Gæst Slumse Skrevet Januar 24, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2012 Hej. Ville lige høre om der er nogen herinde der har lidt erfaring omkring foderallergi? Vi har nemlig en dejlig mopse tæve på snart 1 1/2 år. Vi er rimelig sikker på hun lider af foderallergi. Vi har siden 1. december fodret hende med et hypoallergeic foder fra Techni-Cal, med godt resultat. Mit spørgsmål er så følgende: Hvis hunden f.eks ikke kan tåle kylling, hvor meget eller hvor lidt skal den så have for at dens allergi går i udbrud? Og hvor lang tid kan der gå før udbrudet forsvinder igen? Og hvor meget skader det, hvis en uvidende person giver hunden en enkelt godbid på en gåtur f.eks? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lykken Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Hej. Ville lige høre om der er nogen herinde der har lidt erfaring omkring foderallergi? Vi har nemlig en dejlig mopse tæve på snart 1 1/2 år. Vi er rimelig sikker på hun lider af foderallergi. Vi har siden 1. december fodret hende med et hypoallergeic foder fra Techni-Cal, med godt resultat. Mit spørgsmål er så følgende: Hvis hunden f.eks ikke kan tåle kylling, hvor meget eller hvor lidt skal den så have for at dens allergi går i udbrud? Og hvor lang tid kan der gå før udbrudet forsvinder igen? Og hvor meget skader det, hvis en uvidende person giver hunden en enkelt godbid på en gåtur f.eks? Jeg har godt nok ikke en hund med allergi, men en kat og mig selv:engel: normalt tager det langt tid at dæmpe en allergi og kort tid at ødelægge det hele!! Jo længere tid du kan holde hendes reaktion i ro, jo bedre, men du skal regne med, at der ikke skal meget til for at ødelægge det gode arbejde, og så skal hun måske til dokter dyr, for at få en sprøjte med steroid :hmm: Det værste er, at du nok vil opleve, at du nu og da vil spørge dig selv ( hvad har jeg nu gjort forkert, hvorfor reagere hun nu) uanset hvor godt du gør det!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Slumse Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Ja frygter også det her er noget der kommer til at tage vildt lang tid. Hvad mener du med en sprøjte steroid? Har jeg aldrig hørt om... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lykken Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Ja frygter også det her er noget der kommer til at tage vildt lang tid. Hvad mener du med en sprøjte steroid? Har jeg aldrig hørt om... Pretnisone,,,, nok ikke stavet korekt,,,,,, det dæmper rødme og kløe, hvis det er huden og slimhinderne i lungerne,, de må ikke få for tit, det kan give feks. nyre skader og øget appetit. Er det slemt med allergien i perioder, kan du ikke undgå det, din hund skal kunne holde livet ud,, nu og da kan allergi blive så slemt, at det er bedst at aflive..... men før det er der kun at følge dyrlægens råd, jeg har hørt at nogen går til alternativ dyrlæge, tror der er en tråd om det:confused: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Slumse Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Vi har nogen piller fra dyrlægen der hedder medrol(0ethylprednisol) Dem giver vi hende sommetider en halv af når det er meget slemt. Men før vi ligesom kom ind på sporet af det nok var foderallergi, har hun desværre fået det ret tit med jævne mellemrum Så håber ikke hun har taget alt for meget skade Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lykken Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Vi har nogen piller fra dyrlægen der hedder medrol(0ethylprednisol) Dem giver vi hende sommetider en halv af når det er meget slemt. Men før vi ligesom kom ind på sporet af det nok var foderallergi, har hun desværre fået det ret tit med jævne mellemrum Så håber ikke hun har taget alt for meget skade Ok du får det som piller, det er svært med katte, de finder dem og spytter dem ud... du kan google Prednisol( har mange handelsnavne og styrker) men så får du måske et sjok over de bivirkninger de har, men du har ikke rigtigt noget valg, udover at passe hendes kost, og passe på hende, eller tænke alternativt, jeg syntes du lige selv skal kikke på Prednisol, men enten må du stole på din dyrlæge, eller du må skifte. det er vigtigt at din hund ikke lider, allergi er ikke noget man kommer af med, det kan holdes i ro, men regn med at din hund lider af det resten af livet:damn: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Slumse Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Super, det vil jeg lige gøre... Ja vi har også indstillet os på at det er sådan hun er Men ville gerne finde ud af helt nøjagtig hvad det er hun ikke kan tåle. Kunne jo være rart hvis man kunne give hende en godbid en gang imellem med god samvittighed Så gad godt der var nogen der havde nogen erfaringer med at teste for forskellige fødevarer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lykken Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Super, det vil jeg lige gøre... Ja vi har også indstillet os på at det er sådan hun er Men ville gerne finde ud af helt nøjagtig hvad det er hun ikke kan tåle. Kunne jo være rart hvis man kunne give hende en godbid en gang imellem med god samvittighed Så gad godt der var nogen der havde nogen erfaringer med at teste for forskellige fødevarer Desværre har alle de dyre test´s jeg har fået lavet på min kat, ikke vist hvad han ikke kan tåle. mider,lopper,pollen, flere fødevare, INTET men han er allergisk, alt andet er udelukket, med andre prøver:megaked: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Slumse Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Så vidt jeg ved, kan man kun teste for allergier der kommer udefra. Altså støv, mider, lopper, pollen, og andre kontakt allergier. Ikke foderallergi. Der kan man kun præve sig frem ved hjælp af udelukkelsesmetoden, som jo så kan tage flere måneder. Og eftersom blodprøven af hende var negativ, har vi stor mistanke til foderallergi. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lykken Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Så vidt jeg ved, kan man kun teste for allergier der kommer udefra. Altså støv, mider, lopper, pollen, og andre kontakt allergier. Ikke foderallergi. Der kan man kun præve sig frem ved hjælp af udelukkelsesmetoden, som jo så kan tage flere måneder. Og eftersom blodprøven af hende var negativ, har vi stor mistanke til foderallergi. Jeg kan ikke huske dem alle:lun: blodprøverne blev sendt til Tyskland, og Manne har i lang tid delt nyrekost med sin med kat, men prøver nu med allergikost, der er ikke ro på endnu, blusser og hæver om øjnene+ mister lidt hår, det klør:evil: ville ønske jeg kunne smøre ham med krem:slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Slumse Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Ja kunne godt forestille mig det er endnu svære med en allergi kat. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Slumse Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Vi vasker også vores hund i noget shampoo fra dyrelægen. Kan ikke lige huske hvad det hedder, men det indeholder klorhexidin. Det kan også godt dæmpe det lidt. Specielt i de perioder hvor hun ikke behøver at få piller Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lykken Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Vi vasker også vores hund i noget shampoo fra dyrelægen. Kan ikke lige huske hvad det hedder, men det indeholder klorhexidin. Det kan også godt dæmpe det lidt. Specielt i de perioder hvor hun ikke behøver at få piller Klorhexidin dæmper de infeksioner der kommer i ødelagt hud, min kat bliver også vasket nu og da, og en ting jeg er hundrede % sikker på han ikke kan tåle er parfyme:damn: så slår han helt vildt ud og ligner en vaskebjørn, med rød maske. jeg har skiftet kattegrus flere gange,pga duft, den sidste har jeg brugt i flere år og var uden duft, nu har de ændret den og han kan ikke tåle den, så nu må jeg bruge en rigtig skod grus, ØV Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Hvis han har god virkning af foder, hvor proteinet er hydroliseret giver det god mening, at han ikke tåler alm kød som kylling. Har du givet ham det foder i 6 uger nu med god effekt? Mener også du kan få godbidder med hydrolyseret protein. (Hvis det er fordi du mangler godbidder). Ellers tror jeg bare jeg ville holde ham på det foder og ikke eksperimentere en masse. Han får jo, hvad han skal have. Jeg har selv en allergi hund og hun reagerer samme aften, hvis hun bare har samlet en lille bid brød op på gaden. Det er meget meget lidt der skal til... Hun kunne ikke tåle hydrolyseret foder, (vi prøvede 2 mærker) så vi er gået igang med barf. Og det tåler hun. Hun er oppe på 4 forskellige proteinkilder nu. Hver har vi prøvet i næsten 6 uger. Jeg har haft rigtig stor hjælp af folk herinde. Havde aldrig klaret det selv. Men dit er mere ligetil, når han tåler det fodermærke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Slumse Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Hvis han har god virkning af foder, hvor proteinet er hydroliseret giver det god mening, at han ikke tåler alm kød som kylling. Har du givet ham det foder i 6 uger nu med god effekt? Mener også du kan få godbidder med hydrolyseret protein. (Hvis det er fordi du mangler godbidder). Ellers tror jeg bare jeg ville holde ham på det foder og ikke eksperimentere en masse. Han får jo, hvad han skal have. Jeg har selv en allergi hund og hun reagerer samme aften, hvis hun bare har samlet en lille bid brød op på gaden. Det er meget meget lidt der skal til... Hun kunne ikke tåle hydrolyseret foder, (vi prøvede 2 mærker) så vi er gået igang med barf. Og det tåler hun. Hun er oppe på 4 forskellige proteinkilder nu. Hver har vi prøvet i næsten 6 uger. Jeg har haft rigtig stor hjælp af folk herinde. Havde aldrig klaret det selv. Men dit er mere ligetil, når han tåler det fodermærke. Ja hun fungere ok på dette foder Hvis din hund spiser en smule af noget hun ikke kan tåle, hvor lang tid går der så inden hun er clean igen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lykken Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Hvis han har god virkning af foder, hvor proteinet er hydroliseret giver det god mening, at han ikke tåler alm kød som kylling. Har du givet ham det foder i 6 uger nu med god effekt? Mener også du kan få godbidder med hydrolyseret protein. (Hvis det er fordi du mangler godbidder). Ellers tror jeg bare jeg ville holde ham på det foder og ikke eksperimentere en masse. Han får jo, hvad han skal have. Jeg har selv en allergi hund og hun reagerer samme aften, hvis hun bare har samlet en lille bid brød op på gaden. Det er meget meget lidt der skal til... Hun kunne ikke tåle hydrolyseret foder, (vi prøvede 2 mærker) så vi er gået igang med barf. Og det tåler hun. Hun er oppe på 4 forskellige proteinkilder nu. Hver har vi prøvet i næsten 6 uger. Jeg har haft rigtig stor hjælp af folk herinde. Havde aldrig klaret det selv. Men dit er mere ligetil, når han tåler det fodermærke. Godt du kommer med:-P jeg har kun forsøgt med tør barf, ziwi peak, det gik ikke med min kat, og han vil ikke spise rådt, du har mere erfaring der, og det har han brug for:banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Ja hun fungere ok på dette foder Hvis din hund spiser en smule af noget hun ikke kan tåle, hvor lang tid går der så inden hun er clean igen? Det er hun faktisk allerede dagen efter. Hun reagerer hurtigt og er hurtigt ovenpå igen. Men det kan være meget forskelligt fra hund til hund og det er dumt at gå og ''stresse immunsystemet'' på den måde. Men der kan jo ske et uheld. Dengang hvor vi skulle 'afgifte' hende fra det foder hun havde reageret på længe, tog det lang tid før symptomerne gik helt væk. 6-8 uger tror jeg... Jeg har aldrig haft problemer med at fremmede folk kommer til at fodre hende. En god ide er altid at have noget på sig, som ens hund kan tåle. Hvis der så er et rart menneske, der gerne ville have givet Smilla en kiks, så kan jeg lynhurtigt hive noget af vores eget op af lommen. (Kan da godt være lidt upraktisk/ knap så lækkert, når det kun er råt kød i vores tilfælde :blink:). Efterhånden er der så meget allergi, så folk forstår det hurtigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Slumse Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Det er hun faktisk allerede dagen efter. Hun reagerer hurtigt og er hurtigt ovenpå igen. Men det kan være meget forskelligt fra hund til hund og det er dumt at gå og ''stresse immunsystemet'' på den måde. Men der kan jo ske et uheld. Dengang hvor vi skulle 'afgifte' hende fra det foder hun havde reageret på længe, tog det lang tid før symptomerne gik helt væk. 6-8 uger tror jeg... Jeg har aldrig haft problemer med at fremmede folk kommer til at fodre hende. En god ide er altid at have noget på sig, som ens hund kan tåle. Hvis der så er et rart menneske, der gerne ville have givet Smilla en kiks, så kan jeg lynhurtigt hive noget af vores eget op af lommen. (Kan da godt være lidt upraktisk/ knap så lækkert, når det kun er råt kød i vores tilfælde :blink:). Efterhånden er der så meget allergi, så folk forstår det hurtigt. Syntes nemlig umiddelbart vores godt kan klø sig flere dage efter hvis hun har fået/taget noget hun ikke kunne tåle. Men syntes også det er svært og holde 100% øje med hvad hun går og spiser. Tænkte også hvis det nu er f.eks er brød/korn hun ikke kan tåle. Er så brødkrummer på gulvet mon så nok til at udløse en reaktion? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Syntes nemlig umiddelbart vores godt kan klø sig flere dage efter hvis hun har fået/taget noget hun ikke kunne tåle. Men syntes også det er svært og holde 100% øje med hvad hun går og spiser. Tænkte også hvis det nu er f.eks er brød/korn hun ikke kan tåle. Er så brødkrummer på gulvet mon så nok til at udløse en reaktion? Ja i vores tilfælde er brødkrummer nok. Det kan godt passe at det kan tage flere dage at komme over. Måske bliver det bedre, når I får mere ro på allergien. Du må opdrage på dem omkring jer og ellers holde godt øje med hunni. Jeg synes godt vi kan styre det med Smilla. Men det er svært, når hun er med i gådgaden, hvor der altid ligger en masse rester. Men der kan vi jo bare lade være at tage hende med. Der findes i hvert fald forskellige godbidder af hydrolyseret proteiner. Bla disse Hypoallergenic Treats 300 gr. | Aabybro Dyrehospital Men sikkert mange andre også. Du kan også spørge ved dyrlægen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Slumse Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Vi må nok hellere bare prøve os frem og holde godt øje med hvad hun går og laver/spiser Men det lyder jo helt vildt super med de der godbidder. Så er der måske en chance for vi kan begynde at træne med hende igen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
LUNITA Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Zeus har pollenallergi og allergi over for kylling, hvis han bare får et lille stk. kylling, starter kløen efter et par timer og vare over en uge. vi laver selv godbidder til ham, Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Slumse Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Zeus har pollenallergi og allergi over for kylling, hvis han bare får et lille stk. kylling, starter kløen efter et par timer og vare over en uge. vi laver selv godbidder til ham, Det var rart nok at vide. Så er min teori ikke helt urealistisk. Nogen der ved om man også kan få tyggeben eller lignende? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
LUNITA Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Zeus kan tåle tyggeben der er lavede af rawhide chews Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Slumse Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Ok.. Hvad er det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Januar 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2012 Det var rart nok at vide. Så er min teori ikke helt urealistisk. Nogen der ved om man også kan få tyggeben eller lignende? Jeg ved desværre ikke så meget om det, men kan huske denne tråd der var oppe for nyligt: Der stod bla. Havde bestilt nogle ting over nettet og har fået dem i dag, det har vakt stort glæde. Det er bla nylon ben med vaniljesmag, det kan de begge tåle, det holder i evigheder og det er godt for Tjalfes tænder. http://www.hundeogkattefodershop.dk/shop/nylonben-17-cm-783p.html Så købte jeg nogle godbidder af tørret ost fra kingsmorre. og dem her, som han har fået før, men som man kun kan købe i en helsebuktik lang pokker i vold herfra, så var glad da jeg så dem på nettet http://www.hundeogkattefodershop.dk/shop/veggies-light-326p.html og så et kg af de her vegetariske tyggeben http://www.hundeogkattefodershop.dk/shop/hundekiks-energiriegel-740p.html der står godt nok det er kisk, men det er de største hundekiks jeg nogensinde har set, selv en stor hunde ville synes det var en kæmpe kiks, så det er altså snarer tyggeben. Er glad for jeg fandt den side, og så de ting. Så det ville jeg blot anbefale videre Tandrensende Bio sticks med alger, 10 stk. og så vores sædvanlige ben med alger som desværre ikke holder ret længe, de er kun 12 cm. de store på 22 cm kan man ikke købe Du kan prøve om du kan finde mere i tråden. http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/28617-kan-det-passe-2.html Ud over kunstigt tyggeben og vegetarisk tyggeben.... kan du også tage et marvben (eller kong) og putte noget opblødt tørfoder eller godbidder (som hunden tåler) og så fryse det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts