Hop til indhold

Kemisk Kastration, hvordan og hvorfor???

Agnete87
 Share

Recommended Posts

Nu aner jeg ikke lige hvor jeg skal lægge dette indlæg om kemisk kastration så nu smider jeg den her:blink:

Jeg skulle spørge fra noget familie der har en ung hanhund på 6 mdr, om hvad der ville være bedst alm. cutting af klokkeværket eller en kemisk kastration, Hanhunden har endnu ikke mødt en tæve o løbetid men det kommer jo nok. De skal ikke bruge ham til noget han er bare familiehund, og de ville gerne undgå tævegal hanhund da der er en del tæver i området hvor de bor, og hegnet er kun 1.50 meter.

Hvilke erfaringer har i med disse former for kastration??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

synes det er ret tidligt og tænke på kastration

men jeg ville prøve kemisk først på nogen virker det andre ikke.:neutral:

personligt synes jeg man fjerner noget fra hunden som giver den personlighed og det og være hund medmidre der er tale om sygdom ville jeg aldrig kasterere eller sterilisere mine hunde da mange hunde forandre sig de kan blive roligere og mere dæmpet eller kedelige

der er også andre som der ikke sker det store ved

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu aner jeg ikke lige hvor jeg skal lægge dette indlæg om kemisk kastration så nu smider jeg den her:blink:

Jeg skulle spørge fra noget familie der har en ung hanhund på 6 mdr, om hvad der ville være bedst alm. cutting af klokkeværket eller en kemisk kastration, Hanhunden har endnu ikke mødt en tæve o løbetid men det kommer jo nok. De skal ikke bruge ham til noget han er bare familiehund, og de ville gerne undgå tævegal hanhund da der er en del tæver i området hvor de bor, og hegnet er kun 1.50 meter.

Hvis familien vil have ham kastreret i ung alder, så er det en lille operation, der skal til.

Kemisk kastration er til lidt ældre hanhunde, der allerede HAR nogle adfærdsproblemer. Enten er det noget med aggressioner overfor andre hanhunde eller det er noget med at de strejfer i tide og utide når der er tæver i løbetid.

Så kan det NOGLE GANGE hjælpe med en kastration.

Men fordi det ikke er altid at en kastration hjælper på problemerne, så kan det være en ide først at få foretaget en kemisk kastration, der kun holder omkring ½ år. ---Nogle gange kan der osse være negative virkninger som at hunden bliver fed og doven. Eller hvis han i forvejen er meget usikker, så kan det blive værre. --Så er det godt at vide, at virkningen forsvinder igen.

En operation kan jo ikke gøres om.

Kemisk kastration er en indsprøjtning med hunkønshormon. Det er nemt og det er billigt. Men som alle hormonbehandlinger, så er det ikke noget, man skal give flere gange i løbet af hundens liv. Hvis man synes at virkningen er god, så er det sundere at operere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Fordelen ved at kastrere tidligt er at hunden forbliver på et hvalpestade i forhold til mange ting.

Selv synes jeg der er flere ulemper end fordele. Dels som andre har skrevet ryger en god del af hundens personlighed, den har nemmere ved at blive overvægtig og pelsen kan blive uldet, mat og grim.

Den kastrerede hund tiltrækker sig mange gange ekstrem opmærksomhed fra andre hunde og dette kan påvirke den negativt.

Hvis der overvejes kemisk kastration vil jeg anbefale denne i tabletform da dosis da kan justeres. Det kan den ikke ved injektioner.

Mine egne hanhunde bliver ikke kastreret medmindre der opstår sygdom som nødvendiggør kastration og det har vi lykkeligvis været forskånet for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Fordelen ved at kastrere tidligt er at hunden forbliver på et hvalpestade i forhold til mange ting.

Selv synes jeg der er flere ulemper end fordele. Dels som andre har skrevet ryger en god del af hundens personlighed, den har nemmere ved at blive overvægtig og pelsen kan blive uldet, mat og grim.

Den kastrerede hund tiltrækker sig mange gange ekstrem opmærksomhed fra andre hunde og dette kan påvirke den negativt.

Hvis der overvejes kemisk kastration vil jeg anbefale denne i tabletform da dosis da kan justeres. Det kan den ikke ved injektioner.

Mine egne hanhunde bliver ikke kastreret medmindre der opstår sygdom som nødvendiggør kastration og det har vi lykkeligvis været forskånet for.

kunne ikke være mere enig men det er jo op til folk selv:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, den der kemiske kastration er den sikker som i "kan ikke gøre tæve drægtig sikker" og hvornår virker den fra indsprøjtningen??

Buster er jo stadig en stor hvalp men usikker syntes jeg ikke at jeg har set noget til fra hans side af...

Nej, det er den ikke. Han modtaer hunkønshormoner, så lysten til at parre sig aftager, men han er udemærket stadig i stand til det. Og på mange hanhunde virker det ikke..

Så jeg er enig med Birgitta. kemisk er noget man gør for at se om en kastration vil virke, det er ikke noget man gentager og gentager. Den holder også kun i ca 3 mdr, så det vil jo skulle gentages alt for ofte.

Jeg ville dog vente lidt med at kastrere ham, hvis det var mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville dog vente lidt med at kastrere ham, hvis det var mig.

Problemet ligger i at der er et par på den anden side af gaden der har en tæve (hvid schæfer) og når hun er kommet i løb. stikker hun af og er flere gange hoppet over hegnet til nogle på vejen der har 3 bordere der er hanhunde (bemærk at hanhundene ikke kan springe over hegnet, men tæven kan). Tæven har fået arbortsprøjter mange gange da ejerne ikke gider at få den sterriliseret, og sådan en nabo er jo ikke sjov at have når man har hanhund.

Men vil da lige vidergive det info jeg har fået om kemisk kastration her, til ejerne af Buster...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Problemet ligger i at der er et par på den anden side af gaden der har en tæve (hvid schæfer) og når hun er kommet i løb. stikker hun af og er flere gange hoppet over hegnet til nogle på vejen der har 3 bordere der er hanhunde (bemærk at hanhundene ikke kan springe over hegnet, men tæven kan). Tæven har fået arbortsprøjter mange gange da ejerne ikke gider at få den sterriliseret, og sådan en nabo er jo ikke sjov at have når man har hanhund.

Men vil da lige vidergive det info jeg har fået om kemisk kastration her, til ejerne af Buster...

synes godt de ejere af denne tæve leger med hendes liv sikken og give en hund flere abortsprøjter det er noget giftigt stads og fylde sin hund med jeg har 1 gang gjort ved min egen tæve pga jeg troede der var sket et uheld og hun var syg i flere mdr gør det aldrig mere

men det kan jo umuligt være hanhundenes problem når de ikke har styr på deres tæve :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, det er jo synd for tæven, men for dem betyder det jo ikke så meget.. Hopper hun ind til dem, har de ikke noget ansvar som sådan..

Men jeg kan da godt se det er træls og jeg tror at stod jeg med en hanhund, jeg vidste jeg ikke villle avle på og som jeg gerne ville have skulle have det så let som muligt med andre hunde i kvarteret, så tror jeg også jeg kastrerede ham, men jeg ville nok vente til han var 1 år..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, det er jo synd for tæven, men for dem betyder det jo ikke så meget.. Hopper hun ind til dem, har de ikke noget ansvar som sådan..

Men jeg kan da godt se det er træls og jeg tror at stod jeg med en hanhund, jeg vidste jeg ikke villle avle på og som jeg gerne ville have skulle have det så let som muligt med andre hunde i kvarteret, så tror jeg også jeg kastrerede ham, men jeg ville nok vente til han var 1 år..

Netop har en gang mødt den hvide schæfer tæve ude på deres vej, ejerne var ikke hjemme så jeg ville lukke hende ind i deres have eller skur så hun ikke rendte ud på landevejen, men hvad gør det sinddyge dyr da jeg kontakter den, den knurrer sgu og gør udfald imod mig, så kunne den sgu få lov til at passe sig selv...

Jeg tror også at de vil vente med at cutte ham til han er fuldt udvokset, og Busters familie tager meget på campingture og vil gerne have ham med der også, og der kan der jo også være tæver i løbetid sådannesteder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Netop har en gang mødt den hvide schæfer tæve ude på deres vej, ejerne var ikke hjemme så jeg ville lukke hende ind i deres have eller skur så hun ikke rendte ud på landevejen, men hvad gør det sinddyge dyr da jeg kontakter den, den knurrer sgu og gør udfald imod mig, så kunne den sgu få lov til at passe sig selv...

Jeg tror også at de vil vente med at cutte ham til han er fuldt udvokset, og Busters familie tager meget på campingture og vil gerne have ham med der også, og der kan der jo også være tæver i løbetid sådannesteder...

Ja. Inden han er fuldt udvokset, så kan det være, at den tæve er væk. Enten har hun fået kræft af alle de hormonindsprøjtninger, --eller hun er blevet kørt ned af en bil. :roll: --Ikke Busters families ansvar.

Der er ingen mening i, at de skal risikere BUSTERS helbred med hormonindsprøjtninger, fordi en anden hundeejer ikke kan passe på sin tæve.

Nu kommer sådan en stor tæve jo kun i løbetid en gang hver 8-12. måned, og hun er højløbsk og parringsvillig i max. en uges tid.. Så det er jo altså ikke et fuldtidsjob året rundt at forsvare den uskyldige drengs dyd mod den skønne hvide amazone:lol:...

Vent og se... Der bliver måske ikke så store problemer..

Hvilken race er Buster?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit råd er at de starter med at sætte et højrere hegn op.

Og personlig ville jeg vente med at tage en beslutning om kastation af Buster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Inden han er fuldt udvokset, så kan det være, at den tæve er væk. Enten har hun fået kræft af alle de hormonindsprøjtninger, --eller hun er blevet kørt ned af en bil. :roll: --Ikke Busters families ansvar.

Der er ingen mening i, at de skal risikere BUSTERS helbred med hormonindsprøjtninger, fordi en anden hundeejer ikke kan passe på sin tæve.

Nu kommer sådan en stor tæve jo kun i løbetid en gang hver 8-12. måned, og hun er højløbsk og parringsvillig i max. en uges tid.. Så det er jo altså ikke et fuldtidsjob året rundt at forsvare den uskyldige drengs dyd mod den skønne hvide amazone:lol:...

Vent og se... Der bliver måske ikke så store problemer..

Hvilken race er Buster?

Buster er et meget fint eksemplar af lidt-tyk-og-dumdøv-unghunde -Labrador:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Buster er et meget fint eksemplar af lidt-tyk-og-dumdøv-unghunde -Labrador:mrgreen:

Labber kan være meget sex-fixerede, så det kan da godt være, at det ender med kastration alligevel... Men det må tiden vise.

Desværre er en af bivirkningerne ved kastrationen at hunden bliver mere sulten... OG at han skal have mindre mad... Det skal man være klar over når man vælger at kastrere. For ellers ender man med en smældfed hund, der dør af overvægt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Labber kan være meget sex-fixerede, så det kan da godt være, at det ender med kastration alligevel... Men det må tiden vise.

Desværre er en af bivirkningerne ved kastrationen at hunden bliver mere sulten... OG at han skal have mindre mad... Det skal man være klar over når man vælger at kastrere. For ellers ender man med en smældfed hund, der dør af overvægt.

Nu har labberne iforvejen tendens til at blive kærlighedsbuttede og madglade så det minder om en mani, og Buster er et fint eksempel på dette så hans ejere er opmærksomme på hans føde eller bare alt hvad han probber i munden:madtid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man kemisk kasterere en tæve?

Ja............

Men det er der ingen mening i.....

Hvis en tæve har problemer med sin løbetid, så VIL det jo selvfølgelig hjælpe at afskaffe løbetiden.

Når det giver mening at afprøve kastrationen på hanhunde, så er det jo fordi de er "i løbetid" hele tiden.

En kemisk sterilisation af en tæve er det man osse kalder en "p-sprøjte"..

Den skal gives hver halve år for at sikre at løbetiden udebliver. Og der er ret stor risiko for at tæven udvikler brystkræft eller underlivssygdomme hvis man fortsætter med det...

Men hvis man ikke er i stand til at passe på sin tæve når hun kommer i løbetid, og man måske ønsker at hun skal have hvalpe når hun bliver lidt ældre, så er det sikkert en bedre løsning at give p-sprøjte end at tæven må have en abort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Ja............

Hvis en tæve har problemer med sin løbetid, så VIL det jo selvfølgelig hjælpe at afskaffe løbetiden.

Når det giver mening at afprøve kastrationen på hanhunde, så er det jo fordi de er "i løbetid" hele tiden.

Den skal gives hver halve år for at sikre at løbetiden udebliver. Og der er ret stor risiko for at tæven udvikler brystkræft eller underlivssygdomme hvis man fortsætter med det...

Men hvis man ikke er i stand til at passe på sin tæve når hun kommer i løbetid, og man måske ønsker at hun skal have hvalpe når hun bliver lidt ældre, så er det sikkert en bedre løsning at give p-sprøjte end at tæven må have en abort.

Jeg havde nu heller ikke tænkt mig, at udsætte Alice for det.

Det var bare en tanke jeg fik :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja............

Så hvis man giver sin tæve en p-sprøjte, så vil man måske kunne få en ide om hvordan en rigtig sterilisation indvirker på tæven? Lidt i stil med en kemisk kastration hos hanhundene?

Her tænker jeg både på andre hundes reaktioner overfor tæven og hendes temperament.

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites