Hop til indhold

Bange for madskålen


Jaffa
 Share

Recommended Posts

Cille har lige siden jeg fik hende lignet en der er bange for madskålen.

Når hun æder står hun som om hun er klar til at smutte mens hun æder, og nu hvor jeg fodrer med barf tager hun simpelthen kødet ud af skålen og går væk med det.

 

Nogen ideer til hvordan jeg stopper det. Hun har en metals skål nu, men har også prøvet en ganske almindelig hvid skål og det var det samme.

Hun har ingen problem med at drikke vand af en metalskål, og har heller ingen problem med at snuppe mad i katteskålen der også er af metal.

 

Jeg ved, at hun var noget kuet af hendes mor og moster inden jeg fik hende, og det kunne jo sagtens have været under madsituationer den har været gal dengang.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt almindeligt at hunde som får råt slæber det et andet sted hen, især når det er større stykker.

 

Har Cille halsbånd med hundetegn på når hun spiser? For så kan det være den klirrende lyd af mødet ml. skål og hundetegn hun ikke kan lide. Den kommer jo helt tæt ved ørene.

 

Har du haft prævet at sætte skålen et andet sted?

Står den på et underlag så den ikke bevæger sig når hun spiser?

 

Det kan sagtens være noget hun har taget med sig. En negativ oplevelse kan sidde meget længe.

 

Hvad sker der hvis du sidder med skålen i skødet, spiser hun så trygt? Det jeg er inde på er at du skal have analyseret om det er selve skålen, spisestedet eller hele spisesituationen som gør hende utryg.

 

Er der den mulighed at hun bare er så "glubsk" at hun ikke har "tid" til at slappe af når hun spiser?

Redigeret af Ninjamor
slåfejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har ikke halsbånd på, så den er udelukket.

 

Hvis jeg sidder der henne, så er det det samme. Hun virker meget frygtsom og er klar til at stikke af ved den mindste lyd.

Der ligger ikke noget underlag under skålen, det kunne prøves.

 

Synes ikke hun er glubsk. Står og gumler på kødet inden hun sluger det.

 

Vil prøve det med underlaget og så ellers prøve mig frem hvis der kommer flere forslag.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Vandskålen er umiddelbart ikke noget problem.

 

Nej, hun skal ikke spise fra en skål. Har tidligere haft spredt hendes mad ude i haven, men hun ville ikke spise det. Lige så snart jeg gik væk fra døren stod hun inde ved mig. Har dog ikke prøvet efter hun er begyndt at blive råfodret.

Men hun er jo ikke særlig stor, og nu hvor det bliver koldere og koldere er jeg bange for, at hun slet ikke vil gå ude og spise.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Der er vist også nogle, der har været onde ved Charlie i forbindelse med mad, dengang han boede i Spanien inden han kom på internatet. Han er ofte meget krybende og tøvende i forhold til sin mad og til godbidder. Ikke så meget mere, men ind imellem. Man kan se på ham, at han virkelig gerne vil (især når det er kyllingegodbidder, som han elsker), men han er tilbageholdende med at gå hen til skålen eller til en, når man vil give ham noget. Med mig går det fint med godbidder, men andre, der tør han sjældent tage noget fra deres hånd.

 

Jeg skal helst totalt ignorere ham, når han spiser, ellers går han ikke han til maden ... selvom han ingenlunde er bange for mig, så tror jeg simpelthen, det sidder i ham, at der måske sker noget, hvis jeg glor på ham, når han spiser. Med vand er der ingen problemer. Min teori er, at hvis han har stået og spist i gårdhaven, der hvor han boede, har folk (drenge, sikkert), der havde deres gang forbi, kastet sten efter ham, så han følte, han blev straffet i forbindelse med mad. Lige da jeg fik ham var der flere tegn på, at han har været sådan en hund, som nogen kylede ting efter, når han var i sit hjem - og i Malaga går mange hunde ude i en gård, der hvor de bor. Og rigtig mange dernede er hundehadere, som finder det en sjov sport at genere hunde på deres vej. :megaked:

 

Jeg gør det, at jeg roser ham og taler meget glad, når han skal have mad. Det beroliger ham. Og så lader jeg som ingenting, mens han nærmer sig madskålen og har gerne ryggen til, så han spiser i ro og mag. Så går det fint. Og når han så er færdig, så roser jeg ham og nusler lidt med ham, og så er han rolig og glad. Så efterhånden forbinder han spisningen med glæde og ro, men jeg kan se angsten sidder i ham.

 

Anyway - mit råd er at dels undersøge selve forholdene omkring madskålen og så bare rose og berolige Cille, så hun føler sig tryg. Stakkels lille pus ... det er sørme ikke sjovt for hunde at skulle være bange i forbindelse med mad. Pøj pøj med det. :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, den står ikke i et stativ, for så kan hun ikke nå op til den :lol:

Startede faktisk med at købe et sæt hvor de stod fast i sådan en lilla tingest - ved ikke lige hvad jeg skal kalde den, men der ville hun da slet ikke æde.

 

Men vil prøve og sætte den på et underlag så den ikke er så nem og flytte rundt med.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Groa har haft samme problem.

Vi gjorde det at vi gik ud af køkkenet og lod hende være i fred, hun havde brug for ro.

 

Den er bare ikke nem at praktisere herhjemme, da der er åbent køkken og min lejlighed er pænt lille.

Har prøvet at sætte hendes mad ud i gangen, men der var det, det samme.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...