Hop til indhold

Over eller understimuleret hvalp?

Gæst Jesper_Just
 Share

Recommended Posts

Gæst Jesper_Just

Hej

Som førstegangs hvalpe ejer er jeg komemt lidt i tvivl om vi laver for meget eller for lidt med vores lille nye familie medlem.

Først lidt om vores dejlige hund, det er en Labrador Retriever på nu snart 6 måneder og som hedder Freja, hun er sprængfyldt med energi og dejlig hvalpet :)

En normal dag for os ser sådan her ud:

Hverdage:

6:00 - Vækkeuret ringer og vi står op.

6:00 - 7:00 - Vi hygger på vores kæmpe sækkepude i stuen med nussning og hun får sin morgenmad (pt. i skål men om sommeren vil det blive smidt ud på græsset så hun skal søge efter det)

7:00 - 7:45 - Jeg tager afsted på arbejde kl. 7, kæresten går med hende i ca. 30-45 min.

7:45 - 8:15 - Hun får tisset af og bliver forsøgt at få til at slappe lidt af.

8:15 - 15:45 - Min kæreste kører på arbejde kl 8:15 og jeg kommer hjem igen kl 15:45 ca.

15:45 - 18:30 - Jeg ligger det meste af tiden i sækkestolen med hunden eller vi træner nogen øvelser såsom (sit, dæk, indkald, find godbidden eller hvad jeg lige kan komme på), samtidig tuller hun rundt i haven af flere omgange. Hun får også gerne et stykke aktivitetslegetøj her, som kan underholde hende i ca. 15 min. (Hun slapper for det meste af i ca. 20-30 min med halvlukkede øjene her)

18:30 - 19:15 - Vi laver aftensmad og spiser, hun får sin aftensmad også (Spiser den ikke altid helt)

19:15 - 19:40 - Vi går vores aftenstur

19:40 - 20:15 - Vi leger lidt med trækketove, bolde eller hvad hun nu kommer med.

20:15 - 22:00 - Freja ligger som regel og sover her indtil vi går i seng kl. 22 hvor hun kommer med ind i soveværelset og sove.

Mit problem består i at der hele tiden er gang i hende, hun kan ikke rigtig bare slappe af, det er som om at der skal ske noget hele tiden. Hvis ikke der gør så finder hun som regel noget hun godt ved hun ikke må tage, og så forsøger hun at få os til at jagte hende rundt efter det. Eller begynder at ville ind og ud hele tiden, eller snappe efter os. Det betyder at vi ofte ikke rigtig kan komme til at lave andet når vi er hjemme i hverdagene end at være sammen med Freja (ikke at det ikke er sjovt og dejligt, men engang imellem er der jo også andre ting der skal laves)

Så mit spørgsmål er vel egentlig om vi laver for meget med hende og det er derfor hun har svært ved at falde til ro igen, eller det er fordi vi laver for lidt. Vi har planer om at starte til træning med hende så snart det er muligt, og vi har en legekammerat til hende som hun fremover vil komme til at besøge en gang hver 2. til 3. uge (ved godt det ikke er så meget, men der er desværre ikke andre i umiddelbar nærhed med hvalpe som vil lave playdates)

Så mit spørgsmål er egentlig

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mulle4913

Det er meget normalt at de i den alder er meget aktive og de prøver rigtig mange grænser. Har selv en lab tæve på 8 måneder og det jeg gør når jeg kommer hjem fra job er at vi træner en halv time så får hun lov at løbe igennem ude på marken hvor vi går tur. Når vi så kommer ind og jeg skal ordne de daglige gøre mål har hun lært at der går man i kurven og slapper af. Havde også problemet med at hun mente at hun skulle have opmærksomhed hele tiden men jeg valgte lidt at ignorerer hende når jeg nu var i gang med det jeg skulle og det hjalp, så nu når jeg finder støvsuger eller sådan går hun ganske automatisk i kurven og lægger sig og får gerne et kødben så hun er aktiveret. Ved ikke om jeres pige er over eller understimuleret men tror den keder sig når i ikke ´giver hende opmærksomhed og så er det vi laver ballade. Ved ikke om det kan hjælpe.. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jesper_Just

Hejsa

Mange tak for svarene, er godt at høre at det umiddelbart er helt normalt. Jeg tror egentlig også det mest er fordi hun "keder" sig, selvom hunde jo egentlig ikke keder sig, de går igang med noget inden :P

Men har faktisk også forsøgt at ignorere hende lidt når vi er kommet hjem fra gåture, eller når vi har trænet, og det er som om at hun er ved at lære at så slapper man af, igår lagde hun sig helt selv efter gåturen, og idag efter vi havde leget en 1½ times tid efter jeg var kommet hjem.

Så mon ikke vi bare skal gøre som vi har gjort hidtil, hun ser ihvertfald ikke ud til at lide nogen nød endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PernilleT

Vil lige komme med en kommentar også .. ud fra, hvad vi har fået fortalt af vores uddannende adfærds hundetræner og egne erfaringer :)

Vores dag minder meget om jeres .. dog undtagelsesvis med gåturerne.. Vores er ikke så lange. Vi går max 45 min. pr. dag.. og gerne fordelt på 2 ture, en kort om morgenen ca. 10-15 min .. og en lang om aftenen/eftermiddagen ca. 25-30 min.

Af mental stimulering træner vi 2x15 min, og dertil bliver måltiderne serveret i haven.

Så bliver der nusset, pusset og leget ind imellem, men så snart jeg går i køkkenet for at lave mad, så ved elvis, at nu er det aften ... og om aftenen slapper vi af. Hvis jeg vil lege må jeg lege med mig selv.. :-)

Tror helt sikkert I er på rette vej, tror bare I skal lære hende at slappe af :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan så ikke forstå hvorfor i ikke smider foderet ud på plænen nu ogs, istedet for at vente til sommer.

Det er en lab i har jer. Dén slags kræ er bygget til at arbejde udenfor året rundt som vandapportør. Et bette fodersøg på plænen om vinteren tger den såmænd ikke skade af. Snarere tværtimod.

Og så bider jeg mærke i dét her:

det er som om at der skal ske noget hele tiden. Hvis ikke der gør så finder hun som regel noget hun godt ved hun ikke må tage, og så forsøger hun at få os til at jagte hende rundt efter det.

Igen: Det er en lab.... Hvis der er noget den ikke må samle op, så sørg for at den ikke kan komme til det = put det ind i skabene.

Den er født til at have noget i munden og bære rundt på...... hele tiden! Det er sådan en hunds første instinkt når den vågner om morgenen, og det sidste den tnker på om aftenen: Bær!

Istedet for at rende og jagte den, og hvad har vi, hvorfor så ikke vende det om og få noget fornuftigt ud af det istedet? Lær den at samle op hvad i peger på, lær den at bære det ordentligt, lær den at aflevere til hånd, og slutteligt lær den at når den HAR afleveret, så får den lov til at hente en ting mere for jer.......som belønning!!

Hvis i gør en fornuftig indsats hér, så har i lige pludselig en lille tjener i huset, der ikke blot kan hjælpe med at rydde op, næh den kan sgu også komme med bajerne til jer om sommeren, og endda nyde at gøre det for jer.

Husk dog også at træne "ro". Det er unægteligt noget træls når man står med en tjener i huset, der ikke kan finde ud af at kede sig..... stille!

Med andre ord: Det er en apporterende jagthund i har jer: Sæt jer ind i hvad det faktisk betyder, og hvad det egentlig stiller af krav til jer.

Jeg kan naturligvis have læst forkert, men af hvad jeg har forstået af det skrevne, så er der ikke tale om en hund der "fejler", men derimod om ejere der ikke helt har forstået hvorfor hunden gør som den gør. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PernilleT
jeg kan så ikke forstå hvorfor i ikke smider foderet ud på plænen nu ogs, istedet for at vente til sommer.

Det er en lab i har jer. Dén slags kræ er bygget til at arbejde udenfor året rundt som vandapportør. Et bette fodersøg på plænen om vinteren tger den såmænd ikke skade af. Snarere tværtimod.

Igen: Det er en lab.... Hvis der er noget den ikke må samle op, så sørg for at den ikke kan komme til det = put det ind i skabene.

Den er født til at have noget i munden og bære rundt på...... hele tiden! Det er sådan en hunds første instinkt når den vågner om morgenen, og det sidste den tnker på om aftenen: Bær!

Istedet for at rende og jagte den, og hvad har vi, hvorfor så ikke vende det om og få noget fornuftigt ud af det istedet? Lær den at samle op hvad i peger på, lær den at bære det ordentligt, lær den at aflevere til hånd, og slutteligt lær den at når den HAR afleveret, så får den lov til at hente en ting mere for jer.......som belønning!!

Hvis i gør en fornuftig indsats hér, så har i lige pludselig en lille tjener i huset, der ikke blot kan hjælpe med at rydde op, næh den kan sgu også komme med bajerne til jer om sommeren, og endda nyde at gøre det for jer.

Husk dog også at træne "ro". Det er unægteligt noget træls når man står med en tjener i huset, der ikke kan finde ud af at kede sig..... stille!

Med andre ord: Det er en apporterende jagthund i har jer: Sæt jer ind i hvad det faktisk betyder, og hvad det egentlig stiller af krav til jer.

Jeg kan naturligvis have læst forkert, men af hvad jeg har forstået af det skrevne, så er der ikke tale om en hund der "fejler", men derimod om ejere der ikke helt har forstået hvorfor hunden gør som den gør. ;)

Kunne ikke være mere enig med dig :-) Har du et tip til, hvordan jeg kan lære min lab at bære ting .. Han kan sagtens hente og bringe, men det f.eks. at gå med dummien når vi er ude at gå tur, det vil han ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad være med at gå for hurtigt frem i træningen, ros, ros, ros, ros

og ros.

Uanset om kræet slæber rundt på en selvdød muggen gammel krage, et plysdyr, eller dine fineste trusser inde fra vasketøjskurven.

Når den sidder i skabet at efter en opsamling kommer en aflevering til hånd, så kan man begynde at trække tiden til afleveringen (og kommandoen for det) kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

19:40 - 20:15 - Vi leger lidt med trækketove, bolde eller hvad hun nu kommer med.

Mit problem består i at der hele tiden er gang i hende, hun kan ikke rigtig bare slappe af, det er som om at der skal ske noget hele tiden.

Har I nogensinde prøvet at have en dag, der ikke består af meget andet end korte lufteture og så ellers fodring ?

Siger I altid ja, når hun tager initiativ til leg ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jesper_Just

Jeg er helt enig med dig i at det ikke er hunden der fejler, det er nok nærmere ejerne, og det er også derfor jeg spørger herinde, da der altid kommer nogen gode svar.

Jeg er dog ikke enig i at man skal pakke alt væk, jeg syntes det er iorden at hunden lærer at der er noget man må tage og noget man ikke må, ellers ender det bare med at give problemer hvis man skal ud og besøge nogen, da man jo ikke kan forvente at de pakker alt væk bare fordi de får besøg.

Jeg ville også hellere end gerne lære hende at hente/samle ting op som vi peger på, og det forsøger vi også at gøre, problemet er at når hun først får fat i noget og begynder på denne jagtleg er hun slet ikke interesseret i at aflevere tingene igen, har prøvet med godbider, yndlings legetøjet, guffere og det ignorerer hun fuldstændigt, og hvis det så bare var fordi hun bar rundt på tingene ville det også være iorden med os, men problemet er at så snart vi stopper med at forsøge at få hende til at aflevere, så ligger hun sig og tygger i det, og det er lidt træls hvis det er de fine trusser fra skabet :)

Men jeg er dog meget interesseret i at høre nogen gode råd/fif til hvordan vi får dette vendt til en form for træning istedet for, da jeg ikke helt har flere ide'er, så hvis du har nogen så skriv dem endelig, da vi jo først og fremmest er interesseret i at gøre det bedste for vores lille dejlige hund.

Jeg syntes dog også at det er lidt hovent at antyde at vi ikke har sat os ind i hvad racen har brug for og hvad det stiller af krav til os, det har vi trods alt brugt en del tid på inden vi besluttede os, dette skal ikke ses som vredt, da det ikke er det, vi er meget lydhøre overfor gode råd og hvis der er noget vi kan gøre anderledes/bedere så vil vi da helt klart hellere gøre det, da tingene som de er nu er både synd for hunden og irriterende for os.

Med hensyn til at få mad på græsplænen er årsagen egentlig mest lige nu at hun ikke rigtig gider at spise hendes mad om morgenen eller om aftenen, så hvis vi spreder det ud i haven vil det højest sandsynligt blive liggende og derfor tiltrække mus og hvad har vi, hvis dette ikke er tilfældet (er dog noget vi har fået fortalt af flere) så vil vi da klart overveje at gøre det. Så vi ville egentlig vente med at gøre det indtil hun igen får lært at spise hendes mad, vi har forsøgt med at gradvist at skifte foder, det har dog ikke hjulpet.

Og sidst men ikke mindst, mange tak for svaret, det er bestemt brugtbart, og jeg håber ikke at jeg lyder for negativ i mit ovenstående svar, for det var ikke meningen. Sætter stor pris på alle gode råd og meninger.

Har I nogensinde prøvet at have en dag, der ikke består af meget andet end korte lufteture og så ellers fodring ?

Siger I altid ja, når hun tager initiativ til leg ?

Jeg er ikke helt med på hvad du mener, indlægget beskriver en typisk dag, men ikke alle dage, der er dage hvor vi træner mere, dage hvor vi forsøger at lave "ingenting", dage hvor vi besøger andre mennesker/steder for at hun kan opleve noget nyt og spændende og dage hvor vi besøger mine forældre som også har en Lab som dog er noget ældre og stille og rolig som hun kan lege med.

Jeg må dog nok erkende at vi faktisk altid siger ja når hun tager initiativ til leg, jeg har dog aldrig hørt at dette skulle være så slemt. Det er ofte nok at trække lidt i torvet/tøjdyret, kaste bolden igen og så ligger hun og tygger lidt i det inden hun kommer over igen.

Jeg havde den opfattelse at dette var en god måde at gøre det på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PernilleT
Jeg er helt enig med dig i at det ikke er hunden der fejler, det er nok nærmere ejerne, og det er også derfor jeg spørger herinde, da der altid kommer nogen gode svar.

Jeg er dog ikke enig i at man skal pakke alt væk, jeg syntes det er iorden at hunden lærer at der er noget man må tage og noget man ikke må, ellers ender det bare med at give problemer hvis man skal ud og besøge nogen, da man jo ikke kan forvente at de pakker alt væk bare fordi de får besøg.

Jeg ville også hellere end gerne lære hende at hente/samle ting op som vi peger på, og det forsøger vi også at gøre, problemet er at når hun først får fat i noget og begynder på denne jagtleg er hun slet ikke interesseret i at aflevere tingene igen, har prøvet med godbider, yndlings legetøjet, guffere og det ignorerer hun fuldstændigt, og hvis det så bare var fordi hun bar rundt på tingene ville det også være iorden med os, men problemet er at så snart vi stopper med at forsøge at få hende til at aflevere, så ligger hun sig og tygger i det, og det er lidt træls hvis det er de fine trusser fra skabet :)

Men jeg er dog meget interesseret i at høre nogen gode råd/fif til hvordan vi får dette vendt til en form for træning istedet for, da jeg ikke helt har flere ide'er, så hvis du har nogen så skriv dem endelig, da vi jo først og fremmest er interesseret i at gøre det bedste for vores lille dejlige hund.

Jeg syntes dog også at det er lidt hovent at antyde at vi ikke har sat os ind i hvad racen har brug for og hvad det stiller af krav til os, det har vi trods alt brugt en del tid på inden vi besluttede os, dette skal ikke ses som vredt, da det ikke er det, vi er meget lydhøre overfor gode råd og hvis der er noget vi kan gøre anderledes/bedere så vil vi da helt klart hellere gøre det, da tingene som de er nu er både synd for hunden og irriterende for os.

Med hensyn til at få mad på græsplænen er årsagen egentlig mest lige nu at hun ikke rigtig gider at spise hendes mad om morgenen eller om aftenen, så hvis vi spreder det ud i haven vil det højest sandsynligt blive liggende og derfor tiltrække mus og hvad har vi, hvis dette ikke er tilfældet (er dog noget vi har fået fortalt af flere) så vil vi da klart overveje at gøre det. Så vi ville egentlig vente med at gøre det indtil hun igen får lært at spise hendes mad, vi har forsøgt med at gradvist at skifte foder, det har dog ikke hjulpet.

Og sidst men ikke mindst, mange tak for svaret, det er bestemt brugtbart, og jeg håber ikke at jeg lyder for negativ i mit ovenstående svar, for det var ikke meningen. Sætter stor pris på alle gode råd og meninger.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener, indlægget beskriver en typisk dag, men ikke alle dage, der er dage hvor vi træner mere, dage hvor vi forsøger at lave "ingenting", dage hvor vi besøger andre mennesker/steder for at hun kan opleve noget nyt og spændende og dage hvor vi besøger mine forældre som også har en Lab som dog er noget ældre og stille og rolig som hun kan lege med.

Jeg må dog nok erkende at vi faktisk altid siger ja når hun tager initiativ til leg, jeg har dog aldrig hørt at dette skulle være så slemt. Det er ofte nok at trække lidt i torvet/tøjdyret, kaste bolden igen og så ligger hun og tygger lidt i det inden hun kommer over igen.

Jeg havde den opfattelse at dette var en god måde at gøre det på.

I forhold til det med at hunden skal lære, at selvom der står ting fremme, så er det ikke ensbetydende med, at de skal leges med, der er jeg helt enig med dig :-)

Herhjemme har Elvis også lært, at bare fordi der ligger et par sokker, så er det ikke = leg! :-)

Det med, at I gerne vil lære hende at samle op og aflevere .. Det kommer. Bare vær tålmodig. Vi forsøgte også i starten, men det duede ikke rigtig. Elvis troede også bare vi ville lege: Fang mig. Men da han var omkring et halvt år fangede han ideen med at aflevere - og nu har han også lært at gå med ting. :-)

Det med at I altid siger ja til leg, det ser jeg ikke som en dårlig ting .. Gør vi også for det meste herhjemme, men Elvis har fundet ud af vores rutiner herhjemme så, hvis jeg f.eks. står i køkkenet, ,så ved den godt, at det ikke er nu vi skal lege, men hvis vi f.eks. går ud i haven eller går rundt, så kan det godt være legetid .. Og det tror jeg også jeres finder ud af, hvis I bare er tålmodige. Også i forhold til at lære hende at slappe af, når I også slapper af.. Det kommer efterhånden. I kan ikke forlange, at hun kan det hele på en gang :-)

Af hvad du skriver, så er I helt sikkert på rette vej .. Er selv førstegangs hundeejer - og de tanker du/i gør jer, er de samme som vi gjorde os.. Og vi synes selv, at vi har fået en fantastisk og velopdraget hund, så det skal også nok komme til jer, hvis I bare giver jer tid og nyder hinanden. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske vil det hjælpe at i øver "aflever" decideret? Hav hunden helt tæt på jer, lad hende tage en genstand i munden og sig med det samme slip/tak/hvilket ord i vil have for det og så ros og en godbid. Senere kan i så øge afstanden til genstanden, altså smide den lidt væk mens hunden er ved dig og så sige hent, men stadig kun 1 meter max indtil i kan se den sidder rigtig godt.

Pointen er at øve det "bagfra", dvs at i har aflevere helt på plads som en ting der er en kæmpe bonus for hunden FØR der kommer afstand mellem jer.

Og så er en stjålet ting hvor hun normalt får sjov ud af at løbe væk nok ikke den nemmeste måde at starte med lære aflever, tænker jeg lidt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver lige et lidt hurtigt svar i dag.

Hvad angår det her med at pakke tingene den ikke må rende med væk, så er man altså nødt til at adskille træning/indlæring fra når hunden har fået det lært. Jeg orker heller ikke at have alt pakket væk, men før hunden har fået lært hvad der MÅ rendes med, så er man nødt til at sørge for at der ganske enkelt ikke ligger noget den IKKE må rende med.

Hvad naboen/vennerne osv har liggende er i dén sammenhæng ligegyldigt, en hund kan sagtens adskille hvornår den er på hjemmebane, og hvornår den ikke er det ;)

Med træning af aflevering. Baglænskædning. Google, og du skal finde forklaringer der er langt bedre end jeg kan fremkomme med.

Derudover: hvis hunden ikke er interesseret i at komme hen til dig/jer, når den har noget i munden, så er i bare ikke interessante nok, eller dét i vil bytte med (bytte er en rigtig god ting, istedet for at lære den at i bare tager alt fra den, så får den lært at den får noget der er bedre end hvad den selv har hugget) er ikke godt nok.

Om det er en bamse, en tennisbold der kastes til den når den har afleveret hvad den havde, elelr et tov man leger ruskelege med eller andet, spiller ingen rolle. Brug det der virker, og vær bare opfindsomme, og frem for alt interessante nok, og sjove nok til at kræet overhovedet gider spilde tid på jer. AT sidde på hug med en godbid og lokke hunen til jer, elelr hvad i nu har gjort, virker måske nok for nogen. Jeg vil tro det ikke virker for de fleste.

Det er bestemt ikke ment hovent.

Det virker bare som om i ikke helt er/har været klar over hvad sådan en apporterende jagthund egentlig byder på af egenskaber, og de problemstillinger dét kan byde på i kraft af egenskaberne, såvel som de ting man faktisk får forærende hvis man sætter rigtigt ind fra start af.

Fodring som fodersøg på plænen...

Om det kan give problemer med mus og rotter.... tjoooo... Men jeg vil nu påstå at med den mængde foder en labrador der ikke bruges aktivt skal have, så sker det ikke. I skal jo ikke øge mængden af foderet bare fordi det nu spredes ud over græsplænen istedet for i en foderskål.

Hvis hunden ikke gider søge efter det, så går den bare sulten i seng. Jeres hund og have, jeres valg, naturligvis. Jeg ville dog ikke bekymre mig ret meget om det, medmindre i har én af de her meget småt spisende labber man bare ikke kan få huld på kroppen af.

Går i til træning med hunden? Hvis ja: hvad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jesper_Just
Det bliver lige et lidt hurtigt svar i dag.

Hvad angår det her med at pakke tingene den ikke må rende med væk, så er man altså nødt til at adskille træning/indlæring fra når hunden har fået det lært. Jeg orker heller ikke at have alt pakket væk, men før hunden har fået lært hvad der MÅ rendes med, så er man nødt til at sørge for at der ganske enkelt ikke ligger noget den IKKE må rende med.

Hvad naboen/vennerne osv har liggende er i dén sammenhæng ligegyldigt, en hund kan sagtens adskille hvornår den er på hjemmebane, og hvornår den ikke er det ;)

Med træning af aflevering. Baglænskædning. Google, og du skal finde forklaringer der er langt bedre end jeg kan fremkomme med.

Derudover: hvis hunden ikke er interesseret i at komme hen til dig/jer, når den har noget i munden, så er i bare ikke interessante nok, eller dét i vil bytte med (bytte er en rigtig god ting, istedet for at lære den at i bare tager alt fra den, så får den lært at den får noget der er bedre end hvad den selv har hugget) er ikke godt nok.

Om det er en bamse, en tennisbold der kastes til den når den har afleveret hvad den havde, elelr et tov man leger ruskelege med eller andet, spiller ingen rolle. Brug det der virker, og vær bare opfindsomme, og frem for alt interessante nok, og sjove nok til at kræet overhovedet gider spilde tid på jer. AT sidde på hug med en godbid og lokke hunen til jer, elelr hvad i nu har gjort, virker måske nok for nogen. Jeg vil tro det ikke virker for de fleste.

Det er bestemt ikke ment hovent.

Det virker bare som om i ikke helt er/har været klar over hvad sådan en apporterende jagthund egentlig byder på af egenskaber, og de problemstillinger dét kan byde på i kraft af egenskaberne, såvel som de ting man faktisk får forærende hvis man sætter rigtigt ind fra start af.

Fodring som fodersøg på plænen...

Om det kan give problemer med mus og rotter.... tjoooo... Men jeg vil nu påstå at med den mængde foder en labrador der ikke bruges aktivt skal have, så sker det ikke. I skal jo ikke øge mængden af foderet bare fordi det nu spredes ud over græsplænen istedet for i en foderskål.

Hvis hunden ikke gider søge efter det, så går den bare sulten i seng. Jeres hund og have, jeres valg, naturligvis. Jeg ville dog ikke bekymre mig ret meget om det, medmindre i har én af de her meget småt spisende labber man bare ikke kan få huld på kroppen af.

Går i til træning med hunden? Hvis ja: hvad?

Jeg håber heller ikke at du tog min kommentar om hovent negativt, for det var bestemt ikke ment sådan, er glade for alle gode råd. Vi brugte en del tid på at sætte os ind i hvad en labrador har brug for af aktivering og hvad racen indebar af "problemstillinger" At det så ikke har været nok er så også derfor jeg kommer her.

Er meget glad for henvisningen til baglænskædning, det skal vi nok få glæde af at læse nærmere om.

Og nej vi er tydeligvis ikke interessante nok, min aflagte strømpe (Som er noget hun elsker at gå efter :P ) er langt mere interessant end næsten alt hvad vi har kunne finde på at bytte med. Det er meget sjældent at vi bare tager tingene fra hende uden at bytte med noget andet, faktisk er det kun når det hun har kan være farligt for hende og vi ikke lige har noget i nærheden at bytte med.

Med hensyn til at pakke ting væk, har vi også fjernet alt hun ikke må rende med, hun er dog ret kreativ hvad angår at få fat i "spændende" ting, og det selvom hun har rigeligt med legetøj (Som ikke altid ligger fremme og skiftes med 3 dages mellemrum så hun ikke altid har det samme legetøj liggende fremme). Hun har en rigtig "dårlig" vane med at hoppe op på køkkenbordet med forpoterne og tage Karklud/vaskebørste eller hvad der nu lige ligger :P Det samme gælder andre borde. Hun har været i Fjernbetjeninger/Playstation controllere/Køkkenrulle osv. Og givet, nogen af tingene burde vi have haft fjernet, og det har vi så gjort når hun har været i dem, og det er også blevet bedre, men der er vist et stykke vej endnu. Det kan også sagtens være at det bare er os der er utålmodige og forventer for meget af en lille hvalp :)

Vi går endnu ikke til træning med hunden, men skal starte på unghunde træning (Lydighed/Aktivering) her til foråret.

Men tror da at vi til at servere maden derude, og så må hun gå sulten i seng hvis hun ikke gider at finde det, selvom det lyder lidt hårdt :)

Jeg vil slutte af med at sige at jeg sætter utroligt meget pris på dine gode råd :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nias270589

Ved du om din labrador er en formel 1.

labrador er foruden at være populære jagthunde også meget populære familiehunde. De egner sig godt hertil, fordi de generelt er venlige og omgængelige, samarbejdsvillige og lærenemme. Man skal dog respektere hundenes store behov for dagligt at bruge deres næser, finde og bære ting. Blandt retrieverne og Springer spaniels findes linier, som er fremavlet til at være lettere af bygning og meget aktive. Disse typer benævnes "Formel 1" og "Field trial". Ønsker man primært at anvende hunden som familiehund, frarådes det, at man vælger hund af disse linier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du om din labrador er en formel 1.

Hvad har dét med noget at gøre?

labrador er foruden at være populære jagthunde også meget populære familiehunde. De egner sig godt hertil, fordi de generelt er venlige og omgængelige, samarbejdsvillige og lærenemme. Man skal dog respektere hundenes store behov for dagligt at bruge deres næser, finde og bære ting. Blandt retrieverne og Springer spaniels findes linier, som er fremavlet til at være lettere af bygning og meget aktive Disse typer benævnes "Formel 1" og "Field trial". Ønsker man primært at anvende hunden som familiehund, frarådes det, at man vælger hund af disse linier.

Det med fed skrift er noget værre sludder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nias270589

[h=2]kan godt være jeg har postet i et forkert indlæg med mindre det handler om meget aktiv labrador, kan jo skyldes at det er en formel 1. og husk jeg sagde KAN skyldes.

Racebeskrivelse af hunden Formel 1 Labrador[/h] I Ireland og England brugte man hunden til jagt, især de adelige.

I Danmark taler man om to typer labradorer: den almindelige, der er opdrættet med henblik på at udfylde rollerne som både familiehund,-udstillings- og jagthund.

Den anden type er den såkaldte formel 1 Labradore, som udelukkende er opdrættet med jagt for øje og ikke for dens udseende. Formel 1 labradoren er tit mindre og en meget aktiv hund.

I 1954 blev den første Formel 1 hund importeret til Danmark, men først i 1976, da man igen imporerede to nye formel 1 hanhunde fra England, fulgte der hurtigt flere efter og dette blev begyndelsen på Formel 1 hunden i Danmark.

Formel 1 hunden er ikke en familiehund, men en brugshund – en jagthund. Den har et højt energiniveau og kræver meget motion og aktivering for at kunne fungere optimalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

kan godt være jeg har postet i et forkert indlæg med mindre det handler om meget aktiv labrador, kan jo skyldes at det er en formel 1. og husk jeg sagde KAN skyldes.

Racebeskrivelse af hunden Formel 1 Labrador

I Ireland og England brugte man hunden til jagt, især de adelige.

I Danmark taler man om to typer labradorer: den almindelige, der er opdrættet med henblik på at udfylde rollerne som både familiehund,-udstillings- og jagthund.

Den anden type er den såkaldte formel 1 Labradore, som udelukkende er opdrættet med jagt for øje og ikke for dens udseende. Formel 1 labradoren er tit mindre og en meget aktiv hund.

I 1954 blev den første Formel 1 hund importeret til Danmark, men først i 1976, da man igen imporerede to nye formel 1 hanhunde fra England, fulgte der hurtigt flere efter og dette blev begyndelsen på Formel 1 hunden i Danmark.

Formel 1 hunden er ikke en familiehund, men en brugshund – en jagthund. Den har et højt energiniveau og kræver meget motion og aktivering for at kunne fungere optimalt.

Og igen: Det er noget vrøvl du skriver.

En formel 1 er på ingen måde mere aktiv end andre labber, og der er bestemt heller ikke tale om 2 typer af lab: "den almindelige", og så formel 1'eren......

Tværtimod. DU finder ingen lettere dresserbar hund, end en hund af engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer, du finder ingen hund med en lettere tilgængelig "tænd og sluk knap". EN bedre egnet familiehund finder du dælme heller ikke.

Og formel 1'eren er iøvrigt heller ikke "den anden type" lab.

ALt det der IKKE er formel 1, er heller ikke en "almindelig" lab, elelr en "gammeldags" lab....

Hvad med labber af jagt- og markprøvelinjer af anden afstamning end rene engelsk/irske linjer? Det er ikke formel 1'ere, men stadig jagt- og makrprøvehunde.... er de så sløvere? Nej!!

Og at sige at formel 1'ere er mindre, mere spinkle, slankere eller hvad man skal kalde det, er også noget vrøvl. De KAN være det. Men det kan labber af anden afstamning også.

Link til indlæg
Del på andre sites