Gæst Malou-jan Skrevet December 29, 2011 Rapporter Share Skrevet December 29, 2011 Hej. Jeg er ny ejer af en hvalp. Jeg ville hører om i ville give mig nogle gode råd til, hvordan min hvalp bliver renlig. Det med at tisse udenfor, går nogen Lunde. Det er det mere med at skide der er problemet....... HJÆLP:-€ Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
vovsemolly Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Ja vi gjore som vi fik som råd den gang, tager du den i det så er det ud og gå lidt, også selv den er færdig, prøve flere gange at komme hjem efter gå tur og så sked den, ud igen. Pøj pøj Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Potemis Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Ros når den gør det rigtigt, aldrig skælde ud hvis den kommer til at gøre det inde. læg evt en avis ud hvor den skider inde, og læg nogle udenfor. Det kan få den til at ville gøre det udenfor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jonas Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 (rettet) Hvor gammel er din hvalp? Den metode jeg selv har brugt er selvfølgelig at tage den ud som det første om morgenen, samt efter den har spist og drukket. Derudover have hunden i bur store dele af dagen, og som det første tage den udenfor hver gang den kommer ud af buret. Hvilket selvfølgelig skal ske ofte. Efter nogle uger uden uheld på denne måde kan du hele tiden langsomt øge tiden hvor den er inde uden at være i bur. Og så husk desuden at rose den og give godbid når den skider udenfor. Knyt det gerne til en verbal kommando så du kan opfordre den til at skide fremover. Det kan også være en god idé at tage den ud det samme sted hver gang der hvor du vil have den skal skide, så den vænner sig til at når den er der skal den se at få tømt ud. Og forsøg så at have de samme rutiner hver dag, så burde den også skide nogenlunde samtidig hver dag, hvilket gør det nemmere for dig at undgå uheld. Redigeret December 30, 2011 af Jonas Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Den skal ud hver gang den har sovet og det straks,og når den har spist min. 3-.4 gange dagligt og hver gang den har drukket.Og desuden når den viser tegn på at dreje rundt for at finde en plads at gøre sig ren på. Det har stor betydning , hvordan den er vokset op, om de har haft den ude med moderen på¨græs???Om den er vænnet til aviser osv. Når den kommer ud skal I med, og der skal ikke gåes tur , men der skal findes et sted, hvor den kan være tryg. I nærheden af hjemmet.Og hvor mange andre hunde ikke har toilet, så tør den ikke. Så det kommer en del an på hvor gammel den er og hvordan I bor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Januar 1, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2012 Hvor gammel er din hvalp? Den metode jeg selv har brugt er selvfølgelig at tage den ud som det første om morgenen, samt efter den har spist og drukket. Derudover have hunden i bur store dele af dagen, og som det første tage den udenfor hver gang den kommer ud af buret. Hvilket selvfølgelig skal ske ofte. Efter nogle uger uden uheld på denne måde kan du hele tiden langsomt øge tiden hvor den er inde uden at være i bur. Og så husk desuden at rose den og give godbid når den skider udenfor. Knyt det gerne til en verbal kommando så du kan opfordre den til at skide fremover. Det kan også være en god idé at tage den ud det samme sted hver gang der hvor du vil have den skal skide, så den vænner sig til at når den er der skal den se at få tømt ud. Og forsøg så at have de samme rutiner hver dag, så burde den også skide nogenlunde samtidig hver dag, hvilket gør det nemmere for dig at undgå uheld. Jeg håber du har formuleret dig dårlig, for en hvalp skal så absolut ikke tilbringe store dele af dagen i bur. Den skal være sammen med sin nye 'familie' og lære at befærde sig udenfor buret, lege og have lov til at snuse rundt og undersøge de forskellige ting i huset. Jeg kan heller ikke helt se ideen med at sætte hvalpen i bur. Den kan ligeså godt vælge at besørge i buret, hvilket er meget ubehageligt for de fleste hunde (jeg går ud fra at buret også er et sovested for hvalpen?) Det er også synd hvis hvalpen skal besørge, men må holde sig, fordi den ikke har lyst til at gøre det, det sted hvor den sover. Ud af buret med hvalpen, og så må man jo tage de uheld der måske/måske ikke kommer med en klud. Til TS: Det skal nok komme Som Ulla også skriver - hvalpen skal som regel ud efter leg, søvn og mad. Det er en god tommelfingerregel. Det tager som regel også lidt længere tid fra du kan se tegnene på at hunden skal pølle (den går rundt i ring og snuser), fremfor hvis den bare skal tisse. Tag evt. hvalpen op og så afsted udenfor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malou-jan Besvaret Januar 1, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2012 Tak for hjælpen alle sammen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jonas Besvaret Januar 1, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2012 Jeg håber du har formuleret dig dårlig, for en hvalp skal så absolut ikke tilbringe store dele af dagen i bur. Det skal den ikke nødvendigvis nej, men enormt mange vælger at gøre det fordi det fungerer rigtig godt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret Januar 1, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2012 Det skal den ikke nødvendigvis nej, men enormt mange vælger at gøre det fordi det fungerer rigtig godt. JONAS!!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Louise86 Besvaret Januar 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2012 Jeg har en hvalp på 11 uger. Vi gør det, at hver gang han tisser eller skider udenfor, så roser vi ham til himlen! Vi snakker lyst toneleje og "Hvor er du dyyyyyyyyyyygtig tulli-nulli, hvor ER det flot"; helst i en grad så man samtidig tænker "Jeg håber ikke naboerne hører det her, for så tror de da at jeg er tosset!". Og gerne en lille godbid (måske bare lidt af hvalpens tørfodder), som den får lige bagefter den har gjort sig færdig. OBS! Ikke give den godbid imens, for så gør den sig måske ikke færdig fordi den hellere vil spise. Når den laver lort eller tis indenfor, ignorerer I det bare og tørrer det op. Med "ignorere det" mener jeg ikke som en straf, men bare at I ikke reagerer negativt eller positivt på det. Grunden til at man ikke må skælde hunden ud når den besørger indenfor, er at den ikke forstår sammenhængen. I kan risikere, at den tror at I skælder den ud fordi den skider - og ikke forstår at det er fordi den skider indenfor. Så kan I ende med at stå med en hund, der kun tør/vil skide når I ikke er i nærheden = når den er alene hjemme, i et andet rum eller løbet langt væk så I tror den er forsvundet. Med tiden opdager hvalpen hurtigt: "Aha. Når jeg skider indenfor, sker der ikke noget... Men når jeg skider udenfor, får jeg ros og godbidder! Det kan SÅ meget betale sig at skide udenfor!" og så vil den foretrække at skide udenfor. Med tiden 'glemmer' hunden, at den nogensinde har besørget indenfor og bliver "hjernevasket", så den kun har lyst til at gøre det udenfor. Ligesom vi mennesker også "hjernevaskes" af vores forældre til at skide på WC fremfor i bukserne - det var jo noget vi lærte, da vores forældre tog bleen af os. Samme princip. Til slut vil jeg anbefale dig, at vaske de steder hvor hunden skider eller tisser indenfor, først med sæbevand og slutteligt med en omgang Rodalon. Udover at Rodalon fjerner bakterier, så fjerner det også lugten af lort/tis. Det er rart for os mennesker, men det er også en god idé - for hvalpe har det med at tisse de steder, hvor der måske i forvejen lugter af tis (enten fordi den tror, at tislugten er en markering af, hvor man gerne må tisse - eller fordi den ved at lugte det bliver mindet om, at den faktisk skal, og så gør den det), så at fjerne lugten er også ret vigtigt. Med tiden begynder I måske at kunne læse jeres hvalp - vores har det med at kredse om døren når han skal ud eller at snuse meget i hjørnerne. Nogle gange når det regner eller han bare ikke gider være ude i kulden søger han ind. Der holder vi ham lige ude lidt længere, enten ved at lokke med godbidder eller ved slet og ret at bære ham ned i den anden ende af haven. Den tid det tager for ham at lunte/snuse sig vej tilbage til døren, er ofte nok til at han pludselig stopper op for at skide, hvis han altså skal. Slutteligt så tænk også over jeres hvalps afførrings konsistens. Den skal være fast uden at være hård, ellers er det sværere for hvalpen at styre. Held og lykke med det, og drop at putte jeres hvalp i bur. Jo bedre venner I er med den, jo hellere vil den please jer ved at skide dér, hvor den får ekstra meget ros for det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Louise86 Besvaret Januar 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2012 Det skal den ikke nødvendigvis nej, men enormt mange vælger at gøre det fordi det fungerer rigtig godt. Ja, hundeejere fra det forrige århunderede. Eller folk med komplekser, som har behov for at hævde sig på bekostning af umælende dyr for at de kan få det bedre med sig selv. Samme mennesker som hemmeligt ønsker revselsretten tilbage i skolerne. Folk, som hører en sandhed én gang og aldrig kommer fra den igen, uanset hvad nye undersøgelser, forskning og metoder påviser er bedre. Min hvalp på 11 uger er stort set renlig nu, på trods af at han ikke kom ud hele nytårsaften og dette satte processen tilbage. Det eneste jeg har gjort er at rose ham og give godbidder, når han gør det udenfor - og at bevæbne mig med sæbe, handsker og Rodalon, når han gør det indenfor. Hvorfor gå over åen efter vand? Hvorfor gøre det mere besværligt end det behøver at være med bur, tid hvalpen må være uden for buret i resten af lejligheden osv. Når man faktisk bare kan nøjes med at rose og give godbidder, og så er hvalpen renlig på 3 uger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tesito Besvaret Januar 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2012 Det er vigtig at hvalpen komme ud når den har sovet, spist, drukket, leget osv. Sæt evt. en kommando på. Jeg har brugt "tis", når hvalpen tisser ( og selvfølgelig udenfor hvor den må ) så sig "tis". Så den forbinder kommandoen med at skulle tisse. Jeg kan spørge mine hunde om de skal tisse - og så løber de ud til døren og vil gerne ud Jeg er ikke modstander af at bruge bur - har selv gjort det med mine egne hunde. Det skal bare bruges korrekt. Hvis du ønsker at bruge bur, så vend hvalpen til det ved f.eks. at ligge den tæppe, pude eller lign i buret uden at lukke lågen. Vend den til at buret er trygt. Lad for guds skyld være med at bruge buret som straf!!!! Mine hunde elsker at være i bur fordi de forbinder det med noget godt Held og lykke!!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jonas Besvaret Januar 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2012 Hvorfor gøre det mere besværligt end det behøver at være med bur, tid hvalpen må være uden for buret i resten af lejligheden osv. Når man faktisk bare kan nøjes med at rose og give godbidder, og så er hvalpen renlig på 3 uger. Det finder du ud af om 2 år når du har brug for at have din hund i bur. Se i trådene herinde hvor mange der har behov for det, men ikke mulighed for det fordi de aldrig fik vænnet hunden til det som hvalp :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2012 Det finder du ud af om 2 år når du har brug for at have din hund i bur. Se i trådene herinde hvor mange der har behov for det, men ikke mulighed for det fordi de aldrig fik vænnet hunden til det som hvalp :blink: Hvorfor skulle man få en hund der ikke kan være i bur, bare fordi man renlighedstræner uden bur??? Renlighedstræning uden bur går altså at kombinere med positiv burtræning, endda sideløbende. Det er da i hvert fald lykkedes for både mig selv og stort set alle de hundefolk jeg kender... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jonas Besvaret Januar 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2012 Hvorfor skulle man få en hund der ikke kan være i bur, bare fordi man renlighedstræner uden bur??? Renlighedstræning uden bur går altså at kombinere med positiv burtræning, endda sideløbende. Det er da i hvert fald lykkedes for både mig selv og stort set alle de hundefolk jeg kender... Det vil sige at du er imod at renlighedstræne med bur, men ikke imod at have hunden i bur og vænne den til at være i bur? Det virker lidt mærkeligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts