Hop til indhold

Frifodring, hvad synes I?

lilleraev
 Share

Recommended Posts

Jeg frifodrer også, da min ikke er særlig interesseret i maden.

Det ville jeg heller ikke være, hvis den stod fremme hele tiden. Især ikke hvis den spiser det samme hver dag. Prøv at lade være med at give den mad i 2 dage, så skal den nok være interesseret igen. Som jeg ser det er det absolut et uheldigt tegn hvis hunden ikke er interesseret i mad. Den har mistet en af dens mest grundlæggende instinkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 86
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kan godt se logikken.. Men hvorfor skulle dette ikke fungere ved frifodring? Den eneste forskel er at hunden selv når at tænke "Uhm, jeg tror jeg jeg vil tage mig lidt mad". Jeg ved da i hvert fald at jeg ikke får mere mundvand i munden fordi jeg spiser kl 18-nul-dut hver dag, end hvis jeg spiser kl. 23.00 på en restaurant.. Så mon ikke hunden begynder at savle og 'forberede tarmsystemet' når den er på vej over til madskålen og tænker at den vil have sig lidt mad?

Det gør det måske også - fungerer, jeg har ikke kunne finde noget om emnet. Men Pelle savler ikke på vej ud til sin skål, når der ligger uspist foder. Han savler derimod vildt mens jeg forberder hans mad :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

Jeg blev nødt til at frifodre i starten da han vogtede ekstremt over sin mad..

så for at få pillet det af ham havde han mad stående hele tiden.. så var der ingen grund til at vogte over det.. og det hjalp..

han overspiser heller ikke.. og så er han kræsen af pommern til..

men nu får han tre portioner dagligt.. da vogtningen er fortid :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

• 4 weeks later...
Jeg er jo så en af dem der har foder stående. De får hver deres ration hældt i skålen om morgnen og det er så det... De spiser sjældent op. Har prøvet at fodre på bestemte tidspunkter, og fjerne maden igen, men det gjorde så bare at ingn spiste... :vedikke:

Samme her, bare om aftenen....

Link til indlæg
Del på andre sites

• 1 month later...

Fandt lige denne artikel. Det er et review over hvilke faktorer der spiller ind i forhold til vækstrelaterede problemer og foderindhold. Det ses at en del af de ting, jeg troede var nyttige og en del af de ting, som jeg troede betød noget for en stor race under vækst ikke har nogen betydning overhovedet.

God læselyst :)http://www.nordic-giant.com/erneringens_betydning_04_03[1].pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg fodrer mine hunde 4 gange daglig.

De får afmålt ration hver gang - dette gør at jeg kan være sikker på at de får det de skal have.

Noget af foderet blødes op - andet gør ikke.

Ang. mavedrejning så er det min mening at man kommer noget af det til livs ved at fodre flere gange og måle foderet af. Desuden er det en vældig god ide at bruge kold presset foder til nogle af måltiderne. Kold presset foder ligger ikke så tungt i maven

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen frifodring hos mig. Jeg vil gerne have et overblik over hvor meget eller lidt mad mine hunde spiser. Og så mener jeg altså at der er noget med lederskab eller kald det hva du vil. I hvert tilfælde forbinder hundene mig med den som sørger for mad og det mener jeg er en fordel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pelle kunne sagtens have foder stående og gå frit til og fra, men dels vil jeg gerne hygge med fodringen, dels vil jeg også gerne vide hvornår han evt. lige har fyldt sig.

Jeg fodrer 3 - 4 gange dagligt og har gjort det de sidste 17 - 18 år. Det fungerer perfekt.

Jeg har læst, at det er en gavner omsætningen af foderet, at hunde fodres på nogenlunde samme tidspunkter hver dag, således at mave/tarmsystemet allerede inden fodringen er i aktion. Hvorvidt dette har noget på sig ved jeg ikke, men hvis der er noget i det må servering være bedre end frit tilgængeligt foder.

Mht. småtspisende hunde nogle af jer fortæller om, har jeg selv erfaring med at servere foderet og fjerne det igen efter nogle minutter og herefter servere mindre måltider, kun 1/3 af normal portion 3 x dagligt. Efter få uger var hunden oppe på fuld ration og spiste altid når foderet blev sat foran hende.

Jeg mener, at alle hunde bør kunne lære at spise "til tiden"

:slem: Pavlov´s hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er noget jeg ikke forstår.

I skriver at jeres hunde ville blive rumle tykke hvis de selv kunne gå til maden, til og fra i løbet af dagen ?? Men eftersom man jo bare give den daglige potion på en gang feks om morgen, så bliver den jo ikke tykkere, end hvis den fik den daglige potion fordelt på 2 gange, feks morgen og aften ?

Jeg går ikke ud fra at trådstarter mener at man bare skal stå og hælde løs af fodersækken døgnet rundt indtil hunden ikke gider spise mere ??

Nogle hunde er jo så umadglade at de har det fint med at få hele deres potion om morgen feks og så gå til og fra det i løbet af dagen, sådan havde Teitur det faktisk som unghund, der stod det bare hele dagen, så små spiste han lidt når han havde lyst. Nu er han blevet sådan en grovæder, fordi han endelig er rask i sin mave, så han får mad morgen og aften og det bliver ædt rub og stub.

Jeg kunne også give ham hele portioenen om morgen, men den ville blive spist, så det er bedre den er fordelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Vi frifodrer delvist. Han får små portioner i skålen løbende dagen igennem, men ikke om morgenen når vi skal til træning eller om eftermiddagen, når jeg vil træne med ham selv.

Vi har ikke problemer med, at han er sløv eller ikke kan lokkes med godbidder ellers - godbidderne består af hans alm. tørfodder. Men det er åbenbart en gylden regel, at det smager MEGET bedre, når man spiser det af hånden end fra skålen. :rolleyes:

PS. Han får aldrig mere om dagen, end det han bør få. Han er en, eh, robust hvalp og selvom vi overhovedet ikke tænker i diæt nu, vil vi heller ikke risikere det når han bliver voksen, ved at overfordre ham nu.

Link til indlæg
Del på andre sites