Gæst Kirsten68 Skrevet November 28, 2011 Rapporter Share Skrevet November 28, 2011 Hej Hunde-Forum. Hvordan gør man rent praktisk, når man har en hanhund der ikke er kastreret og får en tæve der skal steriliseres, men først efter hun har været i løbetid? Det er i hvert fald hvad opdrætter råder til, men på nettet står der nogle steder at chancerne for sygdomme er endnu mindre hvis det er inden første løbetid. Hvad skal man så tro? Er kemisk kastration en mulighed? Eller vil tæven stadig kunne blive drægtig? Er den eneste løsning at skille dem ad, i såfald hvor længe skal de være adskilte? Hvad har I gjort? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret November 28, 2011 Rapporter Share Besvaret November 28, 2011 - kemisk kastration synes jeg er noget møg, for mange bivirkninger, ikke samme effekt som kirurgisk (tilstået, jeg aner ikke, hvad risikoen er ifht graviditet, om der er 99,9% sikkerhed eller mindre) - kastrering før første løbetid ville jeg vælge, men generelt er der vist ikke mange, der går ind for den slags, det er næsten en hel religion og jeg tilhører dem, der steriliserer, jo hurtige jo bedre om så det er midt i løbetiden har to tæver, en steriliseret midt i sin første løbetid, en steriliseret da hun var 2½ og det har været helt perfekt med dem begge. Kan ikke se nogen bivirkninger, kun fordele. - adskillelse kan lade sig gøre, men det kan også gå galt, dørene skal være låst og der må ikke være den mindste mulighed for at komme til hinanden, for når man ikke ønsker hvalpe, så kommer de på et splitsekund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret November 28, 2011 Rapporter Share Besvaret November 28, 2011 Jeg har mine skilt ad. Er de alene hjemme er i bur i hver deres rum - ellers tager jeg en af dem med mig. I den "kritiske" uge er de slet ikke sammen - der er de ude på skift. Men op til den uge er de sammen i samme rum som os under skarp observering! Oscar er heldigvis nem i forhold til løbske tæver, men det er absolut ikke alle hanhunde der er det... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret November 28, 2011 Rapporter Share Besvaret November 28, 2011 Jeg har haft mine tæver sammen med søsters hanhunde flere gange. Vi bruger bure, og deler huset op med babygitre, så de kan skiftes lidt. Og så holder vi generelt skarpt øje med dem hele tiden. Man skal lige huske at hvis man holder tæven i bur, kan hannen sagtens komme til at parre hende udefra - det er faktisk set. Hvor længe de skal være adskilte er svært at svare på, vi har altid kunnet se ret tydeligt når hannerne ikke længere var interesserede, men det kan givet være meget forskelligt... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret November 28, 2011 Rapporter Share Besvaret November 28, 2011 Nu ved jeg ikke hvilken hund du har, men min hund kan sagtens hoppe/kravle over sådan et babygitter, så for ham ville det ikke være en hindring. Og hvis de går i hver deres rum, så kan de jo stadig lugte/fornemme hinanden, så ved ikke om det bare vil gøre en eller begge mere frustreret Så sætter man to i samme døråbning? Men dette er jo altså kun til når nogen er hjemme - hvis hundene er alene hjemme, skal der være - helst aflåste - døre imellem dem? Jeg ville i hvert fald ikke sætte min lid til et babygitter, hvis jeg ikke selv var hjemme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret November 28, 2011 Rapporter Share Besvaret November 28, 2011 Nej, vi ville heller ikke kun bruge babygitre når hundene var alene! Så er det både bure, gitre og døre imellem!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret November 28, 2011 Rapporter Share Besvaret November 28, 2011 Kan man få gitre, uden en kant i bunden? For det er der på det vi har nu og dem jeg har set Ellers er det jo en helt forhindringsbane, man skal igennem, hvis man skal kravle under den øverste Men spørgsmålet også, om især hannen ikke vil være frustreret over ikke at kunne komme til tæven? Hvad end døren er lukket eller ej. Man vender bare den øverste på hovedet? jeg har to med låge i - der er naturligvis 'bundkant' - men har også en uden låge - og der skal man jo klikke hele gitteret af.. Da Bassil regnede ud som lille at han kunne kravle over, hævede jeg den nu bare 10-12 cm. Så blev den for høj til at kravle over - og stadig for lav til at komme under.. :slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret November 28, 2011 Rapporter Share Besvaret November 28, 2011 Hej Hunde-Forum. Hvordan gør man rent praktisk, når man har en hanhund der ikke er kastreret og får en tæve der skal steriliseres, men først efter hun har været i løbetid? Det er i hvert fald hvad opdrætter råder til, men på nettet står der nogle steder at chancerne for sygdomme er endnu mindre hvis det er inden første løbetid. Hvad skal man så tro? Er kemisk kastration en mulighed? Eller vil tæven stadig kunne blive drægtig? Er den eneste løsning at skille dem ad, i såfald hvor længe skal de være adskilte? Hvad har I gjort? Hvis tæven alligevel skal steriliseres, så synes jeg at du skal få det gjort inden 1. løbetid. Det gør min dyrlæge på sine egne hunde. Og det anbefaler hun, men hun præker ikke. Silke blev først steriliseret da hun var 7 år. Når man steriliserer tidligt, så undgår man ikke bare de der grimme underlivssygdomme, livmoderbetændelse og underlivskræft Man nedsætter også risikoen for brystkræft til næsten nul. ---Jeg kan ikke se, at det gør så stor forskel psykisk om man steriliserer mellem 1. og 2. løbetid eller om man får det gjort endnu tidligere. --Tæven er jo langtfra psykisk moden allerede mellem 1. og 2. løbetid, så jeg forstår ikke rigtig hvorfor opdrætter siger sådan... Måske er det fordi hun helst vil trække tiden endnu længere..... Hvad er det for en race? Nåeh, ja... Hvis du har en intakt hanhund og en tæve i løbetid, så skal du være indstillet på, at uheld KAN ske. Du kan ikke gardere dig 100% mod en parring. Og så skal du overveje hvad du vil gøre hvis det går galt. :hmm: Hvalpe? Abort? Begge dele er dårlige løsninger for en helt ung hund.. Hvis du vil føje opdrætter, så er bedste løsning at sende hanhunden ud af huset i 1-2 uger, hvor der er størst risiko for parring. At lade tæven passe hos andre kan gå endnu mere galt.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret November 28, 2011 Rapporter Share Besvaret November 28, 2011 Den gik ikke med Mikkel.. Men nu hvor han er blevet større og federe, kan det godt være han har problemer med det Nu er Bassil jo en Berner Sennen - han har egentlig aldrig været lille.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts