Gæst Jonas Skrevet Januar 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2012 Til alle jer der er trætte at hundeloven, og de visse steder relativt dårlige muligheder for at lufte sin hund uden snor, kan jeg anbefale at flytte til Malmö. Herovre har vi ikke mindre end 8 kæmpe områder spredt ud over byen beregnet til at lufte sin hund uden snor. Derudover har vi hele 45 helt indhegnede hundegårde af variende størrelse spredt ud over byen hvor man også kan slippe hunden fri. Nogle af dem er over 7.000 m2 (se billedet herunder). Mig bekendt er der ikke nogen hundelov. Det eneste jeg kan finde er et forslag fra 2007 hvor den relevante minister bragte forslag om at gøre det muligt at forbyde nogle mennesker at have hund. I samme ombæring udtalte han: 'Ingen hunderacer, heller ikke pitbull og amstaff, vil blive forbudt. Stort set en hvilken som helst hund kan trænes til at opføre sig dumt og aggressivt, og det er altså ikke afhængigt af race'. Og så er det tilladt i stort set alle lejligheder at have hund, så længe du lejer hos et af de store udlejningsselskaber og ikke af en privat. Alt i alt et fantastisk hundeparadis, kun et langspyt fra København :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beouf Besvaret Januar 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2012 Fedt med så mange muligheder for at lade hundende rende :slem: Når nu det er så nemt at have hund i Malmø, i forhold til bolig og luftning.... er det så mere normen at have hund end ikke?, på trods af man bor i en storby? Herhjemme syntes jeg tit man hører fra folk der bor i byen, at de godt gad, men at de ikke må der hvor de bor, eller ikke har plads? Mig bekendt er der ikke nogen hundelov. Det eneste jeg kan finde er et forslag fra 2007 hvor den relevante minister bragte forslag om at gøre det muligt at forbyde nogle mennesker at have hund. I samme ombæring udtalte han: 'Ingen hunderacer, heller ikke pitbull og amstaff, vil blive forbudt. Stort set en hvilken som helst hund kan trænes til at opføre sig dumt og aggressivt, og det er altså ikke afhængigt af race'. Ej hvor er det rart at høre at der findes mere fornuftig politik end den der bliver lagt for dagen herhjemme..... og samtidig blir man lidt trist over vores egen politikers uvidenhed (hvis det da er det der har skabt hundeloven). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Januar 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2012 Sverige er i det hele taget ret fantastisk på hundeområdet. Jeg er lige flyttet hjem til Danmark efter 3 1/2 år derovre. Det ALLERbedste ved Sverige synes jeg, er, at hundeejere respekterer hinanden. Folk lader ikke deres hunde blæse op i hovedet på andre hunde, men tager dem pænt i snor og eller trækker dem til sig når de møder andre. Det er en dejlig modsætning til Danmark hvor mange synes at 'de skal da lige have lov at hilse'. Vel skal de ej Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2012 Bare ærgeligt, det er så dyrt, når man så skal hjem og besøge folk i Danmark. Ellers har jeg skam også selv overvejet Sverige:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Januar 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2012 Ja, Jeanette, det er faktisk den altovervejende årsag til at vi er flyttet tilbage. Pendling hver dag og besøg i øvrigt koster desværre en krig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Januar 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2012 Lyder dejligt. :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jonas Besvaret Januar 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2012 Når nu det er så nemt at have hund i Malmø, i forhold til bolig og luftning.... er det så mere normen at have hund end ikke?, på trods af man bor i en storby? Herhjemme syntes jeg tit man hører fra folk der bor i byen, at de godt gad, men at de ikke må der hvor de bor, eller ikke har plads? Helt absolut. Jeg tror at 50% af dem der bor i den ejendom hvor jeg bor har hund. På min etage har 3 ud af 4 hund. Man ser hunde over alt i lejlighedskomplekser, selv i de dyreste og mest prestigefyldte byggerier vælter det med store hunde :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jonas Besvaret Januar 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2012 Bare ærgeligt, det er så dyrt, når man så skal hjem og besøge folk i Danmark. Ellers har jeg skam også selv overvejet Sverige:-D Det koster kun 115 kr hver vej over broen i weekenden hvis du har brobiz. Det er væsentligt mindre end hvad man sparer på bil, børnehave osv :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Januar 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2012 Det lyder skønt med en masse fritløbsområder, men lige netop ift. lovgivningen, så er Sverige på absolut ingen måde bedre end DK. Hvis Sverige er noget, så er det værre. Der er godt nok ikke en decideret hundelov med en liste af racer, som er forbudte - men loven omkring hundehold er tilgengæld skrevet således, at hundeejere stort set ingen rettigheder har. Ligesom i Damark, så kategoriseres hunde som en genstand, og er der i Sverige mistanke om, at en hund er farlig, så kan den uden videre fjernes fra ejer, mentaltestes og aflives. Den svenske etolog Kerstin Malm har skrevet en hel bog om farlige hunde og retsløse ejere: Kerstin Malm » Jeg var på kursus med hende for nogle måneder siden og hun kunne fortælle nogle helt absurde og skrækkelige historier, som virkelig beviste, at det svenske retssystem giver endnu færre rettigheder til hundeejere end det danske. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jonas Besvaret Januar 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2012 Det lyder skønt med en masse fritløbsområder, men lige netop ift. lovgivningen, så er Sverige på absolut ingen måde bedre end DK. Hvis Sverige er noget, så er det værre. Der er godt nok ikke en decideret hundelov med en liste af racer, som er forbudte - men loven omkring hundehold er tilgengæld skrevet således, at hundeejere stort set ingen rettigheder har. Ligesom i Damark, så kategoriseres hunde som en genstand, og er der i Sverige mistanke om, at en hund er farlig, så kan den uden videre fjernes fra ejer, mentaltestes og aflives. Den svenske etolog Kerstin Malm har skrevet en hel bog om farlige hunde og retsløse ejere: Kerstin Malm » Jeg var på kursus med hende for nogle måneder siden og hun kunne fortælle nogle helt absurde og skrækkelige historier, som virkelig beviste, at det svenske retssystem giver endnu færre rettigheder til hundeejere end det danske. Tak, den vil jeg læse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2012 Ja, Jeanette, det er faktisk den altovervejende årsag til at vi er flyttet tilbage. Pendling hver dag og besøg i øvrigt koster desværre en krig Det er jo nemlig det. Og alle jeg kender, bor jo i Danmark. Det koster kun 115 kr hver vej over broen i weekenden hvis du har brobiz. Det er væsentligt mindre end hvad man sparer på bil, børnehave osv :blink: Ja, men jeg har ikke bil, så skal med toget;-) Og har en labrador, så hun kan ikke lige proppes i en taske:lol: Ellers lyder det dælme billigt da:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Januar 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2012 Det lyder skønt med en masse fritløbsområder, men lige netop ift. lovgivningen, så er Sverige på absolut ingen måde bedre end DK. Hvis Sverige er noget, så er det værre. Der er godt nok ikke en decideret hundelov med en liste af racer, som er forbudte - men loven omkring hundehold er tilgengæld skrevet således, at hundeejere stort set ingen rettigheder har. Ligesom i Damark, så kategoriseres hunde som en genstand, og er der i Sverige mistanke om, at en hund er farlig, så kan den uden videre fjernes fra ejer, mentaltestes og aflives. Den svenske etolog Kerstin Malm har skrevet en hel bog om farlige hunde og retsløse ejere: Kerstin Malm » Jeg var på kursus med hende for nogle måneder siden og hun kunne fortælle nogle helt absurde og skrækkelige historier, som virkelig beviste, at det svenske retssystem giver endnu færre rettigheder til hundeejere end det danske. Svensk lovgivning er ofte mere rigid - til gengæld er der sjældent en masse usikkerhed omkring tolkninger sådan som i Danmark. Det er som det er - og hvis du holder dig indenfor, har du som regel ikke problemer. Selvfølgelig kan man altid komme i klemme i ethvert system, men jeg tænker at netop det, at svenskerne sætter så meget hårdere ind overfor farlige/aggressive hunde er en af årsagerne til at de kan undvære raceforbud. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jonas Besvaret Januar 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2012 Svensk lovgivning er ofte mere rigid - til gengæld er der sjældent en masse usikkerhed omkring tolkninger sådan som i Danmark. Det er som det er - og hvis du holder dig indenfor, har du som regel ikke problemer. Selvfølgelig kan man altid komme i klemme i ethvert system, men jeg tænker at netop det, at svenskerne sætter så meget hårdere ind overfor farlige/aggressive hunde er en af årsagerne til at de kan undvære raceforbud. God pointe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts