Tullemus Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Hanhunde følger bare sine instinkter og de er meget stærke. De kan lugte løbske tæver på flere kilometers afstand. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Dch Odense tillader ikke løbske tæver Eller jo på mit unghundehold måtte vi gerne komme, men nu har dem der bestemmer sagt man ikke må.. Buddha: Jeg har hende jo hverken løs eller opfordrer til at folk skal komme og hilse, forstår slet ikek man tør lade sin løbske tæve løbe og lege med hanhund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Mine er også altid i snor i de tre uger og så "sniger" jeg mig langs vejene:genert: - Vi har en hundeskov 500 meter herfra, så den holder jeg mig fra. - Vi har en skov, hvor hunde skal være i snor og hvor næsten alle går uden snor, 300 meter herfra, så den holder jeg mig også fra. - Klinten, hvor hunde skal være i snor og hvor ingen hunde er i snor, ligger 500 meter herfra, så den holder jeg mig også fra:evil: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Hanhunde følger bare sine instinkter og de er meget stærke.De kan lugte løbske tæver på flere kilometers afstand. Arrhh. Vi kan sagtens træne med løbske hunde på træningsholdet, for os skal Motor bare ikke stå med snuden oppe i numsen på den løbske tæve, for SÅ er han interesseret. Men det har jeg kun prøvet på gåture og der har ikke været det store når vi så går videre væk fra tæven. På træningshold kender folk lidt hinandens hunde, så tæveejere ved, det der er en hanhund så jeg husker lige at sige hun er i løb Buddha: Jeg har hende jo hverken løs eller opfordrer til at folk skal komme og hilse, forstår slet ikek man tør lade sin løbske tæve løbe og lege med hanhund Nej vel? Værst er, at på et tidspunkt stopper man med at blive chokeret... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Limo Besvaret Oktober 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2011 Tusind tak for alle de fine svar Det er en super ide med en ekstra line med til at få styr på evt. løse hanner, TAK! Nu føler jeg mig meget mere klar til løbetiden Vi må ikke komme til træning med løbske tæver så der er dømt havetræning i den tid. Jeg vil helt klar tage alternative ruter efter at have læst jeres indlæg også fordi der bare er så mange løse hunde hvor vi går til dagligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Oktober 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2011 En løbetid varer godtnok ca. 3 uger, men tæven er altså kun højløbsk i få dage. Resten af tiden sker der ikke så meget andet end at hundene har rigtig svært ved at høre...... De hanhunde, der kender tæven, ved også hvornår de "få dage" er lige oppe over. Resten af tiden er tæven bare ok interessant. Jeg har gået med Silke samme steder som jeg plejer, dengang hun kom i løbetid. Hun blev steriliseret da hun var 7. Men når hun var højløbsk var hun selvfølgelig i snor. Også fordi i de få dage var hun ikke særlig lydhør. Resten af tiden gik hun løs hvis der ikke var nogen intakte hanhunde i nærheden. Rigtig mange hanhunde er i dag kastrerede, hvis man bor i områder med mange hunde. De allerfleste hundeejere i området kender mig og Silke. Og det betød også, at når hun var i snor, så vidste hanhundeejerne, at Silke sikkert var i løbetid, og så kunne de nå at indfange deres hanner. --Hvis de IKKE nåede det, så stod jeg stille med Silke, holdt hannerne fra numsen og ventede tålmodigt på at ejeren nåede frem. -----Man kan IKKE gå af sted med en højløbsk tæve, hvis man har hanner på slæb. Man kan kun stå stille og forsvare hendes dyd.. Så man er afhængig af at ejeren gør sig den ulejlighed at hente sin hund. Alt det med hanner, der bliver tossede i hovedet og ikke tænker på andet, hænger måske sammen med at hannerne IKKE får lov til at undersøge de forskellige tæver helt normalt og afslappet. Når det hele bliver gjort så hemmeligt og forbudt, så kan man ikke rigtig bebrejde hundene, at det vil gøre ALT for at tage chancen hvis den byder sig. Og jeg har haft skiftevis hanner og tæver, så jeg kender da problemet fra begge sider. Jeg har også gået til træning, hvor man gerne måtte have løbske tæver med. Og jeg har -engang i fortiden- gået til træning et sted, hvor tilmelding af tæver var billigere end tilmelding af hanner....... fordi tæver "jo" var nødt til at forsømme træningen i nogle uger....... Men der er altså mange år siden.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Oktober 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 10, 2011 En løbetid varer godtnok ca. 3 uger, men tæven er altså kun højløbsk i få dage. Resten af tiden sker der ikke så meget andet end at hundene har rigtig svært ved at høre...... De hanhunde, der kender tæven, ved også hvornår de "få dage" er lige oppe over. Resten af tiden er tæven bare ok interessant. Jeg har gået med Silke samme steder som jeg plejer, dengang hun kom i løbetid. Hun blev steriliseret da hun var 7. Men når hun var højløbsk var hun selvfølgelig i snor. Også fordi i de få dage var hun ikke særlig lydhør. Resten af tiden gik hun løs hvis der ikke var nogen intakte hanhunde i nærheden. Rigtig mange hanhunde er i dag kastrerede, hvis man bor i områder med mange hunde. De allerfleste hundeejere i området kender mig og Silke. Og det betød også, at når hun var i snor, så vidste hanhundeejerne, at Silke sikkert var i løbetid, og så kunne de nå at indfange deres hanner. --Hvis de IKKE nåede det, så stod jeg stille med Silke, holdt hannerne fra numsen og ventede tålmodigt på at ejeren nåede frem. -----Man kan IKKE gå af sted med en højløbsk tæve, hvis man har hanner på slæb. Man kan kun stå stille og forsvare hendes dyd.. Så man er afhængig af at ejeren gør sig den ulejlighed at hente sin hund. Alt det med hanner, der bliver tossede i hovedet og ikke tænker på andet, hænger måske sammen med at hannerne IKKE får lov til at undersøge de forskellige tæver helt normalt og afslappet. Når det hele bliver gjort så hemmeligt og forbudt, så kan man ikke rigtig bebrejde hundene, at det vil gøre ALT for at tage chancen hvis den byder sig. Og jeg har haft skiftevis hanner og tæver, så jeg kender da problemet fra begge sider. Jeg har også gået til træning, hvor man gerne måtte have løbske tæver med. Og jeg har -engang i fortiden- gået til træning et sted, hvor tilmelding af tæver var billigere end tilmelding af hanner....... fordi tæver "jo" var nødt til at forsømme træningen i nogle uger....... Men der er altså mange år siden.. men tæven KAN parres i allle 3 uger - der er ingen garanti !Du kan købe klorofyl på apoteket , det er et naturprodukt som tager en del af duften , men ikke helt. Ps : de fleste hanhunde kan altså gå et perfekt spor efter en dejlig dame ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Oktober 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 10, 2011 men tæven KAN parres i allle 3 uger - der er ingen garanti !Du kan købe klorofyl på apoteket , det er et naturprodukt som tager en del af duften , men ikke helt. Ps : de fleste hanhunde kan altså gå et perfekt spor efter en dejlig dame ! Mon ikke!. Tio er helt kulret hvis han lugter lobsk dame, og saa er det ellers som at gaa tur med en okse i snor, som VIL en helt bestemt vej og mine arme er helt more bagefter. Det er ikke fordi han ikke har laert at gaa paa plads, og han har gaaet til lydighedstraening paa avanceret niveau. Men naar der er lobske taever, er alt lydighed glemt:rolleyes:. Og saa bliver der ellers sunget kaerligheds sange fra samtlige hanner i omraadet, saa man ved, der er lobsk taeve i nabolaget. Saa jeg har stor forstaaelse for han hunde, som viftes med laekker "polse" foran snuden, men som samtidig ikke maa faa den. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Oktober 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 11, 2011 men tæven KAN parres i allle 3 uger - der er ingen garanti !Du kan købe klorofyl på apoteket , det er et naturprodukt som tager en del af duften , men ikke helt. Ps : de fleste hanhunde kan altså gå et perfekt spor efter en dejlig dame ! Ej, altså... Når tæven er villig, kan hun parres. Det kan så være i begyndelsen af løbetiden eller i slutningen af løbetiden. Ingen tæve er interesseret i parring i 3 uger. Og en hanhund, der møder tæven -eller hendes spor-- hver dag, er fuldstændig klar over, hvornår det er tid. Det er faktisk den sikreste test på, hvornår løbetiden er overstået: når en af bedstevennerne ikke mere forsøger at få lov til at bestige tæven. Der sker absolut ingenting ved at lade han og tæve mødes i snor og måske gå tur sammen i løbetiden. Lige bortset fra de få dage, hvor ingen af dem tænker på andet end at parre sig. --Ramses og jeg gik tur med bedsteveninden Freja, også det meste af hendes løbetid. Og jo, han SAD og hylede i haven derhjemme... Men kun i de få dage, hvor vi ikke gik tur sammen med Freja. De andre dage var der intet at mærke på ham. Og han rendte aldrig på besøg hos hende, selv om han selvfølgelig vidste hvor hun boede. Jeg har ikke rigtig fattet meningen med klorofyl. Jeg har prøvet det på Ronja for mange år siden, men jeg kunne altså ikke mærke nogen forskel. Hannerne var lige interesserede uanset hvad. Men måske virker det bedre for små hunde. Ronja var en bernersennen:lun:. ---Selvfølgelig kan en hanhund lugte en dejlig dame uanset hvornår i løbetiden hun er:mrgreen:. Det er faktisk min allervigtigste begrundelse for IKKE at gå fremmede steder, men kun at lufte sin løbske tæve i nærområdet. Selv om der er mange hunde. For hvis man søger længere væk, så følger hanhundene bare efter. Og ejeren har ikke altid lige så god snude. Og så står man pludselig alene med en omsværmet tæve. Uden andre ejere i sigte.. DET er altså en meget svær situation. Og den er farlig for hannerne, hvis man krydser veje for at undgå dem. --Min dejlige Ramses lærte "the hard way" hvor farlige biler er, --fordi en højløbsk veninde blev luftet på den anden side af en trafikeret vej. Han var knap 1 år. Men gammel "nok". Heldigvis fik han kun en kæmpe blodansamling på det ene lår. Og et kæmpechock. --Vi var begge to på Bachs stressdråber de næste døgn.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Oktober 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 11, 2011 Ej, altså... Når tæven er villig, kan hun parres. Det kan så være i begyndelsen af løbetiden eller i slutningen af løbetiden. Ingen tæve er interesseret i parring i 3 uger. Og en hanhund, der møder tæven -eller hendes spor-- hver dag, er fuldstændig klar over, hvornår det er tid. Det er faktisk den sikreste test på, hvornår løbetiden er overstået: når en af bedstevennerne ikke mere forsøger at få lov til at bestige tæven. Der sker absolut ingenting ved at lade han og tæve mødes i snor og måske gå tur sammen i løbetiden. Lige bortset fra de få dage, hvor ingen af dem tænker på andet end at parre sig. --Ramses og jeg gik tur med bedsteveninden Freja, også det meste af hendes løbetid. Og jo, han SAD og hylede i haven derhjemme... Men kun i de få dage, hvor vi ikke gik tur sammen med Freja. De andre dage var der intet at mærke på ham. Og han rendte aldrig på besøg hos hende, selv om han selvfølgelig vidste hvor hun boede. Jeg har ikke rigtig fattet meningen med klorofyl. Jeg har prøvet det på Ronja for mange år siden, men jeg kunne