Tigerdyr Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Jeg er ikke vild med frifodring af flere årsager, men den primære årsag er at fodret mister flere og flere vitaminer og mineraler jo længere det står fremme! Foder skal udsættes så kort tid som muligt for ilt - derfor skal det også opbevares i lufttætte bøtter og spises med det samme når det øses op! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 nu kan jeg ikke tale for de andre frifodrere, men som tidligere nævnt spiser min hund typisk 1-2 gange dagligt og han smånipser stort set aldrig. så han får altså lige så store portioner, som hvis jeg gav ham måltider. han kan så tit finde på at faste en 24 timers tid og så tage sig en ordentlig æder. så manglende mavefyldning er ikke min bekymring, for mig er det mere et spørgsmål om den manglende kontrol, men det kan jeg godt leve med, så længe min hund er så slank og på alle måder virker sund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Det at hunden får lov til at fylde sin mave, det påvirker hundens psyke på den måde, at den bliver en meget mere rolig og veltilpas hund, som ikke konstant kører i sine drifter om at få fat på føde. Jeg er ikke i tvivl om at der er individuelle forskelle, men overordnet tror jeg ovenstående er sandt. Cicero er en af de hunde, der har stor brug for at fylde maven. Jeg startede ham selvfølgelig på små måltider, men efterhånden kunne jeg se et mønster i hans trang til at spise pap, papir og andre uspiselige ting - den vane er næsten væk efter at han er begyndt at få ét stort måltid om dagen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Jeg er ikke i tvivl om at der er individuelle forskelle, men overordnet tror jeg ovenstående er sandt. Cicero er en af de hunde, der har stor brug for at fylde maven. Jeg startede ham selvfølgelig på små måltider, men efterhånden kunne jeg se et mønster i hans trang til at spise pap, papir og andre uspiselige ting - den vane er næsten væk efter at han er begyndt at få ét stort måltid om dagen. Jeg er heller ikke i tvivl om at det giver ro at blive mæt. Og at blive mæt eller ikke at være (særlig) sulten mener jeg ikke er det samme. Småspiseriet og de mange små måltider gør at hunden aldrig er rigtig sulten men den er heller aldrig rigtig mæt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PernilleT Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Jeg er jo så en af dem der har foder stående. De får hver deres ration hældt i skålen om morgnen og det er så det... De spiser sjældent op. Har prøvet at fodre på bestemte tidspunkter, og fjerne maden igen, men det gjorde så bare at ingn spiste... Præcis samme "problem" har jeg! Hvis vi fjerner maden efter at have ladet det stå et stykke tid, så bliver der intet spist.. Heller ikke efter flere dage. Derfor har vi altid foder stående, dog skal det lige siges, at det ikke er sådan at vi går og fylder op hele tiden. Der bliver fyldt op om morgenen med et bæger tørfoder, som svarer til en halv dags ration .. Er skålen tom til aften, kommer der et bæger mere, hvis ikke, så kommer der ikke mere i før næste morgen. Og det fungerer altså rigtig fint for os, vi har en rigtig god kontakt og bånd med vores hund. Så jeg ser slet ikke noget problem i at frifodre, hvis man har en hund som også selv kan administrere det! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Jeg har brugt både frifodring og også at fodre 2 gange om dagen. Og sværger helst til frifodring, hvis hunden kan administrere det. :5up: Sitto kunne ikke administrere det efter hun blev sterilliseret, det blev hun tyk af - så der blev det fjernet igen og hun fik mad 2 gange om dagen i stedet for. Men indtil da havde hun bare foder stående og styrede det helt fint selv, hun var aldrig for tyk. Ayo som vi har nu har også bare foder stående, nogle dage spiser hun "meget" og andre dage ikke særlig meget - hun tømmer aldrig bare skålen på én gang. Og hun går tit hen og henter bare et par enkelte piller og spise dem - så det administrere hun også ganske fint, og