Hop til indhold

Er der virkelig grund til at frygte noget?

Camilse
 Share

Recommended Posts

Vi har diskuteret det lidt frem og tilbage.

Ved fx klikkertræning baserer man jo indlæringen på at hunden tilbyder en adfærd. Alt afhængig af om adfærden er ønsket eller ej bliver den belønnet.

Vores diskussion går så på, om det kan være problematisk at lære sin hund det. Årsagen til dette skyldes at min søsters hund engang til en konkurrence pludselig begyndte at rulle rundt. Han fik ikke lige den respons han havde forventet i en dæk øvelse, og i stedet begynder han at tilbyde en anden adfærd, en adfærd som han tidligere er blevet belønnet for at tilbyde.

Så hvad mener I?

Man hører jo til tider også om hunde der i en rundering begynder at "dutte" figuranten fordi den har lært et håndtarget osv.

Personligt mener jeg jo at når der først er kommet en kommando på en øvelse, så må man forvente at det kun er den øvelse hunden udfører, HVIS man har sikret en tilstrækkelig forståelse for øvelsen kontra kommando.

Hvad mener I, kan det være et problem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Om det kan være et problem at træne vha. klikkertræning? Næ, absolut ikke..! Det er der jo rigtig mange konkurrencefolk der gør, indenfor alle mulige hundesporter og på alle niveauer, og det ser da ud til at fungere fint! ;-)

Men er tingene ikke indlært rigtigt, og f.eks. under stimuluskontrol, så kan sådan nogle ting selvfølgelig ske - ligesom det sikkert også kan ske for en ung uerfaren hund, eller en hund der keder sig lidt, eller er påvirket af en ny/ukendt konkurrencesituation. Men nøgleordet er nok stimuluskontrol, som jeg forstår dit indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset træningsmetode er der altid en risiko for at hunden laver fejl i konkurrence, hvis den ikke har lært øvelsen færdigt. Det havde denne hund åbenbart ikke, siden den mente der skulle tilbydes noget andet efter nogen tid på trods af det afgivne dæksignal.

Klikkertræning kan være en udfordring, især hvis en hund ikke har lært at øvelsen først er overstået når ejer signalerer dette og derfor forsøger sig videre.

En hund som ruller i dæk kan også gøre dette af andre årsager end at prøve sig frem, men det kan man se i situationen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

• 1 month later...

Som vist stort set alle her har nævnt, handler det om at få stimuluskontrol, at lære øvelsen færdigt, men også at arbejde i længere tid mellem belønning. At tilbyde ny adfærd på uønskede steder kan også skyldes at hunden ikke har lært at arbejde i længere tid før belønningen kommer - altså en del af det at konkurrencetræne. Mange klikkertrænere falder nemt i det hul at de belønner og belønner og aldrig lærer hunden at udføre flere øvelser før belønningen kommer. Det er helt nødvendigt for at kunne gå et program. Kan hunden ikke det kommer nemt ud i at belønningsfrustration indtræffer og uønskede adfærdsvariationer kommer på banen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være problematisk, hvis man ikke får stimuluskontrol på tidligt nok.

Det er min oplevelse, at det er meget individuelt fra hund til hund, hvor tidligt de skal have stimuluskontrol på. Med min den ene border skal han maksimalt tilbyde noget 2-3 gange, før jeg begynder at styre øvelsen. Ellers kan han ikke styre det.

Og så mener jeg, at det er enormt vigtigt kun at træne frishaping og shaping med et bestemt signal for netop denne adfærd. For når jeg ikke shaper eller frishaper, så er det at jeg er stille jo lig med at hunden gør et fantastisk arbejde. I frishaping betyder det oftest 'prøv noget nyt'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så mener jeg, at det er enormt vigtigt kun at træne frishaping og shaping med et bestemt signal for netop denne adfærd. For når jeg ikke shaper eller frishaper, så er det at jeg er stille jo lig med at hunden gør et fantastisk arbejde. I frishaping betyder det oftest 'prøv noget nyt'.

Det tror jeg nemlig er en meget vigtig pointe. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet, at Tyson har været i tvivl om, hvor vidt vi var i gang med at shape, eller om vi er i gang med at arbejde med øvelser, han allerede kender, f.eks. når vi træner program i HTM/Freestyle.

Link til indlæg
Del på andre sites