Lonny Skrevet Februar 20, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2012 Hvordan pokker gør I andre Medmindre jeg svinebinder Luna, så kan jeg altså ikke gennemskue hvordan jeg skal holde hende i ro At hun skal gå pænt og i kort snor på vores gåture er ikke noget problem, her er hun jo i snor Men herhjemme... Hun blev opereret i fredags og allerede i dag tog hun lige to sejrsrunder ude i haven, og herinde hoppede hun op på sofaens armlæn da jeg kom hjem, for derefter at hoppe ned og spæne hen og hoppe op ad mig... Da vi så havde sagt goddag, så hentede hun legetøjet, for nu skulle der da leges trækkeleg... Alt det ovenstående er en ganske normal adfærd for Luna, og noget hun altid gør når jeg kommer hjem, men nu må hun jo ikke, men jeg kan jo ikke have hende i snor 24/7 Hvad gør I andre, eller har I lige som mig givet lidt op og tænker, at så længe jeg begrænser hende så vidt muligt, så må resten være op til hende selv, og hun ville vel ikke gøre det hvis det gjorde mega ondt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Februar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 20, 2012 Jeg ville ihvertfald ikke lade hende være i haven uden snor:genert: Den del kan du ihvertfald stoppe. Resten, ja der ved jeg ikke lige:lol: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Februar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 20, 2012 Uhh den er svær - jeg har også en nyopereret hund i øjeblikket - men den med at være i ro inde er på plads - for vores hunde må ikke spæne rundt og lave "ballade" indendøre - det foregår udenfor - det har de jo lært. Til gengæld har det været svært at holde ro på ham udenfor - for han vil jo også lege og springe rundt ligesom de andre to. Men der er vel ikke andet end bare prøve at holde ro på så meget som muligt Min Charlie har jo en irriterende vane - at tørre mund i gulvtæppet, når han har spist - men da han er opereret i munden går den jo ikke - heldigvis er han god til at et nej er et nej PS udendørs har vi så gjort det at han har været under opsyn og så vidt muligt kun været ude alene de første dage efter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 20, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 20, 2012 Jeg ville ihvertfald ikke lade hende være i haven uden snor:genert: Den del kan du ihvertfald stoppe. Resten, ja der ved jeg ikke lige:lol: Du har selvfølgelig ret, men det virker bare sært at skulle tage hende i snor lige så snart jeg kommer hjem, for derefter at spadsere rundt i haven Uhh den er svær - jeg har også en nyopereret hund i øjeblikket - men den med at være i ro inde er på plads - for vores hunde må ikke spæne rundt og lave "ballade" indendøre - det foregår udenfor - det har de jo lært. Til gengæld har det været svært at holde ro på ham udenfor - for han vil jo også lege og springe rundt ligesom de andre to. Men der er vel ikke andet end bare prøve at holde ro på så meget som muligt Min Charlie har jo en irriterende vane - at tørre mund i gulvtæppet, når han har spist - men da han er opereret i munden går den jo ikke - heldigvis er han god til at et nej er et nej PS udendørs har vi så gjort det at han har været under opsyn og så vidt muligt kun været ude alene de første dage efter. Ja, jeg kan godt se problemet med gulvtæppet, men heldigvis ved du jo hvornår han har spist, og hvornår du skal holde øje med ham. Hvad er han blevet opereret for? Luna har ikke lært at holde sig i ro indenfor, vi kan godt lige at lege med hende herinde, og desværre gerne så vildt som muligt, så hun er vant til at springe rundt i møblerne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Februar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 20, 2012 Vi har skullet gøre det et par gange efter neutralisering og der har vi bare haft dem i snor udenfor og det var så det - de ved, at man skal bevæge sig stille rundt, når man er indenfor...dejligt nemt Kan dog se, at du ikke har det samme, at kunne falde tilbage på.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Februar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 20, 2012 Du har selvfølgelig ret, men det virker bare sært at skulle tage hende i snor lige så snart jeg kommer hjem, for derefter at spadsere rundt i haven Det kan jeg godt følge dig i, men det er nok den eneste løsning:genert: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snuseren Besvaret Februar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 20, 2012 Jeg synes det lyder som om det går fint med Luna, når den springer rundt og leger som den plejer ...tror ikke den ville reagere på den måde hvis den ikke havde det godt, nok er det seje hunde, men aligevel!:hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Februar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 20, 2012 Hvad med at lave en ''kravlegård'' i haven? Åh, hvor har vi haft mange uger/ måneder, hvor Smilla skulle holdes i ro pga halthed. Hvis der var optræk til klovneri indenfor fik hun snor på/ i bur eller vi lavde noget mental aktivering hun kunne holde til (til hun faldt til ro igen) og udenfor var hun i kravlegården. Og så kørte jeg ellers rundt med hende i cykelkurv/ bil og sad alverdens steder med hende rundt omkring med tæpper, hyggeben osv. Det var sgu en hård tid. Det gode er, at jeg synes hun var god til at tilpasse sig. Heldigvis for jer, bliver det jo ikke sådan. Men kravlegården er jeg rigtig glad for. Og vi bruger den også stadigvæk meget, som ant-gø træning om aftenen. (Hurtigt ind igen). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Februar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 20, 2012 Da Sadie fik opereret knæet, skulle hun holdes i ro i mindst 10 uger. Jeg købte sådan en lille indhegning til hende som hun var i inde i huset. Udenfor var hun i kort snor. Det bur/indhegning jeg købte, kan også bruges udendørs, da der medfølger nogle pløkke til at hamre ned i jorden. Det kan selvfølgelig ikke betale sig at købe sådan et, hvis det kun er for 8 dage, men kan du evt. selv lave noget lignende? Tillykke med de 3 år, forøvrigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Februar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 20, 2012 Doberman, sådan én har vi også til camping. Og har også brugt den indenfor. - Og de er ikke ret dyre i biltema og lign steder. http://www.biltema.dk/da/Fritid/Haven/Haveredskaber/Redskaber/Kompostbeholder-530-l-45313/Vores kravlegård udenfor er bare en rulle hønsetråd, der omkrandser teressen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Februar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 20, 2012 FØrst tillykke med sterilisationen:) JEg synes også at det Er et stort problem de gange jeg har prøvet det, på trods af at sille er en ældre hund...hun er Så sindsygt legesyg at det Er umuligt at undgå hop og spring.. SÅ Jeg havde bare kort snor ude og i haven Og forsøgte at undgå de værste lege flip inde.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst stenshoej Besvaret Februar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 20, 2012 Doberman, sådan én har vi også til camping. Og har også brugt den indenfor. - Og de er ikke ret dyre i biltema og lign steder. Kompostbeholder, 530 l - BiltemaVores kravlegård udenfor er bare en rulle hønsetråd, der omkrandser teressen. hold fast det er billigt! kan den holde til noget ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 20, 2012 Jeg bruger line udenfor og dæmper Møffe verbalt indenfor og tager eventuelt fat i halsbånd/sele. Derudover giver jeg ham nogle rolige aktiviteter, som eksempelvis kødben eller Kong, så han bliver trættet lidt. Men han er jo heldigvis så roligt anlagt, at der ikke skal så meget til igen for at dæmpe ham Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 20, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 20, 2012 Da Sadie fik opereret knæet, skulle hun holdes i ro i mindst 10 uger. Jeg købte sådan en lille indhegning til hende som hun var i inde i huset. Udenfor var hun i kort snor. Det bur/indhegning jeg købte, kan også bruges udendørs, da der medfølger nogle pløkke til at hamre ned i jorden. Det kan selvfølgelig ikke betale sig at købe sådan et, hvis det kun er for 8 dage, men kan du evt. selv lave noget lignende? Tillykke med de 3 år, forøvrigt. [ATTACH=CONFIG]78042[/ATTACH] Sikke en fin kravlegård :5up: Men for at være helt ærlig, så ville Luna bruge ca. 2 sekunder på at bryde ud af den, og hun ville højst sandsynlig komme mere til skade ved udbrudsforsøget end ved bare at løbe rundt FØrst tillykke med sterilisationen:) JEg synes også at det Er et stort problem de gange jeg har prøvet det, på trods af at sille er en ældre hund...hun er Så sindsygt legesyg at det Er umuligt at undgå hop og spring.. SÅ Jeg havde bare kort snor ude og i haven Og forsøgte at undgå de værste lege flip inde.. Det er også vores problem når Luna er syg, nemlig hendes legesyghed, det er det vi elsker allermest ved hende når hun er rask, nemlig hendes livsglæde og evne til at sluge livet råt og have en klippefast tro på at ALT kan lade sig gøre, det er bare ikke så smart når hun så skal holdes i ro... Hvad med at lave nogle rolige aktiviteter med hende, som hun bliver kørt træt af? Fx fodersøg, lære/øve tricks, give hende et røget/tørret kødben eller lign. Jeg har overvejet tricks, men de fleste indebærer jo at jeg på en eller anden måde beder hende om at bevæge sig på en bestemt måde, og så kan jeg bedre lide at hun selv vælger hvordan hun skal bevæge sig, end at hun måske laver nogle bevægelser som jeg beder om og som så gør ondt Fodersøg laver vi dagligt, og kødben får hun også tit, det er bare ikke nok til at køre damen træt Jeg bruger line udenfor og dæmper Møffe verbalt indenfor og tager eventuelt fat i halsbånd/sele. Derudover giver jeg ham nogle rolige aktiviteter, som eksempelvis kødben eller Kong, så han bliver trættet lidt. Men han er jo heldigvis så roligt anlagt, at der ikke skal så meget til igen for at dæmpe ham Det har til tider sine fordele at have en rolig og afslappet hund :blink: Luna har ikke halsbånd på inden for, men det kunne jeg selvfølgelig give hende :hmm: Men jeg tror lidt, at mit problem her også er at jeg har meget svært ved at begrænse hende så hårdt som det at skulle holdes i ro kræver, jeg ved jo at hun keder sig utroligt meget, og det er svært at finde på noget der rigtig kan køre hende træt... Jeg forsøger selvfølgelig, og jeg undlader helt at opfordre til fysisk udfoldelse, men at være over hende 24/7 det har jeg det ret svært med Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 20, 2012 Jeg holdt Bella i snor i haven. Når hun ser andre hunde eller jagter fugle, glemmer hun alt andet. Men generelt vil jeg påstå at hundene selv kan regulere det et langt stykke hen ad vejen, når det er efter en operation. Lige de første dage er det vigtigt med ro, men vi andre er jo sjældent sengeliggende (med mindre det er virkelig store operationer), og bevæger os i det omfang det lader sig gøre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Februar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 20, 2012 Da Sally blev steriliseret røg hun bare i sit bur hvis hun blev for voldsom Det er jo ikke for evigt! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Februar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 20, 2012 Motor er af sig selv ret så rolig indendørs (undtagen når han danser glædes-stepdans, selvklart), men Voodoo er rimelig sindssyg, som Luna. Han har kun skulle holdes i ro få dage efter kiropraktor. Har bare gjort hvad jeg kunne for at foregribe situationerne: ikke ladet dem være alene i haven (for så laver Voodoo bodyslam på Motor), jeg ved at han også tit løber først ind efter gåtur og så hopper på Motor så Motor blev lukket ind først og Voodoo blev fulgt ind med et hav godbidder så han glemte at han skulle angribe osv osv. I huset kan jeg nemmere høre når han er på vej, så var det bare om at springe om hjørnet og få ham stoppet med en halv burger eller hvad der nu lige var ved hånden Så altså, lige hilse-situationen, hvis hun er så vild, så ville jeg gøre noget nyt såsom hurtigt give hende snor på og så gå direkte i haven og søge nogle godbidder, eller andet roligt men rart. Det er jo kun en uge, så kan hun give den gas igen. Jeg greb faktisk Voodoo i luften een dag, han er en hoppebold er han.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 21, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 21, 2012 Jeg holdt Bella i snor i haven. Når hun ser andre hunde eller jagter fugle, glemmer hun alt andet. Men generelt vil jeg påstå at hundene selv kan regulere det et langt stykke hen ad vejen, når det er efter en operation. Lige de første dage er det vigtigt med ro, men vi andre er jo sjældent sengeliggende (med mindre det er virkelig store operationer), og bevæger os i det omfang det lader sig gøre. Om det er af nød at jeg også tror sådan, eller om det er rigtigt, det ved jeg ikke helt, men jeg tror også lidt at de efter et par dage selv kan vurdere det, medmindre man altså sætter dem i en situation hvor de vil presse sig selv ud over evne (hundeleg, gåture uden snor osv.). Og ved store operationer ved jeg også at man anbefaler mennesker at komme i gang med at bevæge sig så hurtigt som muligt, det skulle vist sætte gang i helingsprocessen. Da Sally blev steriliseret røg hun bare i sit bur hvis hun blev for voldsom Det er jo ikke for evigt! Men nu bliver Luna jo ikke voldsom på den måde, det ville jeg straks stoppe. Nej hun kommer gående stille og roligt, og pludselig tager fanden ved hende og hun hopper op på armlænet på sofaen, og herefter sidder hun så stille oppe på armlænet. Så her ville det jo være lidt fjollet at sætte hende i bur lige efter hun er hoppet op på armlænet, for nu er hun jo rolig igen Motor er af sig selv ret så rolig indendørs (undtagen når han danser glædes-stepdans, selvklart), men Voodoo er rimelig sindssyg, som Luna. Han har kun skulle holdes i ro få dage efter kiropraktor. Har bare gjort hvad jeg kunne for at foregribe situationerne: ikke ladet dem være alene i haven (for så laver Voodoo bodyslam på Motor), jeg ved at han også tit løber først ind efter gåtur og så hopper på Motor så Motor blev lukket ind først og Voodoo blev fulgt ind med et hav godbidder så han glemte at han skulle angribe osv osv. I huset kan jeg nemmere høre når han er på vej, så var det bare om at springe om hjørnet og få ham stoppet med en halv burger eller hvad der nu lige var ved hånden Så altså, lige hilse-situationen, hvis hun er så vild, så ville jeg gøre noget nyt såsom hurtigt give hende snor på og så gå direkte i haven og søge nogle godbidder, eller andet roligt men rart. Det er jo kun en uge, så kan hun give den gas igen. Jeg greb faktisk Voodoo i luften een dag, han er en hoppebold er han.. Det lyder lidt som Luna Men ja, det er nok en god idé lige at få sat en begrænsning på i hilsesituationerne :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Februar 21, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 21, 2012 jeg synes det er et fint emne, at tage op - især for de af os, der ikke var så fornuftige at lære vores hunde at man ikke leger / hopper rundt som mental-patienter indenfor jeg har selv samme problem hvis Karla fx har været hos Anneline og skal holdes i ro i de 4 dage efter... øhm ja... hvordan? især da med en hyperaktiv hvalp i huset også? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Februar 21, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 21, 2012 jeg må indrømme at var det mig så ville jeg bruge buret, i bur når hunden ikke er i snor, dvs ture i snor med indlagt sporsøg eller lign så man trætter dyret lidt og så i bur så man undgår pludselige ukontrolerede udbrud:), det er jo ikke år vi snakker om og helningen går altså noget bedre hvis hunden rent faktisk holdes i ro:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Februar 21, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 21, 2012 Men nu bliver Luna jo ikke voldsom på den måde, det ville jeg straks stoppe. Nej hun kommer gående stille og roligt, og pludselig tager fanden ved hende og hun hopper op på armlænet på sofaen, og herefter sidder hun så stille oppe på armlænet. Så her ville det jo være lidt fjollet at sætte hende i bur lige efter hun er hoppet op på armlænet, for nu er hun jo rolig igen Jeg havde gjort det alligevel. En uge i bur er der altså ikke nogen hund der er død af, og med Lunas forhistorie, skal det nok lykkes hendes at få revet det ar op! Hun er jo verdens uheldigste hund :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 21, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 21, 2012 jeg synes det er et fint emne, at tage op - især for de af os, der ikke var så fornuftige at lære vores hunde at man ikke leger / hopper rundt som mental-patienter indenfor jeg har selv samme problem hvis Karla fx har været hos Anneline og skal holdes i ro i de 4 dage efter... øhm ja... hvordan? især da med en hyperaktiv hvalp i huset også? Fantastisk sætning :klap: Men ja, problemet bunder jo nok i at vi ikke har lært vores hunde at være rolige indenfor, det er jo let nok at styre dem udenfor fordi man enten har snor på dem eller ved man skal holde øje, men man kan jo ikke holde øje 24/7 og derfor slækker man jo lidt på opsynet indenfor... Kleo foreslår så at Luna skal i bur i det tidsrum hvor hun ikke bliver aktiveret, og det er rent faktisk et rigtig godt forslag da hun jo umiddelbart skal sove, meeeen, Luna er ikke længere vant til at være så meget i bur, og hun (og jeg) er meget kontaktsøgende, og skal helst ligge klods op og ned af mig, så jeg tror ikke at jeg kan få mig selv til at sætte hende i bur, ikke så længe at hun ikke er ved at dø eller lignende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 21, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 21, 2012 Jeg havde gjort det alligevel. En uge i bur er der altså ikke nogen hund der er død af, og med Lunas forhistorie, skal det nok lykkes hendes at få revet det ar op! Hun er jo verdens uheldigste hund :ae: Det kan der selvfølgelig være noget om :hmm: Og for at være helt ærlig, så tror jeg heller ikke at Luna vil dø af en uge i bur, jeg må nok desværre erkende at det hovedsageligt er af rent egoistiske årsager at jeg har så svært ved at putte hende i bur Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Februar 21, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 21, 2012 Fantastisk sætning :klap: Men ja, problemet bunder jo nok i at vi ikke har lært vores hunde at være rolige indenfor, det er jo let nok at styre dem udenfor fordi man enten har snor på dem eller ved man skal holde øje, men man kan jo ikke holde øje 24/7 og derfor slækker man jo lidt på opsynet indenfor... Kleo foreslår så at Luna skal i bur i det tidsrum hvor hun ikke bliver aktiveret, og det er rent faktisk et rigtig godt forslag da hun jo umiddelbart skal sove, meeeen, Luna er ikke længere vant til at være så meget i bur, og hun (og jeg) er meget kontaktsøgende, og skal helst ligge klods op og ned af mig, så jeg tror ikke at jeg kan få mig selv til at sætte hende i bur, ikke så længe at hun ikke er ved at dø eller lignende Jamen er det så ikke bare, at når hun ikke er i bur, at hun så er i snor, så I kan putte? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Februar 21, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 21, 2012 Jamen er det så ikke bare, at når hun ikke er i bur, at hun så er i snor, så I kan putte? nemlig! Og tag buret med hen ved siden af sofaen, eller hvor du er. Sæt evt begge bure op, hvis du stadig har Baldurs gamle, så er du da dækket ind i to af husets rum. Det er vel ligemeget om hun ikke er vant til det længere, hun har jo kunnet det, og været glad for det, så er der vel ikke noget der der har ændret sig? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts