Hop til indhold

Nye sundhedsrestriktioner på HD og AD


Siri
 Share

Recommended Posts

Var det ikke det jeg skrev? :genert: Racen burde ikke eksistere (og hvis man insisterer - så avl nogle nye racer ind i, så man kan få en bedre genpol!).

Nope. Du skrev: "Nogle små hunderacer kan det måske være nødvendigt at bruge invaliderede hunde."

 

Men din fortsættelse efter punktum: "Men må indrømme, at er vi derude - så burde den hunderace ganske enkelt ikke eksistere...!" er jeg helt enig med dig i. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 145
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

I gamle dage før 1980, var der ingen avlsrestriktioner. Hvis forældrene havde en DKK-stambog, kunne hvalpene også få det.

 

Jeg mener, det var i 1980, at schæferhundene som nogen af de første skulle avlsgodkendes, før hvalpene kunne stambogsføres. Men det betød jo ikke, at schæferhundene før den tid ikke var avlsgodkendte, avlskåringen har eksisteret i mange år, men blev først obligatorisk i Danmark 1980.

 

Men masser af opdrættere har udstillet deres hunde og ladet dem undersøge for evt. sygdomme, så vidt det var muligt dengang, før de lod dem gå i avl.

 

Efter schæferhundene fulgte de fleste andre racer også med ang. avlsgodkendelse, og det var da fint nok.

 

Desværre er antallet af DKK-stambogsførte hunde faldet markant, og det gavner ikke hundene, så hellere lempe avlsrstriktionerne.

 

Men heldigvis kan opdrætterne stadigvæk lade deres hunde undersøge, inden de lader dem gå i avl, og det er lettere nu, end det var i gamle dage.

 

Jeg tror på, at det stadigvæk vil være muligt at købe sunde racetypiske hunde i Danmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er alternativet... Det er jo ikke for underholdningens skyld at DKK handler som de gør lige nu, det er redningskransen der er blevet kastet i vandet.

Så hvis man ellers er af den grundlæggende overbevisning at det giver mening at have en kennelklub til de seriøse opdrættere, så disse har adgang til brugbare og uundværlige værktøjer i deres stræben efter at lave mentalt og fysisk sunde hunde med et ydre i overensstemmelse med racestandarden, ja så er det altså nu man støtter op!

Det tror jeg desværre, at du får vanskeligt ved at overbevise ganske almindelige hvalpekøbere om. Hvis derimod DKK havde valgt en "sundere linie", så ville folk mere tillidsfuldt have støttet op.

 

Går jeg lizzåm rundt og tror. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lord Byron

Som ny hunde ejer er jeg meget overrasket over at de vil give grønt lys for at avle på ikke så sunde hunde. Det må da for pokker være muligt at finde sunde avlsdyr i andre lande hvis gen-puljen er for lille her i DK.

 

Da jeg skulle se efter hund gik jeg ud fra, at hvis en hund fx. havde DKK stambog ville der være en vis kontrol og at det var et form for kvalitets stempel, men jeg blev klogere men når de giver helt slip ja så er der nok nogen købere der kommer til at købe svage dyr, hvis de ikke sætter sig ordentlig ind i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg desværre, at du får vanskeligt ved at overbevise ganske almindelige hvalpekøbere om. Hvis derimod DKK havde valgt en "sundere linie", så ville folk mere tillidsfuldt have støttet op.

 

Går jeg lizzåm rundt og tror. :cool:

 

Jeg har en race der intet skal før avl, tidligere skulle hunden udstilles og modtage en 2. præmie men ingen sundhedsmæssige undersøgelser.

Mine hvalpe er altid solgt til "den almindelig hvalpekøber", folk som har en forventning til at jeg som DKK-opdrætter yder en indsats for at lave gode familiehunde og at jeg kan og vil støtte og vejlede dem efter de har hentet hvalpen.

Det er heldigvis ikke alle hundeinteresserede der befinder sig på diverse hundefora hvor de i den grad vil blive skæmt fra vid og sans af hundeejere der mener sig bedre oplyst end kennelklub, specialklub og opdrættere med langt større erfaringsgrundlag.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en race der intet skal før avl, tidligere skulle hunden udstilles og modtage en 2. præmie men ingen sundhedsmæssige undersøgelser.

Mine hvalpe er altid solgt til "den almindelig hvalpekøber", folk som har en forventning til at jeg som DKK-opdrætter yder en indsats for at lave gode familiehunde og at jeg kan og vil støtte og vejlede dem efter de har hentet hvalpen.

Det er heldigvis ikke alle hundeinteresserede der befinder sig på diverse hundefora hvor de i den grad vil blive skæmt fra vid og sans af hundeejere der mener sig bedre oplyst end kennelklub, specialklub og opdrættere med langt større erfaringsgrundlag.

Jeg er ikke helt sikker på, hvilket ærinde du lige nu er ude i? Hvis du føler dig trådt over tæerne som opdrætter, så kan jeg da berolige dig med, at du slet ikke var i mine tanker. Men uanset hvad du føler for DKK, så er deres seneste skridt i mine øjne en tilbagegang. Og sådan noget er nu altid trist.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nope. Du skrev: "Nogle små hunderacer kan det måske være nødvendigt at bruge invaliderede hunde."

 

Men din fortsættelse efter punktum: "Men må indrømme, at er vi derude - så burde den hunderace ganske enkelt ikke eksistere...!" er jeg helt enig med dig i. :slem:

 

Det skulle jo forstås i en sammenhæng ;-) Nogle racer med kneben population er nødsaget til at avle på sandt skidt, for at racen overhovedet skal have en chance. Men imo bør det slet ikke være tilladt, at det er så langt ude... Så må man enten erkende, at racen er tabt af hensyn til hundene, eller man må "bide i det 'sure' æble" og blande anden race ind.

 

Andet kan vi ikke være bekendt over for hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

for at racen overhovedet skal have en chance.

 

Tåbeligt, racen får jo netop ingen chance, hvis man propper bras ind i den :evil: og jeg er dybt skuffet over beslutningen, tror ikke jeg er klogere end opdrættere og klubber, men tror jeg kender grådighed nok til, at der vil blive avlet på revl og krat, så længe resultatet bliver hvalpe med tavle :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skulle jo forstås i en sammenhæng ;-) Nogle racer med kneben population er nødsaget til at avle på sandt skidt, for at racen overhovedet skal have en chance. Men imo bør det slet ikke være tilladt, at det er så langt ude... Så må man enten erkende, at racen er tabt af hensyn til hundene, eller man må "bide i det 'sure' æble" og blande anden race ind.

 

Andet kan vi ikke være bekendt over for hundene.

Helt og aldeles enig. Sandt skidt har vi sgutte brug for. Og det er synd for "skidtet".

Link til indlæg
Del på andre sites

Tåbeligt, racen får jo netop ingen chance, hvis man propper bras ind i den :evil: og jeg er dybt skuffet over beslutningen, tror ikke jeg er klogere end opdrættere og klubber, men tror jeg kender grådighed nok til, at der vil blive avlet på revl og krat, så længe resultatet bliver hvalpe med tavle :???:

 

Hvis nu du står med en hund med HD status E. På alle andre punkter perfekt.

 

Racens gennemsnit er AD status 2, svær ektropion, store problemer i den grundlæggende bygning (vinkler/rygline), hjerteproblemer, whatever.

 

Så er det jo pludselig et + at bruge hunden med E-hofter. Og kuldet vil blive sundere end racens gennemsnit (teoretisk set). Men det er bare ikke fair over for hundene.

 

Helt og aldeles enig. Sandt skidt har vi sgutte brug for. Og det er synd for "skidtet".

 

Præcist.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er altså lidt med Hopsa her, jeg tror man skal slå koldt vand i blodet og se hvad der egentlig sker. Men det er selvfølgelig ud fra min egen race, det kan jo være anderledes med andre?

 

Min race havde som krav fra DKK's side kun HD og en øjenspejling af forældredyr. Det er søreme ikke ret meget, og slet ikke tilstrækkeligt. De fleste opdrættere får tjekket både HD og AD, øjenspejler både forældredyr og hvalpe, og derudover div. DNA-tests. De DNA-tests gør DKK overhoved ikke i, og de kommer ikke op på hundeweb - alligevel er der flere og flere der ta'r dem. I dag er det nærmest en sjældenhed at se en parring med helt utestede forældredyr. Så det er i forvejen ikke DKK og deres restriktioner der gør det store for sundheden i min race, men opdrætterne selv. Og det har jeg svært at forestille mig at de lige pludselig ville holde op med?

 

Så IMØ lyder det ikke helt rigtigt, at det nu vil bli' meget sværere for hvalpekøberne. Hvis kravet til øjenspejling forsvinder, så skal man selv tjekke det, det er rigtigt. DKK's HD-krav har jo i forvejen ikke været nok, i det der kun er krav til forældredyrene, så der har man jo altid været nødt til at selv kigge rundt. Lige sådan med AD, OCD, CEA, CL, TNS og MDR1, der aldrig har været været nævnt i DKK's restriktioner for racen.

 

Selvfølgelig ville det være rart hvis en DKK-tavle kunne garantere en sund og rask hund. Men det tror jeg aldrig kommer til at ske. For det første kan ingen garantere en 100% sund og rask hund. Der er så mange sygdomme som man ikke ved nok om endnu. HD er én af dem, og måske den mest almindelige. Men selv en opdrætter der aldrig har haft andet end A- og B-hunde kan lige pludselig stå med et kuld hvor der er både D- og E-hofter, uden at nogen aner hvorfor. For det andet kunne jeg forestille mig at det ville kræve rigtig meget af kontroller og regulationer fra DKK's side, som helt sikkert ville være hamrende dyrt, og det ville helt sikkert også skræmme endnu flere opdrættere væk fra DKK. For det er vel derfor DKK laver de her tiltag - de mister simpelthen alt for mange??

 

Jeg tror det er et virkelig komplekst emne, selv om alle i bund og grund er hundefolk så er vores racer og vores hundehold så forskelligt at der nødvendigvis må komme en kæmpe debat ud af det. Jeg er selv så absolut for tests m.m. da de selvfølgelig forbedrer sundheden - men jeg er ikke så sikker på at det er DKK der gør den store forskel, igennem avlsrestriktionerne. Jeg kan godt se tanken, at slække på kravene for at lokke flere til - men jeg er ikke sikker på at den fungerer, eller at den er ret god...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis racen er så degenereret, så er der imo ingen ide i at avle videre på den. Ved ikke om det er sandt, men en dyrlæge (på mit agilityhold) fortalte at boston terrier, hverken kan parre sig eller føde selv, den boston der går på vores hold er fra et kuld, hvor dens søskende alle døde, hvis det er sandt / standard, så bør den race overhovedet ikke videreføres, heller ikke, hvis man finder en, der kan det hele selv, men har HD E (ja ja, tænkt eksempel, lille hund bliver ikke tjekket for HD). Og hvis statistik holder, så burde Bastarden være halv chihuahua / halv yorkshire, men sådan noget biologi glemmer tit at kigge i statistikkerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nu du står med en hund med HD status E. På alle andre punkter perfekt.

 

Racens gennemsnit er AD status 2, svær ektropion, store problemer i den grundlæggende bygning (vinkler/rygline), hjerteproblemer, whatever.

 

Så er det jo pludselig et + at bruge hunden med E-hofter. Og kuldet vil blive sundere end racens gennemsnit (teoretisk set). Men det er bare ikke fair over for hundene.

 

Og det var selvfølgelig sat helt på spidsen. Problemerne kan sagtens være mindre omfattende, men indavl på hunde, der ser sunde ud på papiret er ikke godt i længden - og der kan det være nødvendigt at bruge noget af det synlige skidt, hvis man vil holde racen "ren".

 

Men hvis det er et generelt problem i en race, som sagt - så er den for langt ude...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis racen er så degenereret, så er der imo ingen ide i at avle videre på den. Ved ikke om det er sandt, men en dyrlæge (på mit agilityhold) fortalte at boston terrier, hverken kan parre sig eller føde selv, den boston der går på vores hold er fra et kuld, hvor dens søskende alle døde, hvis det er sandt / standard, så bør den race overhovedet ikke videreføres, heller ikke, hvis man finder en, der kan det hele selv, men har HD E (ja ja, tænkt eksempel, lille hund bliver ikke tjekket for HD). Og hvis statistik holder, så burde Bastarden være halv chihuahua / halv yorkshire, men sådan noget biologi glemmer tit at kigge i statistikkerne.

 

Hvis du havde læst hvad jeg skriver ordentligt, så havde du set, at jeg er fuldstændig enig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er altså lidt med Hopsa her, jeg tror man skal slå koldt vand i blodet og se hvad der egentlig sker. Men det er selvfølgelig ud fra min egen race, det kan jo være anderledes med andre?

 

Ridgebackerne jubler, nu skal der avles igennem på E'er - dem er der en del af, nogle af dem flot præmierede og virkeligt nydelige.

Derudover er der en schnauzer, som har været årets schnauzer, alle hans hvalpe er lavet i udlandet pga HD E, nu kan han producere helt op til matadoravls-grænsen i Danmark, han har nemlig lavet rigtigt flotte champion-hvalpe i Tyskland (ikke en er bedre end HD C, mange er plagede)

 

Der er mange dygtige og ærlige opdrættere, men de var i forvejen svære at skilde fra de knap så dygtige, synes ikke det er blevet nemmere.

Link til indlæg
Del på andre sites

De DNA-tests gør DKK overhoved ikke i, og de kommer ikke op på hundeweb - alligevel er der flere og flere der ta'r dem. I dag er det nærmest en sjældenhed at se en parring med helt utestede forældredyr. Så det er i forvejen ikke DKK og deres restriktioner der gør det store for sundheden i min race, men opdrætterne selv. Og det har jeg svært at forestille mig at de lige pludselig ville holde op med?

Det tror jeg bestemt heller ikke, at de fornuftige opdrættere pludselig holder op med. Slet ikke.

 

Men ligesom vi har en lovgivning for så meget andet her i samfundet - simpelthen fordi man ikke kan lade alt være op til den enkeltes moral -, så ønsker jeg også gode og gerne skrappe regler i DKK. De gode opdrættere kan jo sagtens leve op til fornuftige krav. Det er de elendige, der ikke kan og som så ikke ville kunne sælge deres hvalpe med stambog. Og de kontroller, du tænker på, kunne vel blot være, at en dyrlæge opdaterer hundeweb med sundhedsdata, uden hvilke man ikke kan få den så eftertragtede stambog?

 

For selvom vi hundeejere er lige så forskellige som vores racer og hundehold, så har vi én ting tilfælles: Vi vil have sunde hunde. Eller i hvert fald så sunde som muligt. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt sikker på, hvilket ærinde du lige nu er ude i? Hvis du føler dig trådt over tæerne som opdrætter, så kan jeg da berolige dig med, at du slet ikke var i mine tanker. Men uanset hvad du føler for DKK, så er deres seneste skridt i mine øjne en tilbagegang. Og sådan noget er nu altid trist.

 

Trådt over tæerne?

Ikke det mindste, jeg gør blot opmærksom på at der findes helt almindelige hundeejere der fremover vil gøre tingene lissom de gør nu og at jeg derved ikke ser grund til at overbevise nogle om noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min race havde som krav fra DKK's side kun HD og en øjenspejling af forældredyr. Det er søreme ikke ret meget, og slet ikke tilstrækkeligt. De fleste opdrættere får tjekket både HD og AD, øjenspejler både forældredyr og hvalpe, og derudover div. DNA-tests. De DNA-tests gør DKK overhoved ikke i, og de kommer ikke op på hundeweb - alligevel er der flere og flere der ta'r dem. I dag er det nærmest en sjældenhed at se en parring med helt utestede forældredyr. Så det er i forvejen ikke DKK og deres restriktioner der gør det store for sundheden i min race, men opdrætterne selv. Og det har jeg svært at forestille mig at de lige pludselig ville holde op med?

 

Så IMØ lyder det ikke helt rigtigt, at det nu vil bli' meget sværere for hvalpekøberne. Hvis kravet til øjenspejling forsvinder, så skal man selv tjekke det, det er rigtigt. DKK's HD-krav har jo i forvejen ikke været nok, i det der kun er krav til forældredyrene, så der har man jo altid været nødt til at selv kigge rundt. Lige sådan med AD, OCD, CEA, CL, TNS og MDR1, der aldrig har været været nævnt i DKK's restriktioner for racen.

 

Jeg er helt enig med dig - DKKs krav har blot været et minimum.

 

Min generelle holdning er at en klub tegnes af dens medlemmer, vi får sat nogle rammer til rådighed og det er så langt hen ad vejen vores eget ansvar hvad der skal befinde sig inden for disse rammer.

En stor del af problematikken ligger osse i signalværdien af den brede information om diverse sygdomme. Vores racehunde fremstår som mere syge end bastarderne fordi vi oplyser!

 

Som opdrættere har vi et ganske stort ansvar for hvordan vi oplyser og hvordan vi bidrager, og som det ses i Korvis' race, min egen race og mange andre, så trækker det andre opdrættere i positiv retning når nogle vælger at stræbe den vej. Der har altid været og vil altid være opdrættere der lisså godt kunne lave tavleløse hvalpe, men når nu der er tavle på dyrene, så er det i det mindste ikke en hemmelighed hvad de foretager sig, og det er derfor muligt at fravælge dem på det grundlag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så gerne at den almendlige kommende hvalpe køber, som ikke er på div. hundeforum og ikke kender en masse folk med viden inden for emnet, at de lære at en stamtavle ikke er nogen garenti men et redskab der skal bruges før køb og så en smule læring om hvor og hvordan den skal bruges.

 

Den giver jo kun mening, i forb. med sundhed, hvis man VED hvor og hvordan den skal bruges og det er der bare rigtig-rigtig mange mennesker som ikke ved en døjt om og tror at den høje pris og tavlen alene gør det - for hvad er tavlen og den høje pris ellers til for!? (altså ikke mig der spørger sådan).... Nogle af dem har været forbi biblioteket og lånt de par (ofte halv-gamle) bøger måske om hvalpe og om den race de har valgt som biblioteket ligger inde med og der i står der meget lidt - om noget overhovedet - omkring hvordan man undersøger på hundeweb og hvorfor man undersøger linjerne både bag ud og ud til siderne før køb..

 

Men hvordan mankan "uddanne" folk før de købte hvalp, ved jeg ikke :vedikke: ..........andet end lidt vilde fantasier om forbrugerrådet, lov om produkt specifikering (er der egentlig et ord der hedder sådan?) mv. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ridgebackerne jubler, nu skal der avles igennem på E'er - dem er der en del af, nogle af dem flot præmierede og virkeligt nydelige.

Derudover er der en schnauzer, som har været årets schnauzer, alle hans hvalpe er lavet i udlandet pga HD E, nu kan han producere helt op til matadoravls-grænsen i Danmark, han har nemlig lavet rigtigt flotte champion-hvalpe i Tyskland (ikke en er bedre end HD C, mange er plagede)

 

Der er mange dygtige og ærlige opdrættere, men de var i forvejen svære at skilde fra de knap så dygtige, synes ikke det er blevet nemmere.

Hvis det er som i min race, så kan jeg heller ikke se at det er blevet meget sværere. De HD-restriktioner der har været, har jo heller ikke været nok? Man har jo hele tiden været nødt til selv at kigge længere bagud og til siderne? Sygdommene er jo ikke noget der viser hvorvidt en opdrætter er hverken dygtig eller ærlig IMØ, omvendt er det vel noget af det nemmeste? Der har man jo nogle ret håndgribelige stykker værktøj, i form af tests m.m.. En dygtig opdrætter er IMØ én der har styr på de ting der IKKE kan testes og måles... Ærlighed er et kapitel for sig, og kan vel egentlig ikke rettes op på vha. restriktioner på den måde. At lade være med at teste er jo ikke uærligt, så længe man ikke forfalsker papirer og sådan noget. Men ærlighed omkring sygdomme der ikke kan testes/fotograferes for - den kan man nok aldrig komme til livs.

 

Det tror jeg bestemt heller ikke, at de fornuftige opdrættere pludselig holder op med. Slet ikke.

 

Men ligesom vi har en lovgivning for så meget andet her i samfundet - simpelthen fordi man ikke kan lade alt være op til den enkeltes moral -, så ønsker jeg også gode og gerne skrappe regler i DKK. De gode opdrættere kan jo sagtens leve op til fornuftige krav. Det er de elendige, der ikke kan og som så ikke ville kunne sælge deres hvalpe med stambog. Og de kontroller, du tænker på, kunne vel blot være, at en dyrlæge opdaterer hundeweb med sundhedsdata, uden hvilke man ikke kan få den så eftertragtede stambog?

 

For selvom vi hundeejere er lige så forskellige som vores racer og hundehold, så har vi én ting tilfælles: Vi vil have sunde hunde. Eller i hvert fald så sunde som muligt. :cool:

Selvfølgelig vil vi alle ha' sunde hunde! Ikke mindst mig, der jo bruger mine hunde fysisk.

 

Mht. de kontroller og regulationer - der var jo rent spekulativt, hvis man skulle kunne garantere sundhed. Og så tror jeg ikke det kunne gøres så nemt, at en dyrlæge bare opdaterer Hundeweb. For det første har vi i dag ikke den viden der skal til for at garantere sundhed. Der er masser af arvelige sygdomme hvor man ikke ved meget mere end at det sandsynligvis er arveligt - men ikke hvordan. DKK har endnu ikke godkendt noget af de DNA-tests der blir brugt i min race, og der er sikkert flere. Mange af de tests viser kun én mutation ud af sygdommen, men der kan findes flere. Den samme sygdom ser ikke ens ud i alle racer, og racerne har derfor egne tests til den samme sygdom. Nogle racer findes testen måske ikke for.

Jeg er helt enig med dig - DKKs krav har blot været et minimum.

 

Min generelle holdning er at en klub tegnes af dens medlemmer, vi får sat nogle rammer til rådighed og det er så langt hen ad vejen vores eget ansvar hvad der skal befinde sig inden for disse rammer.

En stor del af problematikken ligger osse i signalværdien af den brede information om diverse sygdomme. Vores racehunde fremstår som mere syge end bastarderne fordi vi oplyser!

 

Som opdrættere har vi et ganske stort ansvar for hvordan vi oplyser og hvordan vi bidrager, og som det ses i Korvis' race, min egen race og mange andre, så trækker det andre opdrættere i positiv retning når nogle vælger at stræbe den vej. Der har altid været og vil altid være opdrættