internater, da jeg skulle have en hund, for ligesom at "gribe i egen barm først", men der var ingen små hunde, som passede til mig, de eneste hunde, der var, var faktisk store racer og amstaffs. Så gik jeg udenfor landets grænser.

 

Svar nok? Ellers må du spørge ind, så skal jeg uddybe endnu mere.

 

Så din definition på unødig avl er hunde, som ikke har stamtavle?

 

Jeg beundrer hvor meget du har sat dig ind i forholdene i andre lande, men vi er nok bare uenige. Som jeg har skrevet i en anden tråd, var min intention i første omgang faktisk at adoptere en internathund, men blev afvist pga. hvad jeg selv synes er en lidt urimelig detalje. Efterfølgende fandt jeg så et kuld hos en familie jeg var tryg ved. Jeg tænkte ikke på at adoptere fra andre lande, da jeg har flere uheldige oplevelser med det.

 

At man ikke køber en hund med stamtavle, er altså ikke ensbetydende med, at man ikke vil betale for det= uansvarlig og det er heller ikke kun tavleløse hunde som er til omplacering så jeg forstår nok ikke helt, hvordan forbud mod tavleløs avl vil være en løsning. Derudover har jeg også hørt om dkkavlere, som ikke avler efter bogen, og hvis det passer, så det er da heller ikke nogen garanti.

 

Selvfølgelig ville det være fantastisk, hvis man helt kunne udrydde problemerne med uønskede hunde i andre lande, men at det ansvar skal være danske hundeejeres, er jeg ikke helt enig i.

 

Du må godt kalde mig egoist, jeg har fået den hund, som passer helt perfekt til mig og hvis ikke det skal være det vigtigste når man køber hund, så ved jeg ikke hvad...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to tavleløse blandings-og omplaceringshunde, og jeg støtter heller ikke tilfældig, tavleløs avl! Mine hunde er kommet til mig gennem internater, der arbejder hårdt for at "rydde op" efter ansvarsløse mennesker, og hjælpe forsvarsløse dyr. Jeg er helt med på Joey-Salomes tankegang her:5up:

 

Jeg kan nok bare ikke helt følge den tankegang, at mennesker som enten avler eller køber uden stamtavle er ansvarsløse!

 

Der findes desværre for mange, som skamavler på deres hunde pga. penge, men det er da ikke alle, så hvorfor det skal være ulovligt for "almindelige mennesker" at få hvalpe forstår jeg ikke. Min hvalp kommer da heller ikke fra en hvalpefabrik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke at jeg har kaldt dig ansvarsløs? :-D Du elsker din hund og passer godt på hende :5up: Ligesom du ville have elsket og passet på en omplaceringshund hvis du havde fået den i stedet.

Mennesker som den chihuahua avler som tråden omhandler, kan vi vel godt blive enige om er ansvarsløs? Og hvem end der solgte Sally til en junkie der ikke passede hende? Og hvem end der avlede Charles og hans bror (og Gud ved hvor mange andre der har været i kuldet) og solgte dem til en tilfældig tøs, som blev træt af dem efter et par dage, og gav dem til sin kæreste (som heller ikke gad have dem), som bankede dem med et læderbælte og lod dem sidde i en kattetransportkasse -også uansvarlig, ja?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Så din definition på unødig avl er hunde, som ikke har stamtavle?

 

Jeg beundrer hvor meget du har sat dig ind i forholdene i andre lande, men vi er nok bare uenige. Som jeg har skrevet i en anden tråd, var min intention i første omgang faktisk at adoptere en internathund, men blev afvist pga. hvad jeg selv synes er en lidt urimelig detalje. Efterfølgende fandt jeg så et kuld hos en familie jeg var tryg ved. Jeg tænkte ikke på at adoptere fra andre lande, da jeg har flere uheldige oplevelser med det.

 

At man ikke køber en hund med stamtavle, er altså ikke ensbetydende med, at man ikke vil betale for det= uansvarlig og det er heller ikke kun tavleløse hunde som er til omplacering så jeg forstår nok ikke helt, hvordan forbud mod tavleløs avl vil være en løsning. Derudover har jeg også hørt om dkkavlere, som ikke avler efter bogen, og hvis det passer, så det er da heller ikke nogen garanti.

 

Selvfølgelig ville det være fantastisk, hvis man helt kunne udrydde problemerne med uønskede hunde i andre lande, men at det ansvar skal være danske hundeejeres, er jeg ikke helt enig i.

 

Du må godt kalde mig egoist, jeg har fået den hund, som passer helt perfekt til mig og hvis ikke det skal være det vigtigste når man køber hund, så ved jeg ikke hvad...

 

Njaeh, min definition på unødig avl er i det hele taget hunde, som der ikke er grund til at avle. Lad mig forklare: Jeg synes f.eks., det er super, at der er gjort et stort avlsarbejde for at bevare Broholmerracen, som var tæt på at uddø, og som er en af de eneste rigtig danske racer, der findes. Racerne, som har positive egenskaber og egner sig til forskellige typer mennesker og arbejdsopgaver og hjem bør føres videre, nu de er skabt. Det ville da være synd, hvis der pludselig ikke var flere beagler eller cocker spaniels eller dalmatinere eller hvad ved jeg.

Dog vil jeg her sige, at jeg er en smule lunken ved nogle racer. Det er dem, som er fremavlet for at se ud på en bestemt måde, hvor de så samtidig har vejrtrækningsproblemer pga. ultraflad næse, hudproblemer pga. folder i huden eller andre meget fremherskende helbredsproblemer, som man har set stort på, fordi man prioriterede udseende lige lovlig højt.

 

Jeg mener, at avl bør MINIMERES. At man, før man avler hvalpe, bør være sikker på, at der er decideret efterspørgsel på disse. Ikke bare, at man nok godt kan afsætte dem.

 

Og nej, jeg er heller ikke for DKK-avlere, som ikke gør det ordentligt.

 

Nu har jeg jo læst din historie, og det var også for dårligt, at du ikke fik lov at få en hund fra internat herhjemme, og der mener jeg klart, at de internater har gjort en fejl. Jeg mener i øvrigt heller ikke, at adoption af hunde fra udlandet er for ALLE. Igen - nogen avl er okay. Og derfor vil der også være nogen hyggeavl, jaja, for man kan ikke lovgive om det og forbyde det.

Der er bare ALT for meget avl, især på hyggeplan, annonceportalerne bugner. Af alskens slags hunde herhjemme. Og fordi der er så mange hvalpe, og det er så nemt at få en, er der også for mange, der skal omplacere deres hund igen, når det ikke lige passer ind. Ligesom der er for mange, der så tager en hvalp fra et sådant, i stedet for lige at kigge på, hvad der er af andre muligheder.

Selvfølgelig gjorde du ikke noget galt. Du gjorde endda dit for at hjælpe en hund, som ikke havde noget hjem. Og det er da lykkeligt, at du har fået den bedste hund for dig. Men derfor kan man jo godt se på de generelle forhold med avl - og anerkende, at de måske ikke er særlig optimale, som de er nu.

 

I øvrigt - HVIS det nu havde været umuligt for dig at få en hund fra stueopdræt herhjemme, og du så havde fundet en hund i udlandet, så lur mig om det ikke også var blevet den perfekte hund for dig. Der kan man i øvrigt også få masser af skønne hvalpe - som ikke nødvendigvis kommer med bagage eller noget, fordi de er blevet til på internat/ i internatsamarbejdende plejefamilie, som f.eks. har taget en allerede drægtig tæve ind, som led nød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg kan nok bare ikke helt følge den tankegang, at mennesker som enten avler eller køber uden stamtavle er ansvarsløse!

 

Der findes desværre for mange, som skamavler på deres hunde pga. penge, men det er da ikke alle, så hvorfor det skal være ulovligt for "almindelige mennesker" at få hvalpe forstår jeg ikke. Min hvalp kommer da heller ikke fra en hvalpefabrik.

 

Hvalpefabrikker og hundehandlere er jeg også dybt modstander af, hvis du skulle være i tvivl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg tror ikke at jeg har kaldt dig ansvarsløs? :-D Du elsker din hund og passer godt på hende :5up: Ligesom du ville have elsket og passet på en omplaceringshund hvis du havde fået den i stedet.

Mennesker som den chihuahua avler som tråden omhandler, kan vi vel godt blive enige om er ansvarsløs? Og hvem end der solgte Sally til en junkie der ikke passede hende? Og hvem end der avlede Charles og hans bror (og Gud ved hvor mange andre der har været i kuldet) og solgte dem til en tilfældig tøs, som blev træt af dem efter et par dage, og gav dem til sin kæreste (som heller ikke gad have dem), som bankede dem med et læderbælte og lod dem sidde i en kattetransportkasse -også uansvarlig, ja?

 

Nemlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke at jeg har kaldt dig ansvarsløs? :-D Du elsker din hund og passer godt på hende :5up: Ligesom du ville have elsket og passet på en omplaceringshund hvis du havde fået den i stedet.

Mennesker som den chihuahua avler som tråden omhandler, kan vi vel godt blive enige om er ansvarsløs? Og hvem end der solgte Sally til en junkie der ikke passede hende? Og hvem end der avlede Charles og hans bror (og Gud ved hvor mange andre der har været i kuldet) og solgte dem til en tilfældig tøs, som blev træt af dem efter et par dage, og gav dem til sin kæreste (som heller ikke gad have dem), som bankede dem med et læderbælte og lod dem sidde i en kattetransportkasse -også uansvarlig, ja?

 

Så misforstod jeg bare dit indlæg :genert: Forstod det sådan, at du (og Joey-Salome) var modstander af tavleløs/hyggeavl generelt og ikke kun folk som hende fra Chihuahuastar. I forhold til det her indlæg er vi helt enige. :5up:

 

Njaeh, min definition på unødig avl er i det hele taget hunde, som der ikke er grund til at avle. Lad mig forklare: Jeg synes f.eks., det er super, at der er gjort et stort avlsarbejde for at bevare Broholmerracen, som var tæt på at uddø, og som er en af de eneste rigtig danske racer, der findes. Racerne, som har positive egenskaber og egner sig til forskellige typer mennesker og arbejdsopgaver og hjem bør føres videre, nu de er skabt. Det ville da være synd, hvis der pludselig ikke var flere beagler eller cocker spaniels eller dalmatinere eller hvad ved jeg.

Dog vil jeg her sige, at jeg er en smule lunken ved nogle racer. Det er dem, som er fremavlet for at se ud på en bestemt måde, hvor de så samtidig har vejrtrækningsproblemer pga. ultraflad næse, hudproblemer pga. folder i huden eller andre meget fremherskende helbredsproblemer, som man har set stort på, fordi man prioriterede udseende lige lovlig højt.

 

Men så er du ude i at deciderede hunderacer bør forbydes pga. sundhedsmæssige årsager? Eller er det kun dem som avler tavleløst på disse racer (fransk bulldog, mops osv.)?

 

Jeg mener, at avl bør MINIMERES. At man, før man avler hvalpe, bør være sikker på, at der er decideret efterspørgsel på disse. Ikke bare, at man nok godt kan afsætte dem.

 

Enig.

 

Og nej, jeg er heller ikke for DKK-avlere, som ikke gør det ordentligt.

 

Nu har jeg jo læst din historie, og det var også for dårligt, at du ikke fik lov at få en hund fra internat herhjemme, og der mener jeg klart, at de internater har gjort en fejl. Jeg mener i øvrigt heller ikke, at adoption af hunde fra udlandet er for ALLE. Igen - nogen avl er okay. Og derfor vil der også være nogen hyggeavl, jaja, for man kan ikke lovgive om det og forbyde det.

Der er bare ALT for meget avl, især på hyggeplan, annonceportalerne bugner. Af alskens slags hunde herhjemme. Og fordi der er så mange hvalpe, og det er så nemt at få en, er der også for mange, der skal omplacere deres hund igen, når det ikke lige passer ind. Ligesom der er for mange, der så tager en hvalp fra et sådant, i stedet for lige at kigge på, hvad der er af andre muligheder.

Selvfølgelig gjorde du ikke noget galt. Du gjorde endda dit for at hjælpe en hund, som ikke havde noget hjem. Og det er da lykkeligt, at du har fået den bedste hund for dig. Men derfor kan man jo godt se på de generelle forhold med avl - og anerkende, at de måske ikke er særlig optimale, som de er nu.

 

Ja naturligvis. Men jeg er bare ikke enig med dig i, at al tavleløs alv, deriblandt hyggeavl, skal forbydes (det er det du ønsker ikke, ja?)

 

I øvrigt - HVIS det nu havde været umuligt for dig at få en hund fra stueopdræt herhjemme, og du så havde fundet en hund i udlandet, så lur mig om det ikke også var blevet den perfekte hund for dig. Der kan man i øvrigt også få masser af skønne hvalpe - som ikke nødvendigvis kommer med bagage eller noget, fordi de er blevet til på internat/ i internatsamarbejdende plejefamilie, som f.eks. har taget en allerede drægtig tæve ind, som led nød.

 

Det var det garanteret. Men nu er jeg jo også ude i, at det har været skæbnen, som har ført mig og Audrey sammen. :genert: Jeg ville så helst have en hund, hvis ophav jeg kendte til, og kan jeg forestille mig er ret svært at definere med gadehunde... ?

 

 

 

Hvalpefabrikker og hundehandlere er jeg også dybt modstander af, hvis du skulle være i tvivl.

 

Her er vi minsandten også enige... :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er generelt modstander af at forbyde sig ud af alting, men jeg kunne godt tænke mig at flere mennesker virkelig tænkte sig om før de lod deres tæve få hvalpe for at:

 

  • Børnene skulle have lov at se livets mirakel
  • deres hund skulle have lov at prøve at blive mor
  • deres hund er så sød at hun da selvfølgelig vil få fantastiske hvalpe
  • De lige kan tjene et par tusind kroner på et kuld
  • avle "fordi det er hyggeligt".

 

Synes især at dem der synes børnene skal have lov at opleve en fødsel, også skulle lade ungerne opleve hvordan en rask, uønsket hund bliver aflivet hos dyrlægen... men dobbeltmoral er jo dobbelt så godt, eller?

 

Jeg har IKKE et problem med folk der tager et informeret valg om at købe tavleløse blandingshunde, MEN jeg kommer aldrig selv til igen at give penge for den slags hund, fra en "opdrætter".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Så misforstod jeg bare dit indlæg :genert: Forstod det sådan, at du (og Joey-Salome) var modstander af tavleløs/hyggeavl generelt og ikke kun folk som hende fra Chihuahuastar. I forhold til det her indlæg er vi helt enige. :5up:

 

Men så er du ude i at deciderede hunderacer bør forbydes pga. sundhedsmæssige årsager? Eller er det kun dem som avler tavleløst på disse racer (fransk bulldog, mops osv.)?

 

Enig.

 

Ja naturligvis. Men jeg er bare ikke enig med dig i, at al tavleløs alv, deriblandt hyggeavl, skal forbydes (det er det du ønsker ikke, ja?)

 

Det var det garanteret. Men nu er jeg jo også ude i, at det har været skæbnen, som har ført mig og Audrey sammen. :genert: Jeg ville så helst have en hund, hvis ophav jeg kendte til, og kan jeg forestille mig er ret svært at definere med gadehunde... ?

 

Her er vi minsandten også enige... :5up:

 

Nej, jeg er ikke modstander af AL hyggeavl. Men jeg mener, det bør minimeres VIRKELIG meget, så der kun er meget, meget lidt af det.

 

Nej, jeg synes ikke, man skal forbyde f.eks. mops og fransk bulldog, absolut ikke. Jeg synes bare, at man her skal være opmærksom på de problemer, racerne har og ikke avle på hunde, der har deciderede defekter. Og at man så skal passe på med at have meeeget travlt med, at det er "fint" at de har ultraflade næser (ligesom med perserkatte) - for det er jo altså ikke sundt for dyret. Der kunne man måske godt tweeke racestandarderne lidt, så det var til dyrenes bedste i stedet for et eller andet menneskepåfund af, hvad der ser fikst ud.

 

Nej, jeg mener ikke, at al tavleløs avl skal forbydes. Men jeg ville elske, hvis man (det er utopisk, I know) kunne gøre noget mere for lovgivningsmæssigt at forbyde folk som hende der at avle. F.eks. hvis de blev smidt ud af DKK eller kom på forbrugerrådets sorte liste, så kunne de få kæmpebøder, hvis de fik hvalpe eller nowet. Så ville de da forhåbentlig stoppe, inden de lavede endnu flere ulykker.

 

Jeg tror skam klart på skæbnen, hvad angår hvilken hund man får. Ikke at man så er dårlig, hvis man får en problemhund eller noget. Men jeg tror da også, at der var en mening med, at lige Charlie og jeg fik hinanden.

Og ja, det med ophavet, det må man så leve uden. Jeg gad søreme godt have set Charlie som lille og have set hans forældre. Men det betyder jo uendelig lidt i hverdagen for os. Det er bare mig, som ville synes, det var sjovt.

 

Jeg tror såmænd slet ikke, vi er særligt uenige. Vi skal bare lige forstå hinanden og hvad vi egentlig mener. Og det kan jo være svært, når man dels ikke kender hinanden og dels kun har det her på skrift at forholde sig til. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er generelt modstander af at forbyde sig ud af alting, men jeg kunne godt tænke mig at flere mennesker virkelig tænkte sig om før de lod deres tæve få hvalpe for at:

 

  • Børnene skulle have lov at se livets mirakel
  • deres hund skulle have lov at prøve at blive mor
  • deres hund er så sød at hun da selvfølgelig vil få fantastiske hvalpe
  • De lige kan tjene et par tusind kroner på et kuld
  • avle "fordi det er hyggeligt".

 

Synes især at dem der synes børnene skal have lov at opleve en fødsel, også skulle lade ungerne opleve hvordan en rask, uønsket hund bliver aflivet hos dyrlægen... men dobbeltmoral er jo dobbelt så godt, eller?

 

Jeg har IKKE et problem med folk der tager et informeret valg om at købe tavleløse blandingshunde, MEN jeg kommer aldrig selv til igen at give penge for den slags hund, fra en "opdrætter".

 

Helt helt enig!

 

Jeg er også af den holdning at man bør ikke lave et kuld hvalpe, hvis man ikke selv påtænker at beholde en hvalp derfra!

 

Jeg ved godt marsvin ikke er helt det samme, men da jeg opdrættede ville jeg aldrig sætte to dyr sammen hvor jeg ikke vidste at jeg ville beholde en unge derfra (Igen hvis man er opdrætter kan man jo have alle intentioner måske bliver alle hvalpene kun "meh" og ikke udstillingskvalitet og så må man jo tage den derfra, men hvis man ved på forhånd man ikke selv skal beholde en hvalp ser jeg ingen grund til at lave kuldet!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er generelt modstander af at forbyde sig ud af alting, men jeg kunne godt tænke mig at flere mennesker virkelig tænkte sig om før de lod deres tæve få hvalpe for at:

 

  • Børnene skulle have lov at se livets mirakel
  • deres hund skulle have lov at prøve at blive mor
  • deres hund er så sød at hun da selvfølgelig vil få fantastiske hvalpe
  • De lige kan tjene et par tusind kroner på et kuld
  • avle "fordi det er hyggeligt".

 

Synes især at dem der synes børnene skal have lov at opleve en fødsel, også skulle lade ungerne opleve hvordan en rask, uønsket hund bliver aflivet hos dyrlægen... men dobbeltmoral er jo dobbelt så godt, eller?

 

Jeg har IKKE et problem med folk der tager et informeret valg om at købe tavleløse blandingshunde, MEN jeg kommer aldrig selv til igen at give penge for den slags hund, fra en "opdrætter".

 

Jeg kan faktisk godt forstå dig, og det selvom jeg har købt hvalp fra en, hvis intention dels var at lade tæven opleve moderglæden (noget jeg slet ikke kan følge hende i), dels fordi familien gerne ville prøve at have hvalpe. :genert:

 

Denne familie er jo en af de hyggeavlere, som I virker som om I er meget imod, og det er måske derfor jeg går lidt i forsvar. :genert: Jeg synes også at der er for mange useriøse avlere i Danmark (og helt galt er det da med folk som avler på syge dyr!), men jeg valgte en hvalp fra denne families kuld, fordi jeg var tryg ved at hvalpene blev passet og socialiseret så godt som nogen andre kuld, og så betød det ikke så meget for mig, hvad familiens årsag til at avle var, bortset fra at det ikke var for at tjene penge. Der er endda folk som har skrevet sig på venteliste til et nyt kuld, fordi de har set moderen sammen med min hvalp på stranden en dag, men der kommer ikke flere kuld, for de ville bare prøve det denne ene gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...