Hop til indhold

Er det ok....

Gæst Puddi
 Share

Recommended Posts

• Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ok, til dem der vil læse så kommer det her.

Vi startede ud med en sød lille hvalp der var super dygtig til mange ting... Meget hurtigt.

Men her de sidste 14 dage har hun virkelig ændret sig. Hun stadig sød og rolig når vi er hjemme sammen med hende, og god at have med i skoven, kommer når jeg kalder osv.

Men når hun er alene hjemme går det helt galt hun ødelægger ALT!! Hun hopper over afsløringer, hun åbner døre, og det er ikke sjovt at komme hjem til en svinesti hver dag. Hun er ikke særlig meget alene, i denne uge har hun fx været alene i 4 ialt. Men hun når at ødelægge meget på kort tid.

Hun begyndte så igår at hoppe over hegnet i haven, så jeg skal ud med hende hver gang ( har 2 små børn) og jeg har virkelig dårlige nerver for om der sker hende noget. Heldigvis kommer hun ind i haven igen når jeg kalder på hende. Men synes bare det er helt uoverskueligt at skulle sætte nyt hegn op, når det vi har lige er sat op, det er 110 cm, og det troede vi var højt nok. Og hun er kun 5 mdr nu. ( lab blanding)

Synes bare det er helt uoverkuligt at løse disse ting, og håber virkelig det er en fase der går over.

Link til indlæg
Del på andre sites

At komme ud med sine frustrationer her, når man virkelig synes det er en udfordring at have hund?

Ja da! Vi bli'r vel alle frustrerede over vores hunde en gang imellem. Så længe man gør det i en fornuftig tone, og er åben over for input fra andre (også dem der går på at det er én selv den er gal med... :lol: ) så kan vi snakke om det meste herinde. Det er ok at læsse af når tingene engang imellem bli'r for meget, og jeg synes HF'erne er gode til at støtte og trøste hvis der er brug for det! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åååh ja, det læste jeg om i en anden tråd... Og kan godt forstå frustrationen! Men hvis hun er 5 måneder, så er det jo en ret god chance for at det bare er "en periode", og at hun bli'r sig selv igen på et tidspunkt. Jeg synes tit at de får sådan en unghunde-periode hvor de bli'r rigtige små terrorister, og hvor den dygtige søde hund man lige havde, er forvandlet til en plage! :lol: Jeg tror alle mine har haft sådan nogle perioder. Men hæng i, hun bli'r sikkert god igen!

Det er jo ikke så sjovt med havehegnet, det har jeg lidt svært ved at se en løsning på... :hmm: Og de indendørs ting, det er jo om at fjerne alt der kan tygges i, se om man kan ordne sådan at hun kun er i et begrænset område etc... Men det skal nok gå over igen!

Du får lige én af dem her med på vejen: :ae: Jeg tror vi er mange der ved hvordan du har det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. hegnet. Så kan I evt. sætte et trådnet (eller som resten af hegnet hvis I gider) op ovenpå hegnet, men så det er skråt ind mod haven, så kan hun ikke springe op og over hegnet ;-)

Umiddelbart kunne hendes første løbetid være ved at være på vej, det passer meget godt med alderen og ændringerne i hendes adfærd...

Er det jeres første hund???

Og velkommen til :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg tænkte også selv i løbetid, men troede først det kom senere. Hvilke andre tegn kan jeg holde øje med, hvis hun er ved at komme i løbetid?

Ja det er vores første hund, men har stort set haft hun hele mit liv hos mine forældre. Men det er første gang jeg selv står med det fulde ansvar:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihh hvor er du sød, bare det at være forstået gør bare en kæmpe forskel.

Uuuuhaaa, jeg tror nok de aller fleste af os har været igennem noget lignende! :lol:

Tror du det er det mange kalder teenage alderen? Er nelig i tvivl om det ikke er lidt tidligt? Hvor længe varer sådan en teenage alder ca?

Ja, det kunne det sagtens være. Det med hvornår og hvor længe - det er nok meget forskelligt... Jeg synes at jeg har set sådan nogle perioder ved ca. (meget ca.!) 3, 6, 9, og 12 måneders alder. I hvert fald når jeg kigger på familiens og venners hunde. Det er som om der sker lidt ting i de ca.-aldre. Altså, ikke at de er monstre i alle de perioder - men måske kun i én, eller også ændrer de sig bare lidt. Som jeg husker det, så har mine hunde været besværlige i måske en måneds tid..? Men igen, det er nok meget forskelligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg tænkte også selv i løbetid, men troede først det kom senere. Hvilke andre tegn kan jeg holde øje med, hvis hun er ved at komme i løbetid?

Ja det er vores første hund, men har stort set haft hun hele mit liv hos mine forældre. Men det er første gang jeg selv står med det fulde ansvar:-)

Du kan se på hendes tissekone (jamen hvad siger man? :lol:), den hæver op før hun begynder at bløde. Men det er ikke altid det er så tydeligt når det er første løbetid... Det lyder måske liiidt tidligt, hvis hun kun er 5 måneder, men det kunne da sagtens være...

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle de tæver jeg har haft, har fældet voldsomt i omkring 2 mdr. før løbetid.

Det er meget forskelligt fra tæve til tæve hvordan de opfører sig inden og i løbetiden, men i den første plejer de at være lidt forvirrede over det, er min erfaring.

Går I til træning med jeres hund, og får udfordret hende lidt mentalt???

Og her i julen (juleferien hvis i har en sådan), så ville det måske være en god ide at træne alene-hjemme, så I undgår at det bliver en dårlig vane, hvis hun aldrig har gjort det før, og får sat ind på problemet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har fældet i ca 2-3 uger, så det kan da godt være løbetiden er på vej snart. Jeg går til træning med hende 1 gang om ugen, udover det træner jeg med hende på gåturene i øjeblikket, er det gå pænt i snor vi knokler med:-) Jeg har i starten af denne uge trænet med at gå meget kort fra hende flere gange. Og det bliver jeg ved med, så vidt det er muligt. Jeg har også købt sådan et "spil" til hende hvor hun skal åbne nogle dimser for at få sin mad, den er hun rigtig glad for og dygtig til. Til træning træner vi spor, og det skal jeg ha prøvet hjemme i haven også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er hun i sit tandskift? Hun skal være over tandskiftet før der kommer løbetid.

Er hun renlig?

Jeg tror de fleste kender til at have lyst til at give op når hvalpern for alvor viser sig fra den side

Hvor gamle er dine børn?

Du er kommet til at gå hurtigere frem i alenetiden end hun kan mestre. Alene dette kan give voldsomme reaktioner hos en følsom hvalp.

Har du mulighed for at gå en god tur med hende om morgenen før ungerne står op/din evt. mand tager på job? Gå i lang line, hvor det er muligt, gerne 10m eller længere, og lad være med at tænke på om hun trækker. Hvis hun har en vild energi i sig så vil masen og asen med gå pænt bare skabe konflikt og frustrationer. Træn kun dette når hun i forvejen er mæt af oplevelser og træt.

Hvis nogen leger vildt med hende (løbe, bold- pindekast, ruske, hoppe, trække mv) så stop dette en tid og prøv at erstatte disse aktiviteter med fodersøg i haven, overvåget, hvis foderet og evt godbidder er lækkert nok vil hun ikke tænke på at smutte fra haven og det mønster skal helst brydes før det virkelig sætter sig.

Fodersøget kan snildt gives to gange dagligt og gerne i de mørke tiner så hun rigtigt skal bruge næsen, hvilket trætter så dejligt :-D

Det er svært, men prøv om du kan være på forkant med begivenhederne f.eks. kun lukke hende i haven når du kan gå med, tilbyd hende haven før hun selv beder om det osv. På den måde kan du skabe en struktur og faste ritualer som giver mere ro.

Det lader til at du kæmper med hende, prøv at lade være, hun kæmper bare imod og ingen af jer får det godt af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nogen leger vildt med hende (løbe, bold- pindekast, ruske, hoppe, trække mv) så stop dette en tid og prøv at erstatte disse aktiviteter med fodersøg i haven, overvåget, hvis foderet og evt godbidder er lækkert nok vil hun ikke tænke på at smutte fra haven og det mønster skal helst brydes før det virkelig sætter sig.

Fodersøget kan snildt gives to gange dagligt og gerne i de mørke tiner så hun rigtigt skal bruge næsen, hvilket trætter så dejligt :-D

Det er svært, men prøv om du kan være på forkant med begivenhederne f.eks. kun lukke hende i haven når du kan gå med, tilbyd hende haven før hun selv beder om det osv. På den måde kan du skabe en struktur og faste ritualer som giver mere ro.

Jeg ville ønske, nogen havde givet mig det råd, da Dupond var 4-5 måneder gammel!!! :D

Jeg tror, Ninja har fat i noget der. Den lange snor er med til at få hunden til at snuse mere og bruge hjernen på en anden måde, end hvis den skal gå plads ved knæet. Det bevirker, at du får en mere "naturlig" træt hund, end hvis du kaster en bold og "pisker" en stemning op i hunden. Den er nemlig ikke færdig med bolden, bare fordi du er :D

Jeg kan kaste bolden til min hund i 1 time og han er klar til mere leg, når vi kommer hjem. Går jeg derimod en tur på 1 time og lader ham opsøge dufte, rende efter fugle, øve indkald osv. så har jeg bare en hund, der er naturligt aktiveret og sover bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ønske, nogen havde givet mig det råd, da Dupond var 4-5 måneder gammel!!! :D

Jeg tror, Ninja har fat i noget der. Den lange snor er med til at få hunden til at snuse mere og bruge hjernen på en anden måde, end hvis den skal gå plads ved knæet. Det bevirker, at du får en mere "naturlig" træt hund, end hvis du kaster en bold og "pisker" en stemning op i hunden. Den er nemlig ikke færdig med bolden, bare fordi du er :D

Jeg kan kaste bolden til min hund i 1 time og han er klar til mere leg, når vi kommer hjem. Går jeg derimod en tur på 1 time og lader ham opsøge dufte, rende efter fugle, øve indkald osv. så har jeg bare en hund, der er naturligt aktiveret og sover bedre.

Men nu er du parat når du engang får din næste hund. Men du har ret, bare vi kunne få alle de gode erfaringer folk ligger inde med - og tage dem til os - så ville meget blive noget nemmere. Min oplevelse er at mange, mange hvalpeejere har alt for store forventninger til hvad deres hvalp/unghund skal kunne, ofte godt støttet af trænerne i klubben, men en tur med en hvalp/unghund som skal gå "pænt" i kort line svarer vel til at tage et lille barn med i Tivoli og kræve det skal holde sin mund og se lige ud :hmm:

Jeg mener man kan slappe meget mere af hvad træning angår og i stedet "luske det ind ad bagvejen" når hvalpen er klar, f.eks. gå pænt når den har løbet energien og oplevetrangen af sig. Altså arbejde med sin hvalp i stedet for, som man kan være tilbøjelig til - arbejde imod dens aktuelle motivationer.

Tænk hvis vi kunne komme derhen hvor det blev anerkendt som en selvfølge at træne diverse færdigheder, f.eks. at gå i line uden at trække, når muligheden for at hunden udfører den ønskede adfærd er aller størst? Den dag ville blive en mærkedag for hvalpe!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores have er kun hegnet delvist ind, og Bella lærte ret hurtigt hvor hun måtte gå til.

Metoden få nok nogle herinde helt op i det røde felt, men det virkede, og Bella er glad og ikke-traumatiseret.

I starten viste vi hende hvor hun måtte gå til, og sagde NEJ når hun gik udenfor. To gange løb hun ud af indkørslen, og der løb vi efter hende, skældte ud og bar hende ind i haven. Nu er hun schæfer, så det foregik med drabelige hyl fra hende.

Den sidste gang hun løb ud, løb hun efter mig. Jeg vendte om og "jagtede" hende ind igen.

Selv i hendes løbetid er hun ikke gået ud af haven, selvom de fleste af hendes legekammerater, herunder virile hanhunde, passerer hver dag.

Som sagt, der virkede selvom det kan lyde lidt voldsomt. På forhånd undskyld til dem der ikke går ind for metoden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Vores have er kun hegnet delvist ind, og Bella lærte ret hurtigt hvor hun måtte gå til.

Metoden få nok nogle herinde helt op i det røde felt, men det virkede, og Bella er glad og ikke-traumatiseret.

I starten viste vi hende hvor hun måtte gå til, og sagde NEJ når hun gik udenfor. To gange løb hun ud af indkørslen, og der løb vi efter hende, skældte ud og bar hende ind i haven. Nu er hun schæfer, så det foregik med drabelige hyl fra hende.

Den sidste gang hun løb ud, løb hun efter mig. Jeg vendte om og "jagtede" hende ind igen.

Selv i hendes løbetid er hun ikke gået ud af haven, selvom de fleste af hendes legekammerater, herunder virile hanhunde, passerer hver dag.

Som sagt, der virkede selvom det kan lyde lidt voldsomt. På forhånd undskyld til dem der ikke går ind for metoden!

Hvorfor føler du et behov for at undskylde overfor os der ikke træner vores hunde på den måde?

Hvis du synes din metode er harmløs, effektiv og den bedste måde at gøre det på, har du vel ingen grund til at undskylde?

At vi nok er en del der er dybt uenige at den metode du nævner er værd at anbefale er jo ikke noget at undskylde for. :vedikke:

Undre mig bare lidt over at du siger hun ikke er traumatiseret over det - men hvad er det så der har gjort at det virker, hvis hun ikke har synes det har været så dybt ubehageligt at hun under ingen omstændigheder ønsker det skal gentage sig? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er igang med at fiinde ud af hvilket hegn vi skal have op i stedet for, men indtil videre er en af os med i haven hver gang hun vil ud. Hun løber løs i skoen en times tid hver morgen, så hun har brændt krudt af.

Link til indlæg
Del på andre sites