lilleraev Besvaret December 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Har du postet et billede?Det har jeg ikke set i så fald. Ja genetik er et rigtig spændende område at bevæge sig ind på, viden derom er afgørende for et succesfuldt opdræt. Derfor er jeg osse dybt forundret over at nogle begiver sig ud i opdræt uden tavler, da disse efter min mening indeholder uundværlige oplysninger hvis man har et mål andet end at frembringe salgsartikler. Skam dig! Kan du så komme ind og se det! Der er både billede af mor, far og en af hvalpene fra det kuld den hvide harlekin er fra. Mener det er alt og intet december http://www.hunde-forum.dk/lost-snak/29157-alt-og-intet-december-2011-a-520.html#post849029 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Skam dig! Kan du så komme ind og se det! Der er både billede af mor, far og en af hvalpene fra det kuld den hvide harlekin er fra. Mener det er alt og intet december http://www.hunde-forum.dk/lost-snak/29157-alt-og-intet-december-2011-a-520.html#post849029 Aaarh ok, det er ikke en tråd jeg kigger med i Hmm ok, jeg har set hanhunden før. Hvor gammel var han da han parrede og har han boet i familien fra han var 8 uger eller er han kommet til siden? Hvad ved du om ham, noget om hans forældre? Der er noget bekendt ved ham, så jeg må have set billeder af ham et andet sted. Jeg ville umiddelbart have mine betænkeligheder ved en kombination af merle og harlekin. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret December 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Hvorfor ville du have betænkeligheder ved det? Troede kun man skulle være nervøs hvis det var merle x merle? Jeg ved han kommer fra en opdrætter der hedder Wikki. Har research'et lidt, og det virker til hun har haft nogle rigtig gode kuld med sunde og velafbalancerede hvalpe. Og tilfredse hundekøbere. Hendes hunde er blevet minimum 10 år, så det er jo ikke helt dårligt. Han var vel omkring et år da han blev parret, og døde 3 dage efter under en strejfetur, hvor han blev ramt af en bil. Han var den skønneste hund jeg har mødt til dato, så jeg er altså noget forhåbningsfuld om at hvalpene vil blive skønne! Mon du er på hundegalleri? Der er i hvert fald en del billeder af ham. Han har boet hos familien siden han var helt lille, ja. De bor omkring Bredsten ved Vejle. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Nej men jeg kigger derinde en gang imellem og det er sikkert nok der jeg har set ham, det passer med at han kommer fra hende Wikki og jeg skal undlade at kommentere yderligere på det hun har gang i. Ift. farvegenetik skal jeg ikke gøre mig alt for klog på den harlekin variant, men blot forholde mig til hvad erfarne opdrættere anbefaler. En harlekin bør parres med sort. Jeg vil tro den harlekin variant bærer det merle gen og det derfor ikke er bedre at parre merle med harle end merle med merle. Min egen kæphest er at anvende ældre hanhunde i avlen så vidt det er muligt. En hanhund på et år ved man stort set intet om, sundhedsmæssige problemer er sjældent fremtrædende i så ung alder. Som minimum bør man vente med at bruge en hanhund til han er udvokset, men er der mulighed for det så vil jeg til en hver tid vælge at bruge hanhunde der er +5 år, specielt hvis det er hanhunde jeg ikke selv har lavet. Det er en måde at minimere risikoen for hjertesygdomme og andre problemer. For at formulere det rigtig pænt, så synes jeg det er en ganske uansvarlig kombination du har forelsket dig i og det er ikke en kritik af dig, det håber jeg du er klar over. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret December 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Nej men jeg kigger derinde en gang imellem og det er sikkert nok der jeg har set ham, det passer med at han kommer fra hende Wikki og jeg skal undlade at kommentere yderligere på det hun har gang i. Ift. farvegenetik skal jeg ikke gøre mig alt for klog på den harlekin variant, men blot forholde mig til hvad erfarne opdrættere anbefaler. En harlekin bør parres med sort. Jeg vil tro den harlekin variant bærer det merle gen og det derfor ikke er bedre at parre merle med harle end merle med merle. Min egen kæphest er at anvende ældre hanhunde i avlen så vidt det er muligt. En hanhund på et år ved man stort set intet om, sundhedsmæssige problemer er sjældent fremtrædende i så ung alder. Som minimum bør man vente med at bruge en hanhund til han er udvokset, men er der mulighed for det så vil jeg til en hver tid vælge at bruge hanhunde der er +5 år, specielt hvis det er hanhunde jeg ikke selv har lavet. Det er en måde at minimere risikoen for hjertesygdomme og andre problemer. For at formulere det rigtig pænt, så synes jeg det er en ganske uansvarlig kombination du har forelsket dig i og det er ikke en kritik af dig, det håber jeg du er klar over. Åh ha, det er jeg rigtig ked af du siger. Har ellers selv kigget på både hendes hjemmeside, samt på siden for hendes hvalpekøbere på Facebook, og syntes det hele så rigtig fornuftigt ud. Men som sagt har jeg kun kendt til hende siden I satte spg. ved forældrenes herkomst, så jeg vil meget gerne høre hvis du har noget at indvende. Mht. mix af harlekin og mantle, er det nok sandt at der er enkelte hvalpe der rammes af 'dobbelt-mantle'., men er chancerne for det ikke ret små? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst KaoS Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Munin har mad hele døgnet rundt, og der er absolut ingen problemer .. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jonas Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Jeg tror bare jeg tænker at hunde virker på samme måde som mennesker, og mennesker spiser jo når de er sultne (=når kroppen har brug for næring) Hvis vi mennesker kun spiste når vi havde brug for næring ville en så stor del af befolkningen ikke være overvægtige :slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Den side er altså fyldt med en masse vrøvl. Og Karina Christensen, der alene ejer og står for sidens indhold, sletter rask væk ethvert kritisk spørgsmål og undgår dermed både at forklare sig og samtidig enhver saglig debat. Jeg syntes selv, at nedenstående påstand: Fordelen ved at mætte sin hund er, at maven bliver renset igennem for enzymer. En rovdyr mave er foldet sammen og hvis man skærer den igennem og ser den fra siden af, så ligner den en blomst. Hvis ikke maven “blomsten” får lov til at blive fyldt ud, så den ligner en stor bold, så kan man risikere at enzymerne ætser mavemuskulaturen de steder hvor maven ikke er fyldt ud med mad. Koncentrationen er næsten ligeså stærk som almindeligt saltsyre. lød en kende underligt, for så ville hunde, der sultede gennem længere tid, jo simpelthen dø af gennemætsede mavesække? Så jeg skrev til en fagdyrlæge fra Landbohøjskolen, udtrykte min mistillid til udsagnet og vedhæftede citatet. Hans svar var: Du har fuldstændig ret. De i din mail beskrevne "sandheder" er plukvis korrekte, men langt det meste er noget sludder. Det er korrekt, at rovdyrts mave evner at udvide sig meget. Det er også korrekt at indersiden af en maven har nogle bølge-agtige folddannelser , men maven bliver ikke "renset " for enzymer af maden og det er ikke en "nødvendig" udfyldning af maven som tilsikrer at maveslimhinden ikke ætses. Det er helt andre biokemiske forhold som er forklaringen på at maveslimhindens saltsyre produktion normalt ikke afstedkommer nogen problemer. Jeg foreslår, at de pågældende hundeejere får deres sædvanlige dyrlæge til at gennemgå og forklare hunde-mavers anatomi og funktion. Tja, men så lader vi svaret stå et øjeblik.. 