Gæst Chili Con Caia Skrevet Oktober 16, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2011 Det tager en million år at uploade de videor til youtube... Men her er den første med Caia. Det er måske svært at se hende arbejde sådan rigtigt, men hun gjorde et fint stykke arbejde, især med tanke på at det er ca. 1½ år siden vi sidst har været på får. Det var klart det fedeste at være inde på den store mark som I ser her.. Og jeg elsker jo bare den lille Aussie klump:lun: Tag jer ikke af al den snak der måske er undervejs.. Underviser kom med bemærkninger undervejs.. Og jeg er ingen erfaren hyrder, så jeg fatter jo ikke alt endnu.. Jeg lover at der også kommer video med Tempo.. Han har jo været på får en del gange efterhånden, så her vil I kunne se meget mere:mrgreen: Og han er dyyyygtig!!!! håber vi en dag bliver ligeså gode... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret Oktober 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2011 Og Tempo video: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
turpohunden Besvaret Oktober 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2011 Jeg lover at der også kommer video med Tempo.. Han har jo været på får en del gange efterhånden, så her vil I kunne se meget mere:mrgreen: Og han er dyyyygtig!!!! håber vi en dag bliver ligeså gode... ha ha... det er vist så meget sagt. Men med en masse træning hen over vinteren skal det nok blive fornuftigt :hmm:. Caia gjorde kæmpe fremskridt de tre gange hun var på. Det bliver rigtig spændede at følge hende det næste stykke tid Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret Oktober 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2011 ha ha... det er vist så meget sagt. Men med en masse træning hen over vinteren skal det nok blive fornuftigt :hmm:. Caia gjorde kæmpe fremskridt de tre gange hun var på. Det bliver rigtig spændede at følge hende det næste stykke tid Vi får to stjerner hen over vinteren:-) jeg synes nu at han er super dygtig. Men det er sku en svær sport! Det kræver virkelig meget træning og vedligeholdelse:-) jeg glæder mig allerede til 13 november hvor vi skal afsted! Og hvor er hun bare en dygtig underviser. Har virkelig savnet at komme hos dem.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaO Besvaret Oktober 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2011 Hvor ser det bare godt ud begge to, eller alle 4.:klap: Caia er bare tændt, glæder sig vist til at blive sluppet fri, og Tempo lever helt klart op til sit navn. Han er hurtig. Synes det er sjovt at se forskellen på hundenes niveau. Det giver et billede af hvordan træningen foregår, når man som mig ikke har set eller prøvet det før.:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bamseida Besvaret Oktober 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2011 Fede videoer og hvor er de begge tændte :klap: Carina: Har du ikke bare lange arme i dag - kan huske hvor hårdt det var med Nana at holde hende Det lyder til at i har haft en super fed dag, men det er bare også kanon sjovt at hyrde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Oktober 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2011 Carina, nu må jeg indrømme at jeg ikke har set alle 10 minutter med Caia, men jeg forstår ikke rigtig hvad det er hun skal og hvad hun skal lære ved det i gør. Jeg kan sagtens se at hun meget gerne vil efter fårene, men det ville Soko helt sikkert også gerne hvis hun fik lov :slem: Dog har jeg på fornemmelsen at Caia er en bedre hyrdehund end Soko (blandt andet for hun ER hyrdehund og Soko er terrier), men hvad er det du vil have at hun skal gøre i træningen? (Der er ingen kritik, jeg ved bare intet om hyrdning). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret Oktober 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2011 Hvor ser det bare godt ud begge to, eller alle 4.:klap:Caia er bare tændt, glæder sig vist til at blive sluppet fri, og Tempo lever helt klart op til sit navn. Han er hurtig. Synes det er sjovt at se forskellen på hundenes niveau. Det giver et billede af hvordan træningen foregår, når man som mig ikke har set eller prøvet det før.:5up: Det er klart det sværeste jeg har prøvet med hende.. Puha, hvor det kræver koncentration:-) Men ja det giver virkelig noget at se andre hyrde også... For vi var alle på forskellige stadier på kurset igår.. Fede videoer og hvor er de begge tændte :klap: Carina: Har du ikke bare lange arme i dag - kan huske hvor hårdt det var med Nana at holde hende Det lyder til at i har haft en super fed dag, men det er bare også kanon sjovt at hyrde Mine arme er lidt lange og ømme.. Hahaha! Det er sku virkelig hårdt.. Carina, nu må jeg indrømme at jeg ikke har set alle 10 minutter med Caia, men jeg forstår ikke rigtig hvad det er hun skal og hvad hun skal lære ved det i gør. Jeg kan sagtens se at hun meget gerne vil efter fårene, men det ville Soko helt sikkert også gerne hvis hun fik lov :slem: Dog har jeg på fornemmelsen at Caia er en bedre hyrdehund end Soko (blandt andet for hun ER hyrdehund og Soko er terrier), men hvad er det du vil have at hun skal gøre i træningen? (Der er ingen kritik, jeg ved bare intet om hyrdning). Jeg er ingen ekspert når det kommer til hyrdning.. Men det vi lavede der inde var at flytte rundt på fårene fra det ene hjørne til det andet...Alt efter hvilken af siderne vi var på, skulle trykket være på en bestemt måde. Så det vi egentlig trænet på der inde var placering i forhold til fårene... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Oktober 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2011 Og Tempo video: Haha - den første sekvens er ligesom at se Otto. Kapow - direkte ind i flokken og single et får ud :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
turpohunden Besvaret Oktober 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2011 Ja det er ikke nemt når hunden har så meget tempo på og ikke helt har styr på hvad den skal endnu :damn:. Vi arbejder på sagen, men det kommer nok til at tage noget tid. Men det plejer da at blive lidt bedre efter ½-1 time når hunden begynder at blive bare en lille smule træt :hmm: Det man ser på denne video er første gang han er på fårene i omkring 2 måneder. Så der var lige lidt han skulle ud med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Oktober 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2011 Jeg er ingen ekspert når det kommer til hyrdning.. Men det vi lavede der inde var at flytte rundt på fårene fra det ene hjørne til det andet...Alt efter hvilken af siderne vi var på, skulle trykket være på en bestemt måde. Så det vi egentlig trænet på der inde var placering i forhold til fårene... Okay, men lærer Caia noget af det? Hvad er næste trin i træningen? Jeg mener hvordan kommer man dertil hvor Tempo er? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Oktober 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2011 Ja det er ikke nemt når hunden har så meget tempo på og ikke helt har styr på hvad den skal endnu :damn:. Vi arbejder på sagen, men det kommer nok til at tage noget tid. Men det plejer da at blive lidt bedre efter ½-1 time når hunden begynder at blive bare en lille smule træt :hmm: Det man ser på denne video er første gang han er på fårene i omkring 2 måneder. Så der var lige lidt han skulle ud med. Jeg kender det SÅ godt! De begynder først rigtigt at lære noget, når de er så trætte, at de næsten slingrer Vi arbejder også på sagen her, men jeg er gang på gang ved at rykke håret ud af hovedet på mig selv, når Otto fiser ind i flokken og smager på lidt uld... Det gode er, at det så føles som en drøm, når jeg har Spot på bagefter. For han er så veltrænet og styrbar. Håber virkelig at Otto når dertil en dag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
turpohunden Besvaret Oktober 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2011 Jeg kender det SÅ godt! De begynder først rigtigt at lære noget, når de er så trætte, at de næsten slingrer Vi arbejder også på sagen her, men jeg er gang på gang ved at rykke håret ud af hovedet på mig selv, når Otto fiser ind i flokken og smager på lidt uld... Det gode er, at det så føles som en drøm, når jeg har Spot på bagefter. For han er så veltrænet og styrbar. Håber virkelig at Otto når dertil en dag. Det er rart at høre at jeg ikke er den eneste der har det sådan :stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
turpohunden Besvaret Oktober 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2011 Okay, men lærer Caia noget af det?Hvad er næste trin i træningen? Jeg mener hvordan kommer man dertil hvor Tempo er? Det er både Carina og Caia der skal lære hvordan, hvor og hvormeget de skal trykke på fårene for at få dem i den rigtige retning. Så det er skam også Caia der lærer noget i denne øvelse. Det de laver er en drivninge med fårene. Det Tempo laver er en hentning. Der er ikke nogen direkte overgang fra det Caia laver og det Tempo laver. Det er at betragte som to forskellige opgaver. Hvis man sammenligner med lydighed kan man se på det som at den ene øver indkald og den anden øver fremadsendelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Oktober 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2011 Det er både Carina og Caia der skal lære hvordan, hvor og hvormeget de skal trykke på fårene for at få dem i den rigtige retning. Så det er skam også Caia der lærer noget i denne øvelse. Det de laver er en drivninge med fårene. Det Tempo laver er en hentning. Der er ikke nogen direkte overgang fra det Caia laver og det Tempo laver. Det er at betragte som to forskellige opgaver. Hvis man sammenligner med lydighed kan man se på det som at den ene øver indkald og den anden øver fremadsendelse. Arh, så forstår jeg lidt bedre :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret Oktober 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2011 Tak Christina. Du er lidt bedre til at forklare det:-) de to andre videoer med tempo får jeg lagt ind imorgen. Det lover jeg:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Camilla Sjelhøj Besvaret Oktober 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2011 åhhh altså Tempo dreng og Christina i er bare knald dygtige nu har jeg jo ikke mødt ham den lille fyr men har jo mødt din gamle tøs flere gange og har altid været totalt imponeret over hvad hun kunne... når jeg har tid og overskud er drømmen også en border og en masse får hils familien Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Oktober 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2011 Det Caia laver, er en form for fradrivning, mens Tempo laver en udløb og tildrivning. Når man fradriver, driver man fårene væk fra sig og når man tildriver, driver man fårene mod sig. Altså fårene er imellem fører og hund. Udløb er den bue/linje hunden laver ud til fåreflokken. Hyrdehunde har typisk en præference og er enten tildrivningshunde eller fradrivningshunde. Begge mine er tildrivningshunde (og jeg tror det er mest normalt). Det her er helt almindelig tildrivning - uden hentning. Det er oftest det hundene virkelig nyder og jeg bruger det som belønning. [video=youtube_share;Jb0bBDjkKWU] Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Oktober 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 18, 2011 Hvordan lærer man hunden tildrivning? Kan man bare det hvis man er border collie, eller starter man også det med hunden i snor eller begrænset på en eller anden måde? Hvad er det næste trin i Carina og Caias træning. Jeg forestiller mig at hvis man tager snoren af hende vil hun være øhmn svært kontrollerbar og blæse efter fårene. Undskyld de mange spørsmål, synes bare det er utrolig interessant og så ved jeg intet om det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
turpohunden Besvaret Oktober 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 18, 2011 Det Caia laver, er en form for fradrivning, mens Tempo laver en udløb og tildrivning. Når man fradriver, driver man fårene væk fra sig og når man tildriver, driver man fårene mod sig. Altså fårene er imellem fører og hund. Udløb er den bue/linje hunden laver ud til fåreflokken. Hyrdehunde har typisk en præference og er enten tildrivningshunde eller fradrivningshunde. Begge mine er tildrivningshunde (og jeg tror det er mest normalt). Det her er helt almindelig tildrivning - uden hentning. Det er oftest det hundene virkelig nyder og jeg bruger det som belønning. [video=youtube_share;Jb0bBDjkKWU] Det ser sgu godt ud Siri :klap:. Mit problem pt. er at Tempo går for tæt på og trykker fårene forbi mig (og så ender det lidt i hat og briller). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret Oktober 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 18, 2011 Så er der en til Christina Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret Oktober 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 18, 2011 en til: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret Oktober 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 18, 2011 Randi: Jeg ved ikke hvad næste skridt er i forhold til Caia's træning. Det er 1½ år siden at vi sidst har været ude at hyrde.. Så det var næsten som at starte forfra da vi var afsted i weekenden. Men jeg bliver nok lidt klogere efter vi har været afsted igen den 13 november.. Og så skal jeg nok komme med en opdatering. Jeg kunne forestille mig at vi skal ind i den lille roundpen og arbejde mere på vores walk up's bl.a. og det at kunne gøre det uden snor også... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret November 14, 2011 Rapporter Share Besvaret November 14, 2011 Så har Caia og Tempo igen været på får igår. Eller dvs. Tempo kom på får. Det gjorde Caia ikke rigtigt:mrgreen: Jeg havde sat mig ind for at Caia ikke skal stresse helt vildt når vi skal ind til fårene, hvilket hun på nuværende tidspunkt gør. Det er mig der skal bestemme og ikke omvendt. Derudover trækker hun helt vildt hen i mod fårene... Så vi arbejde på at gå pænt uden at trække, og slappe af foran lågen, og vi kom vist også ind ad lågen 2-3 gange hende og jeg. Der er lang vej, men det er vigtigt for mig at vi gør det rigtigt fra start af. Om to uger skal Caia og jeg afsted igen med Tempo og efterfølgende 2 uger i streg. Det bliver godt at komme der op med kort tidsinterval. Og jeg er sikker på at det med tiden nok skal blive godt... :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
turpohunden Besvaret November 15, 2011 Rapporter Share Besvaret November 15, 2011 Carina jeg synes det er så flot af dig at du tager kampen nu også selom det betyder at I (næsten) ikke kom ind til fårene :5up:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts