Hop til indhold

DKK møder vedr avlsfremtid med mere????


Ulla H
 Share

Recommended Posts

  • Svar 181
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Kommer der noget i stedet for? Som eksempelvis det de snakkede om, et avlsgodkendelsesarrangement (tror den kamel er lettere at sluge for "anti-udstillingsfolk")? Synes det er trist, hvis dårligt vinklede hunde, der løber som en skralddespand (altså, uden "affjedring") kommer i avl uden anmærkninger overhovedet...

 

Det gør de jo alligevel.... Kommer du nok gange vil du før eller siden rende ind i en dommer de er for gavmild med præmieringerne eller har hovedet skruet omvendt på, og hunden er dermed avlsgodkendt.

Dem der NU er samvittighedsfulde i deres valg af avlshunde vil fortsat være det, dem der producerer hvalpe for produktionens skyld vil så fortsat gøre dét. Det man kan håbe det medvirker til er, at inden for de brugsorienterede racer vil flere hunde med racens oprindelige drift, nu kunne indgå i den registrerede avl og dermed styrke de indimellem udvandede brugsracer, sådan at en DKK hund stadig er at foretrække selvom det er en brugsrace.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør de jo alligevel.... Kommer du nok gange vil du før eller siden rende ind i en dommer de er for gavmild med præmieringerne eller har hovedet skruet omvendt på, og hunden er dermed avlsgodkendt.

Dem der NU er samvittighedsfulde i deres valg af avlshunde vil fortsat være det, dem der producerer hvalpe for produktionens skyld vil så fortsat gøre dét. Det man kan håbe det medvirker til er, at inden for de brugsorienterede racer vil flere hunde med racens oprindelige drift, nu kunne indgå i den registrerede avl og dermed styrke de indimellem udvandede brugsracer, sådan at en DKK hund stadig er at foretrække selvom det er en brugsrace.

 

Som jeg skrev: uden anmærkninger overhovedet...

Er godt klar over, at de alligevel kommer i avl, prøv du bare at tjekke berner-ringen ud for løse bevægelser, både i fronten og bagparten. I det mindste spottes det nu og kan på den måde undgås og kommer til at stå i kritikkerne, der lægges online på DBSK's hjemmeside (altså, når dommeren ellers opdager det). I fremtiden er det ikke til at sige hvordan en given hund i en stamtavle var skruet sammen og det bliver dermed også sværere at spå - man ser den jo aldrig.

 

Ville have sat pris på et avlsgodkendelsesarrangement i stedet, hvor hundens udseende og i begrænset omfang psyke og helbred (de to ting er jo svære at vurdere uden videre) blev gennemgået og tingene noteret i ét eller andet omfang.

 

Den store respekt for udstillinger har jeg godt nok heller ikke rigtig, når man kan stille op med en halt hund og få excellent med CK :lol: (been there, done that - kunne ikke selv se det på Møffe, men fik det at vide efterfølgende af folk, der kunne se ham ordentligt i bevægelse) eller med en pivangst hund og få excellent og blive 2.vinder (selvom det er en diskvalificerende fejl).

 

Synes det er en hyggelig sport, men som avlsgodkendelses-værktøj synes jeg ikke det har meget at skulle have sagt. Nogle dommere er simpelthen for sløsede til at slå ned på dårligdomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror bare jeg sidder og ikke helt ved hvad jeg skal syntes. Det gjorde jeg også, da det første gang kom op - og jeg er ikke blevet klogere på det siden.

 

Men har en lille nagende frygt for, hvad det vil gøre ved min specialklubs fremtid. Hvis alt går godt er der plads til alle. Hvis det ikke går godt, kan vi risikere at stå i den samme halve skyttegravskrig, som jeg forstod man gjorde inden en håndfuld folk brød ud, og startede under DJR.

 

Det største spørgsmål der endnu er ubesvaret er for mig, om man de samvittighedsfulde opdrættere på egen hånd kan formå at informere og uddanne kommende hvalpekøbere, sådan at disse forstår, at en hvalp efter gennemtjekkede forældre koster mere - og det ikke er prisen man som køber skal stille krav til, men det der ligger bag hvalpen og det der er gjort for hvalpene i opvæksten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg skrev: uden anmærkninger overhovedet...

 

Men hvem ud over ejeren ser disse "anmærkninger"?

Hvalpekøberene der anskaffer sig noget af afkommet gør næppe, så derfor mener jeg det kommer ud på et.

Det er langt fra normen at alle hundes kritikker fremlægges til frit skue, at det gøres i jeres klub er absolut et skridt i positiv retning, jeg ved dobermann-klubben har kritikkerne gengivet i klubbladet.

 

Men ja, enig, udstilling er en hobby, et sted at mødes med venner, et sted at knytte netværk og et sted at dyrke konkurrence.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det største spørgsmål der endnu er ubesvaret er for mig, om man de samvittighedsfulde opdrættere på egen hånd kan formå at informere og uddanne kommende hvalpekøbere, sådan at disse forstår, at en hvalp efter gennemtjekkede forældre koster mere - og det ikke er prisen man som køber skal stille krav til, men det der ligger bag hvalpen og det der er gjort for hvalpene i opvæksten.

 

Men hvorfor skulle den koste mere?

Tror du at dem der ikke gider yde mere end højst nødvendigt sætter deres pris ned af den grund? I think not ;-)

 

Det vil absolut være det rigtige at holde prisen jævn, og os der gør mere end krævet ved så bare at vi bidrager positivt til en race fremfor bare at bidrage til den med yderligere individer. Det er ihvertfald tilfældet inden for min race som det er nu, mine hvalpe koster ikke mere og mine hanhunde er ikke dyrere, man får bare mere for pengene end visse andre steder.

 

Så det er helt op til hvalpekunderne, som altid, at stille krav!!

Lad være at købe en hvalp fordi den er sød, køb en hvalp fordi den genetisk indeholder det du vil ha', fordi den er præget i sin opvækst som du mener den skal, fordi den ikke er en del af en masseproduktion, men en del af et omhyggeligt planlagt opdræt af en opdrætter der er i stand til at rådgive og vejlede gennem hele hundens liv.

 

Det har altid være opdrætterens pligt at informere interesserede hvalpekunder, på en sådan måde at disse bliver tildelt de oplysninger der gør at hvalpekunden kan træffe et velovervejet valg. Det er osse opdrætterens pligt ikke at lade sig påvirke af at naboens middelmådige hvalpe koster det samme som hans egne, men i sidste ende er det op til forbrugeren at stille krav. Hvis naboen ikke kan få solgt sine middelmådige hvalpe kan det jo være han begynder at yde en smule mere, eller undlader at lave flere hvalpe (jaja, håbet er lysegrønt) ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os koster hvalpene noget mindre i DJR. Faktisk tror jeg DKK registrerede hunde ligger ca. 25 % over de, der er registreret i DJR. Men det kan da være, at de der gør mindre, nu sætter deres priser op, fordi de nu kan markedsføre sig selv som en del af DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os koster hvalpene noget mindre i DJR. Faktisk tror jeg DKK registrerede hunde ligger ca. 25 % over de, der er registreret i DJR. Men det kan da være, at de der gør mindre, nu sætter deres priser op, fordi de nu kan markedsføre sig selv som en del af DKK.

 

Øhm, men DKK og DJR er vel heller ikke det samme?

Jeg ved intet om jagthunde så jeg spør :-)

 

I min tanke er det sammenlignligt med prisforskellen på en DKK- og en DDH-tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo netop det, der går hen og bliver virkeligheden. Tanken er vel netop fra DKK's side, at man ønsker en større medlemskare. På den baggrund er det ikke utænkeligt, at de med det bortfaldne udstillingskrav nu også muliggør, at hunde opdrættet i Danmark i DJR fremover kan overflyttes uden problemer. Eller fra DRU, DHL, DDH og alt det andet skravl.

 

Under alle omstændigheder kan man nu ikke længere markedsføre sig fælles som DKK opdrættere og sige, at du som hvalpekøber er sikret et minimum.

 

Jeg er fuldt ud tilhænger af, at det er op til en hvalpekøber selv at navigere rundt i verden af hvalpefabrikker og seriøse opdrættere. Men som vi havde en fælles front, var det lettere for en ny hvalpekøber at vide, at man hos DKK som minimum fik hvalp efter forældredyr tjekket for diverse. Nu tager jeg så lidt forskud på sorgerne med alle mine tanker, for det er jo endnu ikke afgjort, om sundhedskravene også bortfalder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo netop det, der går hen og bliver virkeligheden. Tanken er vel netop fra DKK's side, at man ønsker en større medlemskare. På den baggrund er det ikke utænkeligt, at de med det bortfaldne udstillingskrav nu også muliggør, at hunde opdrættet i Danmark i DJR fremover kan overflyttes uden problemer. Eller fra DRU, DHL, DDH og alt det andet skravl.

 

OK jeg har nu ikke haft tanken at de to emner hænger sammen, men man kan jo sagtens nå at blive klogere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvem ud over ejeren ser disse "anmærkninger"?

Hvalpekøberene der anskaffer sig noget af afkommet gør næppe, så derfor mener jeg det kommer ud på et.

Det er langt fra normen at alle hundes kritikker fremlægges til frit skue, at det gøres i jeres klub er absolut et skridt i positiv retning, jeg ved dobermann-klubben har kritikkerne gengivet i klubbladet.

 

Synes også, at det er super at bernerklubben offentliggør kritikker.

 

Men pt. ser man jo også hundene til udstillinger, hvor man kan tage noter af det man ser (jeg er så ikke så garvet endnu, så hos mig er det kun temperamentet der noteres noget om - men satser da på, at jeg kommer videre end det inden længe ;-) Og om ikke andet, kan man se det på udstillingsresultatet. Har hunden været stillet de par gange det kræves og ikke rigtig opnået noget - så er den sq nok heller ikke så interessant. Som fx. en hund jeg lige har kigget på lidt af nysgerrighed: Flere good og nogle very good, 2 sufficient og 1 excellent 1.v. Tjah, giver sig selv, at der er ét eller andet der er temmelig forkert skruet sammen på den hund, imo - om det så er bygning eller temperament. Med pågældende hund er det så bevægelserne, der er helt til hest, hvilket man så kan se ud fra kritikkerne (håber aldrig DBSK går væk fra det, selvom de ikke er så hurtige til at få tingene op som man kunne ønske!).

 

Det bliver jo fuldstændig umuligt i fremtiden. Og ja, ved godt, at det i en vis grad er det, der også gør sig gældende med hunde i udlandet.

 

Mener bare, at man var bedre stillet til at manøvrere uden om det før, end man er nu. Og nystartede opdrættere kunne få noget at arbejde med, fordi de "blev tvunget" til udstilling, ift. sådan, som det bliver nu. Fx. har jeg lært, at min Møffe har en løs front af udstilling (han fransker - eller er det det samme?), det kunne jeg ikke selv se før - men nu kan jeg se det uden problemer. Det kommenteres vist på halvdelen eller mere af hans kritikker, men ikke altid.

 

Men ja, enig, udstilling er en hobby, et sted at mødes med venner, et sted at knytte netværk og et sted at dyrke konkurrence.

 

Præcist.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan så løfte sløret lidt og fortælle dig, at for langt størstedelen af de udstillende hundeejere, er det dommeren der er noget galt med når et problem påpejes.

Har man som hundeejer bestemt sig for at ens hund skal indgå i avl, så kommer den hund i avl lige meget hvad x antal dommere har at sige om det. Og som du kan se på den hund du selv hiver frem, så er hunden sikkert ikke særlig interessant, men avlsgodkendt er den alligevel blevet. Så hvis systemet som det har været hidtil, var til for at sortere i avlshundene så har det ikke virket ret godt... derfor tror jeg ikke på det kommer til at gøre den helt store forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan så løfte sløret lidt og fortælle dig, at for langt størstedelen af de udstillende hundeejere, er det dommeren der er noget galt med når et problem påpejes.

Har man som hundeejer bestemt sig for at ens hund skal indgå i avl, så kommer den hund i avl lige meget hvad x antal dommere har at sige om det. Og som du kan se på den hund du selv hiver frem, så er hunden sikkert ikke særlig interessant, men avlsgodkendt er den alligevel blevet. Så hvis systemet som det har været hidtil, var til for at sortere i avlshundene så har det ikke virket ret godt... derfor tror jeg ikke på det kommer til at gøre den helt store forskel.

 

Uden tvivl er det dommerne, desværre (det var nu ikke nogen nyhed for mig). Jeg så også hellere et avlsgodkendelsesarrangement af en art, hvor hunden blev vurderet (hvor har den fortrin, hvor falder den bagefter agtigt). Hunden kunne så få et papir med, som ville blive lagt offentligt på enten DKK's hjemmeside eller specialklubben.

 

Udstillingerne ville så være et sted, hvor man kunne møde de forskellige hunde, have en hyggelig dag og konkurrere.

 

Om pågældende hund (altså, dem jeg hentyder til) kan man så sige, at andre opdrættere (også amatørerne) måske råber vagt i gevær, når de ser udstillingsresultaterne (altså, de gennemgående og ikke enkeltstående gode).

 

Som sagt, hvis der ingen krav er, så bliver det dælme svært at vurdere en eventuel avlshund til ens tæve, medmindre man tager ud og besøger den. Og så kan man dælme besøge mange, førend man møder noget interessant. Samme med hvalpekøber, der ikke kan se særlig meget ud fra noget.

 

Det bliver jo nok ikke et kæmpe problem, de færreste hunde, der ikke udstilles mere end nødvendigt, blive jo brugt i avl pt. og sådan fortsætter det forhåbentligt (altså for rene udstillingsracer, tænker ikke brugstyperne, som skal bevise deres værd til andre prøver). Men det kan jo kun tiden vise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder lige 5 minutter med benene oppe inden jeg tager mig en løbetur... Kom fra Fyn godt over kl. 16.

 

Fra på mandag er der ikke længere noget der hedder udstillingskrav. Sundhedsrestriktionerne fortsætter dog året ud. Inden årets udgang skal alle klubber holde individuelle møder med DKK for fremover at finde ud af om der skal være sundhedsanbefalinger eller ej. Enkelte racer skal fortsat have restriktioner, men det bliver meget få.

 

For nogle specialklubber bliver det aktuelt med A & B stambøger, men for hovedparten vil der kun blive 1 stambog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder lige 5 minutter med benene oppe inden jeg tager mig en løbetur... Kom fra Fyn godt over kl. 16.

 

Fra på mandag er der ikke længere noget der hedder udstillingskrav. Sundhedsrestriktionerne fortsætter dog året ud. Inden årets udgang skal alle klubber holde individuelle møder med DKK for fremover at finde ud af om der skal være sundhedsanbefalinger eller ej. Enkelte racer skal fortsat have restriktioner, men det bliver meget få.

 

For nogle specialklubber bliver det aktuelt med A & B stambøger, men for hovedparten vil der kun blive 1 stambog.

 

Okay, det lød ikke ligefrem stort opmuntrende for mig at se... Øv, håber DBSK er fornuftige...

 

Altså, valget står forhåbentligt mellem sundhedsrestriktioner eller anbefalinger, ikk'?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tvivler meget på I får sundhedsrestriktioner fremover. Det bliver kun anbefalinger

 

Tænker du på DKKs indflydelse på racens restriktioner eller DBSK's lyst til at have restriktioner?

 

Mit håb ved anbefalinger er, at det breder sig ud til de andre sygdomme, der plager racen end kun HD og AD, som jo er det eneste, der er restriktioner på. Der står intet om, at man skal være på vagt over for kræft, OCD, allergi, m.m.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker du på DKKs indflydelse på racens restriktioner eller DBSK's lyst til at have restriktioner?

 

Mit håb ved anbefalinger er, at det breder sig ud til de andre sygdomme, der plager racen end kun HD og AD, som jo er det eneste, der er restriktioner på. Der står intet om, at man skal være på vagt over for kræft, OCD, allergi, m.m.

 

Næ, jeg tænker at berneren bliver en af de racer der ikke fremover får avlsrestriktioner (kun få racer bibeholder), hvilke anbefalinger klubben vil have skal man jo bruge året til at tænke igennem

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ, jeg tænker at berneren bliver en af de racer der ikke fremover får avlsrestriktioner (kun få racer bibeholder), hvilke anbefalinger klubben vil have skal man jo bruge året til at tænke igennem

 

Jajada.

 

Må indrømme, at jeg synes det er virkelig trist udvikling :-( Især når de ikke engang har tænkt sig at gøre brug af deres "Gyldne poteaftryk". Hvordan satan skal førstegangskøbere så finde rundt i junglen?

 

Men man må jo håbe og tro på det bedste i folk :-/

Link til indlæg
Del på andre sites

Jajada.

 

Må indrømme, at jeg synes det er virkelig trist udvikling :-( Især når de ikke engang har tænkt sig at gøre brug af deres "Gyldne poteaftryk". Hvordan satan skal førstegangskøbere så finde rundt i junglen?

 

Men man må jo håbe og tro på det bedste i folk :-/

 

Det kan specialklubben jo bede om at få.... Det vil vi gøre, og jeg ved schæferne også vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk kendte jeg for få år siden en dyrlægestuderende med afgangsprojekt i netop bernersygdomme og cancerdød.Hun kontakte jo også DKK og jeres specialklub, men meget meget dårligt resultat. Tror det var DRU , der sendte alt hun bad om, men gennem DKK eller specialklubben kom hun ingen vegne.

Hun fortalte mig om dette og jeg skrev til Vibeke Knudsen om min forundring over dette forhold til KVL og deres arbejde. Husker ikke helt svaret, men så mange ringer om alt muligt???tror jeg svaret var. Så det var nok blevet misforstået, at det var en færdig DR dyr, der havde ringet.Eller var man ikke interesseret?????

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...