så længe hun kan det, så får hun lov. Som jeg har oplevet det med mine hunde, så ved frifodring, så spiser de nemlig mange små måltider om dagen, i stedet for to "store" - og så kan de også tage noget at spise når de er sultne, i stedet for at jeg skal bestemme hvornår de er sultne eller ej og derved "tvinges" til at spise, inden maden fjernes igen. Så den metode bruger jeg kun hvis det bliver nødvendigt, men helst ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret December 29, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Jeg er enig - frifodring havde jeg sgu heller ikke hørt om før, men det er selvfølgelig hurtigere at skrive end "hos os står maden fremme og hunden spiser når den vil" og så får det samtidig en lyd af at man har truffet et aktivt valg inden for fodringsmetoder Ift. det her med at hunden ikke spiser og man derfor ender med bare at lade maden stå, så er den jo helt klassisk. Det er helt almindeligt, specielt for nyere hundeejere, at blive frustreret og nervøs når hunden på et tidspunkt ikke udviser ret meget interesse for sin mad. Og jo mere man selv stresser over det jo mindre gider hunden spise. Hehe... Faktisk har jeg bare direkte oversat fra en artikel jeg læste på engelsk, og synes da udtrykket passer ret godt... Og så er jeg da lidt stolt over, at jeg har fået så mange til at synes de er lidt seje over at kunne putte det aktive valg-markat på sig :banan: Jeg lægger meget vægt på hvad du skriver, Hopsa, og vil nøje overveje hvordan og hvorledes når den lille GD træder ind i mit hjem. Hvis han bliver mere glad af at få en fyldt mave, så skal han da have lov til det - så må jeg bare lære at blive punktlig! :scared: Det er jo nemlig reddi nemt at lade foderet stå ude en hel dag. Det har vi altid gjort i min familie, og jeg selv gjorde det også med mine chi'er - altid uden problem - og jeg har nok ladet mig være kunstigt tryg ved, at mine små pus aldrig var sultne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Jeg lægger meget vægt på hvad du skriver, Hopsa, og vil nøje overveje hvordan og hvorledes når den lille GD træder ind i mit hjem. Hvis han bliver mere glad af at få en fyldt mave, så skal han da have lov til det - så må jeg bare lære at blive punktlig! :scared:Det er jo nemlig reddi nemt at lade foderet stå ude en hel dag. Det har vi altid gjort i min familie, og jeg selv gjorde det også med mine chi'er - altid uden problem - og jeg har nok ladet mig være kunstigt tryg ved, at mine små pus aldrig var sultne Jeg er glad for du kan bruge min rådgivning, jeg håber du husker at når jeg (og andre) bruger tid og energi på at rådgive ift. disse ting, så er det af bekymring for hunden og ikke for at trække egne holdninger ned over hovedet på andre. Du kan ikke afvente og se om din hvalp bliver glad for at få fyldt maven, det handler om hundens fordøjelsessystem og det sidder jo altså ikke så du kan se det. Inden jeg begynder at rode mig ud i noget her, så skal jeg lige høre om din kommende hvalp er af samme kombination som den "harlekin" du linker til i en anden tråd? Altså, er det både den samme tæve og den samme han der er blevet forældre igen, her to løbetider i træk? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Jeg har svært ved at forstå at sult er så skræmmende? Hunden dør jo ikke af at være sulten, tværtimod er en sulten hund langt mere motiveret for samarbejde og at arbejde med sin drift, end en hund, der konstant går med en lille mængde mad i maven. Jeg mener helt grundlæggende ikke at der er noget, der taler for at "frifodre" sin hund - udover nemheden for ejeren. For hundens fordøjelsessystem er det ihvertfald slet ikke gavnligt. Især ikke for racer, som er i risikogruppen for mavedrejning og med en kommende GD i huset, Lilleraev, så håber jeg at du tager dette alvorligt. Når man har GD tager man fodringen alvorligt. Det er potentielt livstruende, hvis man ikke gør, og nemhed bør ihvertfald ikke være grund nok til at sætte hundens sundhed på spil. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Her er der næsten altid mad fremme, dog ikke i madskålen, men i en af aktivitetstingene. Hun spiser ca hele portionen af en gang og så fylder vi op igen. Det fungerer her Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Jeg hæfter mig ved at hensynet lader til at ligge hos hundenes ejere.... hvor er hensynet til hunden henne?Her taler jeg ikke om hunden som individ men som rovdyr med dennes anatomi. Det er ikke noget jeg opfinder til lejligheden eller for at være påståelig når jeg skriver som jeg gjorde i mit første indlæg, men jeg kan i stedet indsætte hvad andre har formuleret: "Mæthedsfornemmelse En stor voksen hund kan spise rigtig meget før den bliver mæt, helt op til 7-8 % af dens kropsvægt. Det er meget naturligt for en hund at spise sig mæt, da ulve ude i naturen ”fester”, når de har fanget et stort byttedyr og så kan der sagtens gå nogle dage før de går på jagt igen. Fordelen ved at mætte sin hund er, at maven bliver renset igennem for enzymer. En rovdyr mave er foldet sammen og hvis man skærer den igennem og ser den fra siden af, så ligner den en blomst. Hvis ikke maven “blomsten” får lov til at blive fyldt ud, så den ligner en stor bold, så kan man risikere at enzymerne ætser mavemuskulaturen de steder hvor maven ikke er fyldt ud med mad. Koncentrationen er næsten ligeså stærk som almindeligt saltsyre. Det at hunden får lov til at fylde sin mave, det påvirker hundens psyke på den måde, at den bliver en meget mere rolig og veltilpas hund, som ikke konstant kører i sine drifter om at få fat på føde. Det kan være en fordel, hvis man er træt af sin hund tigger ved spisebordet. Mange mennesker holder deres hund konstant sulten. Føden bliver grundigt blandet ved hjælp af maven som bevæger sig i rytmiske bevægelser ligesom en vaskemaskine. Fra mavesækken passerer føden videre ud i tyndtarmen, hvor der dannes flere enzymer fra tarmen, samt fra bugspytkirtlen." kilde: Hundens fordøjelse og anatomi - Hundeeksperten.dk Den side er altså fyldt med en masse vrøvl. Og Karina Christensen, der alene ejer og står for sidens indhold, sletter rask væk ethvert kritisk spørgsmål og undgår dermed både at forklare sig og samtidig enhver saglig debat. Hun er den væsentligste årsag til, at jeg er skeptisk med hensyn til BARF. Når folk kan tro på den slags, så har det ingen interesse for mig. Eller min hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Min Ronja var frifodret i de sidste år af hendes liv. Hun var på diæt på grund af forhøjede levertal. Og diætfoderet var ikke ret spændende. Så kan det godt gå, med en konstant fuld madskål. Men hvis ellers foderet er lækkert, så ER det ikke muligt at have det stående til fri afbenyttelse. Hvilken hund ville kunne have hjemmelavet eller råt kød stående i skålen hele dagen? --Det ville vel også være en fluemagnet.. Men til kedeligt tørfoder er det praktisk og ok. Silke ELSKER sin mad så højt og inderligt, så hun tålmodigt står og følger min mindste bevægelse, når jeg moser hendes kartofler og skærer hendes kød ud og blander det i kartoffelmosen.......... Gadvide hvor meget jeg skulle lave til hende før hun ville levne noget? :hmm: Ej. Det ville nok ikke være sundt..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Den side er altså fyldt med en masse vrøvl. Og Karina Christensen, der alene ejer og står for sidens indhold, sletter rask væk ethvert kritisk spørgsmål og undgår dermed både at forklare sig og samtidig enhver saglig debat. Hun er den væsentligste årsag til, at jeg er skeptisk med hensyn til BARF. Når folk kan tro på den slags, så har det ingen interesse for mig. Eller min hund. Du milde himmel..... Karina er osse alt for ekstrem til min smag og dyrker barffodring som en religion, men det gør da ikke alt hvad hun gengiver til løgn og latin Men når jeg ved hvordan en hundemave er opbygget og hvordan den mest effektivt fordøjer, så formodede jeg egentlig bare at der måtte være andre i besiddelse af samme viden og valgte at google det. For indimellem er det bare ikke nok at