Hop til indhold

Er han bare normal?

Gæst Adora
 Share

Recommended Posts

Jeg har utrolig svært ved at rose min hvalp på 10 uger. Altså jeg kan sagtens finde ud af det, men det er lige som om det præller af på ham.

Fx, når vi er ude og han besørger roser jeg ham, sådan med "Ej, hvor er du dygtig.."og masser af håndkontakt, men han virker til at være fuldstændig ligeglad. Det samme indenfor, når vi træner kontaktøvelser, sit osv. Han sidder bare og kigger på mig, som om jeg er fuldstændig åndsvag.

Jeg ved ikke om det er mig der er noget galt med eller om han bare er som hvalpe er? De eneste gange han virker glad for at se mig er om morgenen og hvis jeg har været ude.

Det skal lige siges at når vi træner øvelser osv foregår det maks i 30 sekunder cirka.

Han er en 10 uger gammel cairnterrier, hvis det har nogen betydning..

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal nok skrue ned for håndkontakten, for i modsætning til os mennesker, opfatter hunde det faktisk ikke som særlig positivt.

Prøv i stedet at træde et skridt baglæns når du roser, og hold selvfølgelig stemmen lys og glad.

Det betyder ikke at du aldrig kan kæle med din hund, men det handler om at vælge det rigtige tidspunkt. Berøring i forbindelse med ros, kan især en lille hvalp godt opfatte som temmelig grænseoverskridende.

Link til indlæg
Del på andre sites

og så fødes hvalpe jo ikke med at forstå, hvad dygtig betyder ;-) selvfølgelig ligger der også meget i tonefaldet, men du får ham nok ikke til at elske ros, før du lærer ham, at ros=godbidder. så find noget rigtig lækkert, og så beløn ham med ros + godbid, så skal han nok hurtigt lære at kigge forventningsfuldt på dig, når du siger dygtig :-D (sådan har vi i hvert fald gjort med vores hund, som også er rimeligt kold i røven over for vores kærlige ord :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

og så fødes hvalpe jo ikke med at forstå, hvad dygtig betyder ;-) selvfølgelig ligger der også meget i tonefaldet, men du får ham nok ikke til at elske ros, før du lærer ham, at ros=godbidder.

Enig, selvfølgelig. Dog lige i forbindelse med renlighedstræning er det - i hvert fald efter min erfaring - ikke en god idé at bruge godbidder, for det kan få hvalpen til at afbryde seancen for tidligt, og det vil vi jo ikke have ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

en af de vigtigste ting i hundetræning er belønning, når du belønner din hund så skal du huske på at HUNDEN skal føle det belønnende, det nytter ikke noget at rose og klappe en hund som ikke finder det belønnende, du skal finde ud af hvad din hund kan lide, måske er det leg, måske godbider, måske roselyde eller kæl og klap.

Beløn hunden med det den kan lide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig, selvfølgelig. Dog lige i forbindelse med renlighedstræning er det - i hvert fald efter min erfaring - ikke en god idé at bruge godbidder, for det kan få hvalpen til at afbryde seancen for tidligt, og det vil vi jo ikke have ;-)

klart, havde ikke lige fanget, at det var den kontekst der blev spurgt til - sammenkædning af ros og godbid skal så nok ske på andre tidspunkter :lol: men det er jo stadig det arbejde, der i sidste ende er med til at gøre rosen i sig selv værdifuld også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt normalt.

Min hvalp på 14 måneder reagere heller ikke meget på ros - og slet ikke i forbindelse med renlighedstræning. Han er totalt upåvirket.

Til hvalpetræning vil han derimod gerne roses - men ikke sådan at han jubler.

Mine 2 andre hunde elskede ros da de var hvalpe - så jeg undrede mig også meget over Humles manglende reaktion i starten - indtil jeg læste at det er helt normalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg ikke bruger at rose når hvalpen renser sig. Det er min oplevelse at det hverken gør fra eller til :vedikke:

Men som de andre skriver, en hvalp i den alder har ikke brug for, eller lyst til, at blive kælet for andet end i specielle situationer når der er ro og hygge.

Man kan normalt sagtens træne i lidt længere sekvenser end ½ minut med en cairn :-D

Hvilke øvelse synes han bedst om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar.

Jeg tror også problemet lægger i, at jeg ikke har fundet nogle godbidder som han bare elsker endnu. I går havde jeg en hundekyndig veninde på besøg, som foreslog at jeg blev endnu mere lys i min stemme, og det virkede rent faktisk.

Og så vil jeg prøve det med mindre kontakt til ham, som nogen foreslog.

Jeg synes bare at det er svært :genert:

Nogen gode forslag til hvalpe-kontakt-samarbejdende- agtige øvelser?

Jeg kunne selvfølgelig også bare google eller kigge i en bog, men lytter gerne til anbefalinger :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar.

Jeg tror også problemet lægger i, at jeg ikke har fundet nogle godbidder som han bare elsker endnu. I går havde jeg en hundekyndig veninde på besøg, som foreslog at jeg blev endnu mere lys i min stemme, og det virkede rent faktisk.

Jeg kunne selvfølgelig også bare google eller kigge i en bog, men lytter gerne til anbefalinger :-D

Har du ikke mulighed for at gå til hvalpetræning med ham? Det er SÅ sjovt og så får du nogle øjne på hvad du gør og hvad du kan gøre bedre - og masser af ideer til øvelser :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du ikke mulighed for at gå til hvalpetræning med ham? Det er SÅ sjovt og så får du nogle øjne på hvad du gør og hvad du kan gøre bedre - og masser af ideer til øvelser :-D

Jeg har ikke kunne opstøve nogen hold i nærheden, der har ledige pladser. Dyrlægen har fra d. 5. nov, men der er han for gammel.

I går var vi i Bernstoffsparken, og det gik faktisk rigtig godt, selvom det jo ikke er det samme, som at lege med andre hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke kunne opstøve nogen hold i nærheden, der har ledige pladser. Dyrlægen har fra d. 5. nov, men der er han for gammel.

I går var vi i Bernstoffsparken, og det gik faktisk rigtig godt, selvom det jo ikke er det samme, som at lege med andre hvalpe.

Hvorfor er han for gammel - er han ikke 10 uger nu? Han kan da næsten ikke være yngre. Elvis var næsten 5 måneder, da jeg startede til hvalpetræning, da der pga. sommerferie først startede et hold op der, og det var ikke noget problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er han for gammel - er han ikke 10 uger nu? Han kan da næsten ikke være yngre. Elvis var næsten 5 måneder, da jeg startede til hvalpetræning, da der pga. sommerferie først startede et hold op der, og det var ikke noget problem.

Dyrlægen har et hold, men det løber kun fra de er 8-16 uger, og hun sagde at det så blev for sent han startede, hvis han var 11 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar.

Har du prøvet med kogt kød eller kogt fisk, evt torskerogn, tun, fiskeboller?

Mindre kontakt? Medmindre du er over ham og på ham næsten konstant så han bliver "socialt overmæt" og træt af dig, så skaber mindre kontakt til en hvalp kun afstand mellem hvalp og ejer...

Jae..

Jeg tænker ikke så meget i øvelser, men meget i samvær, nærvær og fælles aktiviteter. Øvelser kan en hund lære livet ud, men basen, "du og jeg Emil", samhørigheden skal der lægges fundament til i de tidlige uger - eller rettere: Det kan betale sig på længere sigt at investere meget tid i dette i de første uger. Det du investerer nu kommer mange gange tilbage senere - ligesom det vi ikke får arbejdet med kommer tilbage og sparker os i måsen på et tidspunkt. Om ikke før så i kønsmodningsperioderne.

Derfor: Ud med ham (hvad hedder han iøvrigt?) ud og oplev! På med rygsækken og bær ham, kør ham væk hjemmefra så han kan opleve spændende ting sammen med dig. I kan sagtens i godt vejr være væk hjemmefra nogle timer, når det meste af tiden bruges på at gå stille rundt med mange længere pauser og ellers sidde og ligge og suge til sig. Lad ham gerne falde i søvn på skødet af dig et roligt sted under et lille tæppe, det skaber tilid, og vis ham til aktiviteter f.eks. musehuller, det vil en cairn elske.

Møder med anden hvalp eller god voksen hund som I kan følges med noget af vejen.

Find en spændende grankogle til ham og prop små kødstumper ind mellem "lamellerne", lad ham derefter selv finde den.

Led ham i slowmotion hen over og under nedfaldne grene, sten osv så han skal bruge sin krop.

Leg gemmeleg med ham og bliv jublende lykkelig nar han "finder" dig.

Øv lidt øjenkontakt, hans navn og ros (navn + godbid, ros + godbid). Der er så meget du kan lave med ham, aktiviteter der binder jer sammen bedre end den stærkeste lim.

Du kan finde ideer til sådanne ture i bogen "Sjov på turen med din hund" som kan lånes på biblioteket, der er en del samarbejdsaktiviteter i den også noget du kan lave hjemme.

Hjemme kan du f.eks. betinge ham på klikkeren, hvis du har lyst til at arbejde med den. Det vil være perfekt til en cairn!

Du kan også, hjemme, samarbejde omkring at han skal aflevere ting til dig i en "bytte, bytte købmand leg" hvor du tilbyder ham noget mere lækkert/sjovt end det han har i munden. Det vil være en rigtig god ting at få på plads allerede nu.

Soignering såsom negleklip kan give sine problemer, så det kan du også gå i gang med: Klip en negl og giv godbid. Klipper du en negl hver dag vænnes han til at det er ok, han får jo godbid og han bliver holdt i vanen. Det vil jeg foreslå du gør dagligt et par måneder. Derefter to negle, tre osv.

Masser blidt hans mave når han er i ro, det giver også en god relation. Bare et par minutter og aldrig hvis han ikke har lyst. Hvis du er til det, så syng/nyn mens han er i ro under massagen, senere vil du kunne skabe tryghed med den melodi.

Nå, nu løb det vist af med mig, det jeg egentlig bare vil sige er at det er nu du kan skabe nogle rigtig gode vaner og ritualer :-)

Redigeret af Ninjamor
aktivering af hvalp, neglklip
Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet med kogt kød eller kogt fisk, evt torskerogn, tun, fiskeboller?

Mindre kontakt? Medmindre du er over ham og på ham næsten konstant så han bliver "socialt overmæt" og træt af dig, så skaber mindre kontakt til en hvalp kun afstand mellem hvalp og ejer...

Jae..

Jeg tænker ikke så meget i øvelser, men meget i samvær, nærvær og fælles aktiviteter. Øvelser kan en hund lære livet ud, men basen, "du og jeg Emil", samhørigheden skal der lægges fundament til i de tidlige uger - eller rettere: Det kan betale sig på længere sigt at investere meget tid i dette i de første uger. Det du investerer nu kommer mange gange tilbage senere - ligesom det vi ikke får arbejdet med kommer tilbage og sparker os i måsen på et tidspunkt. Om ikke før så i kønsmodningsperioderne.

Derfor: Ud med ham (hvad hedder han iøvrigt?) ud og oplev! På med rygsækken og bær ham, kør ham væk hjemmefra så han kan opleve spændende ting sammen med dig. I kan sagtens i godt vejr være væk hjemmefra nogle timer, når det meste af tiden bruges på at gå stille rundt med mange længere pauser og ellers sidde og ligge og suge til sig. Lad ham gerne falde i søvn på skødet af dig et roligt sted under et lille tæppe, det skaber tilid, og vis ham til aktiviteter f.eks. musehuller, det vil en cairn elske.

Møder med anden hvalp eller god voksen hund som I kan følges med noget af vejen.

Find en spændende grankogle til ham og prop små kødstumper ind mellem "lamellerne", lad ham derefter selv finde den.

Led ham i slowmotion hen over og under nedfaldne grene, sten osv så han skal bruge sin krop.

Leg gemmeleg med ham og bliv jublende lykkelig nar han "finder" dig.

Øv lidt øjenkontakt, hans navn og ros (navn + godbid, ros + godbid). Der er så meget du kan lave med ham, aktiviteter der binder jer sammen bedre end den stærkeste lim.

Du kan finde ideer til sådanne ture i bogen "Sjov på turen med din hund" som kan lånes på biblioteket, der er en del samarbejdsaktiviteter i den også noget du kan lave hjemme.

Hjemme kan du f.eks. betinge ham på klikkeren, hvis du har lyst til at arbejde med den. Det vil være perfekt til en cairn!

Du kan også, hjemme, samarbejde omkring at han skal aflevere ting til dig i en "bytte, bytte købmand leg" hvor du tilbyder ham noget mere lækkert/sjovt end det han har i munden...

Nu vil jeg ikke quote hele dit indlæg, men tusind tak for det! Det var virkelig til stor hjælp. Jeg tror at jeg har været bange for at tage ham for meget med ud, fordi jeg så måske ville overstimulere han, men det kan jeg da godt se er forkert, så nu er tasken pakket og vi tager i skoven lige så snart han har fået frokost.

Og igen, tusind tak for de gode forslag :-)

Link til indlæg
Del på andre sites