Hop til indhold

DcH Lydighed


Camilse
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg nok lidt gammeldags men hvornår blev det nødvendigt at bruge en platform for at få hunden til at sidde lige - er det ifm. tilbudt adfærd?

 

Det er da ikke nødvendigt :-) Det er bare en af mange måder man kan gøre det på. Jeg bruger ikke platform selv men har elever der er glade for den. Men lige så mange der hellere frishaper som jeg selv har gjort det. Om det er en god løsning for den enkelte ekvipage tror jeg handler om flere ting. Førerens shapingfærdigheder, hundens motoriske færdigheder, dens evne til ro/koncentration i shapingprocessen (hvor hurtigt den bliver frustreret hvis ting ikke lykkes med det samme).... så hver ekvipage sin løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg må indrømme, jeg forstår slet ikke, hvad der menes med platform:genert:..

Den eneste platformsindlæring, som jeg kender til, er faktisk trimmebordet. Det er genialt til stillingsskift, fordi hunden samtidig skal være lidt opmærksom på ikke at dratte ned. Så det giver fine "foldeskift" fra fx dæk til stå og retur. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den eneste platformsindlæring, som jeg kender til, er faktisk trimmebordet. Det er genialt til stillingsskift, fordi hunden samtidig skal være lidt opmærksom på ikke at dratte ned. Så det giver fine "foldeskift" fra fx dæk til stå og retur. :slem:

 

Det er godt, Tanja ikke skal lære sådan noget:blink:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Nu er jeg nok lidt gammeldags men hvornår blev det nødvendigt at bruge en platform for at få hunden til at sidde lige - er det ifm. tilbudt adfærd?

 

Og hvem har skrevet noget om nødvendighed? :vedikke:

 

Det er et hjælpemiddel der kan hjælpe nogen og for andre fungere det ikke.

Jeg bruger det ikke selv, fordi jeg har for hjælpe-afhængig en hund, hvor jeg har alt, alt for svært ved at fjerne hjælpemidlerne igen, men for andre har det været en super hjælp.

 

Du ved... Det der med at tilpasse træningen den enkelte hund, tage det man kan bruge osv. :blink:

 

Jeg må indrømme, jeg forstår slet ikke, hvad der menes med platform:genert:.

 

En godbid i munden, altså ikke hundens, men i ens egen, så sætter hunden sig automatisk lige og tæt og kigger op, når den kommer ind. Så får den godbidden.

Nem og effektiv indlæring.

 

Den virker så ikke her - Kræet kan sagtens gribe en godbid fra munden og glo på mig, selvom han sidder skævt :mrgreen:

 

Men ja - Så er man da sikker på, at belønningen kommer forfra og at det ikke er en belønningslomme, der trækker hunden skævt, som det er i rigtig mange tilfælde ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu prøver jeg lige igen at skrive til Miss_Menelli og krydser fingre for at det får lov til at gå igennem for HF...

 

Jeg er lidt ked af at du ikke læser hvad man skriver, for jeg har faktisk ikke på noget tidspunkt frarådet nogen at bruge platformstræning. Jeg skriver blot at det ikke var noget jeg selv ville bruge i det tilfælde.

Ganske simpelt fordi jeg synes det er overkill. Platformstræning er jo ikke bare targettræning. Var det det, så var der næppe nogen grund til at afholde særskilte kurser i netop det. Og derfor betyder det jo også at man skal sætte sig ind i alle de tanker der er bag for at få det optimale ud af det. Og så skal hunden jo også lære den måde at arbejde på.

 

Jeg bruger platformtræning til en enkelt ting og det er stillingsskiftene.

 

Men grunden er simpelthen jeg synes det er for omstændigt for noget der kan løses ganske simpelt ved at have hunden siddende foran sig og så træde et skridt tilbage og stoppe op, og så ellers shape til man får den adfærd man ønsker og kun forstærke det man ønsker.

