Hop til indhold

Min hund dominerer min kæreste.

Gæst MiraMops
 Share

Recommended Posts

Gæst MiraMops

Jeg har en dejlig mops der fylder fire år til januar :) hun er en meget nem hund, dog lidt stædig til tider, men der har aldrig været nogle problemer med andre mennesker eller hunde :D men nu er der sket det dejlige at jeg har fundet en ny kæreste, der ligesom mig er vild med hunde, men problemet er at Mira ikke kan lide ham. Da jeg arbejder om aften, er det dejligt nemt at min kæreste gider hente hende hjemme hos mig, så jeg bare kan kører direkte hjem til ham og sove når jeg har fri. I starten var hun ligeså glad for ham, som han er for hende, men de sidste fire måneder er der noget der er gået helt galt. Hun gider ikke snakke med ham, løber væk fra ham når de går tur, hun vil ikke en gang spise de godbidder han vil give hende. Og nu er hun begyndt at tisse på hans ting når jeg ikke er der, på gulvet, i hans sko, hans sofa, og i hans seng, men når han skælder hende ud, så skammer hun sig. Det er et stort problem, da jeg simpelhen ikke ved hvad jeg skal gøre. Han blir meget frustreret og ked af det, da han ikke kan forstå hvorfor hun ikke kan lide ham, og på den anden side bliver han jo også irriteret og træt af hende. Hjælp mig, hvad skal jeg gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder da mærkeligt, du er sikker på at han er sød ved hende? :genert: Hvis ja, så må der jo være sket et eller andet som har gjort at hun har mistet tilliden til ham og så skal den jo oparbejdes igen... Jeg ville dog nok som første skridt få hende tjekket af en dyrlæge, for hvis hun har ondt et sted, så kan han jo ufrivilligt være kommet til at gøre noget ved hende som gjorde helt vildt ondt og det er derfor hun reagerer som hun gør...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MiraMops

Jeg har for nylig været til dyrelæge med hende, og hun er sund og rask :) jeg har prøvet at sige til ham at han skal rose og give hende godbidder hver gang hun kommer hen til ham, men problemet er at hun slet ikke går hen til ham overhovedet!! Det virker som om hun er vred på enten ham eller mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har for nylig været til dyrelæge med hende, og hun er sund og rask :) jeg har prøvet at sige til ham at han skal rose og give hende godbidder hver gang hun kommer hen til ham, men problemet er at hun slet ikke går hen til ham overhovedet!! Det virker som om hun er vred på enten ham eller mig.

Nej ikke vred, den følelse har de hellere ikke som tillægger hende, de bære ikke nag over noget som vi mennesker kan gøre...

hun er bange ....mistet tilliden til ham... hun er vant til mere skidt end kanel fra ham, så hellere afstand end få ris...hun tisser fordi hun er utryg ved at være alene med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MiraMops

I starten troede jeg også det var fordi hun var bange for ham, men det tror jeg ikke hun er, det er mere som om hun tisser i trods, hver gang han kigger væk, så tisser hun på hans ting, så det sker ikke fordi at han skælder hende ud, hvis han f.eks ligger og ser film, så går hun ud i gangen og tisser på hans sko. Men hvis hun nu er bange for ham, hvad skal jeg så gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en dejlig mops der fylder fire år til januar :) hun er en meget nem hund, dog lidt stædig til tider, men der har aldrig været nogle problemer med andre mennesker eller hunde :D men nu er der sket det dejlige at jeg har fundet en ny kæreste, der ligesom mig er vild med hunde, men problemet er at Mira ikke kan lide ham. Da jeg arbejder om aften, er det dejligt nemt at min kæreste gider hente hende hjemme hos mig, så jeg bare kan kører direkte hjem til ham og sove når jeg har fri. I starten var hun ligeså glad for ham, som han er for hende, men de sidste fire måneder er der noget der er gået helt galt. Hun gider ikke snakke med ham, løber væk fra ham når de går tur, hun vil ikke en gang spise de godbidder han vil give hende. Og nu er hun begyndt at tisse på hans ting når jeg ikke er der, på gulvet, i hans sko, hans sofa, og i hans seng, men når han skælder hende ud, så skammer hun sig. Det er et stort problem, da jeg simpelhen ikke ved hvad jeg skal gøre. Han blir meget frustreret og ked af det, da han ikke kan forstå hvorfor hun ikke kan lide ham, og på den anden side bliver han jo også irriteret og træt af hende. Hjælp mig, hvad skal jeg gøre?

Til det markerede - hunde skammer sig ikke, derimod er det sandsynligt at det I tolker som "skammer sig", er at hun bli'r bange og prøver at dæmpe ham.

Der er ingen grund til at skælde en hund ud, der tisser inde. Det gør det bare værre, for hunden tror at den ikke må tisse overhoved, og så får I en hund der gemmer sig for at tisse når I ikke ser det, for I skælder jo ud.

At hunden ikke gider snakke med ham, og løber væk fra ham, tyder på at hun ikke er tryg ved ham. Det behøver jo ikke betyde at han ikke behandler hende pænt, men at han måske ikke kan læse hendes signaler og dermed får gjort nogle uhensigtsmæssige ting?

Og så vil jeg råde dig til at glemme alt om ordet dominans... Det er et forældet syn på hunde, at tro at de "dominerer" mennesker. Din hund er snarere utryg, og tisseriet er snarere udtryk for frustration/utryghed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde tisser ikke i trods... igen en "følelse" /tilstand nogle tillægger hunde at hunde, men det gør de ikke.

Hvis hun få gange har tisset inde af andre grunde og har fået skældud over det (hvilket man ikke gør) så tisser hun når hun skal i al "hemmelighed" for ikke at få sklædud..for hun skal tisse åbenbart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du tillægger din hund nogle meget komplicerede følelser, som en hund ikke kan have. For det første skammer hun sig ikke når hun bliver skældt ud - hun viser noget, der hedder dæmpende signaler, som betyder noget i retning af "hold op med at være vred, for det gør mig ked af det". Det er ikke engang sikkert, hun overhovedet ved hvorfor hun bliver skældt ud. Det er derfor skæld-ud er en rigtig dårlig måde at omgås hunde på, for de fatter det ikke.

Jeg vil umiddelbart tro at din hund reagerer med utryghed fordi der pludselig er sket nogle store omvæltninger i hendes liv - et nyt menneske at forholde sig til, og to hjem. Hun er ikke "vred" på jer, og tisseriet er ikke noget hun gør for at provokere. Det er et tegn på at hun ikke har det godt.

Din kæreste må lige tænke sig om, og lade være med at skælde ud. Det er i hvert fald en begyndelse. Og så vil jeg anbefale at I begge læser en god bog, helst flere, om hunde, for ærligt talt virker det ikke som om I ved en forfærdelig masse.

Lone Grevas bøger er god begynderlæsning, men ellers er Turid Rugaas' "Dæmpende signaler" god til netop jeres situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad skete der for 4 måneder siden da hun ændrede holdning til ham?

prøv at sætte dig i hendes sted... En person du ikke kender særligt godt kommer og henter dig mens du er alene hjemme og venter på at din familie kommer hjem. Du ved ikke hvor du skal hen og forsøger at sige at du ikke er tryg ved det, men bliver ikke hørt. Når du så et stykke tid har været det fremmede sted så kommer din familie endelig tilbage og du kan slappe af..

Næste dag sker det samme igen og du har bare slet ikke lyst til at blive kidnappet fra hjemmet. Jeg tænker at du nok også selv ville begynde at undgå denne person der kom og tog dig mod din vilje og være ret utryg i hans selvskab, uden at han ellers i VORES øjne gør noget som helst farligt;)

Så hvis i stadig praktiserer dette med at hun bliver hentet, så synes jeg i skal , i hvertfald, holde pause med det:) Det er simpelthen ikke allle hunde der bryder sig om at blive hentet hjemme når "mor" ikke er der.:)

Det vil også bryde vanen med at tisse på han ting, da I så søgrer for at I begge er der når hundepigen er sammen med jer:) Det vil nok tage noget tid at bygge tillid op til ham igen, men bare lad være et presse hende, så skal hun nok selv komme tilsidst:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MiraMops

Jeg bliver simpelthen så træt af hundeejere på nettet.

Jeg ved en hel del om hunde, men noget fungere ikke så nu sørger jeg råd og bliver skældt ud. Ingen ved hva hunde rent faktisk tænker, så rigtig og forkert er en tolkningssag. Jeg ledte efter råd fordi jeg ønsker min hund det bedste.

Tak for ingenting.

Hun Kan komme direkte fra haven og så ind, så kan der gå 5 min og min kæreste går ud og børster tænder. Pludselig kommer mira ud på badeværelset og tisser på hele gulvet og hans fødder og så går hun igen. Jeg skælder hende ud fordi hun jo ikke kan gå og over tisse hele hans lejlighed. Jeg kender flere som tror det handler om hun dominerede ham fordi hun er usikker på hans plads i flokken og ikke vil dele mig. Hun virker på ingen måde bange eller usikker, men simpelthen fornærmeret. Hun har kendt ham i 6 måneder og de første to forløb så dejligt. Hun har boet sammen med min tidligere kæreste fra hun var helt lille, men efter ham var vi alene. Jeg ved der findes en masse råd omkring en ny baby i huset, men findes der ingen til en ny kæreste i mit liv ? ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved en hel del om hunde, men noget fungere ikke så nu sørger jeg råd og bliver skældt ud. Ingen ved hva hunde rent faktisk tænker, så rigtig og forkert er en tolkningssag. Jeg ledte efter råd fordi jeg ønsker min hund det bedste.

Jeg kan ikke set at der er nogle, der skælder dig ud. Det jeg kan se, er at du ikke får de svar, du gerne ville have - nemlig at vi allesammen klapper dig på ryggen og giver dig ret.

Tak for ingenting.

Det du har hørt om dominans er forkert, så simpelt er det, og folk her på H-F er flinke nok til at gide bruge deres tid på at rådgive dig, så er du ikke lige grov nok?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MiraMops

Jeg kan sagtens se hvad du mener med at blive bortført :) men han har selvfølgelig ikke fået lov at hente hende inden de kendte hinanden ordenligt, hun har altid været glad når han har hentet hende :) og han henter hende jo selvfølgelig ikke hver dag, men det er noget der sker jævnligt :) det er en god idé med at jeg er der når de er sammen, og ellers holde en pause med at være alene samme, tal for de råd, og pæne svar på mit indlæg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens se hvad du mener med at blive bortført :) men han har selvfølgelig ikke fået lov at hente hende inden de kendte hinanden ordenligt, hun har altid været glad når han har hentet hende :) og han henter hende jo selvfølgelig ikke hver dag, men det er noget der sker jævnligt :) det er en god idé med at jeg er der når de er sammen, og ellers holde en pause med at være alene samme, tal for de råd, og pæne svar på mit indlæg :)

Så lidt og dejligt hun har vist glæde når han har hentet hende:) Ja, jeg tror i skal bryde vanen på den måde.

og når i er sammen så prøv at gøre din kæreste til en gevindst for hende. At der sker noget ekstra sjovt når han kommer. Han skal passe på med at lokke på hende, hvis hun ikke vil, men kan sagtens tage have et lækkert kødben og sige "se Mira", og så lægge det til hende og gå. Hvsi hun er glad for at gå tur kan det opbygge rigtig meget samhørighed at det er din kæreste der går tur med hende alene en gang imellem. Hvor hun ser at hun går fra dig, og selv vælger det:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for ingenting.

Hun Kan komme direkte fra haven og så ind, så kan der gå 5 min og min kæreste går ud og børster tænder. Pludselig kommer mira ud på badeværelset og tisser på hele gulvet og hans fødder og så går hun igen. Jeg skælder hende ud fordi hun jo ikke kan gå og over tisse hele hans lejlighed. Jeg kender flere som tror det handler om hun dominerede ham fordi hun er usikker på hans plads i flokken og ikke vil dele mig. Hun virker på ingen måde bange eller usikker, men simpelthen fornærmeret. Hun har kendt ham i 6 måneder og de første to forløb så dejligt. Hun har boet sammen med min tidligere kæreste fra hun var helt lille, men efter ham var vi alene. Jeg ved der findes en masse råd omkring en ny baby i huset, men findes der ingen til en ny kæreste i mit liv ? ..

Der er vel ingen der skælder dig ud? :vedikke: Omvendt svarer alle så godt vi kan.

Det er helt klart ikke en normal adfærd, det du beskriver. Men grunden til det er helt sikkert ikke "dominans". Det er dog svært for nogen af os at komme med en løsning på det, så det bedste ville jo være at få en adfærdsbehandler sat på sagen.

Men du har da fået nogle gode idéer, synes jeg. Hvis det kun sker når kæresten er der, så sørg for at han ikke er alene med hende, bare et stykke tid, og se hvad der så sker. Stop med at skælde ud, for du risikerer bare at gøre tisseriet værre. Går i til noget træning med hende? For træning kunne være en rigtig god vej for din kæreste til at få et godt forhold/samarbejde med hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for ingenting.

Hvordan kan du forvente at folk gider at bruge tid på at svare dig når du skriver sådan? :confused: Og det er der så nok alligevel nogen som gider, simpelthen fordi man får ondt af hunden, for du misforstår den jo fuldstændig :cry: Glem alt det der heraki-ævl, din hund går ikke og pønser på at tage magten fra hverken dig eller din kæreste, den reagerer på nogle omstændigheder som ikke er gode for den og det er din pligt som hundeejer at sørge for at den trives!

Jeg håber at du vil blive herinde og tage mod de råd der kommer med et åbent sind. Du skal være heldig for i din nærmeste omgangskreds eller i hundeskoven at rende ind i så mange med så meget hundeforstand som der rent faktisk er samlet her. Ikke alle ganske vist, men standarden er ret høj. Så sug lige luft ind og prøv igen ;-) Jeg har selv stået med en omplaceringshund som jeg fik sindssygt dårlig hjælp til og til sidst måtte kaste håndklæddet i ringen. Det er muligt at det havde været slutresultatet under alle omstændigheder, men jeg ville rigtig meget ønske at jeg havde været i kontakt med Hunde-Forum og stedets brugere dengang, så havde han i det mindste fået en fair chance. Hundeopdragelse og adfærdsbehandling er en jungle, men jeg synes at man er ret godt hjulpet herinde. Og det er trods alt hundens (og din og din kærestes) trivsel det drejer sig om, så det er ikke helt ligegyldigt hvem man får hjælp af ;-)

Velkommen til :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :)

Hvor er Mira i sin løbetidscyklus?

Når hunde tisser, som du beskriver Mira gør, handler det ofte om utryghed, at de sørger for at der kommer til at lugte trygt og godt af dem selv.

Det må være svært for både din kæreste og dig ikke at blive lidt ærgerlige over tisseriet og går I ligefrem og er lidt på vagt, så mærker Mira disse følelser og kan blive usikker - og tisser.

Hunde mærker også hvis man alt for gerne vil i kontakt og kan respondere ved at tage afstand.

Nogle hanhunde tisser efter sigende på andre hunde for at bekræfte at de hører sammen. Man kan ikke forsværge at tæver ikke kan finde på det samme, men det stemmer ikke med Miras afstandstagen.

Jeg ville spørge din kæreste om han kan huske helt nøjagtigt i hvilken situation det skete første gang, både med indkaldet og med tisseriet og se om det kan hæftes op på en oplevelse/situation. Det lyder ikke almindeligt at hund og mand først er glade for hinanden og så tager hunden pludselig afstand, så noget må være sket. Det behøver ikke være noget du eller din kæreste har lagt mærke til.

Jeg ville give din kæreste fri for hundehentningen et stykke tid og lade ham ignorere Mira for så at se om hun ikke kommer igen af sig selv. Lokkeri og fedteri mener jeg ikke hjælper meget på en mops, de kan være noget stædige ift, hvad de vil og ikke vil.

Jeg går ud fra at der bliver taget hånd om Miras behov som før din kæreste trådte ind på scenen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde skammer sig ikke. Hvis din hund pludselig skifter indstilling over for din kæreste, så er det kæresten, der er noget galt fat med, ikke hunden.

Beklager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for ingenting.

Og rent personligt er jeg simpelthen så træt at hundeejere, der mener at vide en masse og som tydeligt viser, at det gør de ikke. Du blander en masse menneskelige normer ind (skam, hævn, trods), som ikke kan bruges, når man vil forstå en hund. Lyt dog efter, hvad folk siger til dig. Der var INTET i vejen med din kærlige lille hund, inden du mødte din nuværende kæreste, men der er ALT i vejen med hendes forhold til ham. Før du finder ud af, præcis hvordan han behandler hende (måske ikke hårdt, måske bare totalt forkert), kan du i hvert fald ikke løse problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MiraMops

Jeg skrev for at hører om nogen havde nogle gode råd eller havde stået i samme situation som mig, ikke for at få af vide at jeg ikke kan forstå min hund, eller at jeg en dårlig mor til min hund, som i alle kan vel forstå som hundeejere, er ens bedste ven et ømt punkt, og jeg vil ikke påstå at jeg har gjort alt rigtigt, men jeg har gjort mit bedste, og jeg synes ikke negative kommentarer om min hunde opdragelse hjælper mig med mit problem, jeg søgte svar, og ikke nedgørelse for hvordan jeg har gjort indtil nu. Jeg har netop valgt sette forum, for at få råd fra nogen der har erfaring de vil dele ud af :)

Mira er steriliseret, så det er ikke på grund af løbetid at hun tisser :) Jeg synes det er en god idé at de holder lidt pause fra hinanden, og at hun ikke skal lokkes til at ku li ham, men at det skal komme af hende selv :) og intet mellem mira og jeg har ændret sig fordi jeg har fået en kæreste, Mira er mit ansvar, hun er min nummer et, og det er min pligt at hun skal trives oh være glad, og den indstilling har ille ændret sig :)

Tusind tak for svar :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skrev for at hører om nogen havde nogle gode råd eller havde stået i samme situation som mig, ikke for at få af vide at jeg ikke kan forstå min hund, eller at jeg en dårlig mor til min hund, som i alle kan vel forstå som hundeejere, er ens bedste ven et ømt punkt, og jeg vil ikke påstå at jeg har gjort alt rigtigt, men jeg har gjort mit bedste, og jeg synes ikke negative kommentarer om min hunde opdragelse hjælper mig med mit problem, jeg søgte svar, og ikke nedgørelse for hvordan jeg har gjort indtil nu. Jeg har netop valgt sette forum, for at få råd fra nogen der har erfaring de vil dele ud af :)

Mira er steriliseret, så det er ikke på grund af løbetid at hun tisser :) Jeg synes det er en god idé at de holder lidt pause fra hinanden, og at hun ikke skal lokkes til at ku li ham, men at det skal komme af hende selv :) og intet mellem mira og jeg har ændret sig fordi jeg har fået en kæreste, Mira er mit ansvar, hun er min nummer et, og det er min pligt at hun skal trives oh være glad, og den indstilling har ille ændret sig :)

Tusind tak for svar :)

Der er ingen der nedgør dig! Når du starter en tråd for at be' om råd, så er det jo i sig et bevis på at vil din hunds bedste, det er vi ikke i tvivl om! :5up:

Men når du bruger ord som "dominere", så får vi lidt nervøse trækninger i ansigtet herinde... For det er et gammeldags syn på hunde, som man er gået væk fra i dag. Men det er ingen der ser ned på dig af den grund - vi vil bare gerne ha' dig til at se på din hund med lidt andre øjne. Jeg kan godt se at det føles lidt overvældende, når en hel bunke brugere kommenterer på nogle af de mindre heldige ting du fortæller, men jeg kan love dig at det er skrevet i bedste mening.

Hvis jeg var dig, ville jeg bide lidt fast Ninjamors indlæg, hun er en meget klog og erfaren hundedame...

Link til indlæg
Del på andre sites

Overvej lige om din tæve derhjemme har svært ved at holde sig?? det er jo alment kendt, at en vis del af steriliserede tæver lider af inkontinens. Som vel forstærkes ved stress og utryghed.Men ofte kan behandles med hormontilskud.

Du tillægger din hund så mange menneskelige følelser, at det jo undskyld, ikke uvenlig ment, viser din ringe kenskab til hundes adfærd. Og det er synd for hunden, for en hund er det jo , ikke et barn.

Og jeg synes, du har fået gode brugbare råd.

Link til indlæg
Del på andre sites