Hop til indhold

Maya slikker EKSTREM MEGET i mundvigen!!

Franziska
 Share

Recommended Posts

Maya har altid slikket andre hunde EKTREMT meget i mundvigene, det er specielt "store" han hunde..

Hun gøre det så meget at den anden hund kan blive helt irriteret over det - hvor efter hun gøre det endnu mere. Når hun har lært hundene at kende/ er længer sammen med dem, aftager det lidt..

Hun har altid gjort det også før hun blev overfaldet af den anden hund (som faktisk også er en tæve), jeg har kun en enste mulig forklaring hvad der kunne havde været udløseren for hendes adfærd -

Den gang vi lige havde fået hende hjem var jeg ud og gå tur med hende (hun var i snor), da der kom en stor han amstaff (uden snor eller halsbånd) farene lige i hovedet på hende. Hun smidder sig på rygen og har halen mellem bene. Amstaffen var/er MEGET dominerne og da han stod over hende lavede han også sådan nogle kunrre lyde..

Jeg blev så overrasket at jeg lige var lamet i nogle sekunder inden jeg kunne gå imellem :damn:

- kan den episode havde været udløser for hendes adfærd??

Og hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende?? -

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en måde at underkaste sig på. Når hun slikker andre hunde og mennesker i mundvigene er det tegn på respekt a la: Du er voksen, du bestemmer, jeg anerkender din autoritet...

Audrey gør det også, især på mine forældres hund Paw, som ikke er hendes største fan. Han kan også godt blive irriteret over det når hun bliver ved, men det er fordi hun så gerne vil vise ham, at hun elsker ham. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det jeg godt klar over :blink: , men Maya er virkelig ekstrem til det...

Buddha har jo lige passet hende (og påtalt det også at det var utrolig meget) og Maya var vidst utrolig meget over Motor så han blev irriteret...

Nååårh... :oops:

Jamen så vil jeg lader eksperterne komme på banen, for det ved jeg desværre ikke hvad du kan gøre ved...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om der nødvendigvis har været en "udløser"... Nogen hunde gør det bare rigtig meget... Men det kunne godt lyde som om hun har fået et lille "hak" der gør hun har brug for at vise at hun altså ER harmløs.

Det er jo deres måde at sige "Hey lige så du ved det er jeg bare en sød kær hund der ikke vil dig noget ondt"...

Det er super svært at aflærer hvis det fortsætter ind i hundens voksen periode, fordi mange af de ting man ville gøre for at stoppe det, faktisk "fremelsker" adfærden.

Gør hun det også ved dig?

Problemet er at hun gør det fordi hun vil sende signaler om at den anden hund ikke skal blive sur på hende... Men adfærden kan jo gøre den anden hund sur (Som Motor blev), og problemet er så at vores "fantastiske kloge ung hunde" tænker "Nå nu er den sur, så må jeg hellere gøre det ENDNU mere for at sikre mig de ved jeg er sød og venlig"...

Du kan vælge at gå imellem og stoppe det, og aflede hende, men du bør ikke skælde ud over det, hun sender jo bare hundesprog... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen ja, hun blev lige præcis over-ivrig når Motor så ikke gad mere. Og det er ikke bare slikke i mundvige, det er tungen HELT ned i halsen :lol:

Altså jeg gik imellem og sagde roligt nej når hun blev ved, og roste rigtig meget når hun så lod være. Og så hjalp det at bevæge os, feks gå i haven eller gå ud i køkkenet og kigge på godbidder osv, så glemte hun det ret hurtigt.

Det er jo ikke fordi hun ikke må (for min skyld altså), jeg blev bare bekymret for om det var fordi hun var usikker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hvalpe gør jo dette, da de påvirker forældrehundene til opkast af halvfordøjet foder til de små.

Så hun er så forblevet overfor ældre hunde med en adfærd, der skal tydeliggøre ,at hun stadig er en uskyldig hvalp.

Og de fleste voksne hunde hader det, nok især fordi de ikke mere er naturlige sammen med hvalpe , de har ikke mere stor erfaring i bedømmelse af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ikke fordi hun ikke må (for min skyld altså), jeg blev bare bekymret for om det var fordi hun var usikker?

Jeg vil sige både og... Usikker som i "på sig selv og sin fremtoning", hvilket jo nok er meget naturligt med en teenage hund, som stadig er ved at lære sig selv at kende...

Men jeg tror ikke det er usikker som i "bange" eller utryg for situationen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen ja, hun blev lige præcis over-ivrig når Motor så ikke gad mere. Og det er ikke bare slikke i mundvige, det er tungen HELT ned i halsen :lol:

Altså jeg gik imellem og sagde roligt nej når hun blev ved, og roste rigtig meget når hun så lod være. Og så hjalp det at bevæge os, feks gå i haven eller gå ud i køkkenet og kigge på godbidder osv, så glemte hun det ret hurtigt.

Hun er sgu da bare smaskhamrende forelsket i Motor! :drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om der nødvendigvis har været en "udløser"... Nogen hunde gør det bare rigtig meget... Men det kunne godt lyde som om hun har fået et lille "hak" der gør hun har brug for at vise at hun altså ER harmløs.

Det er jo deres måde at sige "Hey lige så du ved det er jeg bare en sød kær hund der ikke vil dig noget ondt"...

Det er super svært at aflærer hvis det fortsætter ind i hundens voksen periode, fordi mange af de ting man ville gøre for at stoppe det, faktisk "fremelsker" adfærden.

Gør hun det også ved dig?

Problemet er at hun gør det fordi hun vil sende signaler om at den anden hund ikke skal blive sur på hende... Men adfærden kan jo gøre den anden hund sur (Som Motor blev), og problemet er så at vores "fantastiske kloge ung hunde" tænker "Nå nu er den sur, så må jeg hellere gøre det ENDNU mere for at sikre mig de ved jeg er sød og venlig"...

Du kan vælge at gå imellem og stoppe det, og aflede hende, men du bør ikke skælde ud over det, hun sender jo bare hundesprog... :-D

Hun gøre det ikke rigtig overfor mig - altså hun elsker at slikke i ansigtet på alle hun kan kom til men det er ikke non stop, men mere når man kommer hjem..

Og det er faktisk også helt klart mest store hanhunde.. vi har ligge i dag mødt en lidt ældre tæve - dog noget mindre end Maya, og der slikker hun faktisk slet ikke, men leger bare... og heller ikke den anden tæve vi mødt som er større end Maya bliver kysset..

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hvalpe gør jo dette, da de påvirker forældrehundene til opkast af halvfordøjet foder til de små.

Så hun er så forblevet overfor ældre hunde med en adfærd, der skal tydeliggøre ,at hun stadig er en uskyldig hvalp.

Og de fleste voksne hunde hader det, nok især fordi de ikke mere er naturlige sammen med hvalpe , de har ikke mere stor erfaring i bedømmelse af dem.

Er det måske en tæve ting? Motor har aldrig gjort det ved nogen, han kan give et velovervejet nys men ikke slikke. Voodoo gør det meget lidt. Motor blev godt nok også overslikket af damerne da vi kom i parken, måske jeg skal stoppe med at give ham pebermynte bolcher, måske lugter han bare for godt?

Franziska og Audrey, siger i hun er en lille frækkert?? :mrgreen: Jamen det kan jo sagtens være det er helt normalt og jeg bare overtænker, og kan jo også være det går over som hun bliver ældre - men søde hund må i hvert fald bare ikke være nervøs. Sagde osse til Motor han skulle lade være med at være sådan en gnavpot :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke en tæveting, men een hvalpeting.

Hvis I så disse ulveklip fra Norge i lørdags på DR 2 med et menneskeopvokset kuld ulvehvalpe, sås det ved hver kontakt godt nok med nogle de kendte.

Mine nu 11 ugers hvalpe gør det også ved hver møde med de voksne her i huset, og ikke kun med deres moder.

men hvor meget er normalt?? Er det normalt de bare kan bliv ved og ved og ved ... og ja ved??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er Maya?

Luna har været ligesom Maya siden hun var hvalp, og hendes optik, så virker det, hun har jo aldrig fået klø, så som voksen gør hun det stadig. Hun slikker dog ikke, men underkaster sig på anden vis i ekstrem grad.

Luna har som voksen lært at modere sin dæmpende adfærd så andre hunde ikke bliver generet af det længere, så derfor spørgsmålet om hvor gammel Maya er.

Vi plejede at hilse på de andre hunde, og så snart Luna's dæmpende adfærd blev for meget (ikke for den anden hund, men for mig, altså før den anden hund bliver sur), så bad jeg modparten om at gå væk med sin hund. Man kan også vælge selv at gå væk, men i Luna's tilfælde inkluderede adfærden at hun lagde sig på ryggen, og så kunne vi jo ikke lige selv gå væk.

Men på det tidspunkt hendes adfærd bliver ekstrem, så har hun fået for meget og kan ikke finde ud af at håndtere situationen, så sørg for at få hende væk (1 meter eller 2), og så lad hundene hilse igen lidt senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er Maya?

Luna har været ligesom Maya siden hun var hvalp, og hendes optik, så virker det, hun har jo aldrig fået klø, så som voksen gør hun det stadig. Hun slikker dog ikke, men underkaster sig på anden vis i ekstrem grad.

Luna har som voksen lært at modere sin dæmpende adfærd så andre hunde ikke bliver generet af det længere, så derfor spørgsmålet om hvor gammel Maya er.

Vi plejede at hilse på de andre hunde, og så snart Luna's dæmpende adfærd blev for meget (ikke for den anden hund, men for mig, altså før den anden hund bliver sur), så bad jeg modparten om at gå væk med sin hund. Man kan også vælge selv at gå væk, men i Luna's tilfælde inkluderede adfærden at hun lagde sig på ryggen, og så kunne vi jo ikke lige selv gå væk.

Men på det tidspunkt hendes adfærd bliver ekstrem, så har hun fået for meget og kan ikke finde ud af at håndtere situationen, så sørg for at få hende væk (1 meter eller 2), og så lad hundene hilse igen lidt senere.

Maya bliver 7 mdr. den 22... Hun viser sin dæmpende adfærd over for alle hunde.. Hun stopper fx helt op når vi ser andre hunde og kommer de i vores retning lægger hun sig helt fladt på jorden og slikker sig om munden og ørene er lagt tilbage, kender hun så hunden løber hun hen til den når den er tæt på - men aldrig direkte med i en bue hen, også aldrig fuld opreist..

Men det er faktisk kun hanhundene (også kun de stor) hun over slikker..

Men det lyder fornuftigt at stop hende og gå lidt væk... Siger du noget, eller tager du bare snoren og går stille og rolig væk?

For jeg frygter lidt at når jeg fx. siger nej, at jeg så forstærker hende adfærd..

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg kan iagttage hvalpe, vil denne slikkemundadfærd blive forstærket af, at den voksne anden hund ikke lige hurtigt sender tilbagesignaler på, JA, jeg har erkendt, at du er lille og uskadelig og ikke farlig.,

Altså ,jo længerer tid inden accept, jo mere intensiv adfærd fra den unge.

Min græske tæve gjorde dette med alle ældre hunde, hun havde kendt fra lille af. Slikken, smasken mod hovedet og sænket bagkrop. Og fraset at de ældre nu er døde , så ville hun nok gøre det endnu, hvis vi mødte dem, og nu er hun snart 7 år.

Hvilket ikke er ensbetydende med, at hun selv finder sig i det fra fremmede hvalpe- tværtimod vil nu nappe dem- GÅ VÆK, jeg gider jer ikke. Og hun er endda vant til hvalpe her i huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg kan iagttage hvalpe, vil denne slikkemundadfærd blive forstærket af, at den voksne anden hund ikke lige hurtigt sender tilbagesignaler på, JA, jeg har erkendt, at du er lille og uskadelig og ikke farlig.,

Altså ,jo længerer tid inden accept, jo mere intensiv adfærd fra den unge.

Min græske tæve gjorde dette med alle ældre hunde, hun havde kendt fra lille af. Slikken, smasken mod hovedet og sænket bagkrop. Og fraset at de ældre nu er døde , så ville hun nok gøre det endnu, hvis vi mødte dem, og nu er hun snart 7 år.

Hvilket ikke er ensbetydende med, at hun selv finder sig i det fra fremmede hvalpe- tværtimod vil nu nappe dem- GÅ VÆK, jeg gider jer ikke. Og hun er endda vant til hvalpe her i huset.

:hmm:vil det så i teorien sige at maya har et meget fint hunde-sprog og det har dem hun overdriver over for ikke??

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, i princippet har hun jo et meget tydeligt hundesprog, for hun gør jo alt for at fortælle, hvor uskadelig hun er.Det kan jo også tolkes som ungdomsusikkerhed og desværre irriterer det en del voksne hunde, for som regel står de jo og nærmest danser underdanigt hvalpet samtidig .

Mange voksne hunde kan f.eks klarer det med deres egne floks hvalpe , men ikke med fremmede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, i princippet har hun jo et meget tydeligt hundesprog, for hun gør jo alt for at fortælle, hvor uskadelig hun er.Det kan jo også tolkes som ungdomsusikkerhed og desværre irriterer det en del voksne hunde, for som regel står de jo og nærmest danser underdanigt hvalpet samtidig .

Mange voksne hunde kan f.eks klarer det med deres egne floks hvalpe , men ikke med fremmede.

Altid rart at vide at det ikke er unormalt og hun ikke er helt galt på den :blink:

Men når du nu sikker ungdomsusikkerhed - så er der vel en godt chance for at det aftager når hun bliver voksen?!

Link til indlæg
Del på andre sites