Hop til indhold

Uforklarlig adfærd

Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Ind imellem vil Pelle ikke ind i soveværelset, Døren står åben hele døgnet og han har en madras liggende samt min seng.

Nu har han lige haft en periode igen og jeg er på bar bund for årsagen.

Mine egne tanker:

Han har oplevet noget fælt derinde

Han har oplevet smerter idet han går ind over dørtrinnet

Ellers er jeg blank.

Pelle skifter sovested nogle gange i løbet af natten efter et mønster og ender altid med at sove i soveværelset og nogle gange oppe i min seng.

Om dagen går han ofte derind selvom jeg er i stuen og når jeg sidder ved pc'en (i soveværelset) ligger han meget ofte på madrassen der.

Han kan, når han har det sådan, ikke lokkes ind. Han står og væver og ligner en som tror han træder på noget farligt og da jeg har oplevet dette nogle gange i andre sammenhænge har jeg tænkt han skal have sit syn tjekket.

Jeg gav ham halsbånd på og først vægrede han sig hvorefter han gik ind lige i min slipstrøm. Herinde er der intet, han lagde sig straks og frivilligt på sin madras og min erfaring er at han nu selv går frivilligt herind - i en periode.

Nogle bud?

Nå ja, han har haft samme adfærd omkring en løber på køkkengulvet, men det tror jeg hænger sammen med nakkesmerter en dag og hans oplevelse af at det var "løberens skyld" da han stod på den og tog efter en godbid. Bevægelsen gjorde nas..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det første jeg tænkte var at du har spøgelser... :slem: Jamen det tænkte jeg faktisk!

Dernæst om han ser dårligt. Og når jeg læste om løberen at han måske er skredet på et tidspunkt.

Dvs. faktisk de samme ting du selv og de andre har tænkt... Ikke til nogen videre hjælp, men måske alligevel rart at vi er flere der tænker det samme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Chinook har haft det lidt på samme måde med døråbningen ind til vores kontor. Han havde fint inde på kontoret og helt fint ude i gangen, men døråbningen var farlig. Jeg nåede frem til at det var p.g.a. den metalskinne der ligger i døråbning, men om det var fordi han synes den var ubehagelige at gå op, om den nappede ham i tæerne eller om det var fordi lyset blev reflekteret i den på en sær måde, ved jeg ikke.

Han har ikke problemer længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det have den årsag , at gulvet f.eks er glat, altså at han er skredet med et ben.

Eller lysreflekser fra vinduer, spejle eller andet???

Lysreflekser, nej. han er overhovedet ikke sensitiv overor sådan noget og da jeg har gulv til loft vinduer i soveværelset, som vender mod syd (er det ikke lige en belastning) er gardinerne altid trukket til ellers er her så lyst at jeg ikke kan bruge min pc. Det er lyse gradiner så her bliver ikke mørkt.

Spejle har jeg ingen af i soveværelset, det må være nok at man får chok på badeværelset :shock:

Han kan være gledet. gulvet er et trægulv som ikke er decideret glat, men derfor kan han sagtens være skredet. Det har han gjort andre steder i huset og det er kun soveværelset han reagerer på.

Lige nu kaldte jeg på ham fra stuen og han kom glad og frejdig ind, så det lader til han bare én gang skal overvinde sig selv så kører det igen. Sådan var det ikke med løberen i køkkenet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det første jeg tænkte var at du har spøgelser... :slem: Jamen det tænkte jeg faktisk!

Dernæst om han ser dårligt. Og når jeg læste om løberen at han måske er skredet på et tidspunkt.

Dvs. faktisk de samme ting du selv og de andre har tænkt... Ikke til nogen videre hjælp, men måske alligevel rart at vi er flere der tænker det samme...

Jamen det er her også, men dem er han ikke bange for. Han er vokset op med spøgelser omkring os.

Jeg hælder også lidt til den med synet, jo det er fint at få andres tanker også hvis de er de samme som mine egne :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også tænke smerter, når man tager Pelles forhistorie med i købet. Hvis ikke han havde den, så ved jeg ikke, hvad jeg ville tænke. Er han obs på, at du er ekstra obs på ham?

Jeg oplever det med hvalpen omkring bilen, men det tror jeg, er fordi han ikke gider blive løftet ind. Der er bare ikke noget alternativ pt, så det er sådan, man kommer rundt. Hvis jeg går hen mod bilen, går han den anden vej eller ind i huset igen. Han har det fint, når han først er kommet ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde overset, at han væver. Jeg ville lige få tjekket øjnene. Vævning kan være tegn på, at han har svært ved at afstandsbedømme/dybdevurdere. Så kan en døråbning måske virke yderligere hæmmende på synet? Den påvirker i hvert tilfælde rumforholdet for mig

Link til indlæg
Del på andre sites

Chinook har haft det lidt på samme måde med døråbningen ind til vores kontor. Han havde fint inde på kontoret og helt fint ude i gangen, men døråbningen var farlig. Jeg nåede frem til at det var p.g.a. den metalskinne der ligger i døråbning, men om det var fordi han synes den var ubehagelige at gå op, om den nappede ham i tæerne eller om det var fordi lyset blev reflekteret i den på en sær måde, ved jeg ikke.

Han har ikke problemer længere.

Pelle reagerede i foråret, da vi boede på vandrerhjem, ved ikke at ville ud i badeværelset hvor jeg havde sat hans vandskål.

Gulvet var et flisegulv hvor første fliserække var lyse og derefter var fliserne sorte. Der skulle han godt nok ikke ud. Først tændte jeg al lyset, men det hjalp ikke. Dengang tænkte jeg at han nok oplevede gulvet meget anderledes end det var og måske så de sorte fliser som et hul i gulvet...

Men helt sikkert skal hans syn tjekkes han er jo 5 ½ år nu og som retriever kan der lige nogle øjensygdomme i generne

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde overset, at han væver. Jeg ville lige få tjekket øjnene. Vævning kan være tegn på, at han har svært ved at afstandsbedømme/dybdevurdere. Så kan en døråbning måske virke yderligere hæmmende på synet? Den påvirker i hvert tilfælde rumforholdet for mig

Vævning kan nemlig være en vigtig detalje.

Vævningen kommer dog kun hvis jeg "presser" ham så det kan også være fordi han er i konflikt mellem at ville gøre det jeg beder om og ikke helt at turde. Men absolut god pointe

ØJJJJ, jeg kom lige i tanker om at han har haft det samme med bryggerset!!! Da gik vi udenom huset et par gange for at undgå bryggerset, det må næsten være selve døråbningen, der bliver "farlig", og det peger vel egentlig på synet...

Link til indlæg
Del på andre sites

I like your style :lol:

Man må da have nogle enkelte fristeder ikk?

ok, det her er måske et dumt spørgsmål, men kan du ikke spørge ham?

Jo jeg kan spørge ham, men jeg er så tæt på ham så jeg ikke vil ane om det er hans svar jeg får eller mit eget. Men jeg prøver. Gudrun som jo ellers kommunikerer med ham er jo stadig sygemeldt ellers kunne hun tage en snak med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at Motor har trådt på en tidsel eller måske blevet stukket af et dyr, på vores græsplæne i sommers og jeg tror det er derfor en stor del af græsset nu er giftigt. Han gør også det jeg tror er at væve, når jeg beder ham gå på den og så går han meget forsigtigt men det er ikke som Pelle, det er hele tiden medmindre han leger, så glemmer han det når det bliver sjovt nok eller når jeg kaster godbidder på græsset, så glemmer han det også.

Det er vist også det i er ved at komme frem til, men jeg tænker bare at hvis det er forbundet med en bestemt dårlig oplevelse, burde det så ikke være hele tiden eller i hvert fald i alle situationer hvor han er rolig nok til at huske det (hvis man kan sige det sådan)?

Kan der være forskel på lyset/tiden han gør det? Hvis der er meget lyst om dagen kan han så se bedre end sen eftermiddag/aften, grundet alt sollyset?

På vores glatte køkkengulv er Motor også skredet fordi han var ivrig over at vi kom hjem, han går mange gange igennem dagligt uden noget, men i velkommen-hjem situationer, løber han ikke igennem = han ved det var den situation han skred i (så skynder vi os bare ud på den side han nu er på, og derefter er alt fint igen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Hej :-) jeg tænker umiddelbart en dårlig oplevelse af en slags hvor han så fokuserer på noget ekstra stimuli som man overser. Musik, særlige dufte mv. Feks gulv+støvsuget = dårlig oplevelse. Kun gulv = igen alarm. Tænker umiddelbart problemet ville være mere konstant hvis det var syn

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at Motor har trådt på en tidsel eller måske blevet stukket af et dyr, på vores græsplæne i sommers og jeg tror det er derfor en stor del af græsset nu er giftigt. Han gør også det jeg tror er at væve, når jeg beder ham gå på den og så går han meget forsigtigt men det er ikke som Pelle, det er hele tiden medmindre han leger, så glemmer han det når det bliver sjovt nok eller når jeg kaster godbidder på græsset, så glemmer han det også.

Det er vist også det i er ved at komme frem til, men jeg tænker bare at hvis det er forbundet med en bestemt dårlig oplevelse, burde det så ikke være hele tiden eller i hvert fald i alle situationer hvor han er rolig nok til at huske det (hvis man kan sige det sådan)?

Kan der være forskel på lyset/tiden han gør det? Hvis der er meget lyst om dagen kan han så se bedre end sen eftermiddag/aften, grundet alt sollyset?

På vores glatte køkkengulv er Motor også skredet fordi han var ivrig over at vi kom hjem, han går mange gange igennem dagligt uden noget, men i velkommen-hjem situationer, løber han ikke igennem = han ved det var den situation han skred i (så skynder vi os bare ud på den side han nu er på, og derefter er alt fint igen).

Stakkels Motor, nåe...

Jeg kan ikke vide om det er lysafhængigt, atså e episode han reagerer på, for når først det er der, er det flere døgn, indtil hans dumme mor opdager at han mangler og gør noget ved det. Dumme selvoptagede moar som ikke opdagede det denne gang før efter flere dage!

Men du har ret i at hvis det er en dårlig oplevelse, så bør det være der hele tiden, Pelle er bare så omskiftelig mht. smerter, så det kan sagtens være at han har rejst sig for at gå ind i soveværelset og det har gjort ondt i det samme og da hans fokus var at gå gennem døren er det det han hæfter en evt. smerte op på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :-) jeg tænker umiddelbart en dårlig oplevelse af en slags hvor han så fokuserer på noget ekstra stimuli som man overser. Musik, særlige dufte mv. Feks gulv+støvsuget = dårlig oplevelse. Kun gulv = igen alarm. Tænker umiddelbart problemet ville være mere konstant hvis det var syn

Ja det kan du have ret i. Det kan også være syn + en ydre stimulus som jeg ikke har gennemskuet, jeg ved bare at det ikke er overdrevet støvsugen ;-)

Jeg må have fat i Sherlock Holmes elker Hercule Poirot, de overser sgu aldrig noget

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels Motor, nåe...

Jeg kan ikke vide om det er lysafhængigt, atså e episode han reagerer på, for når først det er der, er det flere døgn, indtil hans dumme mor opdager at han mangler og gør noget ved det. Dumme selvoptagede moar som ikke opdagede det denne gang før efter flere dage!

Men du har ret i at hvis det er en dårlig oplevelse, så bør det være der hele tiden, Pelle er bare så omskiftelig mht. smerter, så det kan sagtens være at han har rejst sig for at gå ind i soveværelset og det har gjort ondt i det samme og da hans fokus var at gå gennem døren er det det han hæfter en evt. smerte op på.

Hehe flere dage, ja så stakkels Pelle også, helt glemt! Ville nok personligt synes mere stakkels Motor hvis han ikke glemte den slemme gift så tit....

Det kan selvfølgelig sagtens være smerter, håber det nu ikke, håber selvfølgelig på en nem og ulogisk forklaring.

Ja det kan du have ret i. Det kan også være syn + en ydre stimulus som jeg ikke har gennemskuet, jeg ved bare at det ikke er overdrevet støvsugen ;-)

Jeg må have fat i Sherlock Holmes elker Hercule Poirot, de overser sgu aldrig noget

Eller post et billede, ligesom de der detektiv tegneserier der engang var hvor man skulle se billedet nøje efter for at opdage løsningen til gåden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, jeg kender den overtroiske adfærd fra sheila...meget omkring trapper. Nogen gange er der intet galt og andre gange tør hun da bare overhovedet ikke gå ned eller op..

HUn skal også kick startes og hun væver eller tripper også foran, men det er mere tegn på konflikt, da hendes syn er fint.

Egentlig ikke Den store hjælp til dig..

NÅr jeg har måttet kick starte sheila siger jeg altid, du kan godt! Så nogengange nu kan hun selv bare jeg siger sådan:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe flere dage, ja så stakkels Pelle også, helt glemt! Ville nok personligt synes mere stakkels Motor hvis han ikke glemte den slemme gift så tit....

Det kan selvfølgelig sagtens være smerter, håber det nu ikke, håber selvfølgelig på en nem og ulogisk forklaring.

Eller post et billede, ligesom de der detektiv tegneserier der engang var hvor man skulle se billedet nøje efter for at opdage løsningen til gåden.

Hermed et foto, se så nøje efter og giv mig løsningen :lol:

nyeste 036.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror katten har spændt ben for ham, og nu tør han ikke gå igennem hvis katten ligger på lur :mrgreen:

Det er faktisk sjovt du skriver det for Mille ligger ind imellem på lur på ham og springer op og bider ham i låret eller i halsen når han runder et hjørne. Han bliver bare så vred på hende... De damekatte :damn:

(Hun liggger ikke på lur ved soveværelset)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke var : begrænsning.

Men jeg kan ikke rigtig forklare det. Så måske det var dumt af mig at svare...Men mit svar er, at han viser dig en begrænsning. Og noget du ikke ser/leder efter de rigtige steder.

Håber du finder frem til svaret Ninjamor :-)

Smukt billede :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites