Hop til indhold

Lære kæresten om moderne positiv træning...

Gæst LadyDay
 Share

Recommended Posts

Gæst LadyDay

Hejsa.

Jeg fik mig noget af en overraskelse idag!

Min kæreste er fantastisk med hunde, han elsker dem og de elsker ham, så når jeg har haft lånehunde på besøg har det bare været skønt at se ham lege og nusse med vovserne!

Men idag skete der så det at vores lille besøgsven, en skøn lille coton der hedder Charlie, strintede indenfor. Min kæreste greb fat i Charlie og stak hans snude ned til urinen og "skældte ud" (ingen rådeb eller noget, men "fyyyyyyy" etc med dyb stemme). Jeg er absolut imod den metode, så jeg skynte mig, helt forskrækket, at stoppe ham og vi tog en lille snak om hvilke problemer jeg mener der er ved den "trænings-metode"!

Men det gik op for mig at min kæreste slet ikke havde kendskab til moderne træningsmetoder. Hans familie har haft hund hele hans opvækst/alle teenageår, så jeg regnede bare med at han havde "styr på det med hunde", men det jeg havde glemt at tænke på er at det er omkring 20 år siden deres sidste hund døde! Så de træningsmetoder han kender til og som hans familie brugte, er jo noget gammeldags idag!

Jeg insisterer lodret på at vores hunde (NB: Vi har ingen hund endnu, men regner med at skulle have en til sommer) skal trænes med positiv forstærkning. Jeg vil simpelthen ikke have at de gammeldags "dominans-teorier" eller noget i den stil bliver brugt på vores hund. Så selvom jeg kommer til at have hovedansvaret for hundens træning (min kæreste arbejder meget), så er det alligevel vigtgt for mig at vi er på samme side mht. træning og at han lærer hvad positiv forstærkning, klikkertræning osv går ud på, hvordan det fungerer og hvorfor det er en god måde at træne på.

Alt i alt, jeg vil gerne hjælpe min kæreste med at blive uddannet lidt. Jeg er sikker på han er åben overfor det!

Så konklusionen med dette unødvendigt lange indlæg (jeg var nødt til lige at få luft for min oplevelse :oops:), var:

Kunne i henvise mig til nogle gode artikler etc (bøger har han sjældent tid til at læse) om positive træningsformer, om hvorfor positiv forstærkning er så godt og om hvad problemerne er ved dominansteorien? Hvis nogen af jer (Ninjamor?) endda kender til videnskabelige studier/undersøgelser der er relevante, så ville det også være super godt (min kæreste er forsker. Han skal se beviser før han tror på noget.)

Iøvrigt, er der nogen af jer der har haft samme problem eller selv har været af "den gamle skole" og fået ændret jeres opfattelse af hundetræning? Det kunne være interessant at høre om!

Link til indlæg
Del på andre sites

min kæreste var ikke af nogen skole - han anede intet om hunde. det er nok mere taknemmeligt at oplære ham end at stå for en omprogrammering, som du skal ;-) heldigvis har du jo de gode argumenter på din side. jeg gjorde simpelthen det, at jeg "tvang" min kæreste til at læse hvalpen af lone greva. den er rimeligt saglig, konkret, ufimset, megetmeget letlæst, og man kan sagtens nøjes med de første par kapitler. der får man i hvert fald grundigt punkteret al tro på hvalpens dominans osv. ligesom at uhensigtmæssige metoder som næse-tværen-i-tis vistnok også behandles.

jeg kan godt forstå, hvis du blev ked af det/frustreret, jeg var blevet det samme :ae: jeg er ret sikker på, at du nok skal få ham omvendt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror alle der har trænet hunde i mere end 10-15 år har haft stiftet kendskab med "den gamle skole" af hundetræning...

Hundetræning og opdragelse udvikler sig hele tiden, og hvad der var acceptabelt og okay for 20 år siden er ikke nødvendigvis i dag... Det samme gælder sig faktisk for børneopdragelse.. For 50 år siden var det stort set alle børn der fik en røvfuld og en lussing som en helt acceptabel måde at diciplinere på... Hvis en forælder, eller nærmest endnu værre en autoritet bruger fysisk afstraffelse i dag vil de selv blive straffet...

Nå men hvis man skal sætte i dag op mod "dengang" så tror jeg det er samme udvikling der er sket indenfor hunde, som indenfor børn.. Eller i hvert fald nogen lunde...

Hunde skal ikke længere ligge i kurven til de skal bruges, de behøves ikke at stå klar ved hvert vink, og vi tænker over deres velfære og udvikling... For 20 år siden betød det ikke noget om der var "gensidig respekt og forståelse" imellem hund og ejer.. Det gjorde ikke noget at hunden sænkede hovedet af frygt; Det viste jo bare den vidste hvem der bestemte! dengang troede man at hunden ville "overtage" og dominere sig vejen frem til at bestemme alt i huset hvis man ikke sørgede for at "fortælle den sin plads, og det var nederst i hierarkiet"... Vi ved i dag at hunden ikke tænker sådan, og at det ville være unaturligt for en hund at forsøge at tage magten over et menneske...

I dag vil vi gerne have glade hunde, der harmonere og fungere som et ligeværdig medlem af vores familie.. Det bekymre os hvis vores hund er bange, og hvis den ikke føler at den passer ind og har en del i familien...

Du kan evt. forsøge at se om din kæreste vil have en bruger herinde... Der ligger mange gode artikler herinde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg blev lidt ked af det. Jeg kunne jo ikke lade være med at flyve op, skubbe kæresten til side og gribe den forvirrede lille vovse (min reaktion har sikkert gjort staklen endnu mere forvirret, men man reagerer jo med følelserne når det går for stærkt til at man når at tænke!). Min kæreste blev til gengæld helt betuttet/forskrækket over min voldsomme reaktion (jeg er et meget fredeligt menneske der absolut aldrig er dramatisk, men når det kommer til dyr så er jeg altså klar til at forsvare dyret med næb og klør, også når det gælder relativt små ting). Jeg er slet ikke i tvivl om at min kæreste simpelthen bare troede det var det rigtige at gøre. Han vidste simpelthen ikke bedre, for det er jo sådan han hele sin opvækst har lært at man gør. Men han elsker hunde og jeg er sikker på at han gerne vil lære om en positiv måde at gøre det på! Han ønsker jo på ingen måde at gøre en hund fortræd eller utryg!

Tusind tak for bog-forslaget! Den vil jeg købe hurtigst muligt! Heldigvis har jeg jo stadig minimum et halvt år til ikke blot selv blive ekspert, men også til at sikre at kæresten er on the same page mht. træning og at han ved det basale og vænder det med mig hvis der er noget han er i tvivl om.

Og så har vi jo alle jer skønne, kloge eksperter herinde at spørge til råd også! Det er altså guld værd når man går og forbereder sig på at blive førstegangs-hundeejer, og det bliver endnu mere værdifuldt når vi først har en lille ballade-vaps at opdrage!

Link til indlæg
Del på andre sites

@Shii.

Ja det virker helt klart som om der er sket en udvikling! Jeg tror nu min kæreste er nu opdraget med en ting midt imellem tror jeg. Hverken han eller hans forældre kunne finde på at slå en hund eller på anden måde påføre hunden fysisk smerte. Men altså, næsen ned til tis og (kontrolleret) skælud, og lignende metoder der ikke er decideret "mishandling", men bunder i teorier om dominans, det vil jeg altså ikke have foregår i mit hjem! Men mon ikke jeg nok kan få det trænet ud af kæresten ;-) Jeg kan jo købe den bog søster lagkage nævner og så give kæresten "klik" og guldkarameller når han læser i den! :mrgreen:

Jeg vil helt sikkert foreslå min kæreste at han får en bruger herinde! Jeg har godt set et par gode artikler, og så er der jo en masse spændende tråde og en masse dygtige mennesker man kan diskutere det man læser med!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg syntes faktisk, at det var nemt at argumentere for fornuften i, at kæresten læste med. altså jeg læste jo bogen fra ende til anden OG jeg ville blive primært ansvarlig for træning og opdragelse - så gav det ret meget mening, heldigvis også for min kæreste, at han forstod, hvad jeg ligesom arbejdede ud fra. bare sådan for at undgå misforståelser i det daglige og tale samme sprog. helt ærligt tror jeg ikke, at det tog ham mere end et par timer at lige læse den første grundlæggende halvdel igennem. og ja, det er en god bog, den vil jeg gerne anbefale. held og lykke med projektet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

kender det alt for godt, min kæreste elsker vores hunde og er en meget følsom person selv og skælder egentlgi ikke så meget ud på dem.

Men hans viden om hunde er lidt begrænset han ser noget af det vi laver og er stolt af os men hvorfor jeg gør som jeg gør det har han droppet at følge med i, jeg ville ellers meget gerne have ham med ud at konkurrere men har bare accepteret han er den bedste hunde nusser og så det det og hans interesse ikke er så stor som min og det har ejg lært at leve med.

han sagde engang til mig for ham var det ment som et kompliment "skat nu du er så god til hunde så kan det være du bliver en dygtig hundehvisker en dag ligsom ham der cesar Milan" Jeg smilede og sagde SÅ "dygtig" har jeg ikke behov for at blive ... Sødt sagt af ham og valgte ikke at bide hovedet af ham og komme md længere forklaringer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi. Det er også godt at have en kæreste der er ekspert hunde-nusser! DET er min også! Så længe der er styr på at han ikke laver forkerte ting som resultat af manglende viden om hvordan vi gør nu til dags, så behøver han heller ikke blive ekspert hundetræner hvis han ikke synes træning er så sjovt.

Hihi... Du har ret i at det er sødt han synes du er så dygtig at du kunne blive professionel. At det så er den forkerte tv-hundetræner at vælge at efterligne er jo ikke altid helt nemt for de uindviede at gennemskue! Men mon ikke du en dag kan blive lige så dygtig som Victoria Stillwell istedet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

@Søster lagkage:

Det er også min tanke, at selvom han ikke kommer til at lave et stort træningsarbejde, så er det alligevel en fordel at han er indviet i det væsentlige omkring tilgangen til det. Vi skulle jo nødig ende med en forvirret hund, der er usikker på "spillereglerne" og bange for at "dumme sig" overfor min søde kæreste der ellers bare vil den det bedste.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Søster lagkage:

Det er også min tanke, at selvom han ikke kommer til at lave et stort træningsarbejde, så er det alligevel en fordel at han er indviet i det væsentlige omkring tilgangen til det. Vi skulle jo nødig ende med en forvirret hund, der er usikker på "spillereglerne" og bange for at "dumme sig" overfor min søde kæreste der ellers bare vil den det bedste.

ja, jeg kan anbefale lidt fælles fodslag for alles skyld og også anbefale at indvie kæresten i f.eks. hvilke ord man bruger til at navigere med hunden på tur - sådan stop, vent, den her vej osv. lige fortælle, at man har lært hunden at vente med at kaste sig over maden til man siger værsgo eller hvad det nu måtte være af småting. min kæreste trækker f.eks. løs med vores hund på tur, selv om det slet ikke er nødvendigt. og så blive enige om nogle hverdagsting. f.eks. ro omkring snor og sele på. der har min dygtige mand jo lært vores hund, at den skal gø i vilden sky og jagtes rundt i hele lejligheden for til sidst at blive fanget og lege vild brydeleg i sengen :lol: (det eneste han nogensinde har formået at lære hunden, han er viiiirkelig stolt! (jeg er knap så imponeret))

hvilken hund skal i have :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, jeg kan anbefale lidt fælles fodslag for alles skyld og også anbefale at indvie kæresten i f.eks. hvilke ord man bruger til at navigere med hunden på tur - sådan stop, vent, den her vej osv. lige fortælle, at man har lært hunden at vente med at kaste sig over maden til man siger værsgo eller hvad det nu måtte være af småting. min kæreste trækker f.eks. løs med vores hund på tur, selv om det slet ikke er nødvendigt. og så blive enige om nogle hverdagsting. f.eks. ro omkring snor og sele på. der har min dygtige mand jo lært vores hund, at den skal gø i vilden sky og jagtes rundt i hele lejligheden for til sidst at blive fanget og lege vild brydeleg i sengen :lol: (det eneste han nogensinde har formået at lære hunden, han er viiiirkelig stolt! (jeg er knap så imponeret))

hvilken hund skal i have :mrgreen:

Det er et super fantastisk råd!

I lang tid havde min kæreste ikke opfattet at vores hund satte sig før han skulle krydse vejen, og det var så vildt at se at Dexter vidste hvem der holdte snoren.. Når jeg gjorde satte han sig, når min kæreste gjorde så rendte han bare... Nu sætter han sig heldigvis hver gang altid :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

En rigtig god idé er, når I begynder træning på hvalpehold, at I så tager begge to afsted. Så kan den ene også træde til, hvis den anden (du) bliver forhindret. Det er også altid lettere for kæresten at acceptere at blive rettet på af en fremmed. Derudover kan det være du er så heldig, at han vil blive bidt af det og kunne tænke sig at gå til alt muligt sjovt med hunden senere hen.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Søster lagkage

Ja det er altså nødvendigt at man har en vis enighed om hvad hunden må og ikke må, blive enige om kommandoer osv.

Haha. Ih, din mand er da også en fantastisk hundetræner! :klap:

Ak ja, hvilken hund vi skal have er jo så det store spørgsmål. Jeg har læst og læst på diverse racer og fundet cirka 27 racer jeg synes er fantastiske og som jeg bare MÅ have. Så jeg bliver ved med at skifte mening. Planen er at vi skal have to hunde. Den ene skal være en Lakeland Terrier. Lutz (førnævnte kæreste) er vokset op med Lakeland terrier, så de er noget helt særligt for ham. Og jeg kan kun være enig i at de er dejlige og at racen passer godt til vores ønsker til en hund/hvad vi kan tilbyde en hund. Vi regner nu med at Lakeland bliver hund nr. 2. og at hund nr. 1 skal være en Golden Retriever.

Jeg har som sagt svært ved at bestemme mig for hvad jeg bedst kunne tænke mig. Vi har længe tænkt Westie, men efter at have haft vores lille skat Maddie (hende den smukke her: http://www.hunde-forum.dk/vis-os-din-perle/30626-maddie-den-dejligt-lille-lanehund.html) på besøg er vi begge blevet overbevist om at Golden Retriever er noget helt særligt fantastiskt og muligvis den dejligste race i verden (sammen med Lakeland Terrier).