skrive hvad man selv ved, nogle mennesker har behov for at læse noget et andet sted osse, og det fandt jeg så til dem. Havde det været af stor vigtighed for mig havde jeg linket til nogle flere sider, men helt ærligt, folk må jo i virkeligheden selv om det Der er ikke mere hokus pokus i beskrivelsen af hundemaven end der ville være i at skrive at de fleste mennesker fødes med to arme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Du milde himmel..... Karina er osse alt for ekstrem til min smag og dyrker barffodring som en religion, men det gør da ikke alt hvad hun gengiver til løgn og latin Men når jeg ved hvordan en hundemave er opbygget og hvordan den mest effektivt fordøjer, så formodede jeg egentlig bare at der måtte være andre i besiddelse af samme viden og valgte at google det. For indimellem er det bare ikke nok at skrive hvad man selv ved, nogle mennesker har behov for at læse noget et andet sted osse, og det fandt jeg så til dem. Havde det været af stor vigtighed for mig havde jeg linket til nogle flere sider, men helt ærligt, folk må jo i virkeligheden selv om det Der er ikke mere hokus pokus i beskrivelsen af hundemaven end der ville være i at skrive at de fleste mennesker fødes med to arme. Det er ikke specielt beskrivelse af hundemaven men hele Karinas side, jeg er ret negativ overfor. Når man googler for at finde links til en debat, så skal man vist netop passe på med at lægge links til sider, der bygger på fanatisme. At noget kan googles gør det jo ikke til Sandhed. Og OM beskrivelsen af hundemaven er sand eller ej, det vil jeg slet ikke tage stilling til uden at have konfereret med mere troværdige sider. Og SÅ meget gider jeg ikke gå op i Karinas side. Det er den ikke værd! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Og OM beskrivelsen af hundemaven er sand eller ej, det vil jeg slet ikke tage stilling til uden at have konfereret med mere troværdige sider. Og SÅ meget gider jeg ikke gå op i Karinas side. Det er den ikke værd! Det har du da taget stilling til?? Du skriver "Når folk kan tro på den slags, så har det ingen interesse for mig. Eller min hund." Så fordi jeg deler netop denne viden med et menneske du ikke bryder dig om, så er hvad jeg skriver ikke brugbart for dig? Hvem der er mest fanatisk lige her (du eller Karina) det bliver jeg da lidt i tvivl om. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Jeg kender ikke Karina. Jeg kender kun hendes side. Og DEN bryder jeg mig ikke om. Især fordi den giver sig ud for at være endegyldig sandhed. Men samtidig er Karinas "sjove" udtalelser ikke til debat. Hvis man går ind for alternativ fodring eller andet alternativt i et ret offentligt forum, så må man da være indstillet på at forsvare, begrunde og ikke mindst dokumentere sin viden. Det er Karina ikke. Hun mener, at fordi HUN har oprettet den side, så er hun enehersker og alt hvad hun siger kan der ikke sættes spørgsmålstegn ved.. Hvis nogen stiller kritiske spørgsmål, så svarer hun ikke, men sletter spørgsmålene. Jeg synes, at det afslører en ret farlig side ved internettet. For der ER jo vitterligt folk, der tror, at fordi noget kan googles, så må det også være sandt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Men når jeg ved hvordan en hundemave er opbygget og hvordan den mest effektivt fordøjer, så formodede jeg egentlig bare at der måtte være andre i besiddelse af samme viden og valgte at google det. Skal vel lige nævnes at der er forskel på råt og tørfoder? En del tørfoder svulmer op i maven, vi prøvede engang at putte en Acana-foderpille og en Ziwipeak-firkant i et glas vand, acana blev dobbelt så stort, ziwipeak blev ikke specielt meget større. Vil bare lige nævne det inden folk tænker de skal give deres hund 3-dobbelt portion tørfoder i aften Her er det godt for os og for vores hunde, at de bliver holdt nogenlunde sultne og så engang imellem får de godt med ekstra, og så chiller de max de næste par timer. Men de får så råt, så der er ikke noget der gror yderligere i hundemaven. Voodoo har engang som lille forslugt sig i en sæk tørfoder, nøj hvor havde han ondt i maven, den var også helt hævet, det kunne jo være gået frygteligt galt. Jeg er ligeglad om de spiser 1 eller 2 gange dagligt når de er voksne, Motor har selv valgt 1 gang og så engang imellem får han lige lyst til morgenmad, og så får han jo bare det Han kan også springe måltider over, det bekymrer mig heldigvis ikke mere, men en overgang gjorde han det godt nok meget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Er det en mulighed at komme tilbage til emnet, fremfor at bruge energi på hvad en tredjepart der ikke kan forsvare sig, mener og skriver? Hvis ikke det betyder noget for dig om din hund udnytter sit fordøjelsessystem optimalt er det din sag, jeg har kun en forhåbning om at pigen der er ved at indkøbe sin første grand danois, får mulighed for at give den de bedst mulige vilkår, det er trods alt en race der står mig meget nært og om der er tavle på eller ej, ændrer ikke på at den fortjener det bedste fremadrettet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Men hvis ellers foderet er lækkert, så ER det ikke muligt at have det stående til fri afbenyttelse. Hvilken hund ville kunne have hjemmelavet eller råt kød stående i skålen hele dagen? min hund får jo en hel del (kødfulde) ben, dem kan han sagtens have liggende en hel dag eller sågar til dagen efter for så pludselig at æde det hele i én stor fråder. i øvrigt er jeg overhovedet ikke bange for sult, det skriver jeg vist ingen steder? det hører jeg slet ingen af os frifodrere skrive? blot at det fungerer uproblematisk for både os og hundene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Jeg har altid frifodret mine hunde (De har altid haft mad i deres skål) og jeg har nydt at have denne ordning - har aldrig haft problemer med at de var kede af det, ikke gad spise, haft maveproblemer eller andet, men da jeg sidder og kigger lidt på nettet, falder jeg over dette (overskriften lyder; Don't ever freefeed your dog): Portion control. Some dogs will over consume, some will pick all day long and don't ever get hungry enough to consume the proper amount of nutrition necessary Food motivation. It is like having a full buffet in your house, stocked with food 24 hours-a-day. When you think of it this way, it’s not hard to understand why dogs that are free-fed tend to be sluggish, lethargic, and passionless about their food. In a dog's life food is the number one motivation. A dog with no passion for food is an unhappy dog. A dog should have an unbridled passion for food. They need to look forward to their next meal with anticipation and excitement. This creates the foundation for a well-tempered, happy pet Bloat prevention. Quite simply if you do not know when your dog has eaten you do not know when it is safe to walk them. As part of your daily routine to help prevent bloat your dog should not be walked until at least two hours after a meal or at least one hour before a meal Pack leadership (see Love is not enough). In the canine world, the pack leader controls the food. Your dog only knows you are in charge of the food if you bring it to them. Having a feeding schedule teaches your dog that they need to rely on you, thus reinforcing your position as pack leader Hvad synes I om dette? Sværger I til at servere mad for hunden 2-3 gange om dagen? I så fald hvorfor det? De af jer der frifodrer vil jeg også meget gerne høre fra... Har lidt en idé om at hvis man frifodrer er sandsynligheden for mavedrejninger mindre, fordi maden ikke sluges og der hele tiden er lidt mad der processeres.. Er den helt gal?:hmm: Misja får tørfoder.. Morgen: i skål blødt op i vand + gulerødder og div. kosttilskud mod gigt. Aften: som søg ude i hele lejligheden I løbet af dagen: som belønning og søg Hun lider af tom-mave opkast, derfor er jeg nødtil at give hende mad spredt hen over hele dagen. Misja vil ikke kunne administere fri-fodring, hun vil æde til hun falder om og jeg gerne vil kunne kontrolere fødeindtag iforb. med træning og aktiviteter osv. Havde hun ikke problemer med opkast ville hun kun få mad 1 gang om dagen, som voksen hund. I det sidste ½-1 år er hendes susse (staves?) med at fange (og spise) mus og mosegrise blevet stærkt reduceret, hun er blevet for gammel/har efterhånden for meget gigt i skuldrene og lige de sek. for langsom til at hun fanger mere end en enkelt 1-2 gange på en måned. Dette gør at hun dels ENDELIG kan holdes nede i en god vægt men også, at hun er gået hen og blevet konstant ekstrem sulten, så nu får hun en "bonus" aften ca. 1 gange om ugen og det har givet hende meget-meget mere ro på. Den ene gang om ugen får hun så stort et måltid at hun bliver tromle tyk om maven, hun får det om aftnen og næste dag er så hvile dag, for det er et tørfoder jeg ved svulmer op til næsten dobbelt størrelse og den slags maver skal have ro til at blive "normal" igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Dexter får mad to gange om dagen... Da han var mindre fik han 4 gange om dagen... Huskies spiser ufatteligt lidt i forhold til hvad hunde på hans størrelse gør, men det er bare sådan racen er.... Min mors hund har frit foder, og jeg har flere gange forsøgt at overtale dem til at fodre 2 gange om dagen, da deres hund er stærkt overvægtig (hun burde veje max 25 kg, men vejer 36 kg!!). Jeg tror nogen hunde kan leve fint med at have frit foder... Dexter ville... Sådan rent vægtmæssigt... Men vi bruger også netop fodringen som en del af hans "sjov i hverdagen".. Det er yderst sjældent han bare får foder i en skål... Jeg tror mange hunde ville elske lidt mere udfordring for at få deres mad... Og det er faktisk min eneste begrundelse til at være mere til foder et par gange om dagen, fremfor frit foder... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret December 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Jeg er glad for du kan bruge min rådgivning, jeg håber du husker at når jeg (og andre) bruger tid og energi på at rådgive ift. disse ting, så er det af bekymring for hunden og ikke for at trække egne holdninger ned over hovedet på andre. Du kan ikke afvente og se om din hvalp bliver glad for at få fyldt maven, det handler om hundens fordøjelsessystem og det sidder jo altså ikke så du kan se det. Inden jeg begynder at rode mig ud i noget her, så skal jeg lige høre om din kommende hvalp er af samme kombination som den "harlekin" du linker til i en anden tråd? Altså, er det både den samme tæve og den samme han der er blevet forældre igen, her to løbetider i træk? Du kan tro jeg kan bruge din rådgivning. Jeg har fulgt dig i en del tråde efterhånden, og jeg synes at kunne se hvor din passion ligger - så jeg er udemærket klar over hvorfor du råder som du gør, og hvem det kommer til gode - nemlig hundene. Jeg havde slet ikke tænkt på at google hundes fordøjelsessystem - havde faktisk bare tænkt at de nok ville virke som vores - da vilde hunde og ulve ikke kun lever af kød, men også grønt og bær - som vi. Derfor har jeg tit tænkt at den jo nok går og nipper lidt ude i naturen, og på om en hund mon følte sult på samme måde som os, og måske endda blev irritabel hvis den gik og var sulten - for det gør jeg! Så jo, man kan nok godt sige jeg er lidt bange for at min hund kommer til at gå rundt og være sulten. Jeg ville ikke kunne bære hvis han skulle kaste galde op om morgenen fordi han var så sulten. Derimod kan jeg da næsten heller ikke bære det hvis han aldrig nogensinde er tilpas, hvis han ikke bliver propmæt, så det er en balancegang jeg må bevæge mig ind på - og nu er jeg læsset med god viden og erfaringer fra folk som har haft denne gigantiske race inde på livet, og det er jo dejligt! Det er ikke samme far. Moderen er den samme, og disse to kuld bliver hendes eneste to (hvis hun overhovedet er blevet drægtig denne gang!). Jeg har svært ved at forstå at sult er så skræmmende? Hunden dør jo ikke af at være sulten, tværtimod er en sulten hund langt mere motiveret for samarbejde og at arbejde med sin drift, end en hund, der konstant går med