Hop til indhold

Cesar milan, psykiske metoder gode/dårlige?


Stefano Fava
 Share

Recommended Posts

Præcis - Du siger det, som jeg håber at få nogle til at tænke. ;-)

I bund og grund er indlærings psykologi vel den samme, om det er et adfærdsproblem, en øvelse eller opdragelse vi snakker om.

Ja, det er sat på spidsen og man kan argumentere lidt for og imod at man sætter det sådan op - Men sådan helt lavpraktisk, så er indlærings psykologi, indlærings psykologi, uanset hvilken betegnelse man så bruger for det der skal arbejdes med.

 

Nemlig

 

 

Enig - Og nogle gange er det den enkleste måde at formulere et budskab, at sætte tingene på spidsen og generalisere dem lidt ud :5up:

 

Overdrivelse fremmer forståelsen :-D

 

Tror netop altid det er opdragelsen der har fejlet - Et eller andet sted.

 

Man kan undertrykke meget, men det giver IKKE et godt hundeliv og hvorfor dælen have hund, hvis man ikke ønsker at give den et godt liv?

Det tror jeg nu de fleste gør, men adressere man ikke roden til problemet og tager fat fra en ende af, fremfor at symptom behandle, så giver man ikke sin hund et godt liv, men et liv med stress, undertrykkelse, frustrationer osv.

 

Noget af det der næsten er mest frustrerende er når hundeejerne græder af glæde over at Millan har fixet deres hund. Det er deprimerende!

 

Så kan man jo diskuttere fra her og til månen om CM er hård ved hundene eller ej.

Men jeg har endnu ikke set et eneste argument mod, at han undertrykker de følelser hunden nu engang har. Ingen af hans tilhængere har indtil videre adresseret den del og kunne egentlig godt tænke mig lidt mere fokus på det, fremfor om det nu gør ondt på hunden eller ej, at få en hæl i lysken, et par fingre i halsen og blive hængt op i et halsbånd. :hmm:

 

Det eneste argument kan vel næsten kun være at hunden ikke har følelser!

 

 

Det er simpelthen ubegribeligt og skræmmende.... Helt ærligt, det synes jeg det er.

Nu har du jo set mit kræ og fik ikke indtryk af, at du mente han var lige til at aflive eller et såkaldt "red-zone" tilfælde ;-)

 

Næh ikke sådan liiige :sjov:

Spøg til side, næh jeg så intet "rødt" hos ham, men det kan da sikkert lokkes frem, hvis det skulle være med den "rette" håndtering

 

 

- Men det skræmmer mig lidt, at han i den grad minder om de hunde som man ser i CM's serie.

For kan vitterligt ikke slippe tanken om, at rigtig, rigtig, rigtig mange af de hunde "bare" kan være som mit kræ.

 

Det er sådan jeg ser dem: Hunde som smides ud over kanten og reagerer på det som for dem må være fuldstændigt uforståeligt, og ikke mindst urimelig behandling, fordi de jo gerne har vist mange dæmpende signaler først og alligevel skubbes videre

 

 

Og så skulle igennem sådan en omgang "rehabilitering"........ Det er helt og aldeles unødvendigt og et enormt tillidsbrud for de hunde der bliver kastet ud i situationer de slet ikke kan magte.

 

Jep

 

 

Og egentlig en såre simpel metode, omend den tager lidt længere tid og kræver lidt mere af ejeren.

Og den giver sgu' et adrenalin kick, fordi man oplever en giga succes oplevelse, hver gang det lykkes og man rykkede endnu en grænse - det gør det i hvertfald for mig.

Det tror jeg det gør for rigtig mange hundeejere, som har været igennem sådan en process med deres hund.

 

Man kan blive fuldstændig høj af den glæde over, at det LYKKEDES!! Man ser de små fremskridt, værdsætter dem, tager dem til sig og bygger videre på dem.

 

Men det kræver jo selvfølgelig at man kan få et kick ud af, at tingene går stille og roligt og man slet ikke skal op i noget som helst gear, men bare skal arbejde stille og roligt og i den tid man arbejder kan opbygge glæde og tillid til sin hund og gemme denne glæde til et større udbrud når det så lige er passende :lol:

 

Det er nok desværre ikke alle forundt, at kunne få adrenalin kick ud af noget så stille og roligt og simpelt, som slet ikke indebære nogen former for ophidselse.

 

Det ville jeg også få hvis det var min egen hund jeg havde kæmpet for at få ud at en "dårlig rille". Som adfærdsbehandler bliver jeg dybt, dybt tilfreds og glad og kunne (den dag) sagtens undvære betaling.

 

 

Oplever faktisk at min hund gør lidt det samme engang imellem.

Kan simpelthen se på ham, at han lige vender den oppe i hovedet en gang imellem, når han bliver udfordret lidt - Og når han så har truffet valget om, at belønningen der kommer, er mere værd end at se sig sur på en anden hund, så er han sådan helt igennem lalleglad og sprudler af energi, glæde og overskud. Han virker som om han bliver helt lettet og bliver SÅ glad!

Det er helt vildt sjovt at se og det virker meget bevidst fra hans side!

 

Det giver da et kick at se sin hund så glad!

 

Absolut!

Jeg husker endnu da Pelle som ung stak efter en hare og jeg stod og heppede på ham, så lykkelig var jeg over at se ham bare være en ung hund og ikke en smertehund. Jo jo, jeg var høj den dag :-D

 

 

I lige måde :mrgreen:

 

Hehehe...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 166
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Louise86

Det jeg bare ikke forstår er, som sagt, at man går over åen efter vand når man bruger Cesars metoder.

 

Jeg har så sent som i går haft diskussionen inde på Facebook, hvor min kammerat brugte nogle af hans metoder på sin mors hund; hvorefter han brokkede sig over, at hunden opførte sig helt anderledes når det var hans mor som gik med den; han mente, at hans mor "fuckede det hele op".

 

 

Det er præcis min største anke imod Millans metoder. De er ikke konsekvent effektive, men virker kun alt efter hvem der er i den anden ende af snoren.

De hunde, Millan træner, kunne aldrig luftes af et barn f.eks.

 

 

Når man træner positiv indlæring, træner man ikke kun hundens adfærd. Man træner også dens generelle sindsstemning og attitude over for andre ting.

 

Med andre korrigerer man ikke bare opførsel, men man korrigerer også hundens associationer med situationer.

 

 

Lad os tage et eksempel: Millan træner en hund, der hader en anden hund, til ikke at angribe. Det gør han ved at sige pssst og lægge den ned, for at vise at han er alfa.

 

Hader hunden stadig den anden hund? Ja. Den angriber bare ikke, fordi Millan giver den ballade for det.

 

Har man så fikset problemet? Nej. Hunden hader stadig den anden hund - man har kun behandlet hvordan det kommer til udtryk.

 

 

Lad os så tage samme eksempel med positiv forstærkning:

 

Hunden får lækker mad og godbidder, hver gang der dufter af den anden hund. Senere kan den SE den anden hund, men forholder sig roligt, fordi den anden hun ikke kommer tæt på, og den får et lækkert kødben.

Efterhånden kommer den anden hund tættere og tættere på, men den første hund er ikke interesseret i at angribe, fordi den har lært, at hvis den er rolig får den godbidder.

Med tiden kan hundene omgås hinanden og den første hund er ikke interesseret i at angribe, fordi den forbinder det at være rolig omkring den anden hund med godbidder.

 

Ergo har man fikset situationen og hundes associationer til den anden hund, uanset hvem der står i den anden ende af snoren. Det handler ikke længere om føreren, det handler om positiv prægning af situationen/den anden hund.

 

Et helt andet fokus.

 

 

 

 

Ovenstående er bare et eksempel, jeg ved intet om seriøs træning af hunde med problemer.

 

 

Min pointe er, at jeg ikke forstår at man kan forsvare Millans metoder, når de udover at stresse hunde, påtvinge dem passivitet og gøre dem til tikkende bomber, faktisk er en omvej til det resultat man ønsker.

Det er ren symptombehandling hvor hunden bare lærer at undertrykke sine følelser/idéer ("Jeg hader den anden hund, men jeg må hellere være sød, ellers bliver jeg lagt ned"), fremfor rent faktisk at være positiv ("Hov, der er naboens Oscar, så får jeg godbidder juhuuu!").

Link til indlæg
Del på andre sites

Utroligt at CM og hans metoder skal lægges for had igen og igen.

 

Jeg kan intet ondt se i det han gør og har det fint med hans person. Så jg kryppende hunde var det en anden ting, eller hunde der var bange for ham. Næ det ser jeg heller ikke.

 

Jeg ser en der gør tingene anderledes, og ikke ringe i mine øjne. Noget andet end de vi efterhånden er vant til.

 

På et andet forum var der en debat om en anden mand Brad Pattinson. Så var der flere der heller så CM end ham. Han er virkelig fæl.

 

Er der nogen der debattere ham? Næ han har elles været vist på 3Puls i en del lørdage. Prøv at google ham og se lidt på YouTube. Ikke at jeg syntes det er noget godt sted at se noget, da det er små klip, men har er ikke på tv pt.

 

Nu er her fleste Cm og hans metoder hadere at i holder gryden i kog gør ingen forskel. Manden, hans metoder, fans og udsendelser er her for at blive og jeg tror han er tit har fået spørgsmålet omkring hans metoder og har ikke noget i mod at svære på det. Det gjorde han også i det interview han lavede sammen med TV2 i Go'aften danmark.

 

Der er ikke nogen der kan ændre min mening om ham, andre end mig selv. Det var alt for mig i denne debat

 

Det har du jo så lov til at mene, men vi andre må vel gerne mene noget andet?

Jeg vil ALDRIG bruge den mands metoder, ønsker ikke at ødelægge min hund.

Ønsker ikke hun skal være bange for hvad der sker hvis hun ikke gør som jeg ønsker.

Jeg vil gerne have min hund har tillid til mig og at hun får noget ud af at samarbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002
Det jeg bare ikke forstår er, som sagt, at man går over åen efter vand når man bruger Cesars metoder.

 

Jeg har så sent som i går haft diskussionen inde på Facebook, hvor min kammerat brugte nogle af hans metoder på sin mors hund; hvorefter han brokkede sig over, at hunden opførte sig helt anderledes når det var hans mor som gik med den; han mente, at hans mor "fuckede det hele op".

 

 

Det er præcis min største anke imod Millans metoder. De er ikke konsekvent effektive, men virker kun alt efter hvem der er i den anden ende af snoren.

De hunde, Millan træner, kunne aldrig luftes af et barn f.eks.

 

 

Når man træner positiv indlæring, træner man ikke kun hundens adfærd. Man træner også dens generelle sindsstemning og attitude over for andre ting.

 

Med andre korrigerer man ikke bare opførsel, men man korrigerer også hundens associationer med situationer.

 

 

Lad os tage et eksempel: Millan træner en hund, der hader en anden hund, til ikke at angribe. Det gør han ved at sige pssst og lægge den ned, for at vise at han er alfa.

 

Hader hunden stadig den anden hund? Ja. Den angriber bare ikke, fordi Millan giver den ballade for det.

 

Har man så fikset problemet? Nej. Hunden hader stadig den anden hund - man har kun behandlet hvordan det kommer til udtryk.

 

 

Lad os så tage samme eksempel med positiv forstærkning:

 

Hunden får lækker mad og godbidder, hver gang der dufter af den anden hund. Senere kan den SE den anden hund, men forholder sig roligt, fordi den anden hun ikke kommer tæt på, og den får et lækkert kødben.

Efterhånden kommer den anden hund tættere og tættere på, men den første hund er ikke interesseret i at angribe, fordi den har lært, at hvis den er rolig får den godbidder.

Med tiden kan hundene omgås hinanden og den første hund er ikke interesseret i at angribe, fordi den forbinder det at være rolig omkring den anden hund med godbidder.

 

Ergo har man fikset situationen og hundes associationer til den anden hund, uanset hvem der står i den anden ende af snoren. Det handler ikke længere om føreren, det handler om positiv prægning af situationen/den anden hund.

 

Et helt andet fokus.

 

 

 

 

Ovenstående er bare et eksempel, jeg ved intet om seriøs træning af hunde med problemer.

 

 

Min pointe er, at jeg ikke forstår at man kan forsvare Millans metoder, når de udover at stresse hunde, påtvinge dem passivitet og gøre dem til tikkende bomber, faktisk er en omvej til det resultat man ønsker.

Det er ren symptombehandling hvor hunden bare lærer at undertrykke sine følelser/idéer ("Jeg hader den anden hund, men jeg må hellere være sød, ellers bliver jeg lagt ned"), fremfor rent faktisk at være positiv ("Hov, der er naboens Oscar, så får jeg godbidder juhuuu!").

 

At din kammerat bruger CM's metoder og det ikke virker når hans mor går med den, er vel fordi han arbejder med hunden alene. Det kræver at hun lærer det samme og de går sammen.

 

Det passer ikke at det kun er CM der kan gå med hundene. Han tager hele familien med. Børnene går også med hunden og nogle med dem han har med. Han hjælper til og fortæller om det er godt eller de skal være hurtigere til at korigere.

 

Så jeg mener at hvis ejerene træner 100 efter hans anvisninger vil der også være succes bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002

Jo vi alle lov til at mene hvad vi vil. Jeg bruger kun en brøkdel af CM's metoder når det kræves. Så det vil da kun være hvis jeg havde en problemhund at jeg vil bruge mere blandet med andre træningsmetoder. Nogen hunde har det fint med en måde andre hunde må man finde noget andet til. De lærer ikke ens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger jo alle en brøkdel af CMs metoder.. han har jo en hel del af de psykiske tanke og begrundelser for problemerne ved hunden i orden... F.eks. da han fortalte ejeren at de selv opfordrede deres ene hund til at være "voldsom", fordi ejeren lige efter at hunden havde stået og storgøede rakte ned og kyssede hunden på snuden og gav den et lille hyggeklap på hovedet (Sådan rigtig anerkendende "dygtig hund")... Ejeren havde aldrig tænkt over at det var sådan han gjorde for at få den til at stoppe med at gø, det han havde gjort var jo netop at få hunden til at gøre det hvergang den ville have opmærksomhed, fordi så fik den jo nusning..

 

CM er ikke 100% skidt og møg, der findes godt blandet ind i hans metoder...

 

F.eks. så jeg den med den aggressive rottweiler, hvor han siger at det er godt at motionere hunden, så den er træt før man starter øvelserne, så den ikke er helt "oppe og køre".. Princippet er godt; Millan vælger at smide den på et motionsbånd... Altså hans tanke bag det er jo i mine øjne helt reel og bærerdygtig for en god start, men løsningen han vælger er ikke god... Og jeg synes ofte det er det problemet er med ham...

 

Han er super god til at sidde og forklare hvad problemet er, og hvordan det skal løses, men han er ikke god til at løse problemerne.. (og 80% af hvad han siger er også noget ævl).

Link til indlæg
Del på andre sites

Skylder dig vist lige et svar, Shii, har lige været fraværende de sidste dage :)

 

Jeg har selv skrevet at han ikke håndtere dyrene okay=Dyremishandling... Og det synes jeg ikke er et personligt angreb på hans personlighed, men igen på den proffesionelle front... At kalde ham dyreplager, sige at han er en dårlig person og diverse som altid har været trukket op i andre debatter omkring ham, synes jeg ikke er okay.. Og jo vist tager jeg en gammel debat ind i en ny, men de handler i bund og grund om det samme, og det er der hvor jeg fejler at se grunden til endnu en debat...

 

Nye debatter er imo altid gode. Jeg ville fx. næppe gå tilbage og læse en flere 100 sider gammel debat fra bunden, men kom der en ny - så ville jeg hoppe ind og læse med fra start, hvis det interesserede mig.

 

Derfor nye debatter.

 

Anyways, igen, jeg oplever altså sjældent folk angribe Millans person? En sjælden kommentar her og der, men ikke mere.

 

Jeg har aldrig sagt at hans metoder er helt fantastiske, og det kommer jeg heller aldrig til. Jeg har aldrig hørt ham udtale at hunden skal være i ubehag eller smerte for at den kan lystre, så det kan jeg ikke udtale mig om, om han er bevidst om er konsekvensen af hans behandling.

 

Det har jeg heller ikke hørt ham udtale. Men han mener det jo tydeligvis er nødvendigt i mange af de programmer han ser og til et fuldstændig normalt problem gå-pænt-problem anbefaler han et smertefremkaldende halsbånd - og han nævner selv, at det vil presse på "the most sensitive part of the neck".

 

Man kan ikke sige; jeg synes han er okay... For så går dem der er imod ham helt i selvssving.. Og ja det føler jeg faktisk fordi jeg har sagt at jeg synes Millan som person er fin nok, men jeg bryder mig ikke om hans metoder... Jeg tror de fleste har set mig som en Millan tilhænger, fordi jeg netop sætter spørgsmåls tegn ved hvorfor HAN er så slem. Hans metoder er jeg helt enig i er forfærdelige, og ville aldrig bruge dem selv... Og jo vist ville du ikke kalde ham ting til hans ansigt, men faktum er bare at hvis man først er blevet "hated", så ender man med at stå med et konstant forsvar op for det man gør og laver... Og derfor tror jeg ikke på at nogen kan nå igennem til ham... For så snart han lukker op for at han måske kunne gøre tingene på en bedre måde, så mister han ALT.. Så er han jo ikke ekspert længere, så skal han starte forfra... Så længe folk ikke giver ham chancen for at skifte, uden at han mister alt, så gør han det ikke... Det tror jeg simpelthen ikke på...

 

No doubt, fuldstændig enig.

 

Og har aldrig set dig som Millan-tilhænger, don't worry.

 

Og jeg er helt enig i at folk må sige deres mening; Det skal de skam! Men de må også bare vide at det gamle klassiske udtryk passer; Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i glashus!

 

Må jeg spørge hvori mit glashus består? Jeg forstår ikke hvad du mener med det ordsprog? Kender det, men ser ikke sammenligningen.

 

Er det, at vi skal huske, at vi selv lukker mentalt og låser, hvis vi bliver hated? Jeg har heldigvis ikke hated Millan personligt og vil aldrig gøre det. Fik jeg muligheden (og havde de verbale evner), så tog jeg dog MEGET gerne en saglig debat med ham.

 

I mine øjne er Millan ikke andet end en tilfældig stakkel, der troede han kunne hjælpe folk, pga hans karisma og udståling er han super god at "sælge", og fordi metoderne VIRKER hurtigt (omend midlertidigt) og er enkle, er det jo et match made in heaven for et TV selvskab! (Som er røv ligeglade med om hundene er glade eller ej)... Jeg er helt sikker på at Millan ikke havde været nær så kendt hvis han havde brugt helt "acceptable metoder"... Ja faktisk er jeg sikker på at ingen nogensinde havde hørt om ham.. For så var han ikke mere interessant end alle andre adfærdsbehandlere!

 

Desværre ja. Hvor meget Millan er stakkel, ved jeg dog ikke. Han lever jo i lykkelig uvidenhed, må man formode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo vi alle lov til at mene hvad vi vil. Jeg bruger kun en brøkdel af CM's metoder når det kræves. Så det vil da kun være hvis jeg havde en problemhund at jeg vil bruge mere blandet med andre træningsmetoder. Nogen hunde har det fint med en måde andre hunde må man finde noget andet til. De lærer ikke ens.

 

Hvori består "de lærer ikke ens"? Vil du mene, at der findes hunde, der ikke søger at opnå et gode for dem selv, men derimod kun søger at undvige straf?

 

Indlæringspsykologi kan jo deles op i negativ forstærkning (udeblivelse af ubehag) + positiv straf (tilføjelse af ubehag) og positiv forstærkning (tilføjelse af behag) + negativ straf (udeblivelse af behag).

 

Begge metoder virker på ALLE hunde. Også CMs såkaldte redzone cases (og nej, jeg mener ikke at der er særlig meget red zone over særlig mange af hans Redzone cases). Problemet er, at han arbejde imod hunden, så han kan straffe den. Istedet for at holde den på et afbalanceret niveau (fx. given afstand af anden hund) og belønne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har bare vildt meget lyst til at ytre mig, og det gør jeg også :slem:

Jeg har set masser af Cesar's programmer, jeg synes selv, at de er spændende..

Han har en flok på +20 hunde der alle er rolige og respekterer ham, og det har jeg da respekt for. Jeg synes det er vildt det han kan gøre..

Desuden så er hans hunde ikke købte, men han hjælper rigtig mange gadehunde og andre, der har problemer.

Har aldrig set et program, hvor han IKKE kan afhjælpe et problem.. Han kan gøre det hver gang :confused:

Han har levet med vilde hunde siden han var en lille dreng, og jeg er ikke i tvivl om, at han kan sin psykologi.

 

MEN MEN MEN MEN, når det er sagt...

Man kan bruge nogle af de ting han siger, som fx sin energi, hvilket har hjulpet min hund til at gå "pænere" og følge mig på turen.

Jeg ville dog ikke bruge hans metoder af flere grunde.

Jeg vil langt hellere LÆRE min hund sin positive opførsel, end jeg forevigt vil rette på den. Det gør Cesar.

Det gælder om træning og tålmodighed lige fra starten af. Det er hårdt arbejde, og desværre er der for mange ejere, der er alt for uvidende i starten. /:

 

Jeg synes hans metoder, skal bruges af HAM, og ikke af folk der ser programmet, og tror de ved ALT og hundepsykologi, og det gør de IKKE. Derfor er der mange der laver fejl, og ødelægger sin hund i stedet for.

 

Jeg synes desuden, at Cesars metoder er fine, HVIS hunden fx er blevet helt vildt agressiv, og der INGEN andre muligheder er. Der er for mange hunde der bliver aflivet fordi, ejerne er for uvidne og ikke kan opdrage sin hund. Jeg så endda et afsnit, hvor der var en dame der ville operere hendes hunds tænder ud, så den ikke bed mere? Hvad fanden er det for noget?! Han tog den til sig, og den bider ikke mere..

For mig er det helt fint, at han hjælper de hunde, som ville være blevet aflivet. Netop de EKSTREME tilfælde, hvor der ikke er andre muligheder.

Men det ville stadig være meget forkert for mig, at bruge disse metoder på en hund, der er helt normal.

Der er også en grund til, at man ikke skal prøve de metoder der hjemme, og at man skal have en prof.

 

JEG synes bare, at man skal lade være med at efterligne hans metoder, fordi man ser det i tv.

JEG synes at man skal lade de svære tilfælde til ham der Cesar, fordi han ved hvad han gør.

Desuden bruger han også godbidder og positive metoder, til at træne sine hunde og hvalpe.

Jeg vil langt hellere have besøg af Cesar, end jeg vil aflive min hund. Bum bum.

 

Jeg får det simpelthen så dårligt over, hvordan hunde bliver behandlet i andre lande, og hvor mange der bliver aflivet pga dårlig opførsel og små bagateller.

Og ja, man kan sikkert også godt ændre en mega dårlig opførsel med positive metoder, men når det når så langt ud, som det nogengange gør i hans programmer, så synes jeg sgu det er i orden, det han gør.

Det han gør, gør han også for kærlighed for hunde. Han elsker dem, og viget (?) sit liv til hunde i nød.

 

Jeg er glad for, at folk er så ansvarsbevidste i Danmark, i forhold til andre lande, hvor de bare avler og avler for pengenes skyld. Der ender SÅ mange hunde på gaden, fordi ejere bare synes "hey, det er en søøød hund, det kunne være sååå sjovt at have en hund".

Så jeg synes det er fint det han gør. Hellere "redde" hunde, end alt det andet.

Jeg har bare ikke brug for hans metoder, da jeg (som jeg sagde tidligere), hellere vil lære min hund hvordan og hvorledes, end jeg vil rette på den HELE tiden.

Håber ikke jeg har fornærmet nogen, og jeg er sgu meget sikker på, at der er mange der er uenige.

Men sådan er MIN mening, og det behøver i andre heldigvis ikke være enige med :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen hunde har det fint med en måde andre hunde må man finde noget andet til. De lærer ikke ens.

 

Dette er ikke korrekt! Indlæringspsykologi er indlæringspsykologi og intet rygradsdyr kan undgå at blive påvirket af det.

Hvis du mener, at forskellige hunde har individuelle motivationstærskler og at nogle hunde hellere arbejder for en godbid andre for social kontakt og andre igen for f.eks. leg, så har du naturligvis helt ret. Men det handler om hvordan de helst vil belønnes og da Millan ikke anvender belønning, kan det dels være ligegyldigt i Millandebatten dels er det slet ikke relevant for selve indlæringsprocessen, når bare hunden bliver belønnet.

Hunde lærer ens.

 

F.eks. så jeg den med den aggressive rottweiler, hvor han siger at det er godt at motionere hunden, så den er træt før man starter øvelserne, så den ikke er helt "oppe og køre".. Princippet er godt; Millan vælger at smide den på et motionsbånd... Altså hans tanke bag det er jo i mine øjne helt reel og bærerdygtig for en god start, men løsningen han vælger er ikke god... Og jeg synes ofte det er det problemet er med ham...

 

Præcis og så har han det med at smide tasker med vandflasker på ryggen af hundene for at trætte dem, men dette er jo kun fysisk træthed.

 

Det har jeg heller ikke hørt ham udtale. Men han mener det jo tydeligvis er nødvendigt i mange af de programmer han ser og til et fuldstændig normalt problem gå-pænt-problem anbefaler han et smertefremkaldende halsbånd - og han nævner selv, at det vil presse på "the most sensitive part of the neck".

 

Det er jo det han siger, plus at hundene skal lære at frygte fingerhugget og at han elsker kampene med hundene. Jeg synes det giver et rigtig godt billede af hans indgangsvinkel og de metoder han anvender!

 

Han har levet med vilde hunde siden han var en lille dreng, og jeg er ikke i tvivl om, at han kan sin psykologi.

