Hop til indhold

Hvad folk dog ikke vil gøre...


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Jeg synes altså det er lidt sjovt, hvis du tror det rykker noget ved de folk der træner med disse remedier, fordi vi sidder herinde og siger puha, hvordan kan de gøre det.

Hvis man derimod tør sige noget hvis man SER det, så kan det være det sætter nogle tanker i gang, men det stærkeste må være folk der kommer med hunde, som er trænet med positiv forstærkning og som kan det samme, med de høje point i programmerne, jeg har bare endnu ikke fået svar på om de findes, selvom jeg har spurgt i denne debat?

 

Jeg vil tro at samtlige tophunde indenfor LP og agility er trænet med positive metoder. Ikke kun i DK, men verden over.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 158
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Strammes op i halsbåndet? Jeg tror ikke jeg er med. Jeg forstår ikke helt denne ned i petitesserne snak om noget som ingen af os der deltager i tråden bruger?

 

Da det er holdningen til at anvende visse virkemidler i træning af hunde vi taler om, og du tilsyneladende ikke har problemer med at f.eks. pighalsbånd bruges til visse hunde i visse situationer, diskuterer jeg detaljerne ved denne type afstraffelse.

 

 

Hovedformålet for mig, er at der er nogen der ALTID vil bruge forskellige remedier som påfører en eller anden form for smerte, og derfor er det for mig ønskeligt at denne smerte er så kort varig som mulig.

Jeg kender ikke nok til pighalsbåndet til at jeg kan se det du beskriver for mig. Men jeg har tit selv blå mærker og jo ømme er de da, men så er det heller ikke værre(og dem giver min hund mig, men vi er lige gode venner alligevel). Jeg vil sgu hellere have blå mærker end jeg vil have noget i klemme, som jeg mener hundene nemt får når der rykkes i et kædekvælerhalsbånd.

 

Hvad får dig til at tro, at hunden ikke kan få samme skader af et pighalsbånd som et ryk i en kæde kan give?

Jeg ved naturligvis, at med pigge på behøver man ikke tage hårdt fat, men sådan hænger verden jo ikke sammen. Derfor kan pighalsbånd sagtens lave samme skader+ som en kvælerkæde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay det er rigtigt, det er nok fordi jeg ikke skælner så meget mellem hvilken slags smerte man vælger at påføre sin hund, for mig er det lige forkasteligt om der er tale om el, kvælning eller pigge. Pointen er den samme, nemlig at det er unødvendigt hvis man sætter sine ambitioner efter sine evner og respektere sin hunds medfødte egenskaber.

 

 

 

 

 

Hvordan kan vi vurdere om et stødhalsbånd gør mere ondt end at blive kvalt eller stukket? El-halsbånd kan også sættes til forskellige styrker, det gør det for mig ikke mere acceptabelt at man skruer sit el-halsbånd ned på minimum. Eller vælger flade pigge. Hvorfor overhovedet gå den vej?

 

 

 

Hvad jeg synes er interessant kan du jo ikke vide ;-) Der er mange "gamle" hunde trænere som har ændret holdninger og valg de sidste år og jeg er helt sikker på at endnu flere vil gøre det i de kommende år. Du har jo selv skifte holdning skriver du, så det må du da vide :)

Man påføre jo heller ikke en hund mindre smerte hvis man bruger pigge i stedet for kvæl. Pointen ved positiv straf er jo at det skal gøre ondt eller i bedste fald være ubehageligt. Når man bruger pigge, betyder det jo bare at træneren skal bruge færre kræfter på at på føre den samme smerte. Ellers ville det jo ikke have effekt (/mindre effekt)?

 

Ja jeg er selv det man kalder cross-over, og dem er der jo mange af. Jeg tror bare dem der kommer fra eliteplan af hundesporten kan tælles på ganske få hænder. Og det er vel dér vi skal finde dem der bruger de mere stærke remedier, fordi der er tale om marginale forskelle til konkurrencerne. Hvorfor overhovedet gå den vej spørger du. Jeg tror det bliver valgt fordi det virker, ellers kan jeg ikke se hvorfor man skulle vælge noget som helst i hundetræning.

Hvordan vi ved hvad der gør mest ondt. Det synes jeg ikke er svært at regne ud, men det er måske bare mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da det er holdningen til at anvende visse virkemidler i træning af hunde vi taler om, og du tilsyneladende ikke har problemer med at f.eks. pighalsbånd bruges til visse hunde i visse situationer, diskuterer jeg detaljerne ved denne type afstraffelse.

 

 

 

 

Hvad får dig til at tro, at hunden ikke kan få samme skader af et pighalsbånd som et ryk i en kæde kan give?

Jeg ved naturligvis, at med pigge på behøver man ikke tage hårdt fat, men sådan hænger verden jo ikke sammen. Derfor kan pighalsbånd sagtens lave samme skader+ som en kvælerkæde.

 

Ja selvfølgelig kan det da det, men meningen er vel netop at man ikke skal trække hårdt, ellers kan det vel være ligegyldigt at sætte pigge på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil tro at samtlige tophunde indenfor LP og agility er trænet med positive metoder. Ikke kun i DK, men verden over.

 

Det ville da være dejligt hvis din tro er rigtig. Jeg har bare en rigtig dygtig hundebekendt som klarer sig SUPER indenfor lydighed med hendes Aussie og der har mange af hendes hundevenner lagt vægt på at hun jo har klaret det med positiv forstærkning hele vejen. Og hvis alle gjorde det, var der jo ingen grund til at fremhæve det hos netop hende?

 

Og jeg er SÅ stolt af hende, det skriver jeg alle de steder jeg kan komme af sted med det. Så det skulle også lige med her ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Whippets er trænet til at løbe - jagte og nedlægge små dyr, men derfor kan de jo godt lære at gå fri uden at de tager alt småt. Det kender jeg da flere eksempler på. Hyrdehunde kan jo også lære at være sammen med andre dyr uden at skulle hyrde dem. Jeg kender da hyrdehunde som kan gå på en mark og på marken ved siden af kun adskilt af et mindre hegn går dyrene. Det skaber ingen problemer, da hundene var opdraget til ikke bare at hyrde løs på må og få.

 

Uden at det skal drejes hen og blive en lang racediskussion, så er der den forskel at terriertyper som anvendes til jagt har en meget stor grad af selvstændighed og ikke mindst vedholdenhed hvilker gør terrierne noget mere udfordrende at lære ikke at reagere på jagtstimuli end f.eks. at lære de samarbejdende hyrdehunde ikke altid at være på job.

 

 

Min hund som er en klar enmandshund, er jeg sikker på arbejder bedre, jo mere vi er sammen, for jo mere vi er sammen, jo mere indgår vi i én og samme flok. Derfor er jeg altid sammen med ham når jeg er hjemme

 

Det er nok også derfor hovedparten af hundeejere har hunde - for at være sammen med dem og ikke for at de skla stå i hundegård.

Jeg er fuldstændig enig med dig i det understregede

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville da være dejligt hvis din tro er rigtig. Jeg har bare en rigtig dygtig hundebekendt som klarer sig SUPER indenfor lydighed med hendes Aussie og der har mange af hendes hundevenner lagt vægt på at hun jo har klaret det med positiv forstærkning hele vejen. Og hvis alle gjorde det, var der jo ingen grund til at fremhæve det hos netop hende?

 

Og jeg er SÅ stolt af hende, det skriver jeg alle de steder jeg kan komme af sted med det. Så det skulle også lige med her ;-)

 

Jamen folk med holdninger som dine, er jo netop grunden til at det er så vigtigt at fremhæve når nogle går hele vejen med udelukkende positiv træning. Så det er nok derfor der bliver lagt så meget vægt på det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen folk med holdninger som dine, er jo netop grunden til at det er så vigtigt at fremhæve når nogle går hele vejen med udelukkende positiv træning. Så det er nok derfor der bliver lagt så meget vægt på det...

 

Så må du uddybe hvad min farlige holdning er, for jeg vidste slet ikke at jeg skulle være så slem at andre skal fremhæves for noget jeg slet ikke er med i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej man bliver ikke en god hundefører af at læse side op og side ned i en bog, hvis man ikke samtidig har en hund man kan praktisere de læste ting på.

 

Med finjustering mener jeg for mit vedkommende en pladssidning som kan blive lige lidt hurtigere eller lige lidt mere præcis, såsom ½ cm længere tilbage. En tyskervendig hvor han kan komme lige lidt hurtigere med, eller en slalom hvor vi går så tæt vi kan uden at han på nogen måde virker til at presse mig. Jeg undlader jo bare at belønne når jeg ikke er tilfreds, og er så det mere overbegejstret når jeg så ér tilfreds. Fordi sådan træner jeg bedst med min hund.

 

Jamen, så mener du det samme som jeg, overvejede faktisk netop at bruge samme eksempel som dig, med "pladsen" :lol: Men så misforstod jeg måske dit indlæg som, at dem der putter et pighalsbånd på, for at få sådan en finjustering på plads - det er dem, der er garvede i hundeverden? Dem, der har større viden, hvortil jeg var lodret uenig, jf. mit seneste indlæg?

 

Dem der vil bruge stærkere midler, er dem der har en større viden og har nogle småting de vil justere på. Det er ikke nye uerfarne hundefolk som straks smider et pighalsbånd på deres nyindkøbte hund og synes dette er vejen frem. Det er jo ikke normal praksis herhjemme som det er i USA. Heldigvis.

 

Anyways. Så mener jeg stadig, at nye hundeejere kan finde på at putte "grimme" halsbånd på deres hund, det være sig pig eller kvæl. Har set flere eksempler med sidstnævnte :-/

 

Men det var slet ikke det, der var pointen som sådan med mit indlæg. Ja, de kan finde på det. Og de bliver højst sandsynligt inspireret, fordi de ser det virke for andre, "garvede".

 

Men HVORFOR de lader sig inspirere, må jo være fordi, at de har anskaffet sig en hund, de ikke kan klare endnu. Kender selv typen i mit nabolag, en schæferejer, hunden er af brugslinier. De startede med de bløde metoder og kunne ikke få det til at fungerer, netop fordi hunden kørte så højt i drift i visse situationer. De har nu ladet sig inspirere af Cesar Millan, som de jo har set på, er det TV#+?, fordi de ikke formåede at sætte sig ordentligt ind i positiv forstærkning.

Og jo, jeg forsøgte at snakke med dem, men finder det ikke let og lytter derfor mest, når de siger det - jeg er ikke god til mundlige diskutioner, desværre. De "kloge" ting/gode idéer kommer først til mit hoved, når det er for sent - og så kommer de selvfølgelig væltende, fordi presset er lettet.

 

Personligt har jeg heldigvis endnu kun set ét pighalsbånd i DK, det var på en dobermann, ejet af suspekte typer. Både øre og halekuperet, of course. Men skal ikke garantere, at jeg ikke har set skjulte pighalsbånd, uden at vide det...

 

Men jo, jeg klandrer de nye hundeejere, der anskaffer sig hunde, de ikke formår at styre ad anden vej - lige så vel, som jeg klandrer de gamle og garvede for samme.

 

Ok, jeg synes ikke, jeg formår at svare ordentligt, for du har jo netop erklæret dig enig i, at nybegyndere næppe kan administrere de voldsomste hunde. Derudover har jeg lige læst tilbage på det jeg har skrevet og har faktisk ikke klandret nybegyndere i hundeverdenen for at putte pig på deres hunde. Jeg har bare sagt, at man næppe som nybegynder (underforstået som nybegynder i positiv forstærkning), kan administrere de ekstremt driftstærke hunde uden problemer - da man ikke har det på rygraden endnu og ikke har alle "træningstricksene".

 

(undskylder, hvis indlægget er blevet rodet)

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig handler dette ikke om hvorvidt det er forkert at bruge træningsredskaber som påfører hunden den ene eller anden smerte. For mig handler denne debat om at der er NOGEN der ALTID vil vælge denne form for træningsredskaber, og derfor ser jeg helst at de så vælger dem der tilfører allermindst smerte.

Om du eller jeg så finder dette forkasteligt og ansvarsfraskrivende er ikke interessant, for det vil aldrig ændre på deres valg.

Jeg skriver såmen bare at jeg helst ser man påfører sin hund mindst mulig smerte, hvis man træner efter de metoder.

 

Og så tror jeg ikke der kan koges mere suppe på det ben...

 

Jeg koger lige lidt ekstra :-D

 

Jeg mener, man skal prøve selv om man ikke har den store tiltro til at man kan ændre noget hos hundeejere som har valgt at bruge hårde tiltag. Hvis ingen råber op, sker der i alle fald ikke noget.

Du fortæller, at du selv er crossover hundeejer, det samme er jeg, og noget må jo have påvirket både dig og mig til at skifte holdning :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg koger lige lidt ekstra :-D

 

Jeg mener, man skal prøve selv om man ikke har den store tiltro til at man kan ændre noget hos hundeejere som har valgt at bruge hårde tiltag. Hvis ingen råber op, sker der i alle fald ikke noget.

Du fortæller, at du selv er crossover hundeejer, det samme er jeg, og noget må jo have påvirket både dig og mig til at skifte holdning :vedikke:

 

Ja jeg fik en hund mere, som krævede en helt anden tilgang. Læste en bog, tilmeldte mig hundetræning et andet sted med nye tanker. Nu er jeg nået dertil hvor jeg sorterer i hvad jeg synes virker for mig og den pågældende hund, for der er forskellig tilgang til de forskellige hunde. Og heldigvis for det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må du uddybe hvad min farlige holdning er, for jeg vidste slet ikke at jeg skulle være så slem at andre skal fremhæves for noget jeg slet ikke er med i?

 

Jeg ved ikke hvad du mener med en farlig holdning, men du mener tilsyneladende at det kan retfærdiggøres og være eneste udvej at bruge smerte som straf i træning hvis man vil nå langt indenfor hundesport med visse racer. Så længe der er folk som tænker sådan, synes jeg kun det er godt at det bliver fremhævet hver eneste gang det bliver modbevist ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, så mener du det samme som jeg, overvejede faktisk netop at bruge samme eksempel som dig, med "pladsen" :lol: Men så misforstod jeg måske dit indlæg som, at dem der putter et pighalsbånd på, for at få sådan en finjustering på plads - det er dem, der er garvede i hundeverden? Dem, der har større viden, hvortil jeg var lodret uenig, jf. mit seneste indlæg?

 

 

 

Anyways. Så mener jeg stadig, at nye hundeejere kan finde på at putte "grimme" halsbånd på deres hund, det være sig pig eller kvæl. Har set flere eksempler med sidstnævnte :-/

 

Men det var slet ikke det, der var pointen som sådan med mit indlæg. Ja, de kan finde på det. Og de bliver højst sandsynligt inspireret, fordi de ser det virke for andre, "garvede".

 

Men HVORFOR de lader sig inspirere, må jo være fordi, at de har anskaffet sig en hund, de ikke kan klare endnu. Kender selv typen i mit nabolag, en schæferejer, hunden er af brugslinier. De startede med de bløde metoder og kunne ikke få det til at fungerer, netop fordi hunden kørte så højt i drift i visse situationer. De har nu ladet sig inspirere af Cesar Millan, som de jo har set på, er det TV#+?, fordi de ikke formåede at sætte sig ordentligt ind i positiv forstærkning.

Og jo, jeg forsøgte at snakke med dem, men finder det ikke let og lytter derfor mest, når de siger det - jeg er ikke god til mundlige diskutioner, desværre. De "kloge" ting/gode idéer kommer først til mit hoved, når det er for sent - og så kommer de selvfølgelig væltende, fordi presset er lettet.

 

Personligt har jeg heldigvis endnu kun set ét pighalsbånd i DK, det var på en dobermann, ejet af suspekte typer. Både øre og halekuperet, of course. Men skal ikke garantere, at jeg ikke har set skjulte pighalsbånd, uden at vide det...

 

Men jo, jeg klandrer de nye hundeejere, der anskaffer sig hunde, de ikke formår at styre ad anden vej - lige så vel, som jeg klandrer de gamle og garvede for samme.

 

Ok, jeg synes ikke, jeg formår at svare ordentligt, for du har jo netop erklæret dig enig i, at nybegyndere næppe kan administrere de voldsomste hunde. Derudover har jeg lige læst tilbage på det jeg har skrevet og har faktisk ikke klandret nybegyndere i hundeverdenen for at putte pig på deres hunde. Jeg har bare sagt, at man næppe som nybegynder (underforstået som nybegynder i positiv forstærkning), kan administrere de ekstremt driftstærke hunde uden problemer - da man ikke har det på rygraden endnu og ikke har alle "træningstricksene".

 

(undskylder, hvis indlægget er blevet rodet)

 

Jeg er i hvertfald ikke helt sikker på om du vil have mig til at svare på noget?

 

men lige et sidespring, jeg kan se nogle kg og datoer og det er 3 måneder siden du sidst har skrevet, går det den rigtige vej?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville da være dejligt hvis din tro er rigtig. Jeg har bare en rigtig dygtig hundebekendt som klarer sig SUPER indenfor lydighed med hendes Aussie og der har mange af hendes hundevenner lagt vægt på at hun jo har klaret det med positiv forstærkning hele vejen. Og hvis alle gjorde det, var der jo ingen grund til at fremhæve det hos netop hende?

 

Og jeg er SÅ stolt af hende, det skriver jeg alle de steder jeg kan komme af sted med det. Så det skulle også lige med her ;-)

 

Tja, når det gælder DK så er det mere end bare tro...

 

Til det markerede - det siger måske egentlig mere om hendes hundevenner, end om sportens tilstand..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvad du mener med en farlig holdning, men du mener tilsyneladende at det kan retfærdiggøres og være eneste udvej at bruge smerte som straf i træning hvis man vil nå langt indenfor hundesport med visse racer. Så længe der er folk som tænker sådan, synes jeg kun det er godt at det bliver fremhævet hver eneste gang det bliver modbevist ;)

 

Du lægger ord i munden på mig synes jeg. Hvor skriver jeg at det er retfærdigt at bruge smerte som straf i træningen hvis man vil nå langt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, når det gælder DK så er det mere end bare tro...

 

Til det markerede - det siger måske egentlig mere om hendes hundevenner, end om sportens tilstand..?

 

Det glæder mig kun hvis du har ret Korvis, og eftersom at du færdes i de kredse og jeg ikke gør, tror jeg bestemt på dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg synes altså det er lidt sjovt, hvis du tror det rykker noget ved de folk der træner med disse remedier, fordi vi sidder herinde og siger puha, hvordan kan de gøre det.

Hvis man derimod tør sige noget hvis man SER det, så kan det være det sætter nogle tanker i gang, men det stærkeste må være folk der kommer med hunde, som er trænet med positiv forstærkning og som kan det samme, med de høje point i programmerne, jeg har bare endnu ikke fået svar på om de findes, selvom jeg har spurgt i denne debat?

 

Jeg kender en gravhund i E- klassen i DcH lydighed, og jeg lover dig, at ejeren ikke holder sin kæft hvis hun ser folk træne med de her tåbelige redskaber.

Folk får deres sag for, hvis de render i hende og bruger den type redskaber... For hun kan sgu' sit kram og det er svært at argumentere for at skidtet virker, når hun står med lille Caddie, der lige har lavet 10 taller på stribe.

 

Sjovt nok, så mener de her kære mennesker, der kun kan træne hund, ved at påføre den smerte, at hendes hund har haft en god dag, at hun er heldig, at.... Tilføj selv en dårlig undskyldning her.

Men man skal da være ufattelig dum, hvis man ikke anerkender, at klikkertræning i den grad virker, når en dygtig træner kan føre en gravhund op i E-klassen.

 

Utroligt så mange mere og mindre gode undskyldninger folk kan komme med, og utroligt som folk vil forsvare deres brug af smerte på deres hund.... :damn:

 

Jeg tror bare ikke man kommer nogen vegne ved at sige, at nu du er så "dum" du ikke kan finde ud af at træne din hund, uden at påføre den smerte, så nøjes du bare med at påføre den lidt smerte.... Så er det da næsten OK! Og det er jo lidt det der bliver sagt, hvis man ikke klart tager fuldstændig afstand fra alt der er smertefuldt og ubehageligt for hunden og i stedet viser og fortæller om alternativerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er i hvertfald ikke helt sikker på om du vil have mig til at svare på noget?

 

Jeg ville måske gerne have en udredning om, hvorvidt jeg havde forstået dig rigtig eller hvad. For jeg er meget i tvivl om, hvad det var, du mente var forkert ved mit indlæg (Dina quotede mig og sagde, at det var rigtig - du quotede Dina og erklærede din uenighed, med begrundelse i noget, der for mig ser ud til at være en misforståelse?)

 

Misforståelse: Nye hundeejere putter pig på deres hunde, fordi de ikke har erfaring nok (hvilket var det, du vist nok var uenig i?).

 

Korrekt fortolkning: Dem, der putter "pig" og lign. på deres hunde, er folk, der har anskaffet sig hunde, de ikke har tilstrækkelig viden til at håndtere [og enten ikke gider at arbejde videre med det eller simpelthen kaserer de positive metoder som "ubrugelige"? Herom har jeg selvfølgelig ingen anelse].

 

men lige et sidespring, jeg kan se nogle kg og datoer og det er 3 måneder siden du sidst har skrevet, går det den rigtige vej?

 

Jeg har haft en psykisk dårlig periode, grundet flere faktorer, hvorfor jeg ikke har haft overskudet den sidste tid til at få gjort mere ved det, desværre. Er dog ved at forsøge at komme igang igen, da jeg har det bedre nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du lægger ord i munden på mig synes jeg. Hvor skriver jeg at det er retfærdigt at bruge smerte som straf i træningen hvis man vil nå langt?

 

Det er ikke min mening at lægge ord i munden på dig, det er muligt jeg bare læser dine indlæg forkert...

Når du skriver

"De fleste af jer der skriver i denne tråd, er også folk med racer der har et hvad jeg vil kalde rimeligt aktivitetsniveau, og hvorfor bruge et træningsredskab til en hund, hvor dette ikke er påkrævet?"

så tolker jeg det som at du mener at der ikke er nogen grund til at bruge de træningsredskaber vi diskutere på de racer som dem som deltager i denne tråd har. Underforstået må det være "påkrævet" for andre racer...

 

"Hvad bruges der af halsbånd i sportshundeverden? Kædekvæler vel typisk, jeg har set mange stå og rykke og flå i et sådan halsbånd. HVIS nu brugen af et pighalsbånd med små afrundede pigge gør at der ikke skal rykkes, men bare nykkes, er det så mere skadeligt for hunden eller mindre?"

overstående sætninger læser jeg som om du mener det er okay at bruge pigge, fordi det ellers vil være nødvendigt at bruge flere kræfter for at straffe hunden og straffen derfor skulle være mildere...

Altså du retfærdiggør brugen af pigge med, at det er værre at bruge kvæl.

"hverken jer der har skrevet i tråden eller jeg, har en hund der kører helt deroppe hvor almindelig positiv forstærkning ikke trænger ind. "

" Og at vente på at de tilbyder den ønskede adfærd så man kan forstærke denne er måske nok utopi, i hvertfald hvis man forestiller sig at man skal komme så langt i træningen med denne at man kan stille til konkurrencer med den og opnå andet end at stille med en ustyrlig hund."

her læser jeg det som om at du mener at der findes racer som det slet ikke er muligt at træne uden straf ("almindelig positiv forstærkning ikke trænger ind"). Altså retfærdiggør brugen af positiv straf, med påstanden om at det ellers ikke vil være muligt at opdrage/træne visse hunde...

Hvilke racer er det i øvrigt du snakker om?

 

Det er altså ikke for at blive ved at køre i det samme, ville bare lige forklare hvordan jeg havde (mis-?)forstået det du har skrevet ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender en gravhund i E- klassen i DcH lydighed, og jeg lover dig, at ejeren ikke holder sin kæft hvis hun ser folk træne med de her tåbelige redskaber.

Folk får deres sag for, hvis de render i hende og bruger den type redskaber... For hun kan sgu' sit kram og det er svært at argumentere for at skidtet virker, når hun står med lille Caddie, der lige har lavet 10 taller på stribe.

 

Sjovt nok, så mener de her kære mennesker, der kun kan træne hund, ved at påføre den smerte, at hendes hund har haft en god dag, at hun er heldig, at.... Tilføj selv en dårlig undskyldning her.

Men man skal da være ufattelig dum, hvis man ikke anerkender, at klikkertræning i den grad virker, når en dygtig træner kan føre en gravhund op i E-klassen.

 

Utroligt så mange mere og mindre gode undskyldninger folk kan komme med, og utroligt som folk vil forsvare deres brug af smerte på deres hund.... :damn:

 

Jeg tror bare ikke man kommer nogen vegne ved at sige, at nu du er så "dum" du ikke kan finde ud af at træne din hund, uden at påføre den smerte, så nøjes du bare med at påføre den lidt smerte.... Så er det da næsten OK! Og det er jo lidt det der bliver sagt, hvis man ikke klart tager fuldstændig afstand fra alt der er smertefuldt og ubehageligt for hunden og i stedet viser og fortæller om alternativerne.

 

Korvis fortæller at det ikke er i lydighedsverden man finder folk der bruger pighalsbånd. Så ikke for at negligere hende du kender med en dygtig gravhund, så er det nok ikke gode lydighedsresultater der rykker ved dem der bruger remedierne.

- jeg er ej heller bekendt med DCH´s klasser. Men jeg synes da det er træls at man skal høre på kedelige kommentarer om hvorfor ens hund klarede sig godt. Ros da for helvede hinanden når det kører!

 

Jeg siger ikke at folk er så dumme at det er ok de påfører deres hund smerte. Jeg tror ikke folk der bruger disse remedier er dumme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Korvis fortæller at det ikke er i lydighedsverden man finder folk der bruger pighalsbånd. Så ikke for at negligere hende du kender med en dygtig gravhund, så er det nok ikke gode lydighedsresultater der rykker ved dem der bruger remedierne.

- jeg er ej heller bekendt med DCH´s klasser. Men jeg synes da det er træls at man skal høre på kedelige kommentarer om hvorfor ens hund klarede sig godt. Ros da for helvede hinanden når det kører!

 

Jeg siger ikke at folk er så dumme at det er ok de påfører deres hund smerte. Jeg tror ikke folk der bruger disse remedier er dumme.

 

Skal lige fortydlige at det er DKK-LP jeg kender til, ikke DcH's lydighed...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Korvis fortæller at det ikke er i lydighedsverden man finder folk der bruger pighalsbånd. Så ikke for at negligere hende du kender med en dygtig gravhund, så er det nok ikke gode lydighedsresultater der rykker ved dem der bruger remedierne.

- jeg er ej heller bekendt med DCH´s klasser. Men jeg synes da det er træls at man skal høre på kedelige kommentarer om hvorfor ens hund klarede sig godt. Ros da for helvede hinanden når det kører!

 

Jeg siger ikke at folk er så dumme at det er ok de påfører deres hund smerte. Jeg tror ikke folk der bruger disse remedier er dumme.

 

Nu er det dig der siger, at der altid vil findes folk der bruger den slags positiv straf.... Så gik ud fra du vidste hvor de findes :vedikke:

Og nej... Tror heller ikke der er så mange indenfor DKK og DcH der bruger den slags.... Længere. Men tidligere var DcH kendt for den type træning.

Men må udlede at du tænker på IPO træning, når lydighedstræning ikke tæller med og ikke rykker noget. Dog er der mig bekendt også lydighed med i IPO programmet :hmm:

 

Er det ikke Riesenfan der IPO træner sine hunde?

Hun er i hvertfald temmelig skarp på klikkertræning og hun kan sikkert komme med eksempler ud over hendes egne hunde!

Har i hvertfald set billeder af hendes hunde der laver bidearbejde :5up:

 

Når jeg skriver "dum" er det i mangel på bedre ord... For hvilket pænt ord vil man bruge om de folk der vælger at træne med smerte?

Undskyld hvis jeg støder nogen, men jeg kan simpelthen ikke finde på et pænt ord :vedikke:

 

Og enig i, at lidt god sportsånd ville klæ' hundesporten... Og alle andre sportsgrene jeg kender.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke min mening at lægge ord i munden på dig, det er muligt jeg bare læser dine indlæg forkert...

Når du skriver

"De fleste af jer der skriver i denne tråd, er også folk med racer der har et hvad jeg vil kalde rimeligt aktivitetsniveau, og hvorfor bruge et træningsredskab til en hund, hvor dette ikke er påkrævet?"

så tolker jeg det som at du mener at der ikke er nogen grund til at bruge de træningsredskaber vi diskutere på de racer som dem som deltager i denne tråd har. Underforstået må det være "påkrævet" for andre racer...

 

"Hvad bruges der af halsbånd i sportshundeverden? Kædekvæler vel typisk, jeg har set mange stå og rykke og flå i et sådan halsbånd. HVIS nu brugen af et pighalsbånd med små afrundede pigge gør at der ikke skal rykkes, men bare nykkes, er det så mere skadeligt for hunden eller mindre?"

overstående sætninger læser jeg som om du mener det er okay at bruge pigge, fordi det ellers vil være nødvendigt at bruge flere kræfter for at straffe hunden og straffen derfor skulle være mildere...

Altså du retfærdiggør brugen af pigge med, at det er værre at bruge kvæl.

"hverken jer der har skrevet i tråden eller jeg, har en hund der kører helt deroppe hvor almindelig positiv forstærkning ikke trænger ind. "

" Og at vente på at de tilbyder den ønskede adfærd så man kan forstærke denne er måske nok utopi, i hvertfald hvis man forestiller sig at man skal komme så langt i træningen med denne at man kan stille til konkurrencer med den og opnå andet end at stille med en ustyrlig hund."

her læser jeg det som om at du mener at der findes racer som det slet ikke er muligt at træne uden straf ("almindelig positiv forstærkning ikke trænger ind"). Altså retfærdiggør brugen af positiv straf, med påstanden om at det ellers ikke vil være muligt at opdrage/træne visse hunde...

Hvilke racer er det i øvrigt du snakker om?

 

Det er altså ikke for at blive ved at køre i det samme, ville bare lige forklare hvordan jeg havde (mis-?)forstået det du har skrevet ;)

 

Jeg mener at det for dem der har disse racer meget vel kan være således at man føler det er påkrævet, hvis man vil nå dertil hvor man kan stille til konkurrencer på lige fod med dem der kører med klatten. Når jeg ser udenlandske videoer med de hunde som kan deres shit, så er der en del hunde der enten har pig eller sågar elhalsbånd på i nogle af videoerne. Det er racer såsom bla schæfer og malinois. Det kan også være at det ER påkrævet og ikke bare føles sådan. Jeg tør ikke så skråsikkert som jer andre udtale mig om hvor nemt det er at træne med en højdriftig hund uden brug af de omtalte remedier. Og jeg mangler stadig at der er nogen der hiver nogle eksempler på hunde op som har klaret sig super udelukkende med brug af positiv forstærkning indenfor f.eks IPO, schutzhund eller mondioring. For hvis man kan klare sig udelukkende med positiv forstærkning, så må der da for dælen da også være nogle eksempler. Jeg startede med at bruge det i 2002, dvs for snart 10 år siden. Og jeg var ikke en af de første som opdagede denne træningsform, så der burde da havde været nogle hunde igennem konkurrencerne indenfor Schutzhund, mondioring og IPO, som har klaret sig super, hvis man kan?

 

Til din anden markering, så mener jeg ikke at jeg retfærdiggør den ene form fremfor den anden. Og jeg synes det er forkert at kigge på hvor mange kræfter man som ejer skal ligge i at korrigere sin hund, jeg er fuldstændig ligeglad med hvor meget man som ejer skal knokle og vil aldrig retfærdiggøre en form fremfor en anden, fordi det er nemmere for ejeren. Jeg kigger på de 2 former og tænker hvordan det må føles som hund, og så vælger jeg et af 2 onder hvis man kan sige det sådan? Ikke for at retfærdiggøre, at nogle vælger det ene fremfor det andet. Vi kan smide et tredje med ind i, som har givet hundekiropraktorerne en del patienter og advarsler fra flere kanter: grimen. Den er bare desværre velset i mange af de bløde kredse, fordi den jo er så blød og jo ikke kan gøre ondt. Men hunden får en unaturlig holdning og det giver en skæv hund. Det er derfor et rigtig dårligt træningsredskab!

- jeg har selv brugt det, og er ikke stolt af det.

Den bliver ligesom pighalsbåndet brugt, kan jeg forestille mig, fordi den giver hurtige resultater sålænge den er i brug. Kun hvis den bruges med massiv træning kan den rette op på et problem, men er stadig et tarveligt redskab. Ellers ender hundene med at gå med den livet igennem. Og det er vel lige så slemt som hvis man træner med pig? Eller er det ok at blive skæv som hund, hvis bare redskabet ikke ligner noget der gør ondt?

 

Det sidste synes jeg at jeg har svaret på i ovenstående, ellers så skriv det, så uddyber jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville måske gerne have en udredning om, hvorvidt jeg havde forstået dig rigtig eller hvad. For jeg er meget i tvivl om, hvad det var, du mente var forkert ved mit indlæg (Dina quotede mig og sagde, at det var rigtig - du quotede Dina og erklærede din uenighed, med begrundelse i noget, der for mig ser ud til at være en misforståelse?)

 

Misforståelse: Nye hundeejere putter pig på deres hunde, fordi de ikke har erfaring nok (hvilket var det, du vist nok var uenig i?).

 

Korrekt fortolkning: Dem, der putter "pig" og lign. på deres hunde, er folk, der har anskaffet sig hunde, de ikke har tilstrækkelig viden til at håndtere [og enten ikke gider at arbejde videre med det eller simpelthen kaserer de positive metoder som "ubrugelige"? Herom har jeg selvfølgelig ingen anelse].

 

 

 

Jeg har haft en psykisk dårlig periode, grundet flere faktorer, hvorfor jeg ikke har haft overskudet den sidste tid til at få gjort mere ved det, desværre. Er dog ved at forsøge at komme igang igen, da jeg har det bedre nu.

 

Først det sidste, hvis du har det bedre, så skal det nok komme :-)

 

Ja jeg er uenig i at nye hundeejere putter pig på deres hunde fordi de ikke har erfaring nok. Jeg synes at nye hundeejere generelt er meget bløde og bange for at gøre noget forkert. og derfor ofte er alt for passive hvorfor deres hunde så tager førerrollen, fordi en eller anden skal vel styre flokken. Ikke fordi hunde sidder og venter på at tage magten, for det gør de jo ikke! Men fordi hunde der ikke har en leder/forældre kald det hvad du vil, så selv må vælge og det er ikke så heldigt.

 

jeg TROR at dem der bruger pig er folk der har trænet hund i mange år, og som er kørt fast i et problem, og så oplever at det virker, for det er jeg ikke i tvivl om at det gør. Og så tages det med til kommende hunde. Om de overhovedet afprøver positiv forstærkning? Det tror jeg bestemt. Jeg tror ikke det er så sort hvidt :-) Jeg tror faktisk at folk der bruger pig også bruger klikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...