Hop til indhold

Løbetid og hvad så?


Gæst Limo
 Share

Recommended Posts

Jeg har læst lidt om løbetid og ved godt hvordan man ser det...

MEN jeg er i tvivl om hvordan man skal forholde sig. Jeg håber der er nogle der har lidt råd/erfaring...

 

Jeg bor et sted hvor der i området tæt på går mange løse hunde. Når hun kommer i løbetid ville jeg egentligt godt fortsætte med at gå der hvor der ofte er frie hunde, men er det synd for hannerne og vil jeg kunne styre løse hunde? Eller er det bedre at jeg finder alternative ruter på stier og gader, hvor hundene oftest er i snor. Og er det igennem hele løbetiden eller hvor længe gør I det?

 

Hvad nu hvis der kommer en imod mig, skal jeg så råbe... LØBETID, så de kan få den i snor?

 

Hvis der nu kommer en hanhund hen, hvordan forhindrer jeg så at der ikke sker noget?

 

Hvis de går i gang med at parre sig, kan man så få dem fra hinanden eller hvad kan man gøre?

 

Det var mange spørgsmål:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

som ejer af en hanhund vil jeg sætte stor pris på at få råbt en advarsel så jeg kan få min hund væk. Jeg har prøvet at mere eller mindre bære 38 kg hyperventilerende hund hjem fra parken efter nærkontakt med en tæve i løbetid :stupid::oops:

 

Hvis jeg havde en tæve ville jeg ikke orke et fritløbsområde under løbetiden. i bliver sandsynligvis belejret af lystige hanner.

 

men der kan kun ske noget når hun er højløbsk. hvis først de hænger sammen er der, så vidt jeg ved, ikke andet at gøre end at vente på at de bliver færdige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Een ting er 1 hanhund der kommer hen til jer (jeg ville sørge for at stå bag ved tæven så jeg kunne vifte en hanhund væk fra hendes numse), men hvis der kommer flere og de får færten af løbetiden, så kan man godt risikere hanhunde slagsmål.

 

Derudover kan de jo finde på at følge efter dig hjem, altså stikke af fra ejeren og løbe efter jer.

 

Havde jeg en tæve, så ville jeg ikke gå med hende de steder jeg vidste der var rigtig mange løse hunde. Og det ville jeg undgå fra jeg kunne se at hannerne begyndte at vise større interesse.

 

Men derudover så ja, please råb det når du ser folk med hunde :-D Det er virkelig rart når man har en (eller 2) hanhunde at man selv har valget om de må hilse (det må mine så aldrig, ser absolut ingen grund til det når de ikke skal parre).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går hvor jeg plejer - men jeg kommer så heller ikke i fritløbsområder - og så har jeg en ekstra snor med, til denlystne hanner som er uden ejer...:evil:

 

Hvis folk kommer imod mig med en læs hund, fortæller jeg dem, at hun er i løb...

 

Som generel regel, så sig til dig selv at alle 3 uger er usikre perioder... Karla har været højløbsk så tidligt som dag 4 og så sent som dag 13 .... Og hun har været højløbsk i alt mellem 3 dage og 10 dage i træk....

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Som andre siger, ville jeg som ejer af en hanhund, virkelig sætte pris på at der blev råbt løbetid, så jeg hurtigt kunne gå anden vej, sætte ham i snor eller lignende til de/vi væk.:mrgreen:

Både ejer af tæve og hanhund kan blive utrolig kede ved en uheldig og uplanlagt graviditet, og der kan jo være flere årsager til dette.

Men, skulle uheldet være ude, må man for guds skyld ikke gøre andet end vente på de færdige, evt hjælpe med at holde dem i ro.. og så give en abortsprøjte, hvis det er. Du kan gøre uoprettelig skade på begge, hvis du flår dem fra hinanden, for de hænger reelt sammen..

 

Men ellers, når Mille og Jessie er i løb, så løber de ikke frit nogen steder, og vi tager dem ikke hen, hvor andre løber frit. Det lige risikabelt nok efter vores mening.

 

Løs hanhund, det sgu egentlig rart du siger det Amocca, det har jeg sgu aldrig tænkt over.. Ekstra line er en god idé..

Heldigt lige at læse, Jessie går nok i løb inden længe nemli

Link til indlæg
Del på andre sites

Løs hanhund, det sgu egentlig rart du siger det Amocca, det har jeg sgu aldrig tænkt over.. Ekstra line er en god idé..

Heldigt lige at læse, Jessie går nok i løb inden længe nemli

 

Super godt råd!

 

Som hanhundeejere ville jeg også sætte pris på en advarsel... men generelt synes jeg at man som tæveejer selv "bære ansvaret" hvis man slipper en højløbsk tæve på et fritløbsområde... Altså så kan man ikke rigtig bebrejde at en hanhund hopper på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går hvor jeg plejer også selvom der er løse hunde. Det er jo normal høflighed at tage hunden i snor når man ser andre med hund (at mange så ikke gør det er en anden sag) Hvis folk med hund har retning mod mig siger jeg hey min er i løbetid, de fleste er ligeglade :stupid: Men så får de altså 1 stks voldsomt hormonpræget skrigedyr at opleve :genert: Sys det er folks eget problem hvis de vil byde deres hanhund at komme nær højløbsk tæve (altså ikke tæt som I, at der kan ske noget). Så ja bare sørg for at sig hun er i løb, jeg har endnu ikke oplevet at der bare kom en hanhund springende ud fra ingenting og sprang på hende, heldigvis...

Link til indlæg
Del på andre sites

Når Duffy er i løbetid som nu, så tager jeg mine forholdsregler ved ikke at gå der hvor vi plejer, altså i områder hvor hun plejer at løbe fri og hvor muligheden for at møde andre hunde er stor... Til dels fordi jeg gerne vil skåne duffy for at få overskredet sine grænser af liderlige hanhunde, og er også selv lidt bange for at møde en løs hanhund... Så kort og godt, så holder vi os til gåture i snor i de tre uger :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Jeg er af den mening at hvis man har hun hund i lobetid saa skal man goere alt for at undgaa at gaa hvor andre hunde ofte faerdes. Jeg synes simpelthen ikke man kan vaere andet bekendt over for andre med hunde , men ogsaa for at beskytte sin egen hund.

 

Andre hun hunde kan udvise stor aggresivitet ved modet med en hun hund i lobetid.

Naar vores er i lobetid, tager jeg hende gerne i bilen og korer hen et lidt isoleret sted hvor der ikke faerdes saa mange hunde og ellers er der ikke saa mange gaa ture, men flere have aktiviteter:5up:. Ellers lider hele vores nabolag af kulrede hunde laenge efter.

Og nej, der er ingen lege moder med fremmede hun hunde osv.

 

Det er karantaene i den periode, og vores pige synes iovrigt tilfreds, da hun ogsaa helst vil vaere i fred det meste af den tid.

 

Jeg oplevede en gang nogen havde taget deres hund i lobetid i skoven. Det var en oplevelse uden lige, hvor instinkterne tager over ALT:rolleyes:. Det kan man simpelthen ikke vaere bekendt at udsaette andre for, synes jeg!.

 

Og ja, jeg synes, snor er obligatorisk igennem hele lobetidsperioden.

 

Held og lykke med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er af den mening at hvis man har hun hund i lobetid saa skal man goere alt for at undgaa at gaa hvor andre hunde ofte faerdes. Jeg synes simpelthen ikke man kan vaere andet bekendt over for andre med hunde , men ogsaa for at beskytte sin egen hund.

 

Andre hun hunde kan udvise stor aggresivitet ved modet med en hun hund i lobetid.

Naar vores er i lobetid, tager jeg hende gerne i bilen og korer hen et lidt isoleret sted hvor der ikke faerdes saa mange hunde og ellers er der ikke saa mange gaa ture, men flere have aktiviteter:5up:. Ellers lider hele vores nabolag af kulrede hunde laenge efter.

Og nej, der er ingen lege moder med fremmede hun hunde osv.

 

Det er karantaene i den periode, og vores pige synes iovrigt tilfreds, da hun ogsaa helst vil vaere i fred det meste af den tid.

 

Jeg oplevede en gang nogen havde taget deres hund i lobetid i skoven. Det var en oplevelse uden lige, hvor instinkterne tager over ALT:rolleyes:. Det kan man simpelthen ikke vaere bekendt at udsaette andre for, synes jeg.

 

Held og lykke med det.

 

Der er jeg jo af en anden mening, sys ikke man skal isolere sin hund fordi den er i løb. Selvfølgelig ingen leg eller møder med andre, men jeg vil altså ha lov at lufte min hund uden at skulle køre langt efter det :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jeg jo af en anden mening, sys ikke man skal isolere sin hund fordi den er i løb. Selvfølgelig ingen leg eller møder med andre, men jeg vil altså ha lov at lufte min hund uden at skulle køre langt efter det :genert:

 

Synes luftning på gaden i byen er fint nok.. Men jeg synes absolut ikke at man bør komme i f.eks. en hundeskov hvor man ved der er løse hunde... så må man altså være sur over det, men synes det er synd for tæven hvis hun skal igennem 10 hanhunde der forsøger at parre hende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes luftning på gaden i byen er fint nok.. Men jeg synes absolut ikke at man bør komme i f.eks. en hundeskov hvor man ved der er løse hunde... så må man altså være sur over det, men synes det er synd for tæven hvis hun skal igennem 10 hanhunde der forsøger at parre hende!

 

Nej ku aldrig finde på at tage hende i hundeskov, men der er bare mange hunde her i området, men vi har heldigvis ikke haft problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi tager til træning/ stævner selv om hun er i løbetid og det er også ok i den klub vi træner i.

 

Men vi tager ikke i selve hundeskoven og jeg lader hende heller ikke løbe løs. Men ellers kommer vi på de grønne områder og i 'kvarteret' som vi plejer. Jeg har så heller ikke oplevet vi er blevet opsøgt af nogen hanhunde.:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Synes luftning på gaden i byen er fint nok.. Men jeg synes absolut ikke at man bør komme i f.eks. en hundeskov hvor man ved der er løse hunde... så må man altså være sur over det, men synes det er synd for tæven hvis hun skal igennem 10 hanhunde der forsøger at parre hende!

 

 

Ved ikke hvordan det er i dk med hundeloven, men i usa skiltes der med, at lobske hunde maa konsekvens ikke faerdes i hundeskove, hundeparker, hundetraeningspladser eller andre "hundearrangementer".

 

Alene lugten af lobsk hund kan give anledning til en raekke frygtelige ting, ogsaa alvorlige slaaskampe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så får de altså 1 stks voldsomt hormonpræget skrigedyr at opleve :genert: Sys det er folks eget problem hvis de vil byde deres hanhund at komme nær højløbsk tæve (altså ikke tæt som I, at der kan ske noget).

 

Vi har mødt en hel del løbske tæver, både hvor de var i snor og ejerne var "hejhej skal de hilse :-D" og først senere siger ja hun er jo i løb - og så har vi mødt en del tæver uden snor og den ene syntes endda vores hunde skulle løbe og lege... frit altså.

 

En hel del af dem har indbudt mega meget til snus min numse, det er vildt sjældent Motor har fået smut pomfrit at vide. Så det er altså ikke alle tæver som siger skrid, vil jeg bare sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke hvordan det er i dk med hundeloven, men i usa skiltes der med, at lobske hunde maa konsekvens ikke faerdes i hundeskove, hundeparker, hundetraeningspladser eller andre "hundearrangementer".

 

Alene lugten af lobsk hund kan give anledning til en raekke frygtelige ting, ogsaa alvorlige slaaskampe.

 

Ved ikke hvordan det er i hundeskove. Til træning er det op til den enkelte træningsplads, og jeg har aldrig oplevet andet end at løbske tæver er velkomne til træning. Til stævner/konkurrencer må de nemlig godt deltage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Ved ikke hvordan det er i hundeskove. Til træning er det op til den enkelte træningsplads, og jeg har aldrig oplevet andet end at løbske tæver er velkomne til træning. Til stævner/konkurrencer må de nemlig godt deltage.

 

Det var overraskende! i CA maa man slet ikke medbring lobske taever til staevner, traening eller udstillingspladser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var overraskende! i CA maa man slet ikke medbring lobske taever til staevner, traening eller udstillingspladser.

 

Puha, godt det ikke er sådan herhjemme... jeg kender til enkelte træningspladser hvor de ikke tillader løbske tæver, hvilket i mine øjne er noget pjat.

 

Man bør da absolut tillade løbske tæver på træningspladsen, så man kan arbejde under kontrollerede forhold med denne super forstyrrelse... + hvor dumt er det, at hanhunden skal arbejde med en løbsk tæve i nærheden for første gang på konkurrencebanen? :vedikke:

 

I lydighed stiller de løbske tæver godt nok først op til sidst, men i agility - hvor jeg jo primært slår mine folder - stiller man op i nøjagtig samme rækkefølge som man ellers ville have gjort.... så selvfølgelig skal hanhundene lære at arbejde selvom der er en tæve (eller flere) i løb på plasen...

 

Har aldrig oplevet det som et problem til konkurrencer. Har på en enkelt træningsplads hørt en muggen hanhundeejer brokke sig over at der var en løbsk tæve på holdet... (det var lydighed, IKKE agility)

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, godt det ikke er sådan herhjemme... jeg kender til enkelte træningspladser hvor de ikke tillader løbske tæver, hvilket i mine øjne er noget pjat.

 

Man bør da absolut tillade løbske tæver på træningspladsen, så man kan arbejde under kontrollerede forhold med denne super forstyrrelse... + hvor dumt er det, at hanhunden skal arbejde med en løbsk tæve i nærheden for første gang på konkurrencebanen? :vedikke:

 

I lydighed stiller de løbske tæver godt nok først op til sidst, men i agility - hvor jeg jo primært slår mine folder - stiller man op i nøjagtig samme rækkefølge som man ellers ville have gjort.... så selvfølgelig skal hanhundene lære at arbejde selvom der er en tæve (eller flere) i løb på plasen...

 

Har aldrig oplevet det som et problem til konkurrencer. Har på en enkelt træningsplads hørt en muggen hanhundeejer brokke sig over at der var en løbsk tæve på holdet... (det var lydighed, IKKE agility)

 

I agility skal de så ikke stadig sidde på en måtte ved start? Kom lige i tanke om det da jeg læste dit indlæg. Til lokalkonkurrencen sidste weekend sad Smilla nemlig ikke på måtte (glemte at sige det). Men hvordan er det nu lige det er?

Link til indlæg
Del på andre sites

I agility skal de så ikke stadig sidde på en måtte ved start? Kom lige i tanke om det da jeg læste dit indlæg. Til lokalkonkurrencen sidste weekend sad Smilla nemlig ikke på måtte (glemte at sige det). Men hvordan er det nu lige det er?

 

Jo, du skal sige det til stævnelederen og så skal de have en måtte til rådighed, som løbske tæver sidder på ved startspringet på banen... og du skal binde en rød snor i hendes line, så folk kan se at hun er løbsk :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Puha, godt det ikke er sådan herhjemme... jeg kender til enkelte træningspladser hvor de ikke tillader løbske tæver, hvilket i mine øjne er noget pjat.

 

Man bør da absolut tillade løbske tæver på træningspladsen, så man kan arbejde under kontrollerede forhold med denne super forstyrrelse... + hvor dumt er det, at hanhunden skal arbejde med en løbsk tæve i nærheden for første gang på konkurrencebanen? :vedikke:

 

I lydighed stiller de løbske tæver godt nok først op til sidst, men i agility - hvor jeg jo primært slår mine folder - stiller man op i nøjagtig samme rækkefølge som man ellers ville have gjort.... så selvfølgelig skal hanhundene lære at arbejde selvom der er en tæve (eller flere) i løb på plasen...

 

Har aldrig oplevet det som et problem til konkurrencer. Har på en enkelt træningsplads hørt en muggen hanhundeejer brokke sig over at der var en løbsk tæve på holdet... (det var lydighed, IKKE agility)

 

Det kan jeg iovrigt godt forstaa han brokkede sig over. Ogsaa uanset om det er agility eller lydighed. ingen forskel, mener jeg.

 

Instinktet er storre end nogen form for traening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg iovrigt godt forstaa han brokkede sig over. Ogsaa uanset om det er agility eller lydighed. ingen forskel, mener jeg.

 

Instinktet er storre end nogen form for traening.

 

Hvis det var sandt, så ville du jo have hanhunde sprøjtende ud af banen til enhver agilitykonkurrence i DK... og på de fleste agility-træningspladser... vi har jo ingen form for binding på vores hunde når vi arbejder... ingen snore, ingen halsbånd :vedikke: og alligevel ingen problemer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har flere gange oplevet løse løbske tæver komme susende, for de mister også enhver hørelse, når instinkterne tager over - da Petrine var intakt gik jeg ikke, hvor det kunne distrahere andre. Synes 2 ugers begrænsning er en lille pris for mig, i forhold til den belastning, det er for hanhundene.

 

Som minimum, snor på hele løbetiden og advar / vær opmærksom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...