2 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Jeg syntes selv, at nedenstående påstand: Fordelen ved at mætte sin hund er, at maven bliver renset igennem for enzymer. En rovdyr mave er foldet sammen og hvis man skærer den igennem og ser den fra siden af, så ligner den en blomst. Hvis ikke maven “blomsten” får lov til at blive fyldt ud, så den ligner en stor bold, så kan man risikere at enzymerne ætser mavemuskulaturen de steder hvor maven ikke er fyldt ud med mad. Koncentrationen er næsten ligeså stærk som almindeligt saltsyre. lød en kende underligt, for så ville hunde, der sultede gennem længere tid, jo simpelthen dø af gennemætsede mavesække? Så jeg skrev til en fagdyrlæge fra Landbohøjskolen, udtrykte min mistillid til udsagnet og vedhæftede citatet. Hans svar var: Du har fuldstændig ret. De i din mail beskrevne "sandheder" er plukvis korrekte, men langt det meste er noget sludder. Det er korrekt, at rovdyrts mave evner at udvide sig meget. Det er også korrekt at indersiden af en maven har nogle bølge-agtige folddannelser , men maven bliver ikke "renset " for enzymer af maden og det er ikke en "nødvendig" udfyldning af maven som tilsikrer at maveslimhinden ikke ætses. Det er helt andre biokemiske forhold som er forklaringen på at maveslimhindens saltsyre produktion normalt ikke afstedkommer nogen problemer. Jeg foreslår, at de pågældende hundeejere får deres sædvanlige dyrlæge til at gennemgå og forklare hunde-mavers anatomi og funktion. Tja, men så lader vi svaret stå et øjeblik.. Præcis det samme jeg fik at vide af min dyrlæge.. Men "nogen" her i tråden er så skråsikre i deres påstande, at jeg simpelhen ikke gad skrive det.. også fordi jeg glemmer hvilke tråde jeg går ind i, og så ser jeg aldrig svarene.. i perioder fodrer jeg hver enkel hund..i andre perioder fodrer jeg efter frit-fra-fad.. Mine er ikke ressourceforsvarende så det kan sagtens lade sig gøre at fodre med maden fremme.. og de foræder sig ikke..Til gengæld kan jeg se at dem som er småtspisende har godt af maden står fremme.. Lige i øjeblikket står maden fremme, især fordi jeg lige har haft brugt Arion, som åbenbart ikke er særlig godt.. De mistede muskelmasse og har også efterfølgende tabt sig..Nu har de fri tilgang til maden og det fungerer godt.. nogen af dem spiser et ordentlig tag om morgenen..mens andre først skal op af dagen før at de spiser.. Jeg ser ingen som småspiser hele tiden.. Nogle stykker spiser om morgene og om aftenen..De andre nøjes med en gang i døgnet... Jeg tror ikke de er spiser til de blvier mætte, bare det de har brug for.. Hvis jeg kommer med noget lækkert kan de sagtens æde meget mere.. Hvalpene (>6 mdr) og drægtige tæver/diegivende tæver har altid fri buffet... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Så er det da godt, at jeg gider..:slem: Ellers kunne der være nogen, der troede på sludderet:mrgreen:. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Så er det da godt, at jeg gider..:slem:Ellers kunne der være nogen, der troede på sludderet:mrgreen:. så mange tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tiny Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Jeg frifodrer også, da min ikke er særlig interesseret i maden. På den måde virker det fint, han spiser bare i løbet af natten. Han gider overhovedet ikke prøve på at finde sin mad, hvis jeg spredte det ud i græsset. Der skal bedre sager til og det samme til træning :blink: Om frifodring fungerer komme jo an på hvor madglad en hund man har.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret December 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Jeg syntes selv, at nedenstående påstand: Fordelen ved at mætte sin hund er, at maven bliver renset igennem for enzymer. En rovdyr mave er foldet sammen og hvis man skærer den igennem og ser den fra siden af, så ligner den en blomst. Hvis ikke maven “blomsten” får lov til at blive fyldt ud, så den ligner en stor bold, så kan man risikere at enzymerne ætser mavemuskulaturen de steder hvor maven ikke er fyldt ud med mad. Koncentrationen er næsten ligeså stærk som almindeligt saltsyre. lød en kende underligt, for så ville hunde, der sultede gennem længere tid, jo simpelthen dø af gennemætsede mavesække? Så jeg skrev til en fagdyrlæge fra Landbohøjskolen, udtrykte min mistillid til udsagnet og vedhæftede citatet. Hans svar var: Du har fuldstændig ret. De i din mail beskrevne "sandheder" er plukvis korrekte, men langt det meste er noget sludder. Det er korrekt, at rovdyrts mave evner at udvide sig meget. Det er også korrekt at indersiden af en maven har nogle bølge-agtige folddannelser , men maven bliver ikke "renset " for enzymer af maden og det er ikke en "nødvendig" udfyldning af maven som tilsikrer at maveslimhinden ikke ætses. Det er helt andre biokemiske forhold som er forklaringen på at maveslimhindens saltsyre produktion normalt ikke afstedkommer nogen problemer. Jeg foreslår, at de pågældende hundeejere får deres sædvanlige dyrlæge til at gennemgå og forklare hunde-mavers anatomi og funktion. Tja, men så lader vi svaret stå et øjeblik.. Præcis det samme jeg fik at vide af min dyrlæge.. Men "nogen" her i tråden er så skråsikre i deres påstande, at jeg simpelhen ikke gad skrive det.. også fordi jeg glemmer hvilke tråde jeg går ind i, og så ser jeg aldrig svarene.. i perioder fodrer jeg hver enkel hund..i andre perioder fodrer jeg efter frit-fra-fad.. Mine er ikke ressourceforsvarende så det kan sagtens lade sig gøre at fodre med maden fremme.. og de foræder sig ikke..Til gengæld kan jeg se at dem som er småtspisende har godt af maden står fremme.. Lige i øjeblikket står maden fremme, især fordi jeg lige har haft brugt Arion, som åbenbart ikke er særlig godt.. De mistede muskelmasse og har også efterfølgende tabt sig..Nu har de fri tilgang til maden og det fungerer godt.. nogen af dem spiser et ordentlig tag om morgenen..mens andre først skal op af dagen før at de spiser.. Jeg ser ingen som småspiser hele tiden.. Nogle stykker spiser om morgene og om aftenen..De andre nøjes med en gang i døgnet... Jeg tror ikke de er spiser til de blvier mætte, bare det de har brug for.. Hvis jeg kommer med noget lækkert kan de sagtens æde meget mere.. Hvalpene (>6 mdr) og drægtige tæver/diegivende tæver har altid fri buffet... Det er jeg rigtig glad for at høre. Var de selvsamme tanker jeg havde gjort mig, og efter intensiv søgning på nettet igår nat, kom jeg frem til at samtlige sider om hundens anatomi var afskrevet fra samme kilde, så jeg udvidede min søgen til engelsk - og der var der lidt andet at komme efter. Umiddelbart ser det ud til at den eneste væsentlige forskel mellem hund og menneske er mængden af fordøjelsesenzymer i munden. Hvor vores spyt indeholder amylase, gør hundens ikke, og den har derfor sværere ved at nedbryde kulhydrater - men da maden jo i forvejen opholder sig så kort i mund og svælg, ser jeg ikke at det skulle have den store betydning. Jeg er udemærket klar over mavesækkens selvbeskyttende adfærd overfor det sure miljø, og har lidt svært ved at sætte mig ind i at hundens mave skal fyldes for at rense, men derimod ved jeg jo ikke hvilke stoffer som frigives når mavesækken er fuld - for hvis det er lykkestoffer, så kan det da godt være at der er noget om det. Men som sagt har jeg intet kunne finde om dette. Igen i nattens mulm og mørke fandt jeg også frem til en undersøgelse som beviser min påstand - nemlig, at hunde med frifodring (hvis de kan magte det) har lavere incidens for mavedrejninger. Men altså, det fik mig da igang med at søge - og være kritisk, så jeg takker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Igen i nattens mulm og mørke fandt jeg også frem til en undersøgelse som beviser min påstand - nemlig, at hunde med frifodring (hvis de kan magte det) har lavere incidens for mavedrejninger. Men altså, det fik mig da igang med at søge - og være kritisk, så jeg takker Har du lyst til at dele den, for den taler imod alt hvad jeg har læst om mavesækkens muskulatur og risikoen for mavedrejning. Det jeg har læst mig til er at der i en mavesæk, der ved frifodring aldrig fyldes helt og heller aldrig tømmes helt, ikke opretholdes en stærk muskulatur. Mavesækken får ikke mulighed for ved frifodring at trække sig sammen og udspile sig, som en rovdyrmave normalt bliver ved store måltider, hvor der går tid imellem måltiderne - og når muskulaturen ikke opretholdes, så er chancerne større for at mavesækken kan dreje. Iøvrigt, hvor gammel eller ny er den undersøgelse du har fundet? For du kan helt sikkert også finde ældre undersøgelser, der taler for at fodre gigantracerne i skåle løftet fra gulvet, for senere undersøgelser giver det modsatte resultat, idet at hunden ved at spise fra stativ oftest spiser sin mad i et hurtigere tempo og derved sluger mere luft, end når der fodres fra gulv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Hvorfor ville du have betænkeligheder ved det? Troede kun man skulle være nervøs hvis det var merle x merle?Jeg ved han kommer fra en opdrætter der hedder Wikki. Har research'et lidt, og det virker til hun har haft nogle rigtig gode kuld med sunde og velafbalancerede hvalpe. Og tilfredse hundekøbere. Hendes hunde er blevet minimum 10 år, så det er jo ikke helt dårligt. Han var vel omkring et år da han blev parret, og døde 3 dage efter under en strejfetur, hvor han blev ramt af en bil. Han var den skønneste hund jeg har mødt til dato, så jeg er altså noget forhåbningsfuld om at hvalpene vil blive skønne! Mon du er på hundegalleri? Der er i hvert fald en del billeder af ham. Han har boet hos familien siden han var helt lille, ja. De bor omkring Bredsten ved Vejle. Du kan med fordel hygge dig med genetik på den her side: Index (kig under genetik). Derudover ville jeg også være betænkelig ved en merle-harlekin-parring, specielt når det er tavleløs avl vi taler om. Du har ingen sikkerhed for at der ikke ligger merle gemt og kan lave noget rigtig møg i sidste ende. Derudover må jeg sige at jeg ikke ville støtte avl foretaget med en 1 årig hanhund og en tæve, der parres to løbetider i træk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret December 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Har du lyst til at dele den, for den taler imod alt hvad jeg har læst om mavesækkens muskulatur og risikoen for mavedrejning. Det jeg har læst mig til er at der i en mavesæk, der ved frifodring aldrig fyldes helt og heller aldrig tømmes helt, ikke opretholdes en stærk muskulatur. Mavesækken får ikke mulighed for ved frifodring at trække sig sammen og udspile sig, som en rovdyrmave normalt bliver ved store måltider, hvor der går tid imellem måltiderne - og når muskulaturen ikke opretholdes, så er chancerne større for at mavesækken kan dreje. Iøvrigt, hvor gammel eller ny er den undersøgelse du har fundet? For du kan helt sikkert også finde ældre undersøgelser, der taler for at fodre gigantracerne i skåle løftet fra gulvet, for senere undersøgelser giver det modsatte resultat, idet at hunden ved at spise fra stativ oftest spiser sin mad i et hurtigere tempo og derved sluger mere luft, end når der fodres fra gulv. Åh... Ja, jeg begiver mig på jagt igen.... Vender stærkt tilbage med kilder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret December 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Det jeg har læst mig til er at der i en mavesæk, der ved frifodring aldrig fyldes helt og heller aldrig tømmes helt, ikke opretholdes en stærk muskulatur. Mavesækken får ikke mulighed for ved frifodring at trække sig sammen og udspile sig, som en rovdyrmave normalt bliver ved store måltider, hvor der går tid imellem måltiderne - og når muskulaturen ikke opretholdes, så er chancerne større for at mavesækken kan dreje. Desuden vil jeg gerne lige sige at jeg er dybt uenig i at mavesækken har godt af at blive spændt ud. Den er en elastisk beholder, som virker lidt ligesom en elastik. Hvis du spænder den for meget ud, ender det med at den bliver slap, og det er først dér du har problemet med at tømme sig. Den fungerer altså på samme måde som blæreren. Hvis du overudspænder denne, vil det også ende med at du bliver inkontinens. Første link er her: Bloat in Dogs (her siger den 2-3 gange i stedet for en, men det giver jo ligesom sig selv, hvad der menes) Så simpelt som Wiki: Bloat - Wikipedia, the free encyclopedia Pet education: Bloat (Gastric Dilatation and Volvulus) in Dogs Specielt om GD'er: Great Dane FeedingFAQ (her skriver de så at ulemperne ved frifodring er at hunden har sværere ved at blive renlig, og at nogle ikke kan administrere det) og her en rigtig udførlig guide, som jeg sværger meget til: Beating Bloat Og så den sjove: Dealing with Your Dog's Digestive Dilemmas - For Dummies Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret December 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 (rettet) Du kan med fordel hygge dig med genetik på den her side: Index (kig under genetik). Derudover ville jeg også være betænkelig ved en merle-harlekin-parring, specielt når det er tavleløs avl vi taler om. Du har ingen sikkerhed for at der ikke ligger merle gemt og kan lave noget rigtig møg i sidste ende. Derudover må jeg sige at jeg ikke ville støtte avl foretaget med en 1 årig hanhund og en tæve, der parres to løbetider i træk. Tak for det, så bliver der læst lidt avlsgenetik idag Jeg forstår godt hvad du mener med hanhunden og tæven, men nu kender jeg Jeanette og jeg ved at hun ikke opdrætter for pengenes skyld, men for hyggens - og at disse to kuld var de eneste to hun ville lave på tæven. Hvis man avler på hunde mener jeg at have læst at man kan gøre det på to måder - enten 2 på hinanden følgende gange og derefter vente minimum 2 løbetider, eller hvor der går en min løbetid imellem parringerne. At hun så har valgt at gøre det første, skyldes måske hendes tæve er over tæt på 4 år, så den ikke skal bøvle med det i en ældre alder. Jeg føler mig altså helt tryg ved hende, og har som nævnt i andre tråde fulgt med nogle forskellige opdrættere - både med tavle og uden, og det er altså bare her jeg var helt skudt i begge hunde. At hannen kun er 1 år gammel betyder ikke så meget - de fungerer jo uanset alder. Som Hopsa siger er man selvfølgelig mest sikker på hvad man videregiver hvis man bruger en gammel han, men ham her er altså den skønneste hund jeg har oplevet, så hvis parringen har båret frugt, er jeg ikke i tvivl om at det bliver et fantastisk kuld! Redigeret December 30, 2011 af lilleraev der var lige et d for meget! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Tak for det, så bliver der læst lidt avlsgenetik idag Jeg forstår godt hvad du mener med hanhunden og tæven, men nu kender jeg Jeanette og jeg ved at hun ikke opdrætter for pengenes skyld, men for hyggens - og at disse to kuld var de eneste to hun ville lave på tæven. Hvis man avler på hunde mener jeg at have læst at man kan gøre det på to måder - enten 2 på hinanden følgende gange og derefter vente minimum 2 løbetider, eller hvor der går en min løbetid imellem parringerne. At hun så har valgt at gøre det første, skyldes måske hendes tæve er over tæt på 4 år, så den ikke skal bøvle med det i en ældre alder. Jeg føler mig altså helt tryg ved hende, og har som nævnt i andre tråde fulgt med nogle forskellige opdrættere - både med tavle og uden, og det er altså bare her jeg var helt skudt i begge hunde. At hannen kun er 1 år gammel betyder ikke så meget - de fungerer jo uanset alder. Som Hopsa siger er man selvfølgelig mest sikker på hvad man videregiver hvis man bruger en gammel han, men ham her er altså den skønneste hund jeg har oplevet, så hvis parringen har båret frugt, er jeg ikke i tvivl om at det bliver et fantastisk kuld! Tak for links i ovenstående Jeg kender heldigvis ikke ret mange, der opdrætter for pengenes skyld og de kan stadig godt finde ud af at have tævens velbefindende for øje. Jeg mener så godt som aldrig at det tilgodeser tæven at lave hvalpe to løbetider i træk. Jeg besøgte lige tævens profil på hundegalleriet, der står at den er født i marts 2009 og vil da kun blive 3 om et par måneder? Også derfor synes jeg det er unødvendigt at lave to kuld på en tæve uden pause. Jeg er derudover ganske uenig med dig i det at bruge så unge hanner i avl, men jeg tror at du har forstået at jeg ikke er så begejstret for det her som du er, så det behøver jeg vist ikke uddybe mere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Jeg sætter mig sjældent for at læse stolpe op og stolpe ned om alverdens teorier. Jeg er absolut fan af praktisk erfaring frem for teoretisk viden og har intet som helst problem med at andre har det omvendt. Lissom det ikke er til at læse sig til hvilket foder en gigantrace i vækst skal have, fordi foderproducenterne har en teori, dyrlægerne ved hvad der står på foderpakkerne og opdrætterene har deres viden ud fra hvad de ser ske med deres hvalpe alt efter hvilken fodersammensætning de tilbydes. Det samme er tilfældet ift. mængden af foder, når man ser den forskel det gør at lade hunden blive mæt og når man ser en mere velfungerende hund. For at få svar må man være villig til at gøre nogle forsøg og lige hos min race er der generelt stor angst for at gøre noget som helst andet end at servere opblødt foder tre gange dagligt i en hævet skål hele hundens liv. Dette er "viden" der videregives fra opdrætter til hvalpekøber gennem generationer og derved forbliver det sandheden, for der er jo ingen der tør gøre noget andet - hunden kunne jo gå hen og dø. Men hvis mange små måltider virkelig var løsningen på alle problemerne, hvorfor pokker ser vi så stadig alle de mavedrejninger? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret December 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Jeg sætter mig sjældent for at læse stolpe op og stolpe ned om alverdens teorier. Jeg er absolut fan af praktisk erfaring frem for teoretisk viden og har intet som helst problem med at andre har det omvendt. Lissom det ikke er til at læse sig til hvilket foder en gigantrace i vækst skal have, fordi foderproducenterne har en teori, dyrlægerne ved hvad der står på foderpakkerne og opdrætterene har deres viden ud fra hvad de ser ske med deres hvalpe alt efter hvilken fodersammensætning de tilbydes. Det samme er tilfældet ift. mængden af foder, når man ser den forskel det gør at lade hunden blive mæt og når man ser en mere velfungerende hund. For at få svar må man være villig til at gøre nogle forsøg og lige hos min race er der generelt stor angst for at gøre noget som helst andet end at servere opblødt foder tre gange dagligt i en hævet skål hele hundens liv. Dette er "viden" der videregives fra opdrætter til hvalpekøber gennem generationer og derved forbliver det sandheden, for der er jo ingen der tør gøre noget andet - hunden kunne jo gå hen og dø. Men hvis mange små måltider virkelig var løsningen på alle problemerne, hvorfor pokker ser vi så stadig alle de mavedrejninger? Måske netop fordi nogle folk ikke går op i teoretisk eller praktisk erfaring men derimod bare bruger ammestueråd(hvis det da ellers kan bruges om hunde)? Du ser jo hundeejere herinde som også vejleder andre og nye hundeejere i at maden skal gives i stativ istedet for på gulvet.. Jeg tænker at det engang imellem faktisk er meget godt at bruge sin kritiske sans og stille spørgsmålstegn ved praksis og holde det op imod teori. Som den artikel jeg henviste til med forskeren der undersøgte samtlige forhold for hunde og satte det op imod hvordan hundene lever - og hvor dette gøres FØR man overhovedet ved om hunden får en mavedrejning, har han jo netop gjort dette - og med det resultat at nogle af hans teorier blev bekræftet og nogle blev afkræftet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret December 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Jeg mener altså at tæven er 3 og snart bliver 4, men det kan self. være mig der husker forkert.. Er hun kun 2 er det self ikke et godt argument. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Pelle kunne sagtens have foder stående og gå frit til og fra, men dels vil jeg gerne hygge med fodringen, dels vil jeg også gerne vide hvornår han evt. lige har fyldt sig. Jeg fodrer 3 - 4 gange dagligt og har gjort det de sidste 17 - 18 år. Det fungerer perfekt. Jeg har læst, at det er en gavner omsætningen af foderet, at hunde fodres på nogenlunde samme tidspunkter hver dag, således at mave/tarmsystemet allerede inden fodringen er i aktion. Hvorvidt dette har noget på sig ved jeg ikke, men hvis der er noget i det må servering være bedre end frit tilgængeligt foder. Mht. småtspisende hunde nogle af jer fortæller om, har jeg selv erfaring med at servere foderet og fjerne det igen efter nogle minutter og herefter servere mindre måltider, kun 1/3 af normal portion 3 x dagligt. Efter få uger var hunden oppe på fuld ration og spiste altid når foderet blev sat foran hende. Jeg mener, at alle hunde bør kunne lære at spise "til tiden" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Pelle kunne sagtens have foder stående og gå frit til og fra, men dels vil jeg gerne hygge med fodringen, dels vil jeg også gerne vide hvornår han evt. lige har fyldt sig.Jeg fodrer 3 - 4 gange dagligt og har gjort det de sidste 17 - 18 år. Det fungerer perfekt. Jeg har læst, at det er en gavner omsætningen af foderet, at hunde fodres på nogenlunde samme tidspunkter hver dag, således at mave/tarmsystemet allerede inden fodringen er i aktion. Hvorvidt dette har noget på sig ved jeg ikke, men hvis der er noget i det må servering være bedre end frit tilgængeligt foder. Mht. småtspisende hunde nogle af jer fortæller om, har jeg selv erfaring med at servere foderet og fjerne det igen efter nogle minutter og herefter servere mindre måltider, kun 1/3 af normal portion 3 x dagligt. Efter få uger var hunden oppe på fuld ration og spiste altid når foderet blev sat foran hende. Jeg mener, at alle hunde bør kunne lære at spise "til tiden" Jeg tror sagtens at der kan ligge noget rigtigt i det. Ikke at jeg mener det er strengt nødvendigt at fodre kl 18 hver dag (jeg ville selv blive rigtig træt af at min hund skulle fortælle mig hvornår det er spisetid) men er der ikke noget om at det at mundvandet løber til hænger sammen med at forberede systemet på at nu kommer der snart en servering der skal bearbejdes? Hvis det er sådan, så burde forventningen om snarlig fodring ihvertfald være med til at starte processen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret December 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Pelle kunne sagtens have foder stående og gå frit til og fra, men dels vil jeg gerne hygge med fodringen, dels vil jeg også gerne vide hvornår han evt. lige har fyldt sig.Jeg fodrer 3 - 4 gange dagligt og har gjort det de sidste 17 - 18 år. Det fungerer perfekt. Jeg har læst, at det er en gavner omsætningen af foderet, at hunde fodres på nogenlunde samme tidspunkter hver dag, således at mave/tarmsystemet allerede inden fodringen er i aktion. Hvorvidt dette har noget på sig ved jeg ikke, men hvis der er noget i det må servering være bedre end frit tilgængeligt foder. Mht. småtspisende hunde nogle af jer fortæller om, har jeg selv erfaring med at servere foderet og fjerne det igen efter nogle minutter og herefter servere mindre måltider, kun 1/3 af normal portion 3 x dagligt. Efter få uger var hunden oppe på fuld ration og spiste altid når foderet blev sat foran hende. Jeg mener, at alle hunde bør kunne lære at spise "til tiden" Jeg tror sagtens at der kan ligge noget rigtigt i det. Ikke at jeg mener det er strengt nødvendigt at fodre kl 18 hver dag (jeg ville selv blive rigtig træt af at min hund skulle fortælle mig hvornår det er spisetid) men er der ikke noget om at det at mundvandet løber til hænger sammen med at forberede systemet på at nu kommer der snart en servering der skal bearbejdes?Hvis det er sådan, så burde forventningen om snarlig fodring ihvertfald være med til at starte processen. Jeg kan godt se logikken.. Men hvorfor skulle dette ikke fungere ved frifodring? Den eneste forskel er at hunden selv når at tænke "Uhm, jeg tror jeg jeg vil tage mig lidt mad". Jeg ved da i hvert fald at jeg ikke får mere mundvand i munden fordi jeg spiser kl 18-nul-dut hver dag, end hvis jeg spiser kl. 23.00 på en restaurant.. Så mon ikke hunden begynder at savle og 'forberede tarmsystemet' når den er på vej over til madskålen og tænker at den vil have sig lidt mad? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts