Hop til indhold

DcH Lydighed


Camilse
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Wee... Så sidder springet der endelig.

 

Kun en sjælden gang imellem prøver han at snyde, men gør det så ordentligt, hvis jeg bare har is i maven og venter på at han finder ud af, at han altså intet får, for at stå og glo oppe på springbrættet :lol:

 

Hans sit, dæk og stå er også rigtig fine i øjeblikket og han er blevet bekræftet tilstrækkeligt i, at han bare skal blive i positionen, til at han kan vente lææææææææææænge nu :klap:

 

Desværre viste det sig, at det ikke var en engang-ting, den med at sidde skævt foran og aflevere apporten, så nu arbejder vi lige lidt med den.

Men det bliver bedre og bedre for hver gang :5up:

 

Den rigtig gode ting er så, at han ikke har pisset i feltet siden jeg konsekvent begyndte at stoppe ham og sætte ham i bilen, når han gjorde det.

Godt nok er han frygtelig glad for bilen.... Og for at pisse...... Men han kan altså bedre lide feltsøget :mrgreen:

 

Runderingen er mig altså lidt en gåde... Han laver en fantastisk rundering, men han kan simpelthen ikke generalisere den ud på forskellige områder, med forskellige figuranter.

Så vi tager sådan lidt på Jyllands tour, til alle der gider stå figurant til et par runderinger, så fanger han det forhåbentlig med tiden.

I dag gik han lige direkte forbi figuranten, hvilket aldrig er sket før :vedikke:

 

Tilgengæld, så lavede han den fedeste rundering lidt senere et nyt sted i højt græs, med en godt gemt figurant, uden at han fik hjælp fra vinden.

Han vidste lige præcis hvad han skulle og hoppede op og ned i græsset, for at få fært og søgte så fint - Og da han så fandt hende, så sad han med fin afstand og halsgivningen er jo intet problem, så den var rigtig fin og stabil, selvom jeg var ret sløv til at komme hen til ham :5up:

 

Lineføring er lineføring - Det kan han jo bare til UG og synes det er en feeeed øvelse - Hvor heldig er man lige, med sådan en hund, der synes det er fedt at gå og glo op på mig :lun:

 

Men runderingen... Det må altså være der jeg skal bruge rigtig, rigtig, rigtig meget energi her i sommerferien.

Tror ikke der er andet for, en at komme ud og prøve nye figuranter, områder og situationer :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Miss_menelli

Bahh... Den skide rundering....

 

Han kan bare ikke hitte ud af, at rundering er rundering, alle steder og med nye figuranter.... :damn:

 

Så har kræet med alle mulige tænkelige steder og hapser alle der ikke ligner nogle der løber skrigende væk, hvis de bliver gøet af, som figuranter :lol:

 

Kunne altså godt tænke mig, at den snart sad i skabet og det undre mig, at han ikke kan generalisere en øvelse som han ELSKER ud på forskellige områder og figuranter :hmm:

 

Nå... Men resten køre bare derudaf pt. :klap:

 

Og så er der Yoda manden.

Hans plads er SÅ fin og der kan sagtens komme kommando på den nu :5up:

Stå'en er også ved at være der og det samme med dæk og sit.

 

Er så småt startet lidt op på lineføring og får det jo foræret med den hund :lun:

 

Og så har jeg introduceret apporten, som han ikke helt kan se pointen i, men han skal da nok holde fast i den, hvis det er det jeg vil have :lol:

 

Regner med at bondemanden snart få gjort noget ved det lange græs på "min" spormark, så jeg rigtig kan få gang i spor!

Ellers køre jeg ud på en af trænernes spormark i weekenden og holder spor-dag for hele banden....

Glæder mig allerede :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er det han er nu???

 

Min lagde ud med 4 10-taller i streg i rundering, for efterfølgende at få 4 nuller i streg... Og hun knuselsker rundering, men lige pt. er der bare en stor omgang forvirring i hendes lille hoved, så hun kan slet ikke finde ud af det... Og jeg er sikker på at det skyldes hendes alder(snart 16 mdr) og så det at vi lige skulle igennem vores første løbetid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Hvor gammel er det han er nu???

 

Min lagde ud med 4 10-taller i streg i rundering, for efterfølgende at få 4 nuller i streg... Og hun knuselsker rundering, men lige pt. er der bare en stor omgang forvirring i hendes lille hoved, så hun kan slet ikke finde ud af det... Og jeg er sikker på at det skyldes hendes alder(snart 16 mdr) og så det at vi lige skulle igennem vores første løbetid...

 

Han er jo en gammel dreng på 8 år - Han er jo omplacering, så det er først det seneste 1½ år, jeg har trænet decideret konkurrence momenter med ham.

 

Men han har generelt svært ved at generalisere øvelser ud til andre situationer, der ikke mindre fuldstændig om noget han har oplevet før.

Han lære en øvelse lynhurtigt, men så tager det også riiiigtig lang tid, før den sidder så fast, at han kan den alle steder.

Eller dvs. sit, dæk stå osv. er ikke så slemme, men dem hvor der kan være stor variation som især rundering har han svært ved.

 

Så alderen spiller helt sikkert ind - Det er bare lige af modsatte årsag ifht. Cassi

Link til indlæg
Del på andre sites

hm.... nu har jeg så kun lige læst hvad du har skrevet i de sidste 2 indlæg - men det ser ud som dit problem er at han ikke er figurent stærk nok - har jeg ret ??

og at det med at gø ikke er noget problem :hmm:

 

Hvis der så var min hund - så ville jeg de næste mange gange være ligeglad med om han gøede men fokusere på at han fandt/og blev ved figuranten og her er det så figurantens opgave at lave noget

det er nemlig ikke lige meget hvilken fig. man har - nogen er "død" kedelige og andre super spændende ;-)

Lad fig. lege med ham/give ham godbidder/ nusse ect - så de har det super sammen - det er jo fig. vigtigste opgave - at holde på hunden til du kommer

Det vigtigste skal være at han finder fig. og synes det er død sjovt :-)

 

senere kan I så udvide det med at han skal gø lidt inden legen ect begynder og til sidst lege/belønne først når du er der

 

Måske skulle du have et "kodeord" som du bruger HVER gang du skal lave netop den øvelse - det kan vøre : "find manden" eller : "skal vi rundere"

Og husk at sige det i en glad og frisk stemme så han nu ved at nu skal der ske noget sjov

 

 

det var bare lige min tanke - håber du kan bruge det til noget :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
hm.... nu har jeg så kun lige læst hvad du har skrevet i de sidste 2 indlæg - men det ser ud som dit problem er at han ikke er figurent stærk nok - har jeg ret ??

og at det med at gø ikke er noget problem :hmm:

 

Hvis der så var min hund - så ville jeg de næste mange gange være ligeglad med om han gøede men fokusere på at han fandt/og blev ved figuranten og her er det så figurantens opgave at lave noget

det er nemlig ikke lige meget hvilken fig. man har - nogen er "død" kedelige og andre super spændende ;-)

Lad fig. lege med ham/give ham godbidder/ nusse ect - så de har det super sammen - det er jo fig. vigtigste opgave - at holde på hunden til du kommer

Det vigtigste skal være at han finder fig. og synes det er død sjovt :-)

 

senere kan I så udvide det med at han skal gø lidt inden legen ect begynder og til sidst lege/belønne først når du er der

 

Måske skulle du have et "kodeord" som du bruger HVER gang du skal lave netop den øvelse - det kan vøre : "find manden" eller : "skal vi rundere"

Og husk at sige det i en glad og frisk stemme så han nu ved at nu skal der ske noget sjov

 

 

det var bare lige min tanke - håber du kan bruge det til noget :vinken:

 

 

Han er nu figurantstærk nok og hans største problem i øvelsen (ud over ikke at kunne generalisere den ud) er at han er svær at få med væk fra figuranten :lol:

Selve halsgivninger er faktisk en belønning for ham - Han er i gang med at halse med det samme han er 1-2 meter fra figuranten, så det er slet ikke noget problem.

 

Vi brugte faktisk halsgivningen som en forstærker i løbearbejdet, da han ikke gaaad løbe frem og tilbage mellem folk, bare for at få en godbid eller en bold - Men fik han lov at halse, SÅ skal satme love for der kom fart på og han var ikke til at stoppe igen :sjov:

Han er fuldstændig med på, at figuranten er ingangen til al sjov og vil helst ikke have figuranter der er aktive før øvelsen er slut, så det ikke er bevægelser han går på.

Han er desuden TÆT på figuranterne, så han skal helst ikke provokeres til at komme tættere på eller hoppe op, så vil ikke begynde at arbejde med levende figuranter, når han nu er så glad for øvelsen.

 

Men du har en pointe i, at jeg nok skal have mere fokus på at finde figuranten og at det stille og roligt skal bygges op fra meget kort afstand.

På et tidspunkt, så skulle kommandoen jo gerne sidde så fast, at han VED han skal løbe ud og finde en eller anden - Og finder han først figuranten, så skal han dælme nok halse og blive der :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bom bom... jeg ville passe på med at bruge en verbal forkommando... Af den simple grund at jeg nu nogle gange har oplevet folk smide hele øvelsen, ved fx at sige til deres hund, Nu skal vi springe... Det er altså surt at få et ja tak- inden øvelsen er startet...

 

Jeg gør det meget i at bruge non-verbale forkommandoer og er jo så heldig at der er en forkommando i sig selv ved at give min hund sit bringsel på...

 

Desværre er der jo strammet op på hvad man må og ikke må inden øvelsen starter efter DM(mener det var i frederikssund)...

 

Da både min far og søster var ude i C-klassen med deres hunde, var det helt normalt at man både pegede på figuranten og så hunden ikke derhen, så drejede man hovedet på den, så man var sikker på den havde set figuranten... Gør jeg det med min i dag, så får jeg slet ikke lov til at starte min øvelse og må tage imod 0 point ;) Derfor vælger vi at bruge de non-verbale forkommandoer. Det kan være at stryge hunden langs siden, rykke den, lidt i pelsen m.m. Fordelen er at hunden ofte forstår de non-verbale for kommandoer bedre end den kommando vi giver til at sætte øvelsen igang...

Link til indlæg
Del på andre sites

Bom bom... jeg ville passe på med at bruge en verbal forkommando... Af den simple grund at jeg nu nogle gange har oplevet folk smide hele øvelsen, ved fx at sige til deres hund, Nu skal vi springe... Det er altså surt at få et ja tak- inden øvelsen er startet...

Du må gerne udstøde små diskrete hyggelyde til din hund, sålænge han har snoren på. Men i samme øjeblik snoren kommer af, er stort set alting forbudt. I dag må folk heller ikke pege i fremadsendelsesretningen, selvom hunden har snor på. Så er det goodbye omgående. Det har altid været forbudt til konkurrencer, men dommerne tog det ikke specielt alvorligt før DM i Frederikssund, hvor der kom et bundt jyske dommere. De ville fandme ikke se sådan noget sjællændertjald. :cool:

 

Da både min far og søster var ude i C-klassen med deres hunde, var det helt normalt at man både pegede på figuranten og så hunden ikke derhen, så drejede man hovedet på den, så man var sikker på den havde set figuranten...

Det var altså kun under træning, at nogen gjorde sådan. Havde de gjort det, mens en dommer så på, ville de have fået hug.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er nu figurantstærk nok og hans største problem i øvelsen (ud over ikke at kunne generalisere den ud) er at han er svær at få med væk fra figuranten :lol:

Selve halsgivninger er faktisk en belønning for ham - Han er i gang med at halse med det samme han er 1-2 meter fra figuranten, så det er slet ikke noget problem.

 

Vi brugte faktisk halsgivningen som en forstærker i løbearbejdet, da han ikke gaaad løbe frem og tilbage mellem folk, bare for at få en godbid eller en bold - Men fik han lov at halse, SÅ skal satme love for der kom fart på og han var ikke til at stoppe igen :sjov:

Han er fuldstændig med på, at figuranten er ingangen til al sjov og vil helst ikke have figuranter der er aktive før øvelsen er slut, så det ikke er bevægelser han går på.

Han er desuden TÆT på figuranterne, så han skal helst ikke provokeres til at komme tættere på eller hoppe op, så vil ikke begynde at arbejde med levende figuranter, når han nu er så glad for øvelsen.

 

Men du har en pointe i, at jeg nok skal have mere fokus på at finde figuranten og at det stille og roligt skal bygges op fra meget kort afstand.

På et tidspunkt, så skulle kommandoen jo gerne sidde så fast, at han VED han skal løbe ud og finde en eller anden - Og finder han først figuranten, så skal han dælme nok halse og blive der :mrgreen:

 

Hvis du har brug for at gøre det mere spændende og give ham forståelse for at man faktisk godt kan komme ud for at skulle lede lidt efter figuranterne, så kommer jeg gerne og leger siddende/liggende/mærkelig gemt figurant når jeg engang får ferie :lol: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må gerne udstøde små diskrete hyggelyde til din hund, sålænge han har snoren på. Men i samme øjeblik snoren kommer af, er stort set alting forbudt. I dag må folk heller ikke pege i fremadsendelsesretningen, selvom hunden har snor på. Så er det goodbye omgående. Det har altid været forbudt til konkurrencer, men dommerne tog det ikke specielt alvorligt før DM i Frederikssund, hvor der kom et bundt jyske dommere. De ville fandme ikke se sådan noget sjællændertjald. :cool:

 

 

Det var altså kun under træning, at nogen gjorde sådan. Havde de gjort det, mens en dommer så på, ville de have fået hug.

 

Nope, det var fuldt ud i orden at de gjorde det til konkurrence... Begge har gjort det og ingen har været stoppet på det... Og nej, man kan sagtens blive stoppet for at sige noget til hunden mens den har snoren på... Det skete ved den sidste konkurrence jeg var til her i kredsen... Og han var godt nok forvirret... Men det gik vel ind under overdreven klargøring... Og måske var de en smule mere strenge den dag fordi de hver især havde en aspirant på :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Hvis du har brug for at gøre det mere spændende og give ham forståelse for at man faktisk godt kan komme ud for at skulle lede lidt efter figuranterne, så kommer jeg gerne og leger siddende/liggende/mærkelig gemt figurant når jeg engang får ferie :lol: :blink:

 

Hehe, er du klar på en tour-de-midtjylland hvor vi afprøver samtlige mulige steder at lave en rundering? :engel:

Og slæb da lige manden med også - Ham har Bamse ikke gøet af endnu :lol:

 

Hvornår har du i øvrigt ferie?

Mangler min træningspartner!

 

 

Og så står jeg og skal tage stilling til hvilket kredskursus jeg vil på.... Lydighed eller figurant arbejde.

Lydighed er med Miriam Søndergård og figurant arbejde er med Finn Jørgensen...

 

Kommer nok ikke til at undervise lige foreløbigt igen, da jeg ikke orker at have hold samtidig med 3 hunde, fuldstidsjob og deltidsstudie - Så overvejer lidt at tage kurset med figurant arbejde, da jeg kan se det fede i, at få en hel dag kun med det.

Lydighedskurser er der jo en del af rundt omkring og vi holder en del internt i klubben.... Men Miriam er lidt interessant, selvom vi ikke 100% deler træningsfilosofi og jeg tror der er mange guldkorn at hente... What to do... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, er du klar på en tour-de-midtjylland hvor vi afprøver samtlige mulige steder at lave en rundering? :engel:

Og slæb da lige manden med også - Ham har Bamse ikke gøet af endnu :lol:

 

Hvornår har du i øvrigt ferie?

Mangler min træningspartner!

 

 

Og så står jeg og skal tage stilling til hvilket kredskursus jeg vil på.... Lydighed eller figurant arbejde.

Lydighed er med Miriam Søndergård og figurant arbejde er med Finn Jørgensen...

 

Kommer nok ikke til at undervise lige foreløbigt igen, da jeg ikke orker at have hold samtidig med 3 hunde, fuldstidsjob og deltidsstudie - Så overvejer lidt at tage kurset med figurant arbejde, da jeg kan se det fede i, at få en hel dag kun med det.

Lydighedskurser er der jo en del af rundt omkring og vi holder en del internt i klubben.... Men Miriam er lidt interessant, selvom vi ikke 100% deler træningsfilosofi og jeg tror der er mange guldkorn at hente... What to do... :vedikke:

 

Det er jeg da! :lol: Skal jeg gøre. Han plejer heller ikke at have noget imod højlydte hunde :lol:

Først til august (skal så lige til skriftlig eksamen d. 15 august, men udover det er der ferie).

Puh det ved jeg snart ikke. Syntes du skal vælge det du føler kan blive mest interessant :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

:banan:

 

Cassi har i dag kørt hele C-programmet igennem... Alt gik bare superb... kanon kontakt i lineføringen, hun sad lige foran mig med sin apport, hun tog sit spring, rendte ud og fandt genstanden med det samme og løb ud til figuranten(okay, hun glemte lige at tage sit bringsel i munden inden hun løb tilbage til mig, men så sendte jeg hende ud endnu engang og hun gjorde det perfekt)...

 

Begynder så småt at glæde mig til vores kredskonkurrence på hjemmebane :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter en rundering lige efter bogen et fremmed sted og med fremmed figurant - tror jeg nu vi er ved at være klar til stævne - så nu er der meldt til et par C klasser de næste to måneder. Er meget spændt, har aldrig deltaget i hundekonkurrence før ;)

Skal lige have skærpet dæk,sit og stå fastheden helt igen, efter at svigermekanikken fik lov at lege lidt med ham i sidste uge. Men ellers tror jeg vi er klar, så må jeg se hvordan han klare de mange hunde og uroen omkring ham.

 

Nogen gode råd, ting som man f.eks. ikke tænker på som nybegynder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Start altid med at præsentere dig ved at give dommeren hånd når du kommer ind til et dommerhold og så suge dit nummer, dit navn og hundens navn...

 

Dommeren forklarer altid hvad man skal ved øvelserne. Fx ved en sitøvelse vil der blive sagt: "Her har du din startmarkering, den næste markering er til kommando og den sidste pind er vent. Jeg giver tegn når du må gå tilbage til din hund. Nogle spørgsmål? Du må gerne gøre klar med din hund og starte når du er klar."

 

Kort og godt er der intet at være i tvivl om.

 

Når man er færdig husker man altid at give dommeren hånden igen og sige tak for bedømmelsen uanset om det er skidt eller kanel.

 

Hvis dommeren har en aspirant med giver man også hånd til denne.

 

Husk at bedømmelsen af en øvelse først starter når du har taget linen af din hund og du står oprejst i utvungen stilling(dvs. med armene ned langs siden). Synes du din hund sidder skævt når du stiller klar, så ret den endelig, det koster nemlig et halvt point med en skævsidning.

 

Og så stopper øvelsen først når dommeren siger ja tak og bedømmelsen stopper når linen er på hunden igen.

 

Der er så mange ting man lærer undervejs og det er svært at give det hele videre...

 

For mig er det jeg husker allermest at jeg altid tager to dybe indåndinger inden jeg går igang, mens min hund sidder ved siden af mig. Så er jeg i hvert fald 110 % sikker på ikke at blive trukket for manglende pause...

Link til indlæg
Del på andre sites

Cassi har i forgårs lavet 2 super gode runderinger og i dag fik hun også lavet to til 10...

 

Tilgengæld fandt hun det MEGET svært at blive liggende i sin dæk mens figuranten gik i skjul og det var umuligt at komme i indkaldet. Hun stoppede et skridt foran mig, vendt sig og var klar til sin rundering :stupid:

 

Elsker min lille prinsesse og :x: meget fingre for at hun lige vil lave den rundering på søndag... Jeg tror lidt det er sidste chance hvis vi skal få et godt resultat til DM... Og så har min far altså købt nogle rigtig flotte pokaler :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Efter en rundering lige efter bogen et fremmed sted og med fremmed figurant - tror jeg nu vi er ved at være klar til stævne - så nu er der meldt til et par C klasser de næste to måneder. Er meget spændt, har aldrig deltaget i hundekonkurrence før ;)

Skal lige have skærpet dæk,sit og stå fastheden helt igen, efter at svigermekanikken fik lov at lege lidt med ham i sidste uge. Men ellers tror jeg vi er klar, så må jeg se hvordan han klare de mange hunde og uroen omkring ham.

 

Nogen gode råd, ting som man f.eks. ikke tænker på som nybegynder?

 

Når du kommer ud på pladsen, så tag lige og gå en runde og orienter dig uden hund, så du ved hvor de forskellige dommerhold er.

 

Derefter så få luftet af og sørg for at hyg jer lidt sammen, alt efter hvordan det fungere bedst for jer - Det er alene rutinen der kan fortælle hvordan det er.

Jeg skal f.eks ikke lufte Bamse ret meget, bare lige ud, få tisset, pruttet hvis han skal det og få lavet et par øvelser og så skal han ellers have ro igen.

Andre skal gå en laaaang tur med hunden inden og nogle skal stort set rundt på hele pladsen med hunden.

 

Husk bare, at du IKKE må betræde øvelses arealerne (ved ikke om du må uden hund, men jeg gør det ikke) - det kan få dig disket.

 

Når du får programmet udleveret så orienter dig om hvem der er hvem og hvornår du skal til de forskellige steder.

Efter det første dommerhold, så ved du hvem du er efter og så hold øje med dem, så du ved hvornår du skal have hunden ud af bilen og varme lidt op.

Igen, så er det forskelligt om hundene skal bruge lang eller kort tid, inden de skal på banen.

 

Og så er det dyyyyybe indåndinger.

Tag dig GOD tid og tænk øvelsen igennem inden du starter - Sig endelig til dommeren, hvis du er meget nervøs og at det er første gang i prøver det.

De er som regel meget søde og har stor forståelse for, at man er nervøs og lidt usikker.

 

Tænk på de første konkurrencer som træning af dig og ham, for det at gå til konkurrencer er noget man skal lære.

Med tiden bliver det nemmere.

 

Og ROS efter hver øvelse der går godt - Selvom du ikke må give godbidder, så er det sjældent nogen får henstillinger om, at slappe af med den verbale rosen og det er en god måde lige at få forløst lidt af nervøsiteten og komme ned på jorden igen efter de første par gode øvelser.

Jeg er i hvertfald ikke til at overhøre når jeg roser mit kræ og det skal jo være sjovt for både os og hundene at gå i konkurrencer, ellers kan man IMO lige så godt lade være.

Og der er rosen til ens hund IMO meget vigtig, eftersom den jo ikke får kontant belønning i form af leg eller godbidder efter hver øvelse, som de typisk er vant til, til træning.

Ser tit især unge hunde går døde i konkurrencer, fordi det er røvsygt for dem at arbejde så lang tid uden ros og belønning og de er ikke øvelsesstærke nok til, at kunne undvære den her forstærkning og bekræftelse i, at de gør det godt.

Så sørg for at gøre det sjovt.

 

Og så HYG jer!!

Hygger i jer og har det sjovt, så har du lagt et godt grundlag for succes i fremtidige konkurrencer og det er IMO langt vigtigere end resultatet de første par gange :5up:

 

 

___________________________________________________________________

 

 

Vi skal ud og starte til C-hundedag i Give i morgen.

Er egentlig ikke nervøs for øvelserne - Vil helst ikke have over 110, så jeg risikere at rykke op :genert:

Så den del er ikke så vigtig.

 

Men der er 38 hunde tilmeldt og alle skal jo være på pladsen, eftersom det er en ren C dag.

Og er meget, meget, meget spændt på, om Bamse kan kapere det.

 

Har alene tilmeldt for at se hvordan han reagere.

Kan han ikke klare det, så trækker jeg mig i løbet af dagen og så tager vi Ikast med om 14 dage, for at give ham en god oplevelse - Og så er lydighedskonkurrencerne slut for vores vedkommende.

Nu har vi trænet rigtig meget på forskellige pladser og været ude til et par konkurrencer i år og er han stadig ikke cool med alle de nye hunde og de fremmede pladser, så vil jeg simpelthen ikke udsætte ham for mere.

 

Så finder vi på noget andet, som passer bedre til hans lidt skrøbelige temperament.

Synes ikke jeg vil fortsætte med at at presse ham, når han er så gammel og har så meget med i bagagen.

 

Men håber og tror han er klar til det - Og er han det, så glæder jeg mig til næste konkurrencesæson hvor vi har haft tid til at få øvelserne rigtig ind under huden og forhåbentlig kan levere nogle ordentlige resultater :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

MM: tusind tak for din lange besked, virkelig sødt af dig at du har givet dig tid til dette. Der var bestemt en masse guldkorn imellem ;) Tror heldigvis jeg har styr på coach og forventningsdelen, sammen med nerverne. Det må give lidt at have meget konkurrence erfaring at trække på, også selvom det ikke er med hund.

Tænker faktisk jeg skal til Give i morgen og kigge, og lige se hvordan Zeus reagere på sådan en plads... Så vil da lige kigge efter jer ;) Du skal ikke have passet BC hvalp i morgen så på pladsen? :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
MM: tusind tak for din lange besked, virkelig sødt af dig at du har givet dig tid til dette. Der var bestemt en masse guldkorn imellem ;) Tror heldigvis jeg har styr på coach og forventningsdelen, sammen med nerverne. Det må give lidt at have meget konkurrence erfaring at trække på, også selvom det ikke er med hund.

Tænker faktisk jeg skal til Give i morgen og kigge, og lige se hvordan Zeus reagere på sådan en plads... Så vil da lige kigge efter jer ;) Du skal ikke have passet BC hvalp i morgen så på pladsen? :engel:

 

Hehe.. Troede også min tid som konkurrencerytter ville komme mig til gode....

 

Men at gå lydighed med en hund, er bare SÅ langt fra hvordan det er at sidde på en hest og få en bane overstået og så er den OVERSTÅET!

Det her med at skulle ind til flere dommerhold og lave flere øvelser i en rækkefølge man ikke på forhånd kender... Den var lidt svær for mig at vænne mig til.

 

Men det er sjaaaawt og så hyggeligt at være til konkurrencer :5up:

 

Håber da i kigger ud - Er ret snaksagelig så snart jeg ikke står med min hund.

Så snart jeg har ham med ude, så skal man holde sig langt fra mig, medmindre man er Dumlemor eller min træner :engel:

Men derudover, så må i meget gerne komme og hilse på!!

 

Har ikke helt besluttet mig for om Yoda skal med.

Tror det ikke, for det bliver lidt meget at holde styr på to hunde og have ham med rundt og kigge på hvordan det går for de andre.

Vi er i hvertfald 4 afsted fra klubben, min kusine og så nogle stykker jeg kender fra træner uddannelsen - så der er jo et par stykker at holde øje med.

Men prøver at lokke manden til at komme ud med ham, når vi har overstået dommerholdene og bare sidder og venter og så kan han jo passende tage Bamse med hjem igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nåå... Veloverstået dag, til en af de bedre arrangerede konkurrencer med super stemning. :5up:

Synes det forløb rigtig fint, selvom et dommerhold kom bagefter og et foran tidsplanen, så vi kom til at spurte lidt fra det ene til det andet.

 

Og det er bare ikke super smart med en langhåret hund, der ikke nåede at få vand, at blive kølet ned eller at få noget ro på mellem to dommerhold.

Men så er der endnu en erfaring til rygsækken - Man må godt insistere på at få et par minutters pause til at få kølet hunden ned.

 

Resultatet var elendigt. 100,6... Absolut under acceptabelt.

Men har ikke styr nok på at få ham i ro, i ventetiden UDEN godbidder, når dommerne votere længe og det resulterede i en opkørt hund, der gik før kommando på runderingen.... Og det var IKKE rundering han troede han skulle.

Jo... Han runderede da lidt på mig, men det gav sgu' ik' nogle pluspoint :sjov:

Det er desuden heller ikke en fordel, at ens træner som hunden elsker lidt for højt, er dommer.... Han kunne dælme ikke forstå, at hun ikke ville hilse og hygge med ham.

Så det frustrerede ham lidt og han blev lidt urolig og opkørt.

Men ja.. 0 for rundering.

Dæk 10 (syne selv han sad en smuuuuule skævt, men åbenbart ikke noget dommerne så eller mente havde betydning)

Apport 8,2... Han gad dælme ikke holde fast i apporten i dag men smed den trods alt ikke, så fik bare et fratræk for manglende kort pause, men det store fratræk var en førefejl, fordi jeg bevægede armen uden at kaste apporten... Det må's man ikke :engel:

 

Næste dommerhold gik det fint ved.

9,8 for lineføring (igen en af dagens bedste), hvor fratrækket var for en smule snus i starten. Synes dog han var lidt sløv i vendingerne og havde noget mere vigende afstand end han plejer. Men dommerne var imponerede trods den lidt trælse start - Så det var jo fint.

9,7 for sid - Kvajede mig og fik ikke holdt lang nok pause i afslutningen og fik rakt ud efter linen liiiige før dommerens tak :stupid:

8,7 for stå... Den var lidt dum... Bamse synes vist jeg opførte mig mærkeligt og vores ellers så sikre og fine afslutning smed vi, da han satte sig før kommando og dum som jeg er, så beder jeg ham ikke bare om at rykke ind på plads og holder min pause, men sætter bare linen på ham... Det gav så lidt yderligere fratræk. Øv bøv... Den husker jeg til næste gang.

 

Og så havde vi mega travlt med at skulle op til sidste dommerhold og nåede lige at få kylet en tår vand i min hund og få givet ham tid til at få renset sig - Og så var det eller direkte ind til et feltsøg.

Det var noget værre rod og han var så træt og varm, at jeg ikke troede jeg ville lade ham gøre det færdigt.

Men han finder genstanden ret hurtigt (efter at have lettet benet - Men uden at tisse, fordi jeg skælder ud :engel:), så vi får 9 for søget... Hunden må's ikke lette ben og dommeren kan jo ikke se om han pisser eller ej, så det blev vi selvfølgelig trukket for. Har ellers været mega konsekvent med at han ikke skulle have lov, men han var så bare så trængende at han ikke kunne vente.

Og kun 6,5 for genstandende, da han absolut ikke kan lide den ulækre gennemgnaskede barnesko som var genstanden og vist egentlig bare gerne ville ud og tisse og have noget vand.

Han smider den lige før jeg får fat i den (nærmest med bræklyde :lol:) og vi må bruge et forsøg til, før han rent faktisk aflevere den.

 

Overvejede at stoppe der, for han var helt blank i øjnene og tungen var længere end jeg nogensinde har set den før - Så han var helt færdig og kogte.

Men tog chancen og prøvede springet som var den sidste øvelse, hvilket jeg skulle have ladet være med.

Tror ikke han rent fysisk kunne overskue at komme over det og han kom knap op på springbrættet før han opgav.

Så 0 i den øvelse, hvilket jeg kun kan bebrejde mig selv... Skulle have stoppet der og ladet være med at presse ham :damn:

 

Så skyndte os udi belønningsfeltet og fik en flaske vand af en af mine klubkammerater og Bamse drak stort set hele flasken i et hug.

Han orkede knap nok at rejse sig og lå bare og fik sine pølser.

 

Så ned i bilen og få vand på ham og få hældt noget mere vand i ham - Og så var han ellers frisk og klar til en omgang mere :lun:

 

 

Han opførte sig så fint i dag og kun lige hos det første dommerhold kørte han lidt for meget op og stressede en del.

Men ellers var der vist kun en hund han reagerede lidt på ud af de 42+ andre hunde der var på pladsen og han hyggede sig - Og det var præcis det jeg håbede at se.

Skide værd med øvelserne og resultatet.

Det at han nu kan klare en konkurrence dag med så mange hunde og mennesker og stadig have det rigtig hyggeligt og virke tryg og glad er jo en KÆMPE sejer :banan:

Havde faktisk frygtet det værste og var klar til at sige stop og sige farvel til konkurrencerne med ham.

 

Men vi går i skarp træning vinteren over og så ses vi på konkurrencebanerne til næste år :klap:

Det var vist det bedste resultat jeg kunne håbe på!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå... Et 0 i rundering og et fratræk på 4,5 i lineføringen, ja, det giver et resultat på 117,5 som vi slet ikke kan bruge til noget... Eller jo... Har da scoret årets andet hundeførermærke :5up:

 

Og vi lavede jo ikke meget galt i alt det andet. Vi er for første gang blevet trukket for at hun ikke sidder tæt nok på i afleveringen af apporten(8,6) og så sad hun lidt skævt i sit indkald i dæk(9,5)... Ellers fik hun 10 i sit frie søg og 10 for genstanden, samt 10 for sit, stå og spring...

 

Men hun var godt nok træt til sidst og jeg er lidt ør i hovedet efter en dag der bød på mange frustrationer, som hverken skyldtes dommere eller hunden, men mere andre hundeførere. Men nok om det...

 

Vi har stadig 4(5 hvis vi tæller efterårets lokal med) konkurrencer tilbage... Og de skal udelukkende bruges på at få noget mere erfaring... Resultaterne kan være ligegyldige nu og jeg starter på fuldtidsarbejde fra i morgen, så tiden til at træne hund bliver vist lidt knap.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Nå... Et 0 i rundering og et fratræk på 4,5 i lineføringen, ja, det giver et resultat på 117,5 som vi slet ikke kan bruge til noget... Eller jo... Har da scoret årets andet hundeførermærke :5up:

 

Og vi lavede jo ikke meget galt i alt det andet. Vi er for første gang blevet trukket for at hun ikke sidder tæt nok på i afleveringen af apporten(8,6) og så sad hun lidt skævt i sit indkald i dæk(9,5)... Ellers fik hun 10 i sit frie søg og 10 for genstanden, samt 10 for sit, stå og spring...

 

Men hun var godt nok træt til sidst og jeg er lidt ør i hovedet efter en dag der bød på mange frustrationer, som hverken skyldtes dommere eller hunden, men mere andre hundeførere. Men nok om det...

 

Vi har stadig 4(5 hvis vi tæller efterårets lokal med) konkurrencer tilbage... Og de skal udelukkende bruges på at få noget mere erfaring... Resultaterne kan være ligegyldige nu og jeg starter på fuldtidsarbejde fra i morgen, så tiden til at træne hund bliver vist lidt knap.

 

Hvad i alverden er et hundeføre mærke? :vedikke:

 

Og ellers tillykke - Det er da så fint med alle de 10 taller :5up:

 

Det er dælme mange konkurrencer i har tilbage - Starter i hver weekend?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja... Vi har konkurrencer hver weekend frem til Sjællandsmesterskaberne... Der blev oprindeligt meldt til fordi jeg regnede med at få styr på vores rundering igen og så satse godt og grundigt på at få nogle gode resultater til DM...

 

Et hundeførermærke er noget man får ved at deltage i konkurrencer. Hvis man så i C-klassen får mellem 90 og 110 point får man 2 mærkepoint, mellem 110 og 130 får man 3 og mellem 130 og 150 giver 5 point... Når man så har 20 HF-point og en oprykning til B-klassen har man fået Bronzemærket... Det har jeg i år fået i både lydighed og agility... Man kan så også få i sølv, guld og platin... Det er ikke alle kredse der har hundeførermærker... Tror ikke kreds 2 har...

 

Derudover er reglerne kredsbestemt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Ja... Vi har konkurrencer hver weekend frem til Sjællandsmesterskaberne... Der blev oprindeligt meldt til fordi jeg regnede med at få styr på vores rundering igen og så satse godt og grundigt på at få nogle gode resultater til DM...

 

Et hundeførermærke er noget man får ved at deltage i konkurrencer. Hvis man så i C-klassen får mellem 90 og 110 point får man 2 mærkepoint, mellem 110 og 130 får man 3 og mellem 130 og 150 giver 5 point... Når man så har 20 HF-point og en oprykning til B-klassen har man fået Bronzemærket... Det har jeg i år fået i både lydighed og agility... Man kan så også få i sølv, guld og platin... Det er ikke alle kredse der har hundeførermærker... Tror ikke kreds 2 har...

 

Derudover er reglerne kredsbestemt...

 

Oki... Og nej, det har vi ikke i kreds 2.

 

Tror sgu' ikke nogen af mine hunde oooorkede så mange konkurrencer på så kort tid :shock:

 

Hatten af for at Cassie gider!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...