Gæst Kirsten68 Skrevet November 11, 2011 Rapporter Share Skrevet November 11, 2011 Hej Hunde Forum. Jeg har et par spørgsmål som jeg håber I kan og vil svare på :blink: 1. Hvad er forskellen på at neutralisere og sterilisere en hunhund? Er det det samme? 2. Hvad er jeres erfaring med kemisk kastration? Kan det gøre en hanhund fuldstændig uinteresseret i en tæve i løbetid eller gør det bare at tæven ikke kan blive gravid, hvis de parrer sig? 3. Hvad er prisen ca. for en neutralisation, sterilisation og kemisk kastration? Altså hver især. Jeg ved godt det er forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge, men det er rart at have en ca. pris. Jeg håber på nogle seriøse svar M.v.h. Kirsten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
GRAND DANE Besvaret November 11, 2011 Rapporter Share Besvaret November 11, 2011 1 har ineg ide. 2 folk herinde har vest haft nogle blannet fornøjelser med det der kemisk kastration. 3 tror det koster 4000 for en almenlig sterlicering. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
GRAND DANE Besvaret November 11, 2011 Rapporter Share Besvaret November 11, 2011 ved ikke om det er sånden en problemstelling men vis det er sånden du har en tæve og en han og det gir problemer i løbetiderne og du ikke er intreseret i at få hvalpe så er det en god ide at sterlicere tæven så slepper man for det her livmodre betedelse og løbetider. ps. en tæve bliver alsår ikke gravid den blir dræktig.:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Joey-Salome Besvaret November 11, 2011 Rapporter Share Besvaret November 11, 2011 Neutralisering og sterilisation/kastration er det samme. Neutralisering er bare dækkende for både sterilisation (tæver) og kastration (hanhunde). Jeg vil ikke anbefale kemisk kastration som en "permanent" løsning eller noget, man gentager i perioder. Kemisk kastration er imo mere noget, man kan gøre som en prøve af hvordan kastration evt. kan virke på hanhunden, hvis den er MEGET seksuelt orienteret/dominerende/strinter. Men da det er indsprøjtning af hunhundehormon for at dæmpe testosteronen er det ikke helt det samme som rigtig kastration, hvor der bliver mindre testosteron i det hele taget, fremfor at man giver flere hormoner som modvægt. Har man en hanhund og vil gerne have de fordele kastration giver, så synes jeg, man bør kastrere den en gang for alle i stedet for at skulle gå og give den hormoner i tide og utide. Det er aldrig sundt for dyr at få kunstige hormoner bare for at fikse kønsdriften. Sterilisation koster typisk mellem 3500,- og 4000,- - kastration er lidt billigere, typisk mellem 2200,- og 3000,-. Fordelene ved sterilisation er, at du dels slipper for løbetiderne, med blod og overinteresserede hanhunde samt at tæven ændrer adfærd, og samtidig er du så sikret mod livmoderbetændelse, div. typer kræft i og omkring livmoderen og sådanne ting. Endvidere er man fri for at få brug for abortsprøjte eller andet, hvis ens tæve ved et uheld skulle blive besprunget af en hanhund. Fordelene ved kastration er, at hanhundens tendens til (i større eller mindre grad, seføli) dominans både over for andre hanner og mennesker dæmpes, ligeledes dæmpes trang til at stikke af/strejfe for at finde labre hunhunde, trang til strinten og aggression. Endvidere er man ved kastration sikret mod mellemkødsbrok, forstørret blærehalskirtel og prostatakræft samt testikelkræft. Generelt kan det give hundene et lidt roligere sind at de slipper for at ligge under for en kønsdrift, som de ikke skal bruge til noget, hvis de ikke skal indgå i avl. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 11, 2011 Rapporter Share Besvaret November 11, 2011 Da jeg spurte min dr dyr vedr, kemisk kastration pr indsprøjtning på min hanhund, grinte han og sagde, ja- men jeg giver da ikke garanti på det virker . P-sprøjter til tæver er ikke seriøst et godt bud, de får desværre ofte så efterfølgende problemer med hormonbalance. Evt med følgende livmoderbetændelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Joey-Salome Besvaret November 11, 2011 Rapporter Share Besvaret November 11, 2011 Da jeg spurte min dr dyr vedr, kemisk kastration pr indsprøjtning på min hanhund, grinte han og sagde, ja- men jeg giver da ikke garanti på det virker . P-sprøjter til tæver er ikke seriøst et godt bud, de får desværre ofte så efterfølgende problemer med hormonbalance. Evt med følgende livmoderbetændelse. Det er nemlig det. Man kan ikke være sikker på at det virker, og det kan give en masse bivirkninger og problemer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret November 11, 2011 Rapporter Share Besvaret November 11, 2011 Hej Hunde Forum. Jeg har et par spørgsmål som jeg håber I kan og vil svare på :blink: 1. Hvad er forskellen på at neutralisere og sterilisere en hunhund? Er det det samme? Både og... Man kan neutralisere ved f.eks at skære minimalt, så sæd og æg ikke når frem ved begge køn, så befrugtning ikke kan ske. På samme måde som mænd og kvinder kan blive steriliserede uden man fjerne testikler og livmoder. Normalt så fjerner man det bare, fordi man ønsker at lægge en dæmper på hanhundens kønsdrift og slippe for tævens løbetider oveni. Prisen er som regel den samme - Men en del dyrlæger sterilisere og kastrere kun og neutralisere ikke. 2. Hvad er jeres erfaring med kemisk kastration? Kan det gøre en hanhund fuldstændig uinteresseret i en tæve i løbetid eller gør det bare at tæven ikke kan blive gravid, hvis de parrer sig? Synes ikke den kemiske og den "rigtige" kastration gav samme resultat. Vores hanhund blev mere nervøs, usikker og ustabil af den kemiske og var bestemt ikke ligeglad med tæver i løbetid. Hvor han ved en rigtig kastration mentalt er den samme som før, men er temmelig ligeglad med damerne. Ved kemisk kastration af hanhunden kan han stadig befrugte en tæve. Den kemiske kastration af hanhunde er også noget de færreste dyrlæger vil gøre mere end én max. to gange, da man ikke kender bivirkningerne til bunds endnu og det skal ses som en mulighed (omend den kan være meget misvisende) for at se hvordan ens hund vil reagere på en kastration. De færreste dyrlæger anbefaler kemisk neutralisering af tæver netop pga. forøget risiko for hormonelle ubalancer, livmoder betændelser og div. andre negative virkninger. Så det er aldrig noget vi selv ville overveje. 3. Hvad er prisen ca. for en neutralisation, sterilisation og kemisk kastration? Altså hver især. Jeg ved godt det er forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge, men det er rart at have en ca. pris. Jeg håber på nogle seriøse svar M.v.h. Kirsten. Vi gav følgende for sterilisering og kastrering af vores: Hanhund: Kemisk ca. 1.000 kr. Rigtig kastration ca. 2.500 Tæve: Sterilisering ca. 3.500 + en bodystocking der kostede ca. 200 kr. fordi vi ville have en speciel type. Ved ikke hvad dyrlægerne tager for hormonsprøjterne til tæver, men kosultationsgebyr + sprøjten skal nok koste mindst 600-1.000 kr. Prisen svinger meget fra dyrlæge til dyrlæge og jeg mener vores er i den billige ende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
noerby Besvaret November 21, 2011 Rapporter Share Besvaret November 21, 2011 Både og... Man kan neutralisere ved f.eks at skære minimalt, så sæd og æg ikke når frem ved begge køn, så befrugtning ikke kan ske.På samme måde som mænd og kvinder kan blive steriliserede uden man fjerne testikler og livmoder. Normalt så fjerner man det bare, fordi man ønsker at lægge en dæmper på hanhundens kønsdrift og slippe for tævens løbetider oveni. Prisen er som regel den samme - Men en del dyrlæger sterilisere og kastrere kun og neutralisere ikke. Synes ikke den kemiske og den "rigtige" kastration gav samme resultat. Vores hanhund blev mere nervøs, usikker og ustabil af den kemiske og var bestemt ikke ligeglad med tæver i løbetid. Hvor han ved en rigtig kastration mentalt er den samme som før, men er temmelig ligeglad med damerne. Ved kemisk kastration af hanhunden kan han stadig befrugte en tæve. Den kemiske kastration af hanhunde er også noget de færreste dyrlæger vil gøre mere end én max. to gange, da man ikke kender bivirkningerne til bunds endnu og det skal ses som en mulighed (omend den kan være meget misvisende) for at se hvordan ens hund vil reagere på en kastration. De færreste dyrlæger anbefaler kemisk neutralisering af tæver netop pga. forøget risiko for hormonelle ubalancer, livmoder betændelser og div. andre negative virkninger. Så det er aldrig noget vi selv ville overveje. Vi gav følgende for sterilisering og kastrering af vores: Hanhund: Kemisk ca. 1.000 kr. Rigtig kastration ca. 2.500 Tæve: Sterilisering ca. 3.500 + en bodystocking der kostede ca. 200 kr. fordi vi ville have en speciel type. Ved ikke hvad dyrlægerne tager for hormonsprøjterne til tæver, men kosultationsgebyr + sprøjten skal nok koste mindst 600-1.000 kr. Prisen svinger meget fra dyrlæge til dyrlæge og jeg mener vores er i den billige ende. Jeg har netop bestilt tid til en kemisk kastration, da jeg netop vil se om det giver nogen forskel i de problemer vi døjer med. Jeg er lidt nysgerrig, hvordan kan det være I valgte at få jeres operativt efter den kemiske gav dårlige resultater? Er selv meget spændt på virkningen:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Joey-Salome Besvaret November 21, 2011 Rapporter Share Besvaret November 21, 2011 Jeg har netop bestilt tid til en kemisk kastration, da jeg netop vil se om det giver nogen forskel i de problemer vi døjer med. Jeg er lidt nysgerrig, hvordan kan det være I valgte at få jeres operativt efter den kemiske gav dårlige resultater? Er selv meget spændt på virkningen:-) Fordi de virker forskelligt, som vi allerede har beskrevet. Der er forskel på at give hunden ekstra hun-hormon for at dæmpe han-hormonerne, og så på at kastrationen begrænser hormonproduktionen. Det ene giver flere hormoner i det hele taget, det andet færre. Derfor ser man heller ikke samme effekt, og du kan ikke regne med, at den kemiske virker. Det gør den operative. Jeg er imod at gå og fylde kunstige hormoner i hundene, da det kan give sygdomme og bivirkninger. Og jeg er for operativ kastration, fordi jeg synes, det er federe for (mange, ikke alle) hunde at være fri for at være slave af en kønsdrift, som de alligevel ikke skal bruge til noget. Især hvis den kønsdrift giver dem problemer og over-hyper-adfærd og sådan noget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Fie Svendsen Besvaret Januar 4, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 4, 2014 Har du/I nogen kendskab til efterfølgende blødning efter sterilisering? Det skal lige siges Ronja var under kniven for 5 mdr siden, men viser nu tegn på løbetid, det værende svulmet vulva, hævede, størrer patvorter, lugter til sit eget tis og lidt rød drypperi..!! Idet hun er steriliseret, kan det så mon tænkes æggelederne ikke er kappet ordenligt, hvilket også bare lyder virkelig sært..?? Eller, kan det være noget så skørt som en indbildsk, falsk løbetid?? Tager hende til dyrlæge under alle omstændigheder i morgen, men håber alligevel nogle skulle have et svar så spekulationer og bekymringerne ikke bliver for voldsomme.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Januar 4, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 4, 2014 Fik hun dengang fjernet det hele eller kun klippet æg lederen over? I det sidste tilfælde kan det jo så vokse sammen igen, i det første er en løbetid ikke mulig. Godt i skal til dyrlægen . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts