Hop til indhold

Kemisk kastration


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Jeg har det blandet men mest godt med, at jeg i går gav Hugo suprelorin (via dyrlægen:-D). Det virker et halvt år ca. Men jeg havde ikke noget valg - han bryder ud af huset, når jeg er på arbejde og går på damejagt. Det er håbløst at spærre ham inde, og han gør skade på sig selv, for at komme ud... Blandt andet er han brudt gennem en kattelem som slet ikke er hans størrelse... Og han forsøger at kaste sig mod ruden i mit hus... Også når jeg er hjemme. Han piber og traver rundt og har det bare skidt.

 

Åh altså - så nu er det gjort. Det er virkelig et problem af en sådan omfang, at jeg risikerer at miste min hund, hvis jeg intet gør... Men jeg ville lyve, hvis jeg påstod, at dette bare er noget jeg lige gør med venstre hånd..

 

Så nu forventer jeg en god respons, og så snart jeg har vurderet om han kan leve som kastrat så kastreres han rigtigt. Tror jeg... nej.. det gør han... jeg føler mig påtvunget det, som I kan læse måske... men jeg kan ikke se andre muligheder med den adfærds intensitet.

 

Mon ikke det var derfor han sad på internatet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Han får hvad han skal ha:-)

 

Ja det er vurderet korrekt - adfærden er hormonel. Den ses kun i disse specifikke sammenhænge

 

Ja det er da også svært, at gå der med sine hormoner, og så slet ikke må bruge dem,, det kan da drive en hver til vanvid:engel: var avls han ville han i det mindste få lov nu og da,

mange der opdrætter katte, har kun deres hankat fertil 2-3år, de bliver pip hvis de ikke får besøg nok:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han får hvad han skal ha:-)

 

Ja det er vurderet korrekt - adfærden er hormonel. Den ses kun i disse specifikke sammenhænge

Så forstår jeg nok ikke helt, at du ikke har taget skridtet videre og har ladet ham kastrere? Det ville ikke være den første mulighed, jeg personligt ville gribe til, men hvis jeg var overbevist om, at adfærden virkelig var hormonel, så ville mine forbehold over for en sådan operation forsvinde som dug for solen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han får hvad han skal ha:-)

 

Ja det er vurderet korrekt - adfærden er hormonel. Den ses kun i disse specifikke sammenhænge

 

Det var altså heller ingen kritik med hensyn til motion,:-) det kunne godt være, at du blev træt før ham. Nogle hunde har rigtig meget energi og skal motioneres rigtig meget, for at køre træt.

Men når det er hormonelt betinget, så kan jeg godt, se at der ikke er så meget at gøre, så håber, at I får lidt mere ro på, når medicinen begynder, at virke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke læst som kritik:-) Var bare lige ved noget andet så svarede lidt kort:-)

 

Ja jeg overvejede sammen med dyrlægen og en kollega, og vi blev enige om, at med HUgos fortid og angst, så ville det være en skam at starte med at gøre det helt, før jeg har haft mulighed for at arbejde mere af angsten væk. Den stammer fra hans fortid, der var ret strafbaseret. Så det valg er jeg tryg ved. Det køber os tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber det kommer til at virke som det skal. Synes det er godt at du gør det, det lyder meget voldsomt som han er ramt af det.

 

Nu tænkte jeg lige, dengang du skrev om hans stress og at han hele tiden rejste sig når du gjorde og ikke ville slappe af - det var ikke grundet løbetid et sted?

 

Ang. at køre hunden træt i forbindelse med løbetid, det gjorde vi jo da Motor var omkring et halvt år, der var det så ikke bare lige 1-2 dage, det var 10-14 dage han skulle på alenlange ture og han hylede og hvinede og havde tabt alt forbindelse til sin hjerne. Vi havde allesammen rander under øjnene tilsidst :lol: Nu var det så heldigvis kun en enkelt gang vi skulle igennem sådan en tur, siden har det ikke været noget særligt omkring det, men sådan noget synes jeg hverken hund eller ejer skal gå igennem særlig mange gange, kan ikke være hverken rart eller sundt for den arme hanhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende! Glæder mig til at høre hvilken effekt det har. Jeg har også overvejet at give Otto en kemisk kastration, da han nok aldrig skal bruges til andet end hygge og gåture pga. sin skade. Jeg regner dog ikke med at vælge suprelorin, men i stedet en helt almindelig kemisk kastration.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende! Glæder mig til at høre hvilken effekt det har. Jeg har også overvejet at give Otto en kemisk kastration, da han nok aldrig skal bruges til andet end hygge og gåture pga. sin skade. Jeg regner dog ikke med at vælge suprelorin, men i stedet en helt almindelig kemisk kastration.

 

Hvad er en almindelig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vælger bevidst Suprelorin, da jeg skal teste adfærd... Det andet middel indeholder et mildt angstdæmpende stof - det gør Suprelorin ikke, hvorfor jeg får et renere billede af, hvad en egentlig operation vil gøre ved min hunds lidt sensitive psyke... men der er aldrig garantier... en egentlig kastration kan intet middel helt afspejle - siger dyrlægen...

 

Indtil nu ingen ændring - men det ville også være hurtigt:-) Jeg skal nok opdatere jer løbende om det virker....

Link til indlæg
Del på andre sites

hvorfor jeg får et renere billede af, hvad en egentlig operation vil gøre ved min hunds lidt sensitive psyke

 

Jeg ville aldrig bruge kemisk kastration som pejlepind for en kirurgisk, har haft en del rotter, som blev kemisk kastreret og efterfølgende blev opereret, den kemiske var helt anderledes og mener også hundeejere, der har prøvet begge dele er enige. Uanset ønsker jeg dig held og lykke og glæder mig til at følge udviklingen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kommamus

Jeg fik min hund medicinsk kastreret - og det havde en virkelig god virkning.. Før var han meget hunhunde fikseret, og ville gerne bestemme over alle de andre hunde.. Men jeg ville ikke kastrere ham permanent, da en del af hans adfærd overfor hunde han ikke kender og hanhunde stammer fra usikkerhed.. - han var formentlig gadehund i Grækenland så der han han nok lært nogle overlevelsesteknikker.. Men den medicinske kastrering bevirkede at han begyndte at lege med de andre hunde, han blev mere livlig og også mere kærlig.. han blev en - vurderer jeg - meget gladere hund :) De 6 måneder er så gået nu - men indtil videre kører han den gode stil - men der går jo også nogle måneder inden testosteronniveauet kommer op på det normale igen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik min hund medicinsk kastreret - og det havde en virkelig god virkning.. Før var han meget hunhunde fikseret, og ville gerne bestemme over alle de andre hunde.. Men jeg ville ikke kastrere ham permanent, da en del af hans adfærd overfor hunde han ikke kender og hanhunde stammer fra usikkerhed.. - han var formentlig gadehund i Grækenland så der han han nok lært nogle overlevelsesteknikker.. Men den medicinske kastrering bevirkede at han begyndte at lege med de andre hunde, han blev mere livlig og også mere kærlig.. han blev en - vurderer jeg - meget gladere hund :) De 6 måneder er så gået nu - men indtil videre kører han den gode stil - men der går jo også nogle måneder inden testosteronniveauet kommer op på det normale igen..

 

Min dejlige RamsesII (Berner sennen) blev helt ustyrlig efterhånden som han blev voksen. Og da han nærmede sig de 2 år, fik han en kemisk kastration. Det hjalp på hans umættelige tævetrang, og vi havde et rigtig fint forår, hvor vi kunne træne og dyrke lydighed i god ro og orden.

Og faktisk blev han aldrig den samme døve skørtejæger mere. Jo, han kunne da godt fordybe sig i en god tævetissetår, men jeg havde for det meste god kontakt med ham. -Det var bestemt til at leve med. Han blev aldrig kastreret. Og fik heller aldrig flere sprøjter.

 

Nogle hunde kan komme over de der stærke drifter ved hjælp fra en kemisk kastration -og lidt intensiv træning. Så måske undgår I en rigtig kastration, hvis I helst vil det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det sagde dyrlægen også, at han tit så - at jeg kunne "købe ro" til at træne massivt i et halvt års tid...

 

 

Buddha: Der er stadig løbetider men Hugo er faldet helt til ro nu. Efter en uge stoppede den uønskede adfærd helt. Ellers er han sig selv, og jeg har kun oplevet positive ting indtil nu. Han er en mild fyr jo, og andre hanhunde har tit overfust ham - det er stoppet helt. Jeg har oplevet to hanner, der ville parrer ham, men der sagde han fra og de stoppede straks. Han er også blevet meget mere legesyg og glad, lettere at få kontakt til og generelt mere OBS på mig - kun positive tilbagemeldinger so far....

 

Han spiser ikke mere end han plejer dvs han er halv anoretisk den hund her... så selv hvis han gjorde gjorde det ikke noget

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Jeg forstår simpelthen ikke kemisk kastration, det er meget få tilfælde, jeg kan se det er anbefalelsesværdigt. Man fylder hunden med ekstra hormoner, som skal dæmpe dens i forvejen meget heftige hormoner (bare af det andet køn). Det kan bare ikke være sundt for hunden. Og man kan ikke være sikker på, at det virker på samme måde som rigtig kastration - da det jo er to forskellige ting at fylde flere hormoner i kontra at dæmpe produktionen af dem.

Det der med angsten for øget nervøsitet/usikkerhed giver jeg altså ikke meget for. Jeg har to kastrerede hunde, som om nogen var bange og nervøse efter alt det, de var igennem i Spanien. De blev kastreret mens de stadig var mærket af deres fortid, fordi det bliver adoptionshundene, så de er sikre på, der ikke kommer flere uønskede hvalpe, og så de har mere fred på internatet både i forhold til parringer i hundegrupperne såvel som egetkønsaggression (Buster jo levede i 4 år på internat). Og mine hunde er ikke angste, har dårligt selvværd eller noget som helst. For de har jo fået tryghed, masser af kærlighed og hjælp og træning til at styrke deres selvtillid og føle sig sikre og glad i hverdagen siden de kom til mig. Uden de store indsatser i øvrigt, ikke noget specielt krævende.

 

Min mors Marx er efter kastrationen (allerede nu, det er kun en måned siden) også holdt op med at ville humpe andre hunde, være aggressiv overfor andre hanner etc. Han er bare glad, rolig og ven med alle nu. Selvom de på internatet sagde, at han ALDRIG ville kunne med nogen andre hunde. Han var meget mere usikker før end efter kastrationen.

 

Men jeg ønsker da det bedste for dig og Hugo - og jeg håber da, at du vil vælge at få det gjort rigtigt, hvis hans hormonelle adfærd fortsætter, når pigehormonerne er ude af hans krop igen. For det er vist ikke smart at fortsætte med alle de hormoner. Ikke at du siger du vil det heller. Jeg synes bare, folk skulle slappe lidt af med den store kastrationsangst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er ikke for at være kristik på nogen måde, man vælger jo regel ud fra det man synes der er bedst. Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor du ikke bare får ham kastareret ?? Har jeg overset noget i dine indlæg ? Er det fordi du er bange for at han bliver mere angst af det ? ( hører af og til folk himle op om at kastration er den direkte vej til en angst hund, hvilket jeg aldrig har fattet en bønne af ).

 

Men hvad er det der holder dig tilbage ? En kastration er jo ikke som sådan en farlig opreation eller et langvarig sygdomsforløb.

 

Da Teitur blev kastareret var han på benene igen få timer efter og fik kun smertestillende i en dag, så var det ovre.

 

Jeg har aldrig fortrudt, jeg blev også spurgt om kemisk kastration, men kunne ikke finde en god grund til ikke bare at gøre det " rigtig".

 

Når jeg læser dine indlæg kan jeg ikke forstå hvorfor du ikke bare får det overstået. Men måske overser jeg noget ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Indlæg 8 beskriver at der købes tid på denne facon. Er det mon det du efterlyser Stella?.

 

Ja jeg tror jeg har læst det for hurtig, for måtte lige læse det nogen gange før jeg forstod det.

 

Men jeg forstår det stadig ikke :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...