Så mon ikke første hund bliver en Golden Retriever?! De er jo også nemme at træne, så kan jeg øve mig med en samarbejdsvillig hund inden jeg kaster mig ud i lydighedstræning med en Terrier!!! :lol:

@Shii

Haha. Ak ja, det er utroligt hvor kvikke sådan nogle dyr er. De kan sagtens finde ud af at man må alt muligt med far, men mor er striks! :mrgreen:

Men hvor er han dygtig! Han er ikke ret gammel vel? Og så vidt jeg har forstået er Siberian Husky også en meget selvstændig race. Så han må da give jer lidt udfordringer af og til :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

@FrkSmilla:

Sikke en god idé!

Og du har helt ret i at det er nemmere at tage imod kritik fra en fremmed end fra sin kæreste. Heldigvis er det meget sjældent han giver grund til kritik :hjerte:

Og mon ikke han vil synes det er super skægt! <jeg har svært ved at forestille mig at man kan lade være med at blive bidt af hundetræning! Da især når det gælder små, nuttede hvalpe der er igang med at lære hele den store, nye verden at kende og er fulde af spilopper! Åååååååååååååååååååååårh altså hvor bliver det dejligt med hund!

Han er også en handyman der elsker at arbejde med træ, så jeg har lidt en drøm om at han kan bygge nogle agility-forhindringer og så kan vi træne sammen hjemme (Jeg vil gerne dyrke agility. Det ser så sjovt ud og ser ud til at give god motion, både til hund og ejer :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget :damn:

Godt du gør noget ved det :5up:

Du kan finde en masse om positiv træning (og især klikkertræning) her: Biblioteket - Artikler om hund og hundetrning

På forsiden her: Alt om hund og hundetrning! - hundebger, hundeudstyr, klikkertrning, hundeskole kan i også tilmelde jer et online-kursus. Det kan i sagens gøre inden i får en hund. Der er masser at lære undervejs i kurset, selvom i ikke har en hund at øve jer på!

Nala er jo min første hund og jeg havde ingen forudsætninger for at træne Nala inden jeg fik hende. Jeg læste om træning og klikkertræning fangede mig med det samme!

Jeg har læst næsten alt på den side og hvad jeg har kunne finde ved et par søgninger. Derudover har jeg købt "klikkertræning for din hund" fra Canis forlag. Superhund af Mary Ray er jeg ved at læse nu, da den bl.a. er rettet mod agility og det skal vi gå til fra april :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ak ja, hvilken hund vi skal have er jo så det store spørgsmål. Jeg har læst og læst på diverse racer og fundet cirka 27 racer jeg synes er fantastiske og som jeg bare MÅ have. Så jeg bliver ved med at skifte mening. Planen er at vi skal have to hunde. Den ene skal være en Lakeland Terrier. Lutz (førnævnte kæreste) er vokset op med Lakeland terrier, så de er noget helt særligt for ham. Og jeg kan kun være enig i at de er dejlige og at racen passer godt til vores ønsker til en hund/hvad vi kan tilbyde en hund. Vi regner nu med at Lakeland bliver hund nr. 2. og at hund nr. 1 skal være en Golden Retriever.

Jeg har som sagt svært ved at bestemme mig for hvad jeg bedst kunne tænke mig. Vi har længe tænkt Westie, men efter at have haft vores lille skat Maddie (hende den smukke her: http://www.hunde-forum.dk/vis-os-din-perle/30626-maddie-den-dejligt-lille-lanehund.html) på besøg er vi begge blevet overbevist om at Golden Retriever er noget helt særligt fantastiskt og muligvis den dejligste race i verden (sammen med Lakeland Terrier).

Så mon ikke første hund bliver en Golden Retriever?! De er jo også nemme at træne, så kan jeg øve mig med en samarbejdsvillig hund inden jeg kaster mig ud i lydighedstræning med en Terrier!!! :lol:

:vuf:

Nu kommer jeg så lige og vender den en gang på hovedet: Golden er som oftest langt nemmere at have med at gøre end terrier, men i min verden ville terrieren blive 1. hund og golden nr. 2! Af rent og skære sikkerhedsgrunde. Oftest har terrieren jo meget mere bestemthed og gåpåmod end en retriever og hvis, jeg siger kun hvis, I er bare lidt uheldige står I med problemer mellem de to hunde, hvis jeres golden ikke er standhaftig nok til at kunne modstå terrierens frembrusende ego.

Det behøver naturligvis ikke at gå sådan, men risikoen er der. Det er en blid, samarbejdende hund vs. en meget bestemt og noget egensindig hund...

Mht artikler, så er det svært at henvise til nogle, det meste af det gode står i bøger.

Men det er bevist rent lærings- og motivationsmæssigt at positiv forstærkning rækker længere og giver mere varige positive resultater end straf. Straf skal enten være brutal for at have en varig virkning, og så bliver hunden skræmt, eller vedligeholdes jævnligt. Netop fordi straf ikke virker på hundens følelser/motivation for det den vil/gør.

At dyppe hundens næse i urin/fæces vil få hunden til at blive utryg i renselsessitustionen og få den til at gemme sig af frygt for at få straf hvis den renser sig, når der er mennesker til stede, så der er helt klart plads til forbedring via oplysning hos din kæreste :-D

Du kan måske lave en sammenligning ml. hvordan din kæreste selv ville reagere på at få udskæld for ikke at have gjort noget godt nok og få ros for dog at have forsøgt? Hunden har nøjagtigt samme nervesystem som vi og dens følelsesmæssige reaktioner er ligesom vores.

Forslaget med at indvi din kæreste i hvad hunden har lært synes jeg er rigtig godt og du kan luske meget forståelse ind ad den vej ved at vise hvad hunden har lært/er ved at lære i forskellige situationer. F. eks. har jeg selv været super pædagogisk (når jeg selv skal sige det) overfor min voksne søn, når han har gjort noget jeg syntes var lidt for meget eller unødvendigt. F.eks. at kalde Pelle til sig i bestemte situationer på turen. Der sagde jeg så en dag "Hov forresten nu skal jeg vise dig hvad jeg lige har lært ham" og sagde så "Pelle vente" hvorpå Pelle stoppede op og ventede. Det havde han kunne længe, men det virkede bedre at sige det på denne måde.

Bøger: Udover den nævnte af Greva, så vil jeg foreslå hendes "Familiehunden" hvor jeg faktisk tror, der er et skema over hvordan hhv. straf og belønning virker ikke kun på hunden men også på hundens ejer.

Hvis din kæreste kan nå at læse Lones tykke bøger så kan også læse Anders Hallgren "Alfasyndromet" og Freddy Worm Christiansens "Ulves og hundes adfærd" som tager meget grundigt fat på alle de gamle myter om hvorfor hunde skal behandles hårdt og altid ud fra den fortærskede dominansteori. Det hele aflives lige så stille. Freddy er biolog og måske videnskabelig nok til at blive respekteret af din kæreste.

Min egen bog "Sjov på turen med din hund" er hurtigt læst og, synes jeg selv, rummer mange gode fif til opdragelse og aktivering af hvalpe/unghunde.

Der er gode artikler på Alt om hunder og hundetrening | Hundeutstyr | Dressurkurs | Hunderaser - Canis.no og en rigtig god en om forstærkning her på HF skrevet af Umulia

Link til indlæg
Del på andre sites

@Ninjamor:

Tusind tak for det lange, gode, lærerige svar!

Og tak for forslaget om terrier først og golden bagefter. Det havde jeg slet ikke tænkt over! Jeg tror intuitivt jeg ville antage at en veletableret golden på 1-2 år ville have nemmere ved at tackle en terrier-hvalp end en helt lille golden hvalp ville have ved at tackle en teenage-terrier. Tror du det i det hele taget er en dårlig kombination? Jeg ved at Maddie, den 1-årige golden som vi passer/jeg lufter flere gange om ugen, ikke siger fra overfor andre hunde når hun har fået nok. Dog tror jeg ikke hun er blevet socialiseret frygteligt meget med andre hunde, det er nemlig min opfattelse at hun er blevet markant mere selvsikker overfor andre hunde efter at jeg adskillige gange har haft hende på legedates med andre hunde og ladet hende socialicere med hunde på gåturene. Alt i alt er jeg ikke i tvivl om at du har ret i at det kan give problemer med en blød, pleaser-race og en egenrådig, selvstændig terrier. I sidste ende er det vigtigere at vi får to hunde der kan trives sammen, end at vi får lige præcis de racer vi er mest forelskede i!

Snedig, pædagogisk måde du har håndteret situationer du ikke var enig i med din søn! Min kæreste bryder sig ikke om at blive kritiseret, så en positiv vinkel a la din er smart! Det er lidt som at lære en hund at slippe en pind ved at give den et kødben tænker jeg. Give manden en god måde at håndtere situationen på i stedet for bare at kritisere den måde han gør det på. (Der er ingen tvivl om at mænd skal trænes på samme måde som hunde! Hihi).

Tak for bog-anbefalingerne! Jeg elsker personligt at læse bøger, men når det gælder hundetræning så er det altså rart at få nogle anbefalinger inden man går ud og køber/låner, så man ved man får nogle gode teknikker!

@Line:

Tak for anbefalinger og links!

Det er skønt at vide at du har så gode resultater med Nala selvom hun er din første hund og endda en terrier! Så kan jeg vel også finde ud af det! Hihi. Og det er så skønt at der findes metoder som klikkertræning at træne med. Jeg har oplevet så mange frustrerede hundeejere der har forsøgt sig med "dominans" og den slags og har krop umulige hunde der slet ikke vil gøre hvad deres ejere vil. Den slags forhold vil jeg ikke have med min hund, jeg vil have et forhold hvor vi samarbejder og har det sjovt!

Link til indlæg
Del på andre sites

@Ninjamor:

Og tak for forslaget om terrier først og golden bagefter. Det havde jeg slet ikke tænkt over! Jeg tror intuitivt jeg ville antage at en veletableret golden på 1-2 år ville have nemmere ved at tackle en terrier-hvalp end en helt lille golden hvalp ville have ved at tackle en teenage-terrier. Tror du det i det hele taget er en dårlig kombination? Jeg ved at Maddie, den 1-årige golden som vi passer/jeg lufter flere gange om ugen, ikke siger fra overfor andre hunde når hun har fået nok. Dog tror jeg ikke hun er blevet socialiseret frygteligt meget med andre hunde, det er nemlig min opfattelse at hun er blevet markant mere selvsikker overfor andre hunde efter at jeg adskillige gange har haft hende på legedates med andre hunde og ladet hende socialicere med hunde på gåturene. Alt i alt er jeg ikke i tvivl om at du har ret i at det kan give problemer med en blød, pleaser-race og en egenrådig, selvstændig terrier. I sidste ende er det vigtigere at vi får to hunde der kan trives sammen, end at vi får lige præcis de racer vi er mest forelskede i!

Uanset hvilken rækkefølge i får hundene i, skal der helst være min. 2-3 år mellem hundene. Det vigtigste er at den ældste er mentalt voksen, og det er de typisk deromkring. Nogle bliver det dog før og andre senere, så det kan man aldrig helt vide, men det er en god rettesnor ...

http://www.dyrefondet.dk/files/pdf/artiklerarkiv/hund-nr-to.pdf

HUNDEPSYKOLOGEN - ARTIKLER - Hund nr. 2 ???

Best Friend » Hund nummer 2

.. Du kan finde mange flere artikler ved at søge på google om det at få / hvornår at få hund nummer to.

Personligt er den uformelle plan her:

Om 2,5 år: huskøb

Om 2,5-3 år: Ny hund (Nala er på det tidspunkt 4-4,5)

Om 5-8 år: baby :-)

Så er Nala gammel nok til at få en store søster og nummer to hund (og Nala) når at blive gammel nok til at få en menneske-lillesøster/bror :-)

@Line:

Tak for anbefalinger og links!

Det er skønt at vide at du har så gode resultater med Nala selvom hun er din første hund og endda en terrier! Så kan jeg vel også finde ud af det! Hihi. Og det er så skønt at der findes metoder som klikkertræning at træne med. Jeg har oplevet så mange frustrerede hundeejere der har forsøgt sig med "dominans" og den slags og har krop umulige hunde der slet ikke vil gøre hvad deres ejere vil. Den slags forhold vil jeg ikke have med min hund, jeg vil have et forhold hvor vi samarbejder og har det sjovt!

Selvfølgelig kan du finde ud af at være terrier-mor!

Personligt er jeg af den mening, at alle kan finde ud af alle hunderacer, hvis bare de ligger det rette engagement i det :-)

Nala er forøvrigt god til samarbejde, så man skal ikke være en retriever for at kunne finde ud af den slags :fornaermet:

En masse kontaktøvelser og sjov træning fra de er 8-9 uger og så er den i hus :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg har skulle forklare folk hvorfor den der dominansteori ikke har hold, har jeg tit brugt hundens intellekt som basis.

man kan ret hurtigt blive enige om at en hund er meget mindre intelligent end os mennesker.

Når man så er blevet enige med en person om det, har vedkommende bagefter ret svært ved at forklare, hvordan en hund kan tænke så langt, som til at planlægge at bestemme alt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvilken rækkefølge i får hundene i, skal der helst være min. 2-3 år mellem hundene. Det vigtigste er at den ældste er mentalt voksen, og det er de typisk deromkring. Nogle bliver det dog før og andre senere, så det kan man aldrig helt vide, men det er en god rettesnor ...

http://www.dyrefondet.dk/files/pdf/artiklerarkiv/hund-nr-to.pdf

HUNDEPSYKOLOGEN - ARTIKLER - Hund nr. 2 ???

Best Friend » Hund nummer 2

.. Du kan finde mange flere artikler ved at søge på google om det at få / hvornår at få hund nummer to.

Personligt er den uformelle plan her:

Om 2,5 år: huskøb

Om 2,5-3 år: Ny hund (Nala er på det tidspunkt 4-4,5)

Om 5-8 år: baby :-)

Så er Nala gammel nok til at få en store søster og nummer to hund (og Nala) når at blive gammel nok til at få en menneske-lillesøster/bror :-)

Selvfølgelig kan du finde ud af at være terrier-mor!

Personligt er jeg af den mening, at alle kan finde ud af alle hunderacer, hvis bare de ligger det rette engagement i det :-)

Nala er forøvrigt god til samarbejde, så man skal ikke være en retriever for at kunne finde ud af den slags :fornaermet:

En masse kontaktøvelser og sjov træning fra de er 8-9 uger og så er den i hus :slem:

Sjovt, jeg har hørt "mindst ét år" fra andre. Men better safe than sorry!!! Og en 1-årig hund er jo alligevel i lømmel-teenage-alder, så det kan blive en ordentlig mundfuld at indføre en helt lille hvalp oveni! Alt i alt, jeg tror skisme du har ret i at det er godt at vente til hund nr. 1 er mere voksen! Ih, så mange kloge råd!

Det er mystisk at vi er faldet for to så forskellige racer! Jeg tror måske vi lider lidt af "alle hunde er chokkerende dejlige og det eneste vi ikke synes er så interessant er selskabsracer"-syndrom! Det er en meget farlig sygdom der kan resultere i et ret chokkerende, stort hundehold! Hahaha.

Ja naturligvis kan jeg finde ud af at være mor til en terrier! :5up: Jeg tænker at når jeg sætter mig grundigt ind i træning, tager hunden med til "professionelle" træningshold og i det hele taget synes hundetræning er super sjovt, så er en terrier nok til at overkomme! Også selvom de små banditter er født med deres egen mening om tingene!

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg har skulle forklare folk hvorfor den der dominansteori ikke har hold, har jeg tit brugt hundens intellekt som basis.

man kan ret hurtigt blive enige om at en hund er meget mindre intelligent end os mennesker.

Når man så er blevet enige med en person om det, har vedkommende bagefter ret svært ved at forklare, hvordan en hund kan tænke så langt, som til at planlægge at bestemme alt..

God pointe! :mrgreen: Der er intet der tyder på at hunde er ude på at give deres ejere problemer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt, jeg har hørt "mindst ét år" fra andre. Men better safe than sorry!!! Og en 1-årig hund er jo alligevel i lømmel-teenage-alder, så det kan blive en ordentlig mundfuld at indføre en helt lille hvalp oveni! Alt i alt, jeg tror skisme du har ret i at det er godt at vente til hund nr. 1 er mere voksen! Ih, så mange kloge råd!

Det er mystisk at vi er faldet for to så forskellige racer! Jeg tror måske vi lider lidt af "alle hunde er chokkerende dejlige og det eneste vi ikke synes er så interessant er selskabsracer"-syndrom! Det er en meget farlig sygdom der kan resultere i et ret chokkerende, stort hundehold! Hahaha.

Ja naturligvis kan jeg finde ud af at være mor til en terrier! :5up: Jeg tænker at når jeg sætter mig grundigt ind i træning, tager hunden med til "professionelle" træningshold og i det hele taget synes hundetræning er super sjovt, så er en terrier nok til at overkomme! Også selvom de små banditter er født med deres egen mening om tingene!

Ja, det er klart en fordel at den gamle hund er voksen. Så kan den hjælpe med at opdrage på den nye, accepterer ikke enhver invitation til leg og lærer gode vaner fra sig (under antagelse af at den gamle hund er velopdragen). Nala vil ikke være klar nu. Jeg vil dog tro at der vil gå ca. ½-1 år før hun er klar .. Det passer meget godt med de 1,5 år hun er nu :-)

Haha. Ja, det syndrom har jeg godt hørt om og lider nok også af det i mindre grad ;-)

Det medicin jeg bruger hedder "allergivenlig/fældefri hund" - det indskrænker symptomerne en smule ;-)

Uanset hvilken hund i vælger, skal i nok blive glad for det. De er klart forskellige, men træningsmængde, motion osv. er ca. det samme :-)

Jeg har ikke så mange træningsbilleder af Nala, men lidt har jeg da:

IMG_1746.jpg

Nu er altså en dygtig hund der brænder for træning. Chill Con Caia herinde har også en Carin Terrier hun går til Rally-O med. Den er også en rigtig dygtig lydighedshund :-) Jeg tror at Klikkertræning har bidraget meget til Nalas glæde - og gode guffer, selvfølgelig ;-)

IMG_0372.jpg

067.jpg

062.jpg

IMG_1743.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og tak for forslaget om terrier først og golden bagefter. Det havde jeg slet ikke tænkt over! Jeg tror intuitivt jeg ville antage at en veletableret golden på 1-2 år ville have nemmere ved at tackle en terrier-hvalp end en helt lille golden hvalp ville have ved at tackle en teenage-terrier. Tror du det i det hele taget er en dårlig kombination?

Velbekomme :-D

Jamen en hvilken som helst kombination som på papiret virker håbløs kan vise sig at være fantastisk og omvendt. Det er i høj grad individerne der afgør det og ikke kun racen.

Hvis I får terrieren først og den er to - tre år før der kommer en hvalp, tror jeg slet ikke der er grund til at være nervøs. Terrier har naturligvis noget ressourceforsvar, men hvis hunden først er voksen og ellers i balance bør det ikke give nogle problemer.

Jeg har selv haft kombien labrador, Rasmus, og cairn terrier, Trille. En han og en tæve, hvilket jeg personligt altid synes er den bedste konbination hvis man vil undgå den værste konkurrence. Rasmus og Trille var lige gamle, men Trille kom først til da hun var 8 - 9 måneder.

Da Trille følte sig hjemme prøvede hun ind imellem at køre med Rasmus, bare for at gøre det og da måtte jeg stoppe hende. Ellers fungerede det perfekt mellem dem.

Jeg ved at Maddie, den 1-årige golden som vi passer/jeg lufter flere gange om ugen, ikke siger fra overfor andre hunde når hun har fået nok. Dog tror jeg ikke hun er blevet socialiseret frygteligt meget med andre hunde, det er nemlig min opfattelse at hun er blevet markant mere selvsikker overfor andre hunde efter at jeg adskillige gange har haft hende på legedates med andre hunde og ladet hende socialicere med hunde på gåturene. Alt i alt er jeg ikke i tvivl om at du har ret i at det kan give problemer med en blød, pleaser-race og en egenrådig, selvstændig terrier. I sidste ende er det vigtigere at vi får to hunde der kan trives sammen, end at vi får lige præcis de racer vi er mest forelskede i!

Det er uudholdeligt hvis der er spændinger mellem hundene.

Skulle jeg lave den kombination du har tænkt dig ville jeg vælge terriertæve og senere goldenhan, men der er aldrig nogle garantier for at lige netop de to individer jeg ville få ville fungere gnidningsløst

Snedig, pædagogisk måde du har håndteret situationer du ikke var enig i med din søn! Min kæreste bryder sig ikke om at blive kritiseret, så en positiv vinkel a la din er smart! Det er lidt som at lære en hund at slippe en pind ved at give den et kødben tænker jeg. Give manden en god måde at håndtere situationen på i stedet for bare at kritisere den måde han gør det på. (Der er ingen tvivl om at mænd skal trænes på samme måde som hunde! Hihi).

Det er jo det! Man kan lige så godt bruge den viden man har fra hundene når den kan bruges andre steder :-D

Tak for bog-anbefalingerne! Jeg elsker personligt at læse bøger, men når det gælder hundetræning så er det altså rart at få nogle anbefalinger inden man går ud og køber/låner, så man ved man får nogle gode teknikker!

Der er efterhånden rigtigt mange gode hundebøger på markedet :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er klart en fordel at den gamle hund er voksen. Så kan den hjælpe med at opdrage på den nye, accepterer ikke enhver invitation til leg og lærer gode vaner fra sig (under antagelse af at den gamle hund er velopdragen). Nala vil ikke være klar nu. Jeg vil dog tro at der vil gå ca. ½-1 år før hun er klar .. Det passer meget godt med de 1,5 år hun er nu :-)

Haha. Ja, det syndrom har jeg godt hørt om og lider nok også af det i mindre grad ;-)

Det medicin jeg bruger hedder "allergivenlig/fældefri hund" - det indskrænker symptomerne en smule ;-)

Uanset hvilken hund i vælger, skal i nok blive glad for det. De er klart forskellige, men træningsmængde, motion osv. er ca. det samme :-)

Jeg har ikke så mange træningsbilleder af Nala, men lidt har jeg da:

[ATTACH=CONFIG]78748[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78750[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78749[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78752[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78751[/ATTACH]

Nu er altså en dygtig hund der brænder for træning. Chill Con Caia herinde har også en Carin Terrier hun går til Rally-O med. Den er også en rigtig dygtig lydighedshund :-) Jeg tror at Klikkertræning har bidraget meget til Nalas glæde - og gode guffer, selvfølgelig ;-)

Awwww, hun er altså virkelig en lille charmetrold den lille Nala! Se hvor nuser hun er med munden fuld af tennisbold! :lun: Hun er altså lige til at knuseelske! Og hvor er hun dygtig! Så fint hun kan sitte og dække på række! Og så endda i sne, verdens sjoveste legetøj!

Ja en af de ting der tiltrækker os ved både terrier og retrievere er deres energiniveau! De har masser af energi til alt hvad vi kan have lyst til at udsætte dem for af forskellig slags træning og motion (agility, jagtfærdigheder-/apportering i tilfælde af retriever, ture på rulleskøjter, ture på langrendsski i Norge osv) men uden at de er blandt de racer der praktisk taget skal have fuldtidsjobs for at trives optimalt (mit indtryk er at f.eks. en Alaskan Malemute er gladest hvis den kan få lov at løbe 30 km om dagen og en Schæfer stortrives med 9-10 timers brugshundearbejde om dagen osv.) Så på det punkt passer begge racer os rigtig godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Line skriver er det super vigtigt at førstehunden har fundet sig selv før den skal være opdrager - for det er jo den rolle den får, når der kommer ny hvalp.

En del hunde bliver aldrig rigtigt mentalt modne pga. ejerens manglende støtte og fordi hundene ikke får pålagt noget ansvar. Sådan en hund kan blive en rigtig god legekammerat men er ofte ikke en god og kærlig opdrager, hvilket kan indebære at den viser "jalousi", ikke vil lade hvalpen have legeting mv.

Mange hundeejere har oplevet at nr. 2 hund f.eks. ikke kan/vil apportere eller udføre bestemte andre øvelser, når førstehunden er til stede fordi denne konstant har holdt nr 2 nede.

En lille/mellemstor terrier på to år som er velopdraget, velsocialiseret og fungerer fint til daglig er modningsmæssigt på linie med en 3 års retriever med samme baggrund efter min bedste vurdering.

Link til indlæg
Del på andre sites