en lille mængde mad i maven. Jeg mener helt grundlæggende ikke at der er noget, der taler for at "frifodre" sin hund - udover nemheden for ejeren. For hundens fordøjelsessystem er det ihvertfald slet ikke gavnligt. Især ikke for racer, som er i risikogruppen for mavedrejning og med en kommende GD i huset, Lilleraev, så håber jeg at du tager dette alvorligt. Når man har GD tager man fodringen alvorligt. Det er potentielt livstruende, hvis man ikke gør, og nemhed bør ihvertfald ikke være grund nok til at sætte hundens sundhed på spil. Grunden til, jeg oprettede dette indlæg er netop at jeg tager det meget alvorligt. Jeg har bare læst en masse om mavedrejninger, og synes at kunne forstå at de ofte sker pga at hunden er forslugen, enten fordi den spiser for hurtigt, eller fordi den får for meget luft med ind samtidig med den spiser. Samt ofte fordi den er aktiv for hurtigt efter den har spist. Det er derfor jeg begyndte at tænke over, om det mon ville løse problemet med forslugenheden hvis den nu var vant til at den ikke skulle skynde sig at spise, men bare kunne nippe lidt til maden når den var sulten. Ja, det ville gøre det sværere at holde den i ro efter den har spist, men det ville jo belaste maven mindre. Men jeg kan se, at jeg ikke har min baggrundsviden ordentligt på plads endnu til at kunne træffe en endelig beslutning - så jeg vil begive mig på jagt efter mere info fra forskellige kilder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Jeg har viden op et par grander der er døde grundet mavedrejning - disse havde fri adgang til foderet. Andre har været stressede, andre igen har været motioneret uhensigtsmæssigt osv osv. Af personlig erfaring kan jeg fortælle at mine hunde fodres om aftenen, men ikke på faste tider. De to yngste hanhunde får osse mad om formiddagen. Når jeg fodrer råt kan et måltid rumme op til tre kilo foder, fodrer jeg tørt er et måltid op til 800 gram. Jeg har aldrig haft en mavedrejning i mit hundehold. Grunden til mavedrejning er ikke fastlagt og derfor er det umuligt af finde en endegyldig løsning på problemet. Arvelighed kan ikke udelukkes, men dertil skal siges at stress nedarves, lissom hundens anatomi nedarves så igen er årsagen svær at udtale sig om. Grunden til at jeg spurgte om hvalpens far er fordi at de billeder jeg har set af den hanhund der er far til det sidste kuld, har vist en meget slank hund. Det ligner i høj grad en hund der ikke har ret meget interesse i mad og derfor ville jeg bare fortælle dig at osse dette kan være arveligt. Man ser ofte dårlige spisere blive forældre til ditto og dette bør man som hvalpekunde være informeret om og opmærksom på, så man er forberedt på at gøre en ekstra indsats på det område. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret December 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Hannen jeg postede er den der bliver far til dette kuld, hvis altså det bærer frugt. Han var på billedet vist kun 10 mdr., og han var bestemt ikke tynd, men ligner nok lidt mere en amerikansk GD end en tysk. Men jeg vil da klart lige være obs på det, var faktisk ikke klar over at selv sådan noget kunne gå i arv... genetik er en videnskab i sig selv! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Hannen jeg postede er den der bliver far til dette kuld, hvis altså det bærer frugt. Han var på billedet vist kun 10 mdr., og han var bestemt ikke tynd, men ligner nok lidt mere en amerikansk GD end en tysk. Men jeg vil da klart lige være obs på det, var faktisk ikke klar over at selv sådan noget kunne gå i arv... genetik er en videnskab i sig selv! Har du postet et billede? Det har jeg ikke set i så fald. Ja genetik er et rigtig spændende område at bevæge sig ind på, viden derom er afgørende for et succesfuldt opdræt. Derfor er jeg osse dybt forundret over at nogle begiver sig ud i opdræt uden tavler, da disse efter min mening indeholder uundværlige oplysninger hvis man har et mål andet end at frembringe salgsartikler. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts