Hop til indhold

Hvor tit går din hund, og går den overhovedet?

Lonny
 Share

Recommended Posts

Herhjemme har vi flg. gangarter:

- Skridt.

- Trav.

- Pasgang.

- Galop af 4 forskellige hastigheder.

Skridt bruges indendørs af dem begge og typisk kun hvis de bliver kaldt på og lysten til at komme til os er begrænset. De skridter MEGET sjældent udenfor; gør det det udendørs, så er de trætte.

Trav bruges indendørs af dem begge, i udstillingsringen af dem begge, på gåture uden snor af dem begge og på gåture i snor af Emma.

Pasgang bruges af Jessie på gåture i snor og ja, hun bliver tjekket og masseret hver anden måned af en kiropraktor - racen er kendt for pasgang. Det bruges også af Jessie, når hun er med mig ude og løbe, hvilket er helt vildt provokerende for mig, da det jo betyder, at jeg ikke løber hurtigt nok til, at hun gider trave *møgkræ*.

Galop i 1. gear bruges af Emma indendørs og af dem begge udendørs, hvor Emma også bruger det i snor. Jessie galopere kun uden snor.

Galop i 2. gear bruges af Emma indendørs og af dem begge udendørs, hvor Emma også bruger det i snor. Jessie galopere kun uden snor og gear nr. 2 bruges, når hun synes hun skal give Emma lidt succes med at fange hende.

Galop i 3. gear bruges som ovenstående; dog ikke i snor for Emmas vedkommende (og tak for det siger jeg *GG*).

Galop i 4. gear bruges af Emma indendørs og af dem begge udendørs uden snor. Begge har naturligvis 4. gearet, men tempoet er meget forskelligt. Jessie er hurtigt nok til at følge med en BC'er, når hun rammer 4. gear og hun bruger det, hvis Emma skal trynes lidt og lære, at man ikke altid kan følge med de andre.

Vores gåture i snor er i flexline.

Mollie havde kun 2 gear udenfor og det var "ståstille" og "fuldkraftfrem" fra hun var 8 uger til hun blev aflivet i en alder af 7 - hun kunne dog godt trave på gåture til sidst.

Indendørs skridtede hun eller pasgængede.

Mollie pasgængede typisk kun, når hun trængte til massage.

Rosie havde både skridt, trav og galop, hvor skridt og trav blev brugt i snor - jeg så hende stort set ikke pasgænge medmindre jeg forsøgte at løbe med hende... Der var den igen... Mon jeg skal tænke over mit løbetempo? *GG*

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic