Hop til indhold

Er dette navlebrok?


Gæst majajosefine
 Share

Recommended Posts

Gæst majajosefine

Hej Hunde Forum

 

Jeg er ved at købe en lille mops, som min anden mops er far til.

Jeg kom dog i tvivl om noget, da jeg faldt over dette billedet, og bemærkede det egenligt også meget lidt, da vi var på besøg.

 

Derfor vil jeg høre om der er nogle eksperter, som kan svare mig på, om dette ligner navlebrok eller om det er en dårlig klippet navlestreng?

 

hund.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ligner en undseelig lille navlebrok.

 

Møffe har en, der ligner. Det er intet problem for hverken avl eller udstilling, men man bør imo ikke være blind for det. Det er mere eller mindre arveligt og større navlebrokke kan være problematiske, for ikke at sige farlige, hvis de bliver ødelagt og dermed kan de kræve et operativt indgreb.

 

Jeg har dog ikke den store forstand på det, men den der navlebrok tror jeg ikke er andet end en skønhedsfejl. Om det giver afslag i prisen normalt, ved jeg faktisk ikke - jeg fik ikke afslag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt nysgerrig, men hvorfor skal I købe en hvalp, som jeres hund er far til? Tager I ikke en hvalp eller en hvalps pris for parring? Det kommer på ingen måde mig ved, jeg er bare pokkers nysgerrig.

 

Det er i øvrigt navlebrok den lille har. Man kan - men jeg hører der er delte meninger om proceduren - arbejde brokken på plads, sådan at bughulen har en chance for at lukke brokken inde på sigt. Det har jeg set gjort på flere hvalpe.

 

Mener som regel ikke det giver et nedslag, medmindre det sidenhen skal opereres, hvor opdrætter så må forventes at betale (en del - eller måske endda det hele) af operationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hunde Forum

 

Jeg er ved at købe en lille mops, som min anden mops er far til.

Jeg kom dog i tvivl om noget, da jeg faldt over dette billedet, og bemærkede det egenligt også meget lidt, da vi var på besøg.

 

Derfor vil jeg høre om der er nogle eksperter, som kan svare mig på, om dette ligner navlebrok eller om det er en dårlig klippet navlestreng?

 

[ATTACH=CONFIG]77124[/ATTACH]

 

Navlebrok kan jo være resultatet af en for tæt klippet navlestreng eller en meget slikkende tæve, så de to ting kan ikke skilles ad. Det er faktisk kun opdrætter der har mulighed for at vide hvorfor en navlebrok er opstået. Brokken bør trykkes ind så ofte som muligt, der ligger noget væske som kan duttes ind bag åbningen mens hunden er hvalp. En dyrlæge kan vurdere om brokken er så stor at der er risiko for tarmudfald, i det tilfælde skal den opereres og dette bør gøres for opdrætters regning.

 

Ift. avl så bør man se på om andre i kuldet har brok, om der ligger brok i familien osv. Er det ikke tilfældet og ved opdrætter f.eks. at navlestrengen på hvalpen med brok har været kort og er blevet slikket meget, så vil det efter min mening være ok at anvende sådan en hund i avl.

 

 

Og så sidder jeg i øvrigt og undrer mig over at en mops på dette forum hedder Moppe - æhm, hvad sker der for det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så sidder jeg i øvrigt og undrer mig over at en mops på dette forum hedder Moppe - æhm, hvad sker der for det?

 

Det har jeg efterhånden også tænkt på ret ofte :lol:

Edit: Og så er det lige gået op for mig, at der ved min race står "Mops", det er jo bare endnu mere mærkeligt :sjov:

 

 

Skøn lille fyr, Majajosefine!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Ramses havde også navlebrok. Men han var jo noget større (berner sennen) og hans brok var noget mindre end det på mopsen i denne tråd.

 

Ramses blev ikke opereret, men opdrætter nævnte selv, at hun ville betale, hvis det skulle blive nødvendigt at operere. Jeg nuldrede og trykkede bulen ind så meget som jeg kunne komme til.

 

Det er ikke nogen stor operation, så hvis det er hvalpen du ønsker dig, så få en snak med opdrætter og få en aftale. Og få hende til at vise dig, hvordan du kan massere bulen ind, så I måske helt undgår operation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst majajosefine

Tak for svar alle. Jeg har netop snakket med opdrætteren, og hun har været en tur hus dyrlægen, som fik det konstateret, og det er en mild form for navlebrok, som han mente ikke skulle opereres, men opdrætteren vil have ham opereret, så vi ikke selv skal betale hvis det ender med, at han skal opereres senere hen.

Så den lille mand kommer i narkose på fredag, og så skal han hjem og bo enten fredag aften eller lørdag, hvis han er frisk :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst majajosefine
Helt nysgerrig, men hvorfor skal I købe en hvalp, som jeres hund er far til? Tager I ikke en hvalp eller en hvalps pris for parring? Det kommer på ingen måde mig ved, jeg er bare pokkers nysgerrig.

 

Det er i øvrigt navlebrok den lille har. Man kan - men jeg hører der er delte meninger om proceduren - arbejde brokken på plads, sådan at bughulen har en chance for at lukke brokken inde på sigt. Det har jeg set gjort på flere hvalpe.

 

Mener som regel ikke det giver et nedslag, medmindre det sidenhen skal opereres, hvor opdrætter så må forventes at betale (en del - eller måske endda det hele) af operationen.

 

Det var mig, som formulerede mig dumt. Vi skal ikke betale for ham nej :-) og de betaler også operationen

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar alle. Jeg har netop snakket med opdrætteren, og hun har været en tur hus dyrlægen, som fik det konstateret, og det er en mild form for navlebrok, som han mente ikke skulle opereres, men opdrætteren vil have ham opereret, så vi ikke selv skal betale hvis det ender med, at han skal opereres senere hen.

Så den lille mand kommer i narkose på fredag, og så skal han hjem og bo enten fredag aften eller lørdag, hvis han er frisk :-)

 

Det er simpelthen for fjollet at ligge en lille hvalp i narkose når dyrlægen har vurderet det ikke er nødvendigt. I laver da bare en aftale om at en evt. operation betales af opdrætter, så vil jeg faktisk tro at hunden slipper for narkose og et operativt indgreb og at ingen skal have penge op af lommen i denne sammenhæng. Har jeres hanhund tidligere parret så I ved om han er far til andre hvalpe med brok?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst majajosefine
Det er simpelthen for fjollet at ligge en lille hvalp i narkose når dyrlægen har vurderet det ikke er nødvendigt. I laver da bare en aftale om at en evt. operation betales af opdrætter, så vil jeg faktisk tro at hunden slipper for narkose og et operativt indgreb og at ingen skal have penge op af lommen i denne sammenhæng. Har jeres hanhund tidligere parret så I ved om han er far til andre hvalpe med brok?

 

Tjo, det kan du have ret i, men opdrætteren mener nu det er bedst sådan. Nej Egon er ikke far til andre hvalpe, men opdrætteren har nævnt at moderen til hvalpene havde lidt problemer med de to første hvalpe i fødslen, og hun fik ikke selv bidt deres navlestreng af ved disse to hvalpe, så det måtte opdrætteren gøre. Derfor tænker vi om dette kan skyldes navlebrokken, eftersom det kun er de to første hvalpe i kuldet, der har det, og derfor kan det vel ikke være arveligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjo, det kan du have ret i, men opdrætteren mener nu det er bedst sådan. Nej Egon er ikke far til andre hvalpe, men opdrætteren har nævnt at moderen til hvalpene havde lidt problemer med de to første hvalpe i fødslen, og hun fik ikke selv bidt deres navlestreng af ved disse to hvalpe, så det måtte opdrætteren gøre. Derfor tænker vi om dette kan skyldes navlebrokken, eftersom det kun er de to første hvalpe i kuldet, der har det, og derfor kan det vel ikke være arveligt?
er det ikke meget almindeligt at der kommer brok hos mops? Synes jeg at jeg hørte til at foredrag.

Spørg opdrætter om man ikke kan bruge ham i avlen så? Hvis jeg fik en løvehvalp ville jeg ikke, men vi har heller ikke navlebrok i racen.. En sådan beslutning varierer vel fra race til race? jeg ved da at shih tzuer med navleebrok bliver brugt..Og at langt de fleste ST har navlebrok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjo, det kan du have ret i, men opdrætteren mener nu det er bedst sådan. Nej Egon er ikke far til andre hvalpe, men opdrætteren har nævnt at moderen til hvalpene havde lidt problemer med de to første hvalpe i fødslen, og hun fik ikke selv bidt deres navlestreng af ved disse to hvalpe, så det måtte opdrætteren gøre. Derfor tænker vi om dette kan skyldes navlebrokken, eftersom det kun er de to første hvalpe i kuldet, der har det, og derfor kan det vel ikke være arveligt?

 

Er det opdrætterens første kuld?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er så

 

OK det fornemmede jeg nok ;-)

 

Jeg ville personligt lige tage en snak med hende om indgrebet og foreligge hende den anden løsning med en kontrakt på det økonomiske ansvar hvis det skulle blive aktuelt.

Alternativt kan hun jo evt. spørge sin egen opdrætter til råds så hun har en mere erfaren at læne sig op af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...