Hop til indhold

stererilisering

Gæst Puddi
 Share

Recommended Posts

Nogen der har forstand på om det er bedst før eller efter første løbetid?

Jeg er størst fan af at gøre det efter første løbetid for at sikre at de er kommet ud af hvalpetiden - det tror jeg dog ikke der er nogle undersøgelser der siger noget om, så det er bare min egen mening :-)

Der er nogle sundhedsmæssige fordele ved at gøre det inden. netdyredoktor - Sterilisering af tvehund har en god artikel om det :-)

De vigtigst sundhedsmæssige fordele fra artiklen er: Alle tævehunde har ca. 25 % risiko for i løbet af deres levetid at udvikle kræft i mælkekirtlerne. Denne risiko nedsættes til mindre end 8% hvis man steriliserer før 2. løbetid, og helt ned til under 1% hvis man steriliserer før hunden har haft sin første løbetid.

Nala blev steriliseret i oktober - hun har ikke haft nogle bivirkninger og vi er bare så glade for beslutningen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to steriliserede tæver, én før og én efter første løbetid og jeg vil til hver tid vente til efter første løbetid.

Jeg mangler en mental modning hos den tæve, der ikke nåede at gå i løb. Ikke forstået på den måde at hun konstant er hvalpefjollet, for det er hun overhovedet ikke, men jeg synes jeg kan se at hun mangler at gennemgå den udvikling, som en tæve gennemgår ved og efter første løbetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste dyrlæger anbefaler at det skal være inden første løbetid, hvis man vil reducere risiko for bryst- og livmoderkræft. Aller senest efter 2. løbetid.

Mine hundetrænere, og mange andre, anbefaler at gøre det mellem 1. og 2. løbetid - mest fordi vufferne bliver voksne efter den første løbetid. Jeg selv har også ventet til nu, mellem 1. og 2. løbetid.

Synes i øvrigt at Bella faktisk blev mere voksen efter løbetiden. Hendes kontakt er meget bedre, og hun er generelt mere rolig - specielt i hendes tilgang til andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min egen dyrelæge anbefaler at få det gjort mellem 1. og 2. løbetid. Men min svigerfars dyrelæge anbefaler det inden 1.

Jeg er mega i tvivl, men inderst hælder jeg nok til at følge min egen dyrelæges råd.

Vi har måske så et problem med pasning da vi skal på ferie, her d 30 januar. Jeg har kun min mor der kan passe og hun har 2 hanhunde, så det sku da lige passe at hun kom i løbetid der!!! Det går ikke i en hel uge.

Men jeg vil jo heller ikke gå på kompromis med hvad der er bedst for min hund, så jeg venter.

Men hvad dælen stiller jeg så lige op med pasning af hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er bange for at hun går i løbens din mor passer hende, kan du købe klorofyl og give hende (vist nok) 8 piller dagen inden hun skal afsted, og derefter skal din mor give hende 3 om dagen. Det burde fjerne det meste af hendes duft.

Og der er ho ikke fare for at hun bliver parret med mindre hun er højløbsk og villig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, sorry jeg aldrig fik svaret dig tilbage. Fik bare travlt med eksamen og hund der pludselig skulle opereres. Og er så kommet fra det igen. Men hyggeligt at 'møde' dig herinde.

Hehe, det er da selvfølgelig helt ok. Det må også være stressende at være mor til både små-børn og en hvalp! Pyha ;-) .

. Men ligesom jeg sagde dengang vil jeg selvfølgelig gerne træde til. Det kræver selvfølgelig i lige har nogle besøg her hos mig, så hun kan vænne sig til det :-)

Jeg synes også det vil være synd for din mors hunde, så jeg vil forslå du får hende passet hos din mor, og så giver hende mit nummer. Hvis hun så kommer i løbetid kan hun jo ringe til mig og så skal vi nok finde ud af det :-)

Jeg håber det går godt med hende og at hun er blevet en skøn hund :-) Hun var en fantastisk sød hvalp!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe er hun aldrig alene, da jeg arbejder skiftehold. Ogvi øjeblikket hvor vi træner lidt alene hjemme igen, er det kun kort hun er alene. Ellers er hun også vandt til at komme med alle steder hen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kan jeg godt huske. Det er en god løsning når man har hund :-)

Held og lykke med træningen ..

1,5 mdr før Nala kom i løbetid, begyndte hun at gå og markeringstisse og begyndte også at dufte - hanhundene fandt hende meget interessant. Faktisk hele 2-3 uger før løbetiden hævede hun op og kort før løbetiden begyndte hun at danne slim. Det var altså en ret lang process og vi kunne derfor ret hurtigt se at nu var det nok på vej ... Har hun nogle af disse "symptomer"?

Link til indlæg
Del på andre sites