altså ikke mærke nogen forskel. Hannerne var lige interesserede uanset hvad. Men måske virker det bedre for små hunde. Ronja var en bernersennen:lun:. ---Selvfølgelig kan en hanhund lugte en dejlig dame uanset hvornår i løbetiden hun er:mrgreen:. Det er faktisk min allervigtigste begrundelse for IKKE at gå fremmede steder, men kun at lufte sin løbske tæve i nærområdet. Selv om der er mange hunde. For hvis man søger længere væk, så følger hanhundene bare efter. Og ejeren har ikke altid lige så god snude. Og så står man pludselig alene med en omsværmet tæve. Uden andre ejere i sigte.. DET er altså en meget svær situation. Og den er farlig for hannerne, hvis man krydser veje for at undgå dem. --Min dejlige Ramses lærte "the hard way" hvor farlige biler er, --fordi en højløbsk veninde blev luftet på den anden side af en trafikeret vej. Han var knap 1 år. Men gammel "nok". Heldigvis fik han kun en kæmpe blodansamling på det ene lår. Og et kæmpechock. --Vi var begge to på Bachs stressdråber de næste døgn.. forhåbentlig var han bagefter I SNOR på trafikerede steder !Da jeg havde min første tæve oplevede jeg en gang hvor god kontrol en rottveiler han var - den lå løs uden for en forretning og jeg var nødt til at passere lige forbi - den vendte bare hovedet efter hende og ikke spor andet ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Oktober 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 11, 2011 forhåbentlig var han bagefter I SNOR på trafikerede steder !Da jeg havde min første tæve oplevede jeg en gang hvor god kontrol en rottveiler han var - den lå løs uden for en forretning og jeg var nødt til at passere lige forbi - den vendte bare hovedet efter hende og ikke spor andet ! Vi gik sørme ikke "trafikerede steder..." Vi gik en tur på hundemarken, som vi havde gjort masser af gange. Men den eftermiddag i myldretid og skumring kunne han ligepludselig ikke spor høre:shock:.. Og travede bare målrettet VÆK fra mig. Og i retning af nærmeste trafikerede vej. Uanset hvor meget jeg satte i galop, så KUNNE jeg ikke indhente ham. Da jeg nåede vejen, var han pst-væk. Og der stod en bil i vejkanten. De havde ramt ham, men havde nået at tage farten af, så de nærmest havde puffet til ham. Jeg fandt ham lidt senere på den anden side af et hegn til en byggeplads....... Han lå bare og pustede... Men da jeg kom, kom han op og stå. Og halen virkede osse.. (Silke har gudskelov lært mig hvordan man indkalder en hund ved at lyde som en frikadelle..... Så den situation kommer jeg ikke i mere... ) ---Senere fandt jeg ud af, at en af Ramses' veninder var blevet luftet på den anden side af den vej, ---fordi hun var i løbetid..:damn: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Limo Besvaret Oktober 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 11, 2011 Silke har gudskelov lært mig hvordan man indkalder en hund ved at lyde som en frikadelle......:damn: Hit med tippet om at lyde som en frikadelle Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Oktober 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 11, 2011 Fra Silke var baby smed jeg mig ned på ryggen og skabte mig tosset med høje underlige lyde når jeg skulle kalde hende til mig. Silke blev selvfølgelig ret så nysgerrig efter hvad det liiige var, jeg lavede... Og så havde jeg sørme lommer og hænder fulde af frikadeller..... Senere kunne jeg nøjes med lyde uden at smide mig ned... Men stadig en masse frikadelle. Senere igen kunne jeg nøjs med at råbe "FrikaDELLEeeeeee" -så kom hun farende... OG i dag, hvor hun jo er en moden ældre dame, så laver jeg bare en "frikadellelyd" og fodrer med lækkert råt hjortekød når hun kommer styrtende... Folk tror at jeg er skingrende skør... Men det er jeg vel osse... Men det virker! Hver gang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst hundemakker Besvaret Oktober 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2011 Når min tæve er i løb kommer hun alle steder hun plejer. Dog ikke til træning hvis hun er højløbsk. Min træner siger altid at jeg kan komme alligevel, men der er ingen hjemme (hjerneceller) lige de 3 dage hvor hun kan parres - og derfor kommer jeg ikke. De andre hunde på holdet er vandt til det og mine egne hanner også - så ja det er større udfordring, men det kan det også være når der har være råvildt eller andre dufte. Jeg har selv to hanner selv og de har efterhånden og lært at nogle af damerne kan dufte, men har lært at styre det Hvis jeg ikke skulle gå hvor andre gik??? Så skulle min tæve ikke på tur i 3 uger??? :stupid: Nej hun kommer på lange ture hver dag OGSÅ i hendes løbetid. Og nej ikke uden snor. Og ikke steder hvor løse hunde er tilladt (men det er faktisk heller ikke tilladt særlig mange steder her). Jeg har dog aldrig oplevet problemer og kan heller ikke se det store problem nogle gør det til. Og min erfaring er at hvis to tæver har haft et anstrengt forhold til hinanden, så kan netop løbetiden gøre dem meget mere skøre og hvor de nemt kan indlede et venskab Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst hundemakker Besvaret Oktober 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2011 Hvis jeg på min tur, mødte hanhunde som rendte efter os - ja så vil jeg mene at det er ejeren med hanhunden der har et problem og ikke mig med min tæve :hmm: Hvis folk har deres hunde løse og ikke kan styre dem, er det dælme ikke mit problem (ja undskyld jeg skriver det så direkte). Jeg går ikke i hundeskove eller andre steder med adgang til løse hunde. Men jeg går i parker og almindelige skove. Jeg har mine hunde i snor og det regner jeg også med andre har hvis deres kan finde på at stikke af. Det synes jeg aldrig kan være tæveejeres problem Men igen - jeg har heller aldrig oplevet det :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Oktober 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 13, 2011 Hvis jeg på min tur, mødte hanhunde som rendte efter os - ja så vil jeg mene at det er ejeren med hanhunden der har et problem og ikke mig med min tæve :hmm: Hvis folk har deres hunde løse og ikke kan styre dem, er det dælme ikke mit problem (ja undskyld jeg skriver det så direkte). Jeg går ikke i hundeskove eller andre steder med adgang til løse hunde. Men jeg går i parker og almindelige skove. Jeg har mine hunde i snor og det regner jeg også med andre har hvis deres kan finde på at stikke af. Det synes jeg aldrig kan være tæveejeres problem Men igen - jeg har heller aldrig oplevet det :banan: Nå.. så har du været heldig indtil videre..... I 2 situationer har jeg oplevet, at det ikke er så enkelt, som du gør det til: 1) hvis man går med sin højløbske tævehund i snor og der kommer en fremmed parringsvillig han uden ejer. Jaja, det er da godtnok hanhundeejerens problem at deres hund er stukket af, men det er tævehundeejerens problem hvis hun bliver bedækket fordi de to hunde rotter sig sammen:oops:.. Man har styr på situationen hvis man kan få sin tæve til at sidde stille med ryggen mod sine ben, men man KAN jo ikke blive stående der lige til løbetiden er slut... Og hvis man prøver at komme væk, så vender den dejlige dame jo rumpen til charmøren............. Og 2. situation er, hvis naboens dejlige hanhund, som man har et glimrende forhold til i 11 ud af 12 måneder, pludselig dukker op uden ejer, når man havde tænkt sig at gå over en befærdet vej med den overlækre tæve..... ER man så så ligeglad, at man er villig til at straffe hans begejstring med døden? --Snore kan briste, halsbånd gå op og døre kan blive glemt og i hække kommer der huller....... ISÆR når der er løbetider i nabolaget.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst hundemakker Besvaret Oktober 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 13, 2011 Nå.. så har du været heldig indtil videre..... I 2 situationer har jeg oplevet, at det ikke er så enkelt, som du gør det til: 1) hvis man går med sin højløbske tævehund i snor og der kommer en fremmed parringsvillig han uden ejer. Jaja, det er da godtnok hanhundeejerens problem at deres hund er stukket af, men det er tævehundeejerens problem hvis hun bliver bedækket fordi de to hunde rotter sig sammen:oops:.. Man har styr på situationen hvis man kan få sin tæve til at sidde stille med ryggen mod sine ben, men man KAN jo ikke blive stående der lige til løbetiden er slut... Og hvis man prøver at komme væk, så vender den dejlige dame jo rumpen til charmøren............. Og 2. situation er, hvis naboens dejlige hanhund, som man har et glimrende forhold til i 11 ud af 12 måneder, pludselig dukker op uden ejer, når man havde tænkt sig at gå over en befærdet vej med den overlækre tæve..... ER man så så ligeglad, at man er villig til at straffe hans begejstring med døden? --Snore kan briste, halsbånd gå op og døre kan blive glemt og i hække kommer der huller....... ISÆR når der er løbetider i nabolaget.. Jeg forstår ikke hvad du mener med om man så er så ligeglad? Jeg er da ikke ligeglad med andre hunde! MEN jeg vil da ikke lade være med at gå lange ture med mine hunde fordi den er i løbetid. Tværtimod har min tæve brug for der at komme ud og bruge hovedet og næsen, og blive mentalt træt. Det jeg aggumenter for, er at jeg ikke kunne drømme om at holde min hund inde og kun gå bitte ture fordi en hanhundeejer ikke gider at hendes hund trækker :blink: Ikke, at jeg er ligeglad med om en hund bliver kørt over eller skades MEN derfor kan jeg da alligevel ikke holde min hund inde. Jeg ville nu ikke have problemer med en hanhund, for jeg har jo immervæk selv to, der også gerne ville hvis de kunne. Og det ville aldrig kunne ske at en hanhund ville nå at parre hende. Jeg ved også præcis hvornår hun er klar, både på hendes adfærd og mine hanhunde Og jeg tager alle forholdsregler. Men jeg vil ikke blive inde fordi en anden hund så trækker med sin ejer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Oktober 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 13, 2011 Jeg forstår ikke hvad du mener med om man så er så ligeglad? Jeg er da ikke ligeglad med andre hunde! MEN jeg vil da ikke lade være med at gå lange ture med mine hunde fordi den er i løbetid. Tværtimod har min tæve brug for der at komme ud og bruge hovedet og næsen, og blive mentalt træt.Det jeg aggumenter for, er at jeg ikke kunne drømme om at holde min hund inde og kun gå bitte ture fordi en hanhundeejer ikke gider at hendes hund trækker :blink: Ikke, at jeg er ligeglad med om en hund bliver kørt over eller skades MEN derfor kan jeg da alligevel ikke holde min hund inde. Jeg ville nu ikke have problemer med en hanhund, for jeg har jo immervæk selv to, der også gerne ville hvis de kunne. Og det ville aldrig kunne ske at en hanhund ville nå at parre hende. Jeg ved også præcis hvornår hun er klar, både på hendes adfærd og mine hanhunde Og jeg tager alle forholdsregler. Men jeg vil ikke blive inde fordi en anden hund så trækker med sin ejer Du skriver jo, at det er hanhundeejerens problem.. Hvis hanhundeejeren ikke er der, så ER det dit problem -uanset om du vil det eller ej. Det er bare det, jeg siger. Jeg har selv gået med mine tæver præcis som du. Men jeg har fuld forståelse for, at en hanhund KAN undslippe på grund af en uimodståelig duft, som kan nå hunden over ret store afstande.. Og derfor forsøger jeg, --så vidt muligt at skåne hanhunden, der Er et uskyldigt offer i sagen. Men jeg HAR da haft en sprøjteflaske med, med en meget mild eddikeopløsning... For i visse situationer kan man hverken komme frem eller tilbage med en hanhund, der er ude på sjov. Og jeg ville ALDRIG nogensinde krydse en vej med min løbske tæve. Aldrig:shock:!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst hundemakker Besvaret Oktober 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2011 Du skriver jo, at det er hanhundeejerens problem.. Hvis hanhundeejeren ikke er der, så ER det dit problem -uanset om du vil det eller ej. Det er bare det, jeg siger. Jeg har selv gået med mine tæver præcis som du. Men jeg har fuld forståelse for, at en hanhund KAN undslippe på grund af en uimodståelig duft, som kan nå hunden over ret store afstande.. Og derfor forsøger jeg, --så vidt muligt at skåne hanhunden, der Er et uskyldigt offer i sagen. Men jeg HAR da haft en sprøjteflaske med, med en meget mild eddikeopløsning... For i visse situationer kan man hverken komme frem eller tilbage med en hanhund, der er ude på sjov. Og jeg ville ALDRIG nogensinde krydse en vej med min løbske tæve. Aldrig:shock:!! Jeg forstår ikke hvad det er du mener skulle være mit problem mener du fordi hanhunden vil prøve at parre eller hvis den strejfer rundt og kan blive kørt ned? Hvis det er fordi den vil prøve at parre, så skal jeg som nok sørge for den ikke kommer til det. Hvis det er fordi den strejfer rundt??? Ja det er så her jeg mener det er ejerens ansvar at 1. enten have den i snor, hvis de ikke kan kalde den til sig og den kan finde på at løbe ud i trafik. 2. Ikke lade den være alene hvor den kan bryde ud. Som sagt har jeg selv to hanner. Og de er heller ikke løse på offentlige steder eller i haven uden opsyn. Som hanhundeejer, er det da mit ansvar at have styr på min hund, selvom der er fristelser derude. Mine ene hund er totalt "kattehader" og alle instinkter bliver aktiveret ved synet af en kat MEN det er jo også mit ansvar at holde min hund i snor hvis der skulle komme en kat - og da ikke katteejeren. Og ja skulle ulykken ske at min hund kom ud af et halsbånd og blev kørt over i jagten, så synes jeg da ikke det er katteejerens skyld. Det er da mig der skal konkrollere min hund. Og min tæve skal da på ordenlige ture selvom hun er i løb Og det der med ikke at krydse en vej? Mine hanner ved da på lang afstand hvor tæverne er i løb i hele byen. Tæven behøver da ikke have gået forbi... Forstår slet ikke problomatikken med de hanner, andet end at en evt. ejer ikke har styr på hunden. (Og det kan jo ske, men da stadig hanhundeejers ansvar at have styr på sin hund). Og jeg jkan ikke se en situation hvor mine hunde smuttede pga en tæve, for som sagt er de i snor offentlige steder og under opsyn på træningsarealer eller have. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst hundemakker Besvaret Oktober 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2011 Jeg vil gerne lige tilføje at jeg IKKE ville gå over en vej HVIS en hanhund stod der uden ejer (eller en hvilken som helst anden hund). Så ville jeg da få hunden i sikkerhed, standse trafik og få fanget den :blink: Kom jeg uden hund og der var en løs hund uden ejer som var til farer for sig selv - ja så ville jeg da helt sikkert også få den i sikkerhed osv Det jeg mener er, at jeg selvfølgelig gå, træner, leger og har en dagligdag med min tæve når hun er i løb. Hendes begrænsninger er, at hun ikke er løs med hanner eller offentlige steder, når hun er det. Og i al almindelighed har hun ikke kontakt med andre hunde på ture og træning hverken i eller udenfor løb. Det er kun hendes specielle legekammerater bestemte steder. Og ikke på tur eller andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts