Hop til indhold

Askesmykke/mindeperle

Gæst Sitto
 Share

Recommended Posts

I går så jeg lige hos min dyrlæge, at de tilbyder at man kan få lavet askesmykke/mindeperle. Overvejer rigtig meget at få lavet sådan én af noget af Sittos aske - hvis mine svigerforældre vel og mærke går med til at jeg graver hendes urne op igen, og tager lidt af asken - men er der nogen herinde som har fået lavet sådan én? :-) Eller kender i andre steder man kan få det gjort, hvor prisen er billigere evt.? - prisen her ligger vidst på 950 kr. for en lille perle inkl. lædersnor, og 1050 kr. for en stor perle inkl. lædersnor.

Hvad synes I i det hele taget om det?

Jeg synes det er et rigtig fin minde, synes også perlerne er rigtig flotte :5up:

Har jo i forvejen en minde-tatovering for Sitto - men synes de perler er så fine, så tror jeg vil have lavet sådan én, til en halskæde.

Se mere her: http://www.mindeperlen.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så et kort interview med hende der laver perler i det program der var med dyrekirkegården for et par uger siden. Jeg kan ikke helt finde ud af, hva jeg synes.. Idéen og tanken er smuk synes jeg. Det at hunden "er med" stadig. På den anden side synes jeg måske ikke, at asken skal "skilles ad", men jeg ved ikke hvad der sker, når vi og hundene ikke er her mere, så det er et dilemma synes jeg.. Skal man brænde og begrave asken, spede asken de steder hunden holdt af eller få lavet et smykke.. Hmm svært! Men jeg synes i hvert fald at idéen og tanken om et smykke er god. Hvis de altså så rent faktisk bruger asken fra ens hund og ikke smider resterne væk osv, men der er man jo nok bare nødt til at stole på folk. Prisen synes jeg slet ikke er urimelig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Her den 10/2-12 er det 2 år siden Sitto blev kremeret - dengang havde de ikke tilbud om disse smykker. Så hvis jeg må få lov til at grave Sittos urne op igen, så kunne jeg godt finde på det og så tage lidt af asken til sådan et smykke - men jeg ved ikke, om vi kan få åbnet urnen uden den går i stykker :???: og det synes jeg helst ikke den skal jo.. Men jeg synes det ér en rigtig fin måde at mindes, og nej jeg synes bestemt heller ikke at prisen er urimelig. Er super glad for at jeg har fået lavet minde-tatoveringen om hende, og vil rigtig gerne have minder om hende, for jeg savner hende frygtelig meget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Sådan en vil jeg gerne have når izzie engang er væk :cry: har tit tænkt på hvor meget det ville koste at få presset aske til en diamant, men det her er da meget mere overskueligt og smukt :hjerte:

Bare lige - man kan ikke presse aske til en diamant. Diamanter er presset kul - og kul er et grundstof. Du kan altså ikke få et dyrs aske til at blive til et grundstof ...

Udover det så synes jeg, det er en meget sød ide. Men jeg ved ikke, om jeg selv ville gøre det - jeg kan ikke rigtig forestille mig, at det skulle føles som mit elskede dyr, når det var en perle i et smykke. Så hellere have urnen derhjemme eller en mindesten i haven ved deres grav eller sådan, hvis det var fordi jeg ville "tale" lidt med den. Men jeg ved det ikke, måske skifter jeg mening, den dag en af mine skal over regnbuebroen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige - man kan ikke presse aske til en diamant. Diamanter er presset kul - og kul er et grundstof. Du kan altså ikke få et dyrs aske til at blive til et grundstof ...

Udover det så synes jeg, det er en meget sød ide. Men jeg ved ikke, om jeg selv ville gøre det - jeg kan ikke rigtig forestille mig, at det skulle føles som mit elskede dyr, når det var en perle i et smykke. Så hellere have urnen derhjemme eller en mindesten i haven ved deres grav eller sådan, hvis det var fordi jeg ville "tale" lidt med den. Men jeg ved det ikke, måske skifter jeg mening, den dag en af mine skal over regnbuebroen.

Det gør de squ da i usa :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare en tanke, er urnen den glaserede version?

For ellers kunne jeg godt forestille mig at den efter to år er gået i opløsning.

Jeg synes egentlig det er en fin tanke med perlen, men jeg ville ikke selv grave en urne frem for at få lavet en, for mig er det en noget grænseoverskridende handling.

Samtidig kan jeg faktisk godt se pointen i det en anden skriver, hvad nu hvis perlen en dag blev væk. Det tror jeg godt kunne få min verden til at gå en lille smule i stykker - igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Det gør de squ da i usa :fornaermet:

Hvad gør de i USA - får diamanter ud af aske? Det kan man vist næppe. Hvordan vil du få et totalt rent grundstof - kul - ud af affaldsproduktet fra en hund, som bestod af kød og blod?

En diamant er et mineral bestående af presset kulstof - carbon - som i atomnummer 6 i det periodiske system. De indeholder ikke noget andet end det.

Aske er et restprodukt af en forbrænding - fra en hund er det hvad der er tilbage, når kød, pels og knogler er brændt. Der er diverse mineraler i, også kulstof, men det er ikke rent kulstof.

De der mindeperler, det er perler, hvori noget af asken er INDKAPSLET - man kan se asken gennem perlens glas.

EDIT: Okay, nu har jeg fundet et par sider, hvor de skriver om at lave diamanter ud af aske. F.eks. "Phoenix Diamonds". Og at de "udtrækker" kulstof fra hår og aske. Hmmmmmmmmm. Det forekommer mig altså fishy. Og så hele den der måde, det er fortalt - f.eks. det her:

"How do I know it is a diamond and made using my donation?

Trust us!!! We have absolutely no reason to cheat you. We feel compassionate and privileged to be able to provide you with an everlasting and valuable memorial. All orders are uniquely identified throughout from collection, manufacturing and delivery. It would be simpler for us to give you a lab' made flawless diamond but we take pride in being able to make a real and totally unique diamond in this way for you. If required, the diamond can be certified by AnchorCert or by the GIA."

"Trust us!" - hahaha. Fedt. Ja, det ville vist være nemmere at give en laboratoriefremstillet diamant - og hvordan bevise, at den indeholder kulstof fra ens kæledyr - og KUN fra det kæledyr, ikke tilsat andet kulstof??? De kan vist ikke bevise andet, end at det er en ægte lab-fremstillet diamant.

USA ... alt, der kan tjenes penge på, det skal der. Også folks savn af deres dyr. Og de tjener vist godt - de er temmelig dyre, de der.

Jeg køber den altså ikke. Men okay, der er jo kulstof i en krop - dog kun omkring 18%. Hvilket ikke skulle efterlade ret meget kulstof i den aske, der så er tilbage. Om der er nok til at lave en diamant, det ved jeg ikke. Muligvis. Synes nu godt nok det lyder lidt skummelt, også med så lidt aske, de skal bruge for at lave en diamant - jeg kan ikke få regnestykket til at gå op, med mindre de tilsætter en hel del mere kulstof selv.

Men jeg vil spørge min stedfar i morgen, han er fysik/kemilærer - han må kunne fortælle lidt om, hvor meget kul der kan forventes at være i aske fra dyr og mennesker. Og om det kan lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt se hvad i mener, men den eneste det skulle være grænseoverskridende for var så mig - og det synes jeg egentlig ikke det er. Men kom dog til at tænke på, vi ville jo have spredt hendes aske, og uanset hvor meget vi prøvede på at åbne urnen, så kunne vi ikke - så det bliver jo heller ikke muligt at åbne den nu :???: øv.

Men måske andre kan få glæde af idéen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gør de i USA - får diamanter ud af aske? Det kan man vist næppe. Hvordan vil du få et totalt rent grundstof - kul - ud af affaldsproduktet fra en hund, som bestod af kød og blod?

En diamant er et mineral bestående af presset kulstof - carbon - som i atomnummer 6 i det periodiske system. De indeholder ikke noget andet end det.

Aske er et restprodukt af en forbrænding - fra en hund er det hvad der er tilbage, når kød, pels og knogler er brændt. Der er diverse mineraler i, også kulstof, men det er ikke rent kulstof.

De der mindeperler, det er perler, hvori noget af asken er INDKAPSLET - man kan se asken gennem perlens glas.

EDIT: Okay, nu har jeg fundet et par sider, hvor de skriver om at lave diamanter ud af aske. F.eks. "Phoenix Diamonds". Og at de "udtrækker" kulstof fra hår og aske. Hmmmmmmmmm. Det forekommer mig altså fishy. Og så hele den der måde, det er fortalt - f.eks. det her:

"How do I know it is a diamond and made using my donation?

Trust us!!! We have absolutely no reason to cheat you. We feel compassionate and privileged to be able to provide you with an everlasting and valuable memorial. All orders are uniquely identified throughout from collection, manufacturing and delivery. It would be simpler for us to give you a lab' made flawless diamond but we take pride in being able to make a real and totally unique diamond in this way for you. If required, the diamond can be certified by AnchorCert or by the GIA."

"Trust us!" - hahaha. Fedt. Ja, det ville vist være nemmere at give en laboratoriefremstillet diamant - og hvordan bevise, at den indeholder kulstof fra ens kæledyr - og KUN fra det kæledyr, ikke tilsat andet kulstof??? De kan vist ikke bevise andet, end at det er en ægte lab-fremstillet diamant.

USA ... alt, der kan tjenes penge på, det skal der. Også folks savn af deres dyr. Og de tjener vist godt - de er temmelig dyre, de der.

Jeg køber den altså ikke. Men okay, der er jo kulstof i en krop - dog kun omkring 18%. Hvilket ikke skulle efterlade ret meget kulstof i den aske, der så er tilbage. Om der er nok til at lave en diamant, det ved jeg ikke. Muligvis. Synes nu godt nok det lyder lidt skummelt, også med så lidt aske, de skal bruge for at lave en diamant - jeg kan ikke få regnestykket til at gå op, med mindre de tilsætter en hel del mere kulstof selv.

Men jeg vil spørge min stedfar i morgen, han er fysik/kemilærer - han må kunne fortælle lidt om, hvor meget kul der kan forventes at være i aske fra dyr og mennesker. Og om det kan lade sig gøre.

Den er nu god nok, man kan godt lave syntetdiamanter, det bruger man jo blandt skæreklinger. Men de er, som du skriver ikke the real deal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Den er nu god nok, man kan godt lave syntetdiamanter, det bruger man jo blandt skæreklinger. Men de er, som du skriver ikke the real deal.

Jaja, det ved jeg godt, man kan. No prob i det, at man kan lave syntetiske diamanter - man kan også lave syntetrubiner og sådan.

Men at en lille smule aske - fra et legeme, som inden det blev brændt kun bestod af 18% kulstof - skulle kunne indeholde så meget rent kulstof, at man kan presse det til en diamant ... arrrrhhhh. Som sagt, regnestykket går ikke op for mig.

EDIT: Nu ringede min stedfar lige tilbage, havde lagt en besked hos ham. Og han siger, at det kan man altså ikke. Rene syntetdiamanter er som regel dem, man bruger i skæreklinger og pickupnåle. Det er meget svært og dyrt at lave større syntetdiamanter - der forskes dog fortsat i det, da det jo ville være fedt, hvis man relativt billigt og nemt kunne lave egentlige diamanter.

Endvidere kan han fortælle, at det, de skriver om farverne er hø. Det har ikke noget med dyrene at gøre som sådan. Den gule farve kommer fra urenheder fra nitrogen, mens de bliver fremstillet, den blå farve kommer fra borbrinte. De andre farver laves med stråling.

Skal de lave så store diamanter som 2 karat, så er asken ikke nok, de bruger også kulstof udover det.

I ultraviolet lys og ved andre analyseteknikker kan man se, at det ikke er rigtige diamanter i øvrigt.

Pt. er syntetdiamanter til smykkesten stadig under vurdering i diamantindustrien.

Men altså ... jaja, bevares, hvis man gerne vil have sådan en og kan mindes sin hunni på en rar måde ved det, så fjong nok. Men hvor meget af Fido, der rent faktisk ER i den der "diamant", det ved man vist aldrig helt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej det var da en fantastisk idé!

Da min bror døde talte min mor HELE tiden om at hun ville gemme noget af hans aske til sådan en diamant, men den er jo enormt dyr at lave, og som Joey-Salome hentyder til, hvordan kan man så vide, at der er noget af hans aske i den diamant... Men de her perler er da en fin og billig måde, og kunne forestille mig at min mor ville synes det var lidt fantastisk at se et lille mønster i glasset af det hersens aske!

..... det eneste svære ved det, er nok at overbevise Ålborg dyreklinik om, at de også vil tage menneskeaske ind :scared:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en smuk tanke. Jeg ville gerne bære rundt på lidt af min elskede hund hele tiden. Om det er god forretning eller om der kun reelt kan lade sig gøre til ug kryds og slange... Der vejer den 'overtro' ved at jeg på den måde kunne have hende hos mig højest.

Uuh jeg synes det er så smukt. :lun:

Jeg ville såmen også grave urnen op. Det kan jeg ikke se noget galt i. Og hvorfor må aske ikke spredes/ deles? Der er da nogle, der gerne vil have spredt deres aske ud over havet o.lign

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville såmen også grave urnen op. Det kan jeg ikke se noget galt i. Og hvorfor må aske ikke spredes/ deles? Der er da nogle, der gerne vil have spredt deres aske ud over havet o.lign

Man må såmænd gerne sprede dyrs aske. Endda uden tilladelse. Det må man til gengæld ikke med menneskers, der skal man søge om tilladelse og det er der mange som får afslag på. Men lad os holde os til dyrene: Det jeg mener med tankerne om ikke at sprede asken er lidt mere "svævende tanker". Jeg er ikke troende på hverken det ene eller det andet, men jeg ved ikke, hvad der sker, når vi dør og derfor kan jeg ikke rigtig finde ud af, om jeg synes man skal "dele asken op", men det er som sagt kun mine tanker, man kan gøre som man vil med kæledyrs aske rent lovgivningsmæssigt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne ikke finde på at få lavet sådan en perle selvom jeg synes det er en rørende tanke. Jeg har bare ikke behov for at have en fysisk del af min hund hos mig, desuden ville jeg da blive knust hvis perlen forsvandt.

Link til indlæg
Del på andre sites