 

Mht. drive og præcision... Jeg skrev det udelukkende fordi jeg ofte møder en generel holdning der hedder perfektion, perfektion, perfektion og så har man helt glemt at få drive på. Det er nok også derfor jeg bedre kan lide at arbejde efter Garrets DASH-princip end alt det der står i Canis bibelen :genert: Kan ikke forklare hvorfor, men de tanker matcher bare rigtig godt mig og min hund...

 

Men selvfølgelig kan man have begge dele og det er der heldigvis rigtig mange der har. Men der er altså også rigtig mange kedelige hunde på konkurrencepladserne, der laver deres øvelser rigtig godt, men hvor man efterfølgende står med tanken:"Den øvelse har den hund vist lavet en gang for meget".

 

Og jeg synes man bliver nødt til at tænke på hvordan man hele tiden har drivet med, for det er jo ikke noget der bare kommer af sig selv....

 

Nu poster jeg, og så håber jeg det får lov at gå igennem :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den virker så ikke her - Kræet kan sagtens gribe en godbid fra munden og glo på mig, selvom han sidder skævt :mrgreen:

Ikke, hvis du laver stuntet langs en hæk, mur, sofa etc. Sofus havde det med at smide rumpen lidt ud til højre. Fint, så sørgede jeg for at have forhindringen på min venstre side. Og så var det "bare" at fjerne mig længere og længere ud til højre - få cm ad gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Du ved... Det der med at tilpasse træningen den enkelte hund, tage det man kan bruge osv. :blink:

 

 

 

Den virker så ikke her - Kræet kan sagtens gribe en godbid fra munden og glo på mig, selvom han sidder skævt :mrgreen:

 

Men ja - Så er man da sikker på, at belønningen kommer forfra og at det ikke er en belønningslomme, der trækker hunden skævt, som det er i rigtig mange tilfælde ;-)

 

Jeg må indrømme, jeg tager det ikke så tungt, hvis hunden sidder lidt skævt:blink:. Det kan jo ske for den bedste, jeg vil i hvert fald ikke bruge tid på at rette en evt. skævsidning. Det trækker max. ½ point.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Nu prøver jeg lige igen at skrive til Miss_Menelli og krydser fingre for at det får lov til at gå igennem for HF...

 

Jeg er lidt ked af at du ikke læser hvad man skriver, for jeg har faktisk ikke på noget tidspunkt frarådet nogen at bruge platformstræning. Jeg skriver blot at det ikke var noget jeg selv ville bruge i det tilfælde.

Ganske simpelt fordi jeg synes det er overkill. Platformstræning er jo ikke bare targettræning. Var det det, så var der næppe nogen grund til at afholde særskilte kurser i netop det. Og derfor betyder det jo også at man skal sætte sig ind i alle de tanker der er bag for at få det optimale ud af det. Og så skal hunden jo også lære den måde at arbejde på.

 

Jeg bruger platformtræning til en enkelt ting og det er stillingsskiftene.

 

Se, med forklaring er det meget bedre :5up:

Jeg læser såmænd det du skriver, jeg fortolker det måske bare anderledes end det du mener.

 

For mig virker det fesent bare at smide "det vil jeg ikke gøre" - Giv en begrundelse, så man har en chance for at lære af de tanker der ligger bag andres til/fravalg.

 

Men grunden er simpelthen jeg synes det er for omstændigt for noget der kan løses ganske simpelt ved at have hunden siddende foran sig og så træde et skridt tilbage og stoppe op, og så ellers shape til man får den adfærd man ønsker og kun forstærke det man ønsker.

 

For nogen hvor den metode du virker ja - Og jeg bruger som sagt heller ikke selv platformstræning.

Men kender da et par stykker hvor de gængse metoder af en eller anden årsag ikke virkede og der har platformen været vejen frem for dem.

Derfor udelukker jeg ikke pr. definition platformstræning til at sidde lige, men har det i baghovedet til dem hvor det kunne være vejen frem, selvom det heller ikke er noget jeg selv vil bruge til det.

 

Mht. drive og præcision... Jeg skrev det udelukkende fordi jeg ofte møder en generel holdning der hedder perfektion, perfektion, perfektion og så har man helt glemt at få drive på. Det er nok også derfor jeg bedre kan lide at arbejde efter Garrets DASH-princip end alt det der står i Canis bibelen :genert: Kan ikke forklare hvorfor, men de tanker matcher bare rigtig godt mig og min hund...

 

Men selvfølgelig kan man have begge dele og det er der heldigvis rigtig mange der har. Men der er altså også rigtig mange kedelige hunde på konkurrencepladserne, der laver deres øvelser rigtig godt, men hvor man efterfølgende står med tanken:"Den øvelse har den hund vist lavet en gang for meget".

 

Og jeg synes man bliver nødt til at tænke på hvordan man hele tiden har drivet med, for det er jo ikke noget der bare kommer af sig selv....

 

Nu poster jeg, og så håber jeg det får lov at gå igennem :evil:

 

Jamen, skal man ikke også bruge det der passer til ens hund?

 

Jeg tænker, at det i sidste ende er fuldstændig ligegyldigt hvilke principper man træner efter, hvis man som du nævner, glemmer alt om at få drive på.

Det har intet med metoder at gøre, men manglende evne til at gøre træningen tempofyldt og sjovt nok for hunden.

 

Perfektion kan jo sagtens trænes med tempo og drive og de ting bør imo kombineres.

Det ene udelukker da ikke det andet - Men dårlig træning, uanset metoder kan udelukke det ene eller det andet.

 

Ikke, hvis du laver stuntet langs en hæk, mur, sofa etc. Sofus havde det med at smide rumpen lidt ud til højre. Fint, så sørgede jeg for at have forhindringen på min venstre side. Og så var det "bare" at fjerne mig længere og længere ud til højre - få cm ad gangen.

 

Yes, men der er det jo heller ikke alene godbidden i kæften, der gør forskellen :blink:

Med min ene hund har det virket at bruge forhindringer og godbidderne serveret fra min mund - Med den anden så virkede det slet ikke.

 

Der måtte jeg være lidt mere kreativ og have gang i noget shaping og noget mere strategisk belønning mellem benene, så det bedst kunne betale sig for ham at sidde lige og tæt foran, for han skulle jo lige straks igennem benene på mig, for at samle maden op.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

Men selvfølgelig kan man have begge dele og det er der heldigvis rigtig mange der har. Men der er altså også rigtig mange kedelige hunde på konkurrencepladserne, der laver deres øvelser rigtig godt, men hvor man efterfølgende står med tanken:"Den øvelse har den hund vist lavet en gang for meget".

 

Og jeg synes man bliver nødt til at tænke på hvordan man hele tiden har drivet med, for det er jo ikke noget der bare kommer af sig selv....

 

Nu poster jeg, og så håber jeg det får lov at gå igennem :evil:

 

Det gik igennem. Desværre ser man alt for mange hunde i DcH, der er træge i lydigheden. Jeg synes, det er meget vigtigere at vise en glad hund, der måske sidder en anelse skævt end en hund, der måske sidder korrekt, men ikke viser glæde.

 

 

I de højere klasser betyder lydigheden alligevel ikke ret meget. Det er meget vigtigere at bruge tiden på spor, felt og rundering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg må indrømme, jeg tager det ikke så tungt, hvis hunden sidder lidt skævt:blink:. Det kan jo ske for den bedste, jeg vil i hvert fald ikke bruge tid på at rette en evt. skævsidning. Det trækker max. ½ point.

 

Det er vel også kun os selv der sætter kriterierne og kun os selv der bestemmer om man vil gå efter perfektion eller om man vil nøjes, nogle steder.

Jeg har også ville steder i programmet, hvor jeg har valgt ikke at rette småfejl - Det er jo et personligt valg man træffer. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jamen' date=' skal man ikke også bruge det der passer til ens hund?

 

Jeg tænker, at det i sidste ende er fuldstændig ligegyldigt hvilke principper man træner efter, hvis man som du nævner, glemmer alt om at få drive på.

Det har intet med metoder at gøre, men manglende evne til at gøre træningen tempofyldt og sjovt nok for hunden.

 

Perfektion kan jo sagtens trænes med tempo og drive og de ting bør imo kombineres.

Det ene udelukker da ikke det andet - Men dårlig træning, uanset metoder kan udelukke det ene eller det andet.[/quote']

 

Det skriver jeg nu heller ikke at det gør. Men at resultatet hurtigt kan blive at man mister det ene på bekostning af det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det gik igennem. Desværre ser man alt for mange hunde i DcH, der er træge i lydigheden. Jeg synes, det er meget vigtigere at vise en glad hund, der måske sidder en anelse skævt end en hund, der måske sidder korrekt, men ikke viser glæde.

 

 

I de højere klasser betyder lydigheden alligevel ikke ret meget. Det er meget vigtigere at bruge tiden på spor, felt og rundering.

 

Jeg tænker.... Hvis perfektion er grunden til træge og kedelige hunde, hvorfor dælen ser man så sprudlende glade hunde i DKK, hvor perfektion er absolut nødvendigt og hvor den vægtes meget, meget højere end i DcH?

Hvorfor udelukker det ene det andet i DcH, men ikke i DKK?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Miss_menelli: synes du er ved at være lidt træls... Der er ingen der har skrevet at perfektion giver træge hunde! Det er altså noget du bilder dig selv ind er skrevet :blink:

 

Så sæt mig på ignorer, hvis jeg er så træls :blink:

Men du skriver jo selv:

 

Det skriver jeg nu heller ikke at det gør. Men at resultatet hurtigt kan blive at man mister det ene på bekostning af det andet.

 

Og jeg prøver såmænd bare at sige, at det udelukkende er et spørgsmål om hvor god/dårlig en træner man er, om man formår at have begge dele i sin træning eller ej.

Man har jo et kæmpe arsenal af muligheder for at køre noget drive, motivation og tempo i sin træning, uanset om man træner små bitte detaljer, eller om man træner fulde øvelser.

 

Så jeg synes bare ikke man skal være så perfektions-forskrækket, men jeg er fuldstændig enig i, at det er sindssygt vigtigt at huske at det skal være SJOVT for hunden at arbejde (og for en selv at træne) - Og hvilke belønninger der er gode hvornår.

 

Jeg tænker nok lidt omvendt af dig.... Hvis jeg ser en hund der kan en øvelse, men som ligner en der egentlig ikke gider den.

Så tænker jeg ikke at den har lavet den én gang for meget, men at den har lavet den med for dårlig belønning og for lidt glæde i træningen af øvelsen.

 

I bund og grund er vi nok enige om, at motivation, glæde og drive er enormt vigtig i træningen, uanset hvad man træner ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker.... Hvis perfektion er grunden til træge og kedelige hunde, hvorfor dælen ser man så sprudlende glade hunde i DKK, hvor perfektion er absolut nødvendigt og hvor den vægtes meget, meget højere end i DcH?

Hvorfor udelukker det ene det andet i DcH, men ikke i DKK?

 

Det tror jeg godt jeg kan svare på.

Vi har - ift. DcHprogrammet - et ret kedeligt og ensformigt lydighedsprogram. Derfor er vi tvunget til konstant at arbejde med motivation og glæde i arbejdet, selvom arbejdet ikke trækker på hundens naturlige drifter. Og det går bestemt ikke ud over præcisionen.

Jeg tænker at man i DcH programmet arbejder meget med drift og instinkter og derfor måske har mindre fokus på motivation i lydighedsdelen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg godt jeg kan svare på.

Vi har - ift. DcHprogrammet - et ret kedeligt og ensformigt lydighedsprogram. Derfor er vi tvunget til konstant at arbejde med motivation og glæde i arbejdet, selvom arbejdet ikke trækker på hundens naturlige drifter. Og det går bestemt ikke ud over præcisionen.

Jeg tænker at man i DcH programmet arbejder meget med drift og instinkter og derfor måske har mindre fokus på motivation i lydighedsdelen?

