Hop til indhold

Hvem bestemmer her!? :)


Gæst Marina
 Share

Recommended Posts

Gæst Marina

Hej med jer. Mig og min veninde under os over en ting om vores hunde, og vi har diskuteret lidt hvorfor "det" kan være, men vi ved ikke helt. Så det her er et nysgerrigheds spørgsmål. :rolleyes:

Min veninde har en dsg'er og mops blanding på lidt over 1 år. Og jeg har min Selina på 9 måneder. Vi mødes et par gange i ugen for at hundene kan få tid til at lege og brænde noget krudt af. De elsker hinanden, og er meget enige om hvordan legen skal forgå. Men der er altid det samme mønster når de mødes. De ser hinanden og bliver total overgiret og glade og vrikker glad med halen. Men lige så snart de kommer tæt på hinanden så farer de op i hovedet på hinanden (uden bid) og står og knurrer. Vi har snakker om at det er Selina der altid starter, hvor før i tiden Bella har accepteret det, fordi Selina var en lille hvalp, men nu hvor hun er blevet større er Bella også begyndt at svare igen.

Vi har snakket om at det kan være fordi de skal finde ud af hvem der bestemmer. Hvis vi adskiller dem bliver de ved med at prøve at komme hen og knurre. Nogle gange holder vi øje med dem og lad dem finde ud af det selv. Og det varer kun et minut eller noget. Så stopper de og leget super godt sammen. De kan sagtes være i samme rum, og ligge og putte sammen spise kødben sammen osv. Men vi forstår ikke helt hvorfor det kan være at de er så.... "agressive".. (eller hvad man kan sige) når de lige mødes.

Nogle har et bud? :hmm:

 

Forsæt en god aften og nat :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor de gør det præcist. Men jeg ville i hvert fald gøre hvad jeg kunne for at bryde mønsteret :-)

 

Har I prøvet at gå med dem i en rum tid inden de får lov til at lege? Hvor de går på lidt afstand, tættere og tættere, får snust til hinandens tissetåre o.lign., til de ligesom bare tænke "Nåja, hun har jo været her hele tiden" og derfor formodentlig springer nummeret over?

 

Eventuelt "hvem bestemmer"-problemer burde afgøres under leg, hvor de lærer hinanden at kende og ikke under en direkte konfrontation - imo. Men er ikke adfærdsekspert, jeg ville bare aldrig acceptere den konfliktskabende adfærd :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, tålmodighed, tålmodighed :)

Jeg har før læst at det kan skabe problemer når det er så tæt aldersmæssigt. Men på den anden side - de bor jo ikke sammen. Og så kan det evt være at Selina er i den fase hvor hun prøver "at stige i hierarkiet" måske prøver hun at vise det sådan. I dont know. Det lyder hvertfald som en god ide, at holde dem lidt på afstand, i lidt tid inden de får lov til at rigtig at lege. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kan det meget vel være den følelse af at være hæmmet, der er katalysator (hun bliver simpelthen usikker, fordi hun er fanget - line"aggression" er temmelig velkendt). Har du bemærket, om der er forskel på hilsenen alt efter om de hilser i line eller ej?

 

Hm. Det kan man ikke sige.. Fordi vi adskiller dem og går hen til det sted hvor vi skal være og slipper dem fri.. Hvor de leger super godt og selvf. siger fra hvis de overtræder en grænse - men det er meget normalt.. Det er bare lige hurtig knurren og så leger de videre.

Men jeg tror du har fat i noget der. For der er aldrig noget når de er frie. Kan være vi skal forsøge en kombo af; at ikke lad dem møde hinanden så direkte, med det samme, og så uden snor, når de så mødes? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm. Det kan man ikke sige.. Fordi vi adskiller dem og går hen til det sted hvor vi skal være og slipper dem fri.. Hvor de leger super godt og selvf. siger fra hvis de overtræder en grænse - men det er meget normalt.. Det er bare lige hurtig knurren og så leger de videre.

Men jeg tror du har fat i noget der. For der er aldrig noget når de er frie. Kan være vi skal forsøge en kombo af; at ikke lad dem møde hinanden så direkte, med det samme, og så uden snor, når de så mødes? :)

 

Umiddelbart tror jeg, at det er en rigtig god idé :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tanke var præcis som Bernerazuro's.

 

Hunde der er i snor er hæmmet i deres udtryk, specielt hvis de springer frem i snoren. Når de så står der på bagbenene, så virker de truende, de er frustreret over at de ikke har mulighed for at udtrykke sig frit og i stedet for at de skulle være hyggeligt at hilse, bliver det pludselig en konflikt.

 

Så god ide med at lade dem mødes på afstand, gå hen hvor I kan slippe dem og så først der lade dem mødes i "full contact" :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst amaliebaad

Jeg syns I burde gå ind og stoppe det, når de står og spiller op overfor hinanden. Som de andre siger, kan det have noget at gøre med, at de har snor på.

Men min indstilling er, at du som flokleder skal gå ind og sige NEJ! For det er ikke i orden at der skal være den ballade hver gang. Gå ind og stop dem, og få evt. deres fokus over på noget andet lige med det samme, evt. en bold eller pind som du kaster. :) For du siger jo selv, at så snart de begynder at lege, er der ikke noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syns I burde gå ind og stoppe det, når de står og spiller op overfor hinanden. Som de andre siger, kan det have noget at gøre med, at de har snor på.

Men min indstilling er, at du som flokleder skal gå ind og sige NEJ! For det er ikke i orden at der skal være den ballade hver gang. Gå ind og stop dem, og få evt. deres fokus over på noget andet lige med det samme, evt. en bold eller pind som du kaster. :) For du siger jo selv, at så snart de begynder at lege, er der ikke noget.

 

Jeg ville så sætte alt ind for, at situationen slet ikke når at opstå og belønne den ønskede adfærd, istedet for at smide yderligere en konflikt i hovedet på min hund, end den allerede er i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi lige været ude og gå tur sammen igen. :)

Vi lod ikke hundene mødes med det samme, og gik fint ved siden af hinanden op til skoven. Derefter tog vi snoren af og der var ikke flere problemer der.

Så mange tak for det gode råd, som vi vil blive ved med at bruge, ind til den anden adfærd måske forsvinder :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi lige været ude og gå tur sammen igen. :)

Vi lod ikke hundene mødes med det samme, og gik fint ved siden af hinanden op til skoven. Derefter tog vi snoren af og der var ikke flere problemer der.

Så mange tak for det gode råd, som vi vil blive ved med at bruge, ind til den anden adfærd måske forsvinder :)

 

Super herligt, at der ikke skulle mere til! :5up: Om det var snoren, turen eller begge dele, der gjorde udfalder er jo ikke til at sige, men dejligt at det gik gnidningsfrit! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Super herligt, at der ikke skulle mere til! :5up: Om det var snoren, turen eller begge dele, der gjorde udfalder er jo ikke til at sige, men dejligt at det gik gnidningsfrit! :-D

 

Ja det var simpelthen så lækkert! Og helt mærkeligt, for vi havde jo forberedt os på at skulle til at adskille og sige nej.. Men de to "fes" rundt og snuste sammen og til hinanden. Så det var SÅ dejligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...