Gæst Minuet Skrevet Februar 11, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2012 Ja, undskyldninger er der jo nok af til hvorfor man ikke har fået trænet lydighed fra begyndelsen, så alle de undskyldninger vil jeg slet ikke komme ind på, men hvorom alting er, så har vi været dovne, med det resultat at vores søde 3-årige labrador ikke er så god til lydighed. Dette er jeg ved at forsøge at rette op på når jeg går med hende, og på meget få gange er der allerede gode resultater, MEN vil gerne have lidt input. Har fået anbefalet klikkertræning, men forstår ikke helt hvordan man kommer i gang med dette? Jeg har forstået det således, at klikket skal komme når hunden har gjort det man vil have den til og det opfølges så af en godbid. Jeg bruger de godbidder (leverbidder) som jeg knækker over, og hun elsker dem. Hvordan fastholder jeg hendes koncentration når vi f.eks. møder andre dyr (igår stod hun snude mod mule med en hest - ærgrede mig over at jeg ikke havde kamera med) ? Hun kommer når jeg kalder - når vi er alene ude, men hvis der er andre dyr til stede, så kniber lydigheden. Jeg går oftest med en flexi-line men har også alm. snore. Jeg/vi er godt klar over, at det bedste ville være at tilmelde sig et hold, men dette er ikke aktuelt pt. for os. På forhånd tak for svar. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trine Besvaret Februar 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2012 Undskyldninger kender vi vist alle sammen ;0) Ang. klikkertræning kan jeg anbefale bogen klikkertræning med din hund. Der er god vejledning i hvordan du kommer godt i gang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Minuet Besvaret Februar 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2012 Undskyldninger kender vi vist alle sammen ;0) Ang. klikkertræning kan jeg anbefale bogen klikkertræning med din hund. Der er god vejledning i hvordan du kommer godt i gang. Okay - den vil jeg få fundet Tak Ja undskyldningerne kender vi alle - så dem gider vi ikke vade rundt i Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jonas Besvaret Februar 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2012 Prøv at læse her: Klikkertræning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Februar 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2012 Ooork... Tror ikke du finder en eneste hundeejer herinde, som ikke har lavet et eller andet, som de enten har fortrudt de ikke har gjort, eller har fortrudt de rent faktisk har gjort. Mht. klikkertræningen, så er den lidt svær at komme i gang med og blive ordentlig kørende med på egen hånd. Canis' mailkursus kan dog være en fin hjælp og er ganske gratis: Alt om hund og hundetrning! - hundebger, hundeudstyr, klikkertrning, hundeskole Men fordelen ved klikkertræning, er at du kan være meget, meget mere præcis og så kigger man efter de gode ting hunden gør og belønner dem, fremfor hele tiden af finde noget at korrigere. Jo mere man belønner en ønsket adfærd - F.eks kontakt, jo oftere vil hunden tilbyde det helt af sig selv. Hvis du ønsker at fastholde kontakten når du skal forbi andre, kan en (effektiv) mulighed være, at starte med god afstand til dyret. Hun skal selvfølgelig vide hvad kontakt er og hvad klikket betyder først og det skal trænes derhjemme uden forstyrrelser. Men så starter man i god afstand til forstyrrelsen, klikker for den mindste kontakt, går frem og tilbage og fortsætter med at klikke for kontakt indtil hunden totalt ignorere forstyrrelsen. Så rykker man tættere på... Osv. Kan man så ikke få kontakt, så er det fordi man er for tæt på og skal gå lidt tilbage. Det er vigtigt du er super skarp i at få klikket på det rigtige tidspunkt og ikke ved en fejl, for klikket for, at kigge alle mulige andre steder hen. Indkald er lidt svære, når først man har fået udvandet sin kommando - Altså at kom ikke aaaaltid betyder kom, hvis der er andet der er interessant. Indtil det sidder 100% i skabet, ville jeg aldrig slippe hende steder hvor der er risiko for at hun ikke kommer på første indkald. Generelt set, så er indkaldstræning temmelig enkelt... Beløn, beløn og overdreven belønning hver gang hun kommer. Max 9 ud af 10 gange, får hun så line på og "legen" stopper. De andre gange så variere du hvor mange godbidder hun får, om du lige kort tager fat i halsbåndet og slipper igen osv. Hun skal belønnes også hvis hun vælger selv at komme ind til dig uden at få en kommando - Og hun skal kun have en kommando når du er 99,9% sikker på hun kommer. Efterhånden så lære hun, at det kan betale sig at komme ind til dig og få de gode sager og leg, fordi hun får lov at lege videre bagefter og så vil hun vælge dig til. Grunden til, at hun ikke skal have succes med at fise hen til andre, inden indkaldet sidder i skabet, er at man nemt får lært hunden, at i netop den situation så er det ikke nødvendigt at komme, 1-27 gang der bliver kaldt. Sker det så alligevel, så lad være med at kalde og gå i stedet hen og hent hende og beløn hende i samme sekund hun tager kontakt til dig. Nå... Det var vist hvad jeg havde at byde ind med. Håber du kan bruge noget af det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret Februar 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2012 Min border var fx meget glad for biler. Jeg fik at vide at jeg kunne give hende et klik, og så fik jeg hendes opmærksomhed. Ja, det gjorde jeg de to første gange jeg gav hende et klik. I stedet gjorde jeg så det at jeg afledte hende med en godbid for at få hende til at se på mig og sætte sig ned. Bagefter fik hun sin godbid og en god gang rusketur med legetøjet. Idag kan hun stadig kigge lidt på bilerne når de kører forbi, men hun går pænt videre og snuser hvis det er det hun har gang i, eller også sætter hun sig ned og venter til at den kommer forbi. Det er noget af en forskel, når man tænker på hun førhen kunne finde på at springe ud efter bilerne(det har hun aldrig gjort med mig, men min far skulle lufte hende og han var ikke klar over at man skulle have fat i hende når der kom en bil forbi). Så afledning, afledning, afledning og det skal være en afledning der har enorm stor værdi. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret Februar 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2012 Min border var fx meget glad for biler. Jeg fik at vide at jeg kunne give hende et klik, og så fik jeg hendes opmærksomhed. Ja, det gjorde jeg de to første gange jeg gav hende et klik. I stedet gjorde jeg så det at jeg afledte hende med en godbid for at få hende til at se på mig og sætte sig ned. Bagefter fik hun sin godbid og en god gang rusketur med legetøjet. Idag kan hun stadig kigge lidt på bilerne når de kører forbi, men hun går pænt videre og snuser hvis det er det hun har gang i, eller også sætter hun sig ned og venter til at den kommer forbi. Det er noget af en forskel, når man tænker på hun førhen kunne finde på at springe ud efter bilerne(det har hun aldrig gjort med mig, men min far skulle lufte hende og han var ikke klar over at man skulle have fat i hende når der kom en bil forbi). Så afledning, afledning, afledning og det skal være en afledning der har enorm stor værdi. Du kan ikke gøre for at du har fået et dårligt råd, men du har klikket hende for at interessere sig for bilerne:-D Jeg kan godt forstå hvis du ikke synes det virkede. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret Februar 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2012 Det er rigtig ærgerligt at I ikke har mulighed for at gå på et hold, men du kan evt undersøge om der er nogle trænere i dit område som kunne være interesseret i at give en eller flere enetimer? Du skulle være velkommen på min træningsplads i hvert fald Men der er vist lige langt nok Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Februar 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2012 Min border var fx meget glad for biler. Jeg fik at vide at jeg kunne give hende et klik, og så fik jeg hendes opmærksomhed. Ja, det gjorde jeg de to første gange jeg gav hende et klik. I stedet gjorde jeg så det at jeg afledte hende med en godbid for at få hende til at se på mig og sætte sig ned. Bagefter fik hun sin godbid og en god gang rusketur med legetøjet. Idag kan hun stadig kigge lidt på bilerne når de kører forbi, men hun går pænt videre og snuser hvis det er det hun har gang i, eller også sætter hun sig ned og venter til at den kommer forbi. Det er noget af en forskel, når man tænker på hun førhen kunne finde på at springe ud efter bilerne(det har hun aldrig gjort med mig, men min far skulle lufte hende og han var ikke klar over at man skulle have fat i hende når der kom en bil forbi). Så afledning, afledning, afledning og det skal være en afledning der har enorm stor værdi. Du kan ikke gøre for at du har fået et dårligt råd, men du har klikket hende for at interessere sig for bilerne:-D Jeg kan godt forstå hvis du ikke synes det virkede. Skulle lige til at skrive det samme som dig, Luciente. Men du har helt ret - Man klikker jo for det man ønsker at belønne for - Så klikker man mens hunden kigger på biler/dyr osv. jamen, så forstærker man dem jo for det. Så skaber man sig i den grad et problem. :blink: Klikke skal jo ikke skabe opmærksomheden - Klikket skal markere at netop dén adfærd er den korrekte og det er den der skal belønnes. Det er rigtig ærgerligt at I ikke har mulighed for at gå på et hold, men du kan evt undersøge om der er nogle trænere i dit område som kunne være interesseret i at give en eller flere enetimer? Du skulle være velkommen på min træningsplads i hvert fald Men der er vist lige langt nok Enig med Stjernetossen. En god træningsplads/træner vil kunne hjælpe dig langt. Ved ikke hvor langt nede i landet du bor - Men mon ikke nogen, kender nogle gode træningspladser i nærheden? :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Minuet Besvaret Februar 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2012 Det er rigtig ærgerligt at I ikke har mulighed for at gå på et hold, men du kan evt undersøge om der er nogle trænere i dit område som kunne være interesseret i at give en eller flere enetimer? Du skulle være velkommen på min træningsplads i hvert fald Men der er vist lige langt nok Det koster vel en del at få en træner til at give enetimer?? Lige pt. træner jeg selv med Freja - og det har da allerede med få timer givet rigtig meget i den positive retning! Er helt stolt af min hund Nu tror hun dog blot at der vanker nogle godbidder HVER eneste gang hun opsøger mig herhjemme (vi træner ikke hjemme - kun på ture, - da vi har en anden hund også, som jeg ikke træner med da det er mandens) Jeg vil dog have fat i en klikker, men tror lige jeg vil tage en opstart stille og roligt med den, og så først lige få læst meget mere om træningen hermed (har læst de link m.v. I har lagt herind - takker mange gange) - det er meget interessant læsning. Kom gerne med flere ting Vi bor ved Billund - er der evt. nogle af jer andre som gør det også??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts