Hop til indhold

Hvor er grænsen mht. til vanrøgt af hund.

Gæst Jeanette78
 Share

Recommended Posts

Gæst Jeanette78

Vi kommer flere gange om ugen forbi en virksomhed, der har en vagthund, og jeg synes det er så synd for den hund, men om det er vanrøgt er jeg meget i tvivl om.

Den går i en indhegning på størrelse med en meget lille have, den har et lille skur.

Der er ingen græs, kun fliser.

Der ligger efterladenskaber fra MANGE dage rundt på fliserne.

Maden får den tydeligvis serveret hældt ud på fliserne i en bunke ( ikke som fodersøg)

Den har lidt legetøj, men ikke meget.

Den er ALTID i indhegningen, uanset hvad tid på døgnet man kommer forbi.

Den ser ikke tynd eller uplejet ud, men alligevel får jeg ondt af det hundeliv den har. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at man kan melde det, eller om det er lovligt at holde hund på den måde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kommer flere gange om ugen forbi en virksomhed, der har en vagthund, og jeg synes det er så synd for den hund, men om det er vanrøgt er jeg meget i tvivl om.

Den går i en indhegning på størrelse med en meget lille have, den har et lille skur.

Der er ingen græs, kun fliser.

Der ligger efterladenskaber fra MANGE dage rundt på fliserne.

Maden får den tydeligvis serveret hældt ud på fliserne i en bunke ( ikke som fodersøg)

Den har lidt legetøj, men ikke meget.

Den er ALTID i indhegningen, uanset hvad tid på døgnet man kommer forbi.

Den ser ikke tynd eller uplejet ud, men alligevel får jeg ondt af det hundeliv den har. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at man kan melde det, eller om det er lovligt at holde hund på den måde?

Maden må hvertfald ikke hældes ud på jorden..Det er der regler for..ligesom der er regler for hundelorte ikke må ligge uopsamlede.

Den skal have adgang til vand (frisk) og så skal den have kontakt med mennesker

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Jeg har svært ved at finde noget at melde. Hvis hunden får mad og vand (hvorfor skulle foder ikke måtte gives på jorde? Er det så osse vanrøgt når vi laver fodersøg?) og har et ordentligt hus at gå ind i så er der faktisk ikke meget at gøre, osse selvom vi hurtigt kan blive enige om at det ikke er et godt hundeliv.

Der er ingen regler der siger at hunden SKAL på gåture o.l. Hvis de falder under reglerne for kenneler (det tror jeg altså ikke når der kun er 1 hund og ingen hvalpe), så er der minde-krav til størrelsen af dens "bur", men de er mere end opfyldt hvis den har "en lille have" at gå i, og der er krav om mindst 15 min. menneskekontakt om dagen (udover den tid der bruges på fodring, rengøring o.l. praktiske gøremål).

Men det er jo praktisk talt umuligt at bevise om en hund får de 15min kontakt om dagen, så den regel kan ikke bruges til meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svært ved at finde noget at melde. Hvis hunden får mad og vand (hvorfor skulle foder ikke måtte gives på jorde? Er det så osse vanrøgt når vi laver fodersøg?) og har et ordentligt hus at gå ind i så er der faktisk ikke meget at gøre, osse selvom vi hurtigt kan blive enige om at det ikke er et godt hundeliv.

Der er ingen regler der siger at hunden SKAL på gåture o.l. Hvis de falder under reglerne for kenneler (det tror jeg altså ikke når der kun er 1 hund og ingen hvalpe), så er der minde-krav til størrelsen af dens "bur", men de er mere end opfyldt hvis den har "en lille have" at gå i, og der er krav om mindst 15 min. menneskekontakt om dagen (udover den tid der bruges på fodring, rengøring o.l. praktiske gøremål).

Men det er jo praktisk talt umuligt at bevise om en hund får de 15min kontakt om dagen, så den regel kan ikke bruges til meget.

Ikke desto mindre er der en regel om at hunde ikke må fodres direkte på jorden i gårde hvor de også skider.. Det er noget fødevarestyrelsen har bestemt.. Ligesom de har udstukket regler for rengøring, opvaskemaskine, vaskemaskine osv hos kenneler..
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Ikke desto mindre er der en regel om at hunde ikke må fodres direkte på jorden i gårde hvor de også skider.. Det er noget fødevarestyrelsen har bestemt.. Ligesom de har udstukket regler for rengøring, opvaskemaskine, vaskemaskine osv hos kenneler..

Det var jeg så ikke klar over, og må indrømme at det undrer mig (altså i forhold til hvad der jo ellers er tilladt i et hundehold). Men uanset så er det jo ikke noget der kan gøres så meget ved -der skal jo noget mere til, førend der køres en sag om vanrøgt.

Så længe hunde er velnæret, ikke går i lort til knæene osv, er det jo stort set umuligt at gøre andet end at have ondt af hunden

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener også det eneste krav der er, er at den skal ses til mindst en gang i døgnet :-(

Når man tænker på hvordan det er lovligt og normalt at holde dyr som høns og svin, så har den hund det nok trods alt bedre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja desværre... Så længe hunden er "sund og rask", får sit mad og vand, og bliver tilset en gang i døgnet så er der desværre ikke noget at komme efter...

Du kan dog hjælpe med at forbedre dens forhold ved at påpege f.eks. omkring foderet...

Der hvor min mor bor må de faktisk ikke engang lave fodersøg i deres egen have (leje bolig), fordi der kan komme rotter pga. evt. rester.. Hvilket faktisk var ret pudsigt for jeg lavede fodersøg med Dexter i deres have, og dagen efter flyttede 3 pindsvin ind... De har aldrig haft pindsvin før... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor ser man de regler henne? Og vil det gå under kennelbetegnelsen i dette tilfælde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Mener også det eneste krav der er, er at den skal ses til mindst en gang i døgnet :-(

Når man tænker på hvordan det er lovligt og normalt at holde dyr som høns og svin, så har den hund det nok trods alt bedre...

Kunne ikke være mere enig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
er det en generel regel? Troede det var en DKK-regel

Det hører under den lov der er lavet for kenneler -fandt den lige, og kan se at hunden denne tråd handler om, næppe ryger ind over den lov, da den kun gælder ved erhvervsmæssigt hundehold:

§ 27. Hundene skal dagligt have individuel menneskelig kontakt udover kontakten i forbindelse med fodring, pleje eller lignende af hundene.

Stk. 2. Ved erhvervsmæssigt opdræt af hunde skal hver enkelt hund, der er over fire uger gammel, dagligt have individuel menneskelig kontakt i minimum 15 minutter. Heri medregnes ikke kontakten i forbindelse med fodring, pleje eller lignende af hundene.

Mere info kan findes her: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=2680

Link til indlæg
Del på andre sites