Det er svært at vide grunden, måske kan det også ligge i racen.

 

Halvdelen af hundene i DcH er jo stort set labrador, og det er gerne dem, der virker træge i lydigheden. Dem er der vist ikke så mange af i DKK-lydighed. Til gengæld er det jo en fornøjelse at se dem i f.eks. felt.

 

Nu har jeg jo selv schæferhund, og hun elsker lydigheden, men hun får også kun lov til at gå lydighed om søndagen, hvis hun har været sød hele ugen:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg godt jeg kan svare på.

Vi har - ift. DcHprogrammet - et ret kedeligt og ensformigt lydighedsprogram. Derfor er vi tvunget til konstant at arbejde med motivation og glæde i arbejdet, selvom arbejdet ikke trækker på hundens naturlige drifter. Og det går bestemt ikke ud over præcisionen.

Jeg tænker at man i DcH programmet arbejder meget med drift og instinkter og derfor måske har mindre fokus på motivation i lydighedsdelen?

 

Det er svært at vide grunden, måske kan det også ligge i racen.

 

Halvdelen af hundene i DcH er jo stort set labrador, og det er gerne dem, der virker træge i lydigheden. Dem er der vist ikke så mange af i DKK-lydighed. Til gengæld er det jo en fornøjelse at se dem i f.eks. felt.

 

Nu har jeg jo selv schæferhund, og hun elsker lydigheden, men hun får også kun lov til at gå lydighed om søndagen, hvis hun har været sød hele ugen:-D.

 

Jeg tror måske det har at gøre med hvordan programmet dømmes - lægges der vægt på frejdighed - og så kan der altså sagtens være intensitet og præcision samtidig - det er nok mere et spørgsmål om hvordan dommerne dømmer. Hvis ikke det har givet flere point ja så vægter hundeførerne det ikke...

 

I PH har man heller ikke set særlig spændende og præcis lydighed simpelthen fordi det ikke bliver "betalt" i bedømmelsen. Og lydigheden fylder ikke ret meget pointmæssigt i forhold til resten af programmet. Men i IPO ser man jo netop at detaljer tæller i lydighed og at lydigheden fylder lige så meget som bidearbejdet... og så gør hundeføreren noget ved sagen. Hundeførerne er som hundene - man gør kun det betaler sig ;-)

 

Og jo så er der helt sikkert også forskel på racernes udstråling i lydighed. Men frejdighed kan enhver hund vise uanset race - det er nok mere et spørgsmål om hvordan man indlærer det ... (metode)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det tror jeg godt jeg kan svare på.

Vi har - ift. DcHprogrammet - et ret kedeligt og ensformigt lydighedsprogram. Derfor er vi tvunget til konstant at arbejde med motivation og glæde i arbejdet, selvom arbejdet ikke trækker på hundens naturlige drifter. Og det går bestemt ikke ud over præcisionen.

Jeg tænker at man i DcH programmet arbejder meget med drift og instinkter og derfor måske har mindre fokus på motivation i lydighedsdelen?

 

Jeg tror måske det har at gøre med hvordan programmet dømmes - lægges der vægt på frejdighed - og så kan der altså sagtens være intensitet og præcision samtidig - det er nok mere et spørgsmål om hvordan dommerne dømmer. Hvis ikke det har givet flere point ja så vægter hundeførerne det ikke...

 

I PH har man heller ikke set særlig spændende og præcis lydighed simpelthen fordi det ikke bliver "betalt" i bedømmelsen. Og lydigheden fylder ikke ret meget pointmæssigt i forhold til resten af programmet. Men i IPO ser man jo netop at detaljer tæller i lydighed og at lydigheden fylder lige så meget som bidearbejdet... og så gør hundeføreren noget ved sagen. Hundeførerne er som hundene - man gør kun det betaler sig ;-)

 

Og jo så er der helt sikkert også forskel på racernes udstråling i lydighed. Men frejdighed kan enhver hund vise uanset race - det er nok mere et spørgsmål om hvordan man indlærer det ... (metode)

 

Jeg tror det er en blanding af de ting i nævner.

Helt sikkert, at dommerens bedømmelse har rigtig, rigtig meget at sige, ifht. hvor man lægger sit krudt.

 

Miss_menelli: jeg gider ikke sætte folk på ignorer på baggrund af det. Men kan blot konstatere at det ikke giver mening at forsætte en diskussion med em der tydeligvis ved bedre hvad man mener end en selv ;) men synes du bør læse det der er skrevet igennem og så overveje hvori forskellen er på det vi skriver.

 

Jeg påstår ikke at vide hvad du mener - Kun at jeg muligvis tolker det du skriver anderledes end det er ment?

 

Så pak din flabethed væk, tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke mange svar, så tager dem lige lidt af gangen :blink:

 

 

Det kan man godt, men det er svært at faite platformen væk igen. Jeg brugte den dog til at lære barney at sidde foran. Ved dog ikke om man må sætte den ind i en kæde :vedikke: så jeg er egentlig ikke til meget hjælp :D

 

CBK hvis han kan sidde lige foran i alle andre situationer, så vil jeg bare arbejde videre på at flytte den overpå springbrættet ligesom vi snakkede om :-) Han prøvede det jo kun lige kort idag.

 

Ja tænker også jeg lige vil arbejde lidt mere med sidste moment igen, ved nemlig godt hvorfor det er kommet i den øvelse ;) Bare mig der ikke har taget det i opløbet.

grunden til at jeg overvejede target, er at jeg har haft super "held" med at bruge det til ham før, bare lige en 2-3 gange - så sidder den gerne i skabet.

 

Jeg vil ikke kæde før det led der hedder "sætte sig lige foran fører" (også fra afstand, først uden apport - så med apport) fungerer. Dette kan du gøre på flere måder. Med target som du selv foreslår, eller en stor target - platformen, eller du kan frishape det. En ting som er vigtigt at tænke over her er hvor belønningen kommer fra - varier mellem både venstre og højre lomme. Husk også at kvalitetssikre tilsidst sådan at hunden kan løbe ind og sætte sig lige selvom belønningen ligger f.eks. ude til venstre eller højre i forhold til dig. Når den kan det, er det på tide at kæde.

 

Vi har trænet meget ind og sidde foran - og han kan øvelsen. Men lige i spring har han fået et billede af at han skal sidde lige ud på mit venstre ben - men han sidder da snorlige der i det mindste :slem:

Og det med højre og venstre lomme, det er nemlig derfor "problemet" er kommet hehe - og jeg ved godt jeg har været en skovl her, det gik bare så fint og "pludselig" sidder hunden ud for venstre lomme i stedet for i midten. (pst: det er nemlig der bolden er).

Legede med Retrieveren som øjne som sagt. Og tror bare det sidste moment skal baglæns kædes langsomt igen. Vi prøvede det lidt ved at lege med det(altså ind foran og sidde) først ved siden af og siden foran springet. Men som nævnt længere oppe har jeg haft stor held til at bruge target til ham før. Bare 2-3 gange, og kunne man nu rette mit hundefører problem så nemt ville det jo være super ;)

Og tak for indput (selvom du jo nu har hørt det ikke er med apport ;))

 

Nu har jeg ikke den største erfaring med platformtræning, men det var bestemt ikke noget jeg ville anvende... Der er jo så heller ikke tale om platformtræning ved at bruge et target :blink:

 

Hvis ikke hunden sidder helt lige og man vælger at kæde, så er det jo fordi at det moment der hedder at hunden skal sidde lige foran en ikke er tilstrækkeligt stærkt, og så ville jeg da gå ind og arbejde specifikt med det.

 

men inden jeg gør det, så ville jeg overveje om min egen placering i forhold til springet er ideel i forhold til hvordan hunden forcere det. Hvis min egen skal sætte sig lige foran mig, så skal jeg stå til højre for midt af springet. Stiller jeg mig lige foran springet, så sætter hun sig skævt. Samtidigt skal jeg helst have lidt afstand til springet. Med gamle Joy kan jeg placere mig som jeg har lyst, han gør det bare. Jeg kender andre fra klubben hvor jeg træner, hvor det har gjort en stor forskel at ændre på sin egen placering.

 

Min egen har haft problemer med at sætte sig lige foran mig med apporten, så vi indøvede et håndtegn, som fortalte at hun skulle sætte sig lige foran(det gjorde jeg først uden apporten, hvor hun ikke havde problemer med at sidde lige, skulle hun hjælpes lidt ekstra trådte jeg et skridt tilbage, så hun havde mulighed for at rette sin position). Det gjorde jeg så et par gange g så fadede jeg det ud.

 

jeg synes dog man skal overveje nøje hvor meget præcision man ønsker, så det ikke bliver på bekostning af hundens drive. Generelt synes jeg der bliver set meget nådigt på lette skævsidninger. Men igen, det afhænger jo af dommeren der ser på det, samt hvilken klasse man begår sig i.

 

Jeg ved godt jeg ikke vil blive trukket særlig meget for denne skævsidning, men det er nu en gang bare ikke sådan at jeg vil have den færdige øvelse. Så den skal laves om igen. Har før pillet en øvelse fra hinanden og bygget op igen uden problemer. Tror ikke på at der er noget på problem med mange repitetioner af en øvelse, bare belønningen bliver ved med at være lige værdifuld i hundens øjne, så skal den nok beholde driveet på øvelsen.

Der hvor det kan blive farligt, er selvfølgelig hvis man sætter belønningen ned i værdi (fordi hunden jo kan øvelsen), og så bare fejlmelder hunden, og retter og retter - og kører på i en lang smøre oveni.

Og det problem er jeg ikke bange for med Zeus, eller med det måde jeg træner på.

 

Men fin pointe med hensyn til ens egen placering, for ja den kan have meget og sige. Det var dog det første jeg lige prøvede, da jeg opdagede hvor konsekvens han var blevet i at sidde det forkerte sted. Det hjalp ikke ;). Og som nævnt længere oppe ved jeg jo også godt hvorfor :blink:. Men derfor skal det stadig rettes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh jeg tænker jo IPO hvor der apporteres over A´et men det er jo næsten samme sag bare uden kæp i munden. Ja - øv indløb med sid inden det gøres med tilbagespring + sid . Helt enig

 

enig, men han kan jo så indløb med korrekt sid - det er bare ved springet hvor jeg ikke har været skarp nok til at se en begyndede "fejl". Men ja den skal da "bare" indøves igen.

 

Sådan noget fancy nowet gør vi jo først i B - Og indtil videre så er vi lallende amatører der muntre os i C :klap:

Men for dælen hvor skal vi ud og gøre C konkurrencerne usikre til næste år :engel:

 

Selvfølgelig skal i det :-D

Og hvem har skrevet noget om nødvendighed? :vedikke:

 

Det er et hjælpemiddel der kan hjælpe nogen og for andre fungere det ikke.

Jeg bruger det ikke selv, fordi jeg har for hjælpe-afhængig en hund, hvor jeg har alt, alt for svært ved at fjerne hjælpemidlerne igen, men for andre har det været en super hjælp.

 

Du ved... Det der med at tilpasse træningen den enkelte hund, tage det man kan bruge osv. :blink:

 

 

 

Den virker så ikke her - Kræet kan sagtens gribe en godbid fra munden og glo på mig, selvom han sidder skævt :mrgreen:

 

Men ja - Så er man da sikker på, at belønningen kommer forfra og at det ikke er en belønningslomme, der trækker hunden skævt, som det er i rigtig mange tilfælde ;-)

(også Biene)

Ja, det er rigtigt - hvilket jo så har været problemet i mit tilfælde. Mener dog nu at jeg godt kan rette det tilbage igen, da han han sidder rigtigt i de andre øvelser, og hvor belønningen kommer fra samme lomme.

 

Jeg må indrømme, jeg tager det ikke så tungt, hvis hunden sidder lidt skævt:blink:. Det kan jo ske for den bedste, jeg vil i hvert fald ikke bruge tid på at rette en evt. skævsidning. Det trækker max. ½ point.

 

Det er jo også helt fair, og er jo op til den enkelte at beslutte sig for. Jeg vil ikke mene det vil kræve så mange kræfter af mig at rette skævsidningen i denne øvelse, og derfor vil jeg gerne bruge energien på at få den på plads.

Men selvom jeg gerne vil have dette i orden her, er det ikke ensbetydende med at jeg ville blive ærgerlig over en enkelt skævsidning til en konkurrence, det skulle vi nok komme over ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så sæt mig på ignorer, hvis jeg er så træls :blink:

Men du skriver jo selv:

 

 

 

Og jeg prøver såmænd bare at sige, at det udelukkende er et spørgsmål om hvor god/dårlig en træner man er, om man formår at have begge dele i sin træning eller ej.

Man har jo et kæmpe arsenal af muligheder for at køre noget drive, motivation og tempo i sin træning, uanset om man træner små bitte detaljer, eller om man træner fulde øvelser.

 

Så jeg synes bare ikke man skal være så perfektions-forskrækket, men jeg er fuldstændig enig i, at det er sindssygt vigtigt at huske at det skal være SJOVT for hunden at arbejde (og for en selv at træne) - Og hvilke belønninger der er gode hvornår.

 

Jeg tænker nok lidt omvendt af dig.... Hvis jeg ser en hund der kan en øvelse, men som ligner en der egentlig ikke gider den.

Så tænker jeg ikke at den har lavet den én gang for meget, men at den har lavet den med for dårlig belønning og for lidt glæde i træningen af øvelsen.

 

I bund og grund er vi nok enige om, at motivation, glæde og drive er enormt vigtig i træningen, uanset hvad man træner ;-)

 

Lige der er jeg enig med MM - tror ikke det er gentagelser der nødvendigvis dræber hunden - men nærmere belønningen.

Og så jeg en hun uden glæde ved det den lavede, ville jeg tænke: At hunden måske vidste at den ikke fik noget ud af øvelsen ;)

 

Jeg tror måske det har at gøre med hvordan programmet dømmes - lægges der vægt på frejdighed - og så kan der altså sagtens være intensitet og præcision samtidig - det er nok mere et spørgsmål om hvordan dommerne dømmer. Hvis ikke det har givet flere point ja så vægter hundeførerne det ikke...

 

I PH har man heller ikke set særlig spændende og præcis lydighed simpelthen fordi det ikke bliver "betalt" i bedømmelsen. Og lydigheden fylder ikke ret meget pointmæssigt i forhold til resten af programmet. Men i IPO ser man jo netop at detaljer tæller i lydighed og at lydigheden fylder lige så meget som bidearbejdet... og så gør hundeføreren noget ved sagen. Hundeførerne er som hundene - man gør kun det betaler sig ;-)

 

Og jo så er der helt sikkert også forskel på racernes udstråling i lydighed. Men frejdighed kan enhver hund vise uanset race - det er nok mere et spørgsmål om hvordan man indlærer det ... (metode)

 

Tror du har helt ret i ovenstående - Nu du selv nævner IPO er det jo netop en sportsgren hvor detaljerne fylder meget, men hvor hunden jo stadig skal have drive og motivationen.

det samme i DKK som Siri nævner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kaster jeg mig lige midt ind i jeres diskussion her, men fortsæt bare :mrgreen:

 

Det er bare fordi jeg har fundet en Dch afdeling 4,5 km fra hvor jeg bor. Det kan jo næsten ikke blive tættere på! Og det betyder i hvert fald, at jeg ikke behøver bekymre mig om transport og sådan noget, hvilket også er ret dejligt :-D Så jeg ville bare lige høre om nogen af jer herinde har et indtryk af hvordan det er at træne der? Vil jo gerne træne et sted, hvor de ikke er sådan nogle kæft, trit og retning folk, men mere sådan ovre mod klikkersiden... Haha..

 

Anyone?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...