 

Velkommen til debatten, dejligt med et nyt ansigt :-D

 

Dette er ikke hvad han skriver i sin første bog. Der skriver han, at han levede nogle år på sin bedstefars ranch og iagttog bedstefaderens hyrdehunde. Fra han var ca. 7 år gammel boede han ikke længere hos bedstefar, men var der kun i nogle af ferierne.

 

Den hundepsykologi han har "studeret" som meget lille dreng er på en hundegruppe, bedstefaderens hyrdehunde, som når de ikke arbejdede opholdt sig på et begrænset område, nemlig i et indelukke bag huset og det er muligvis derfra han har sin opfattelse af hvordan hunde opfører sig overfor hinanden. Ligesom forskere tidligere lærte os om hunde og ulve udfra iagttagelser af ulve i fangeskab og på for lidt plads. Dette giver et skævt billede af normaladfærd

 

Jeg vil langt hellere LÆRE min hund sin positive opførsel, end jeg forevigt vil rette på den. Det gør Cesar.

 

Præcis! Millans eneste viste metode til belønning er fraværet af straf

 

 

Jeg synes hans metoder, skal bruges af HAM, og ikke af folk der ser programmet, og tror de ved ALT og hundepsykologi, og det gør de IKKE. Derfor er der mange der laver fejl, og ødelægger sin hund i stedet for.

 

Med de metoder vi ser Millan anvende (direkte negativ konsekvens af hundens reaktion) behøver man ikke vide noget om hundepsykologi for at bruge med samme resultat som Millan får frem, for der er intet korrekt hundepsykologi anvendt alligevel.

 

Jeg synes desuden, at Cesars metoder er fine, HVIS hunden fx er blevet helt vildt agressiv, og der INGEN andre muligheder er. Der er for mange hunde der bliver aflivet fordi, ejerne er for uvidne og ikke kan opdrage sin hund. Jeg så endda et afsnit, hvor der var en dame der ville operere hendes hunds tænder ud, så den ikke bed mere? Hvad fanden er det for noget?! Han tog den til sig, og den bider ikke mere..

For mig er det helt fint, at han hjælper de hunde, som ville være blevet aflivet. Netop de EKSTREME tilfælde, hvor der ikke er andre muligheder.

 

Der er bare det ved det, at Millans ekstreme metoder slet ikke er nødvendige!

 

Tryk avler modtryk er der et gammelt ord, der siger, og det gælder stadig. Millan nedtrykker hundene, når de viser fremprovokeret aggressivitet, han anvender ikke hunde- eller indlæringspsykologi kun rå muskelmasse. Det vi ser ham gøre, svarer til den behandling "aggressive" hunde har fået op gennem årene, der er intet nyt i det, Millan har ligesom bare stoppet tiden i 60'erne og er blevet i en tidslomme.

 

Ingen, ingen, af de hunde vi har set Millan "rehabilitere" på TV ville ikke kunne hjælpes af moderne adfærdsbehandlere med helt andre teknikker. De teknikke indeholder ikke gode overarmsmuskler men hunde- og indlæringspsykologi. Hundene ville endda være bedre hjulpet og få fjernet deres problem og ikke kun som Millans gør - holde det nede ved gentagelser af "behandlingerne".

I denne tråd er der et indlæg af en bruger, husker ikke lige navnet, som beskriver hvordan hun ville afhjælpe et aggressionsproblem. Denne beskrivelse er lige efter bogen til trods for at brugeren også skriver, at hun ikke er uddannet adfærdsbehandler men bare bruger sin sunde fornuft! Det er rigtig flot og sætter Millans metodevalg i relief..

 

Men det ville stadig være meget forkert for mig, at bruge disse metoder på en hund, der er helt normal.

 

Normal som i unormal er indenfor hunde som regel lig med at hunden opfører sig sygeligt. Sygelig adfærd kan ikke kureres gennem aggressivitet og straf.

 

Uanset unormal bare er "ikke det normale", er Millans aggressivitet ikke nødvendig. Igen, Millan fremprovokerer selv den aggressivitet vi ser ved at være helt utrolig grænseoverskridende, hvilket gør hundene utrygge/nervøse/frygtsomme hvorefter de simpelthen forsvarer sig selv, som de ville gøre overfor en hund som ikke overholdt de grænser hunde nu engang har ift. zoner. I disse situationer opfører hundene sig helt normalt og lige efter bogen. At det så ofte er uhensigtsmæssigt og ikke passer ind i en familie er en helt anden snak, men familierne har jo stort set altid selv fået den aggressive adfærd op i hundene ved ikke at respektere deres medfødte grænser og ved at behandle dem som børn, der ikke behøver opdrages.

 

Der er i mine øjne ingen gyldig grund til at et måned- eller årelangt problem skal kureres på en enkelt dag eller over få timer/dage som Millans metoder lægger op til. Det er for at lave spændende TV og ikke for hundenes skyld.

 

JEG synes at man skal lade de svære tilfælde til ham der Cesar, fordi han ved hvad han gør.

 

Det ved han! Han overskrider alle hundenes grænser, trænger sig ind på dem og gør dem skæpperædde for sig, så de kan vise noget aggressivitet han derefter kan "kurere", så ejerne sidder grådkvalte af lettelse tilbage mens Millan selv kører mod solnedgangen i sin 4 hjulstrækker, glad og tilfreds over at have vist endnu engang hvordan han kan få selv den mest "redzone hund" til at bøje sig i støvet for hans medfødte evner :-D

Jojo, Mother Nature er stor i sin uendelige visdom og det maner til ydmyghed at se en mand så tæt forbundet med hende...

Et stænk sarkasme er muligvis anvendt her :mrgreen: Rettet mod Milland metoder og ikke mod dig :-D

 

 

Desuden bruger han også godbidder og positive metoder, til at træne sine hunde og hvalpe.

 

Det ser vi bare ikke på TV, så i og for sig kan det være ligegyldigt i debatten om hans metoder, da det er det vi ser på TV, der diskuteres.

 

Jeg vil langt hellere have besøg af Cesar, end jeg vil aflive min hund. Bum bum.

 

Valget står ikke mellem Millan eller aflivning! Det er kun på amerikansk TV det er sådan. Der hører vi jo altid at Millan er hundens sidste redningsmulighed.

 

Almindelig anvendt adfærds- og indlæringspsykologi kan afhjælpe adfærdsproblemer med et holdbart resultat. Man behøver ikke store overarmsmuskler, man skal bare bruge musklerne mellem ørene :-D

 

Jeg får det simpelthen så dårligt over, hvordan hunde bliver behandlet i andre lande, og hvor mange der bliver aflivet pga dårlig opførsel og små bagateller.

Og ja, man kan sikkert også godt ændre en mega dårlig opførsel med positive metoder, men når det når så langt ud, som det nogengange gør i hans programmer, så synes jeg sgu det er i orden, det han gør.

 

De når derud grundet Millans behandling af dem!

 

Det han gør, gør han også for kærlighed for hunde. Han elsker dem, og viget (?) sit liv til hunde i nød.

 

Det er jo også det faderen der giver sit barn af livremmen siger!

 

Jeg vil påstå at Millan ikke har viet sit liv til hunde i nød. Ingen tvivl om at han gør et stykke arbejde på den kant, men hvis dette betyder at andre hunde (dem på TV) skal lide og sættes i nød for at Millan kan skaffe opmærksomhed/penge til nødlidende hunde, synes jeg hellere alle hundene skulle aflives! Målet helliger ikke midlet i mine øjne.

 

Jeg har bare ikke brug for hans metoder, da jeg (som jeg sagde tidligere), hellere vil lære min hund hvordan og hvorledes, end jeg vil rette på den HELE tiden.

Håber ikke jeg har fornærmet nogen, og jeg er sgu meget sikker på, at der er mange der er uenige.

Men sådan er MIN mening, og det behøver i andre heldigvis ikke være enige med :)

 

Vi har alle ret til vores mening og til at udtrykke den ;-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Det er min mor der er Cesar Millan...i drømmer ik om hvor mange gange jeg har hørt "tssst" og så lige fået et hug med en grydeske(hun har gigt og kan ik strække sine fingre nok til at prikke mig hårdt i halsen)...

 

Stødhalsbånd til morgenmad og pighalsbånd til aften...det er et under at jeg vejer 105kg i dag...men det er nok alle de knuder jeg har fået af at sove i bur om natten....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er min mor der er Cesar Millan...i drømmer ik om hvor mange gange jeg har hørt "tssst" og så lige fået et hug med en grydeske(hun har gigt og kan ik strække sine fingre nok til at prikke mig hårdt i halsen)...

 

Stødhalsbånd til morgenmad og pighalsbånd til aften...det er et under at jeg vejer 105kg i dag...men det er nok alle de knuder jeg har fået af at sove i bur om natten....

 

Det forklarer også så meget andet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig i alle "mod-Milans metoder" betragtninger der er fremlagt her og i tidligere tråde. I har allerede sagt alt det jeg siger, når nogen siger "har du set ham maxicaneren på NatGeo". Føj siger jeg bare!

 

For et par uger siden så jeg et afsnit - jeg blev meget positiv overrasket. Han håndterede et tilfælde som jeg også selv ville have gjort det - det var nok første gang ;-)

 

Hunden var en BC så vidt jeg huskede. Den var bange/blev ophidset hver gang der blev skænket vin op i et glas eller vin blev iltet. Den begyndte straks at gø og trak sig tilbage med halen lavt. Milan fandt nogle kyllingbryster frem, skar dem i tern og begyndte at storbelønne imens vinen blev hældt op. Hunden var "rehabiliteret" på 10 minutter. Jeg var utrolig glad på hundens vegne, men ganske enkelt rystede over det var en metode hundeejere ikke straks selv afprøvede da problemet opstod (når jeg ser personer med så lidt viden indenfor hundetræning bliver jeg lamslået og forfærdet!) - Jeg var overrasket over Milan og håber det er første skridt mod mere positive træningsmetoder fra hans side ...

Desværre havde hunden også et probelem med støvsugeren hvilken den angreb når der blev støvsuget - i stedet for igen bare at belønne overdrevet for positiv nærvær med støvsugeren, brugte han i stedet tsssh og fingeren! øv siger jeg bare ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig i alle "mod-Milans metoder" betragtninger der er fremlagt her og i tidligere tråde. I har allerede sagt alt det jeg siger, når nogen siger "har du set ham maxicaneren på NatGeo". Føj siger jeg bare!

 

For et par uger siden så jeg et afsnit - jeg blev meget positiv overrasket. Han håndterede et tilfælde som jeg også selv ville have gjort det - det var nok første gang ;-)

 

Hunden var en BC så vidt jeg huskede. Den var bange/blev ophidset hver gang der blev skænket vin op i et glas eller vin blev iltet. Den begyndte straks at gø og trak sig tilbage med halen lavt. Milan fandt nogle kyllingbryster frem, skar dem i tern og begyndte at storbelønne imens vinen blev hældt op. Hunden var "rehabiliteret" på 10 minutter. Jeg var utrolig glad på hundens vegne, men ganske enkelt rystede over det var en metode hundeejere ikke straks selv afprøvede da problemet opstod (når jeg ser personer med så lidt viden indenfor hundetræning bliver jeg lamslået og forfærdet!) - Jeg var overrasket over Milan og håber det er første skridt mod mere positive træningsmetoder fra hans side ...

Desværre havde hunden også et probelem med støvsugeren hvilken den angreb når der blev støvsuget - i stedet for igen bare at belønne overdrevet for positiv nærvær med støvsugeren, brugte han i stedet tsssh og fingeren! øv siger jeg bare ..

 

:banan:Til det første :stupid: til det sidste...

 

Øv at han ikke kan forstå at samme metode kunne bruges ved støvsugeren...

Link til indlæg
Del på andre sites

Utroligt at CM og hans metoder skal lægges for had igen og igen.

 

Jeg kan intet ondt se i det han gør og har det fint med hans person. Så jg kryppende hunde var det en anden ting, eller hunde der var bange for ham. Næ det ser jeg heller ikke.

Man kan tvinge en hest til truget, men ikke til at drikke. Du har helt øjensynligt set nogle udsendelser med Milan med temmelig andre øjne end mine. Jeg så krybende og usikre hunde - men da først efter at de var blevet præsenteret for Milans metoder?!

 

Skægt så forskelligt vi mennesker kan opfatte en situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig i alle "mod-Milans metoder" betragtninger der er fremlagt her og i tidligere tråde. I har allerede sagt alt det jeg siger, når nogen siger "har du set ham maxicaneren på NatGeo". Føj siger jeg bare!

 

For et par uger siden så jeg et afsnit - jeg blev meget positiv overrasket. Han håndterede et tilfælde som jeg også selv ville have gjort det - det var nok første gang ;-)

 

Hunden var en BC så vidt jeg huskede. Den var bange/blev ophidset hver gang der blev skænket vin op i et glas eller vin blev iltet. Den begyndte straks at gø og trak sig tilbage med halen lavt. Milan fandt nogle kyllingbryster frem, skar dem i tern og begyndte at storbelønne imens vinen blev hældt op. Hunden var "rehabiliteret" på 10 minutter. Jeg var utrolig glad på hundens vegne, men ganske enkelt rystede over det var en metode hundeejere ikke straks selv afprøvede da problemet opstod (når jeg ser personer med så lidt viden indenfor hundetræning bliver jeg lamslået og forfærdet!) - Jeg var overrasket over Milan og håber det er første skridt mod mere positive træningsmetoder fra hans side ...

Desværre havde hunden også et probelem med støvsugeren hvilken den angreb når der blev støvsuget - i stedet for igen bare at belønne overdrevet for positiv nærvær med støvsugeren, brugte han i stedet tsssh og fingeren! øv siger jeg bare ..

 

Rigtig fedt Millan fandt kylling frem! :banan:

 

Men for hulen da at han ikke kunne bruge pipfugl ved støvsugetræningen også i stedet for en totalt "pip" metode :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo vi alle lov til at mene hvad vi vil. Jeg bruger kun en brøkdel af CM's metoder når det kræves. Så det vil da kun være hvis jeg havde en problemhund at jeg vil bruge mere blandet med andre træningsmetoder. Nogen hunde har det fint med en måde andre hunde må man finde noget andet til. De lærer ikke ens.

 

Hvilke medtoder CM metoder synes du er gode til problemhunde?

 

Jeg læser det som at CMs metoder er bedre til problemhunde en andre metoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MariePylaia

Man har et standpunkt..

 

Den dag jeg ser nogen gøre noget ondt ved hunden/dyr ser jeg det ikke mere og vil da aldrig bruge noget af det jeg har set. Jeg er helt færdig med at se de programmer så.

 

...til man tager et nyt.

 

Jeg har set ham bruge stødhalsbånd

 

Og så fik jeg forresten lært at citere!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke lige, hvad du vil med den udmelding?

Jeg har ikke bedt dig give noget videre!

 

Nej, det var også mere ud fra, at jeg har set dig skrive det flere gange, at jeg til at starte med skrev "JEG har ikke" (ud fra at jeg ikke vil påstå at han siger det, fordi andre har skrevet, at han siger det). Sorry, det hele var nok lidt underforstået fra min side og selvfølgelig kunne du ikke se, hvad jeg mente, når jeg ikke skrev det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PigenMedHvalpen

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvorfor det er i synes at "TSSH" lyden og et prik i siden er så ondt overfor en hund?

- Jeg vil da gerne indrømme jeg har prikket til min hund i siden engang i mellem, ikke for at skade den eller gøre den ondt overhovedet, men fordi der simpelthen ikke er andet der bryder dens koncentration, når den begynder på nogle enkelte ting, som jeg ikke synes den skal gøre. (Bider i mine bukser, eller graver i min sofa)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...