Hop til indhold

Min hund tænder....

Gæst Puddi
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Prøver lige at gøre historien kort.

Min hvalp er nu 4,5 md. Da hun var ca 11-12 uger flækkede hun en tand (ved leg med en anden hund), så nerven sad blottet, og hun havde meget ondt. Den måtte så opereres ud, og efterfølgende syes. Tanden var splintret i 15-20 stykker, så det var noget af en omgang.

Så her da hun blev 4 mdr var den anden hjørnetand (heldigvis mælketænder) flækket lodret op til rod og nerve. Så vi måtte en tur til dyrelægen igen, og hun måtte under opreration ligesom første gang. Denne gang var tanden dog kun gået i 2 stykker. Men stadig skulle hun syes.

Her til aften ser jeg så i hendes mund at de 2 øverste hjørnetænder (det er dem der er blevet opteret ud) er begyndt at komme frem, altså de nye blivende. Meget fint.

Men men men, så kigger jeg i under unden hvor hun stadig har mælke hjørnetænder. Og under tungen er der så begyndt at komme tænder ud!!! Kigger så igen i over munden, og der sidder også tænder i ganen.

Er der nogen der kan komme med et godt råd?

Hun kan jo ikke tygge osv uden tænder der sidder rigtigt.

Hvad ville I gøre? Åh er så nervøs for om der overhovedet kan gøres noget. Og er nervøs for at hun ikke kan klare sig uden tænder der sidder rigtigt.

Kom med alle jeres råd og erfaring.

Hilsen puddi, 1. gangs hundeejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis tænderne vokser for voildt må der tages røngten af tandsættet. Men i over/undermund er det nok blivende fortænder der er fremme nu og mælketænder bagved. De burde så være skubbet ud, da de blivende kom. Men hvis de sidder forskudt kandet jo ikke lade sig gøre.. Hvis du bor på Sjælland så gå til den dyrlæge der kun behandler tandsæt på hunde.

Du kan søge på hundetandlæge?? husker ikke lige navnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det en stor eller en lille hund?

Hvalpe af små hunde har nogle gange problemer med at skifte tænder. De skal tit have hjælp til at "tabe" mælketænderne.

---Og man skal nok ikke lade sin hundehvalp lege vildt med større og ældre hunde. Der kan netop ske tandskader -men også led- og knogleskader.

Det er bedst at finde jævnbyrdige legekammerater.

Det er godt, du har fået tid hos dyrlægen. Det er jo sandsynligvis bare mælketænder, der ikke er faldet ud. Og så kan det blive ordnet på én gang. De blivende tænder skal så nok rette sig og vokse pænt ud efterhånden.

Men hvis der er nogen problemer, hvis tænderne IKKE er mælketænder, men overtallige blivende tænder, så skal der måske helst en hundetandlæge til.

Jeg ved ikke, hvor I bor, men der er en hundetandlæge her i Måløv ved København. Jeg tror, at det er den eneste rigtige tandlæge for hunde i Danmark endnu..

Specialklinik for tandbehandling p dyr - Tanddyreklinikken

Link til indlæg
Del på andre sites

Pyh ha, vi slap med skrækken i hvert fald i første omgang. Mælketænderne er en lille bitte smule løse, så dyrelægen håber på at de falder ud indenfor en måneds tid. Ellers skal de trækkes ud. De blivende tænder, håber vi så på retter sig selv ind, så de komme til at sidde på deres rette plads.

Hilsen Marie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han forklarede at nogen hunde bare har svage mælketænder, men at det ikke behøver at betyde svage voksentænder.

Det er løvrigt en blandings labrador jeg har, så ikke en lille hund. og hun leger kun med hunde hvor det er lige værdigt.

Den ene af hjørnetænder faldt ud igår, og idag kan jeg allerede se at den blivende tand rykker ud imod dens rigtige plads, så det er bare skønt. Tror den anden ryger indenfor et par dage, for den er meget løs nu. Vildt så hurtigt og pludseligt de skifter tænder.

Jeg har dyrelægen i Rødovre, centrum dyrehospital, fantastisk god dyrelæge. Vi går hos en der hedder Danny, som jeg varmt kan anbefale.

Jeg bor selv i bagsværd, men kører gerne turen for en god dyrelæge:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Da min hund har var 9 mdr var hun under narkose for, at få fjernet mælketænder der ikke selv var faldet ud. På dette tidspunkt havde hun slet ingen hjørnetænder i undermunden kun to hvide prikker under tungen, som dyrlægen fortalte var anlæg til tænder, som altså ikke ville blive til mere.

Men, men "prikkerne" begyndte, at vokse og ud kom hjørnetænderne, som altså sad et meget uheldigt sted, nemlig under tungen.

I takt med hjørnetænderne voksede, gled de ud på plads og sidder idag helt hvor de skal, dog er de en smule kortere end hjørnetænder på min anden Yorkie.

Så jeg vil egentlig bare fortælle, at det altså sker, at tænderne helt af sig selv finder deres rette plads:-D

Link til indlæg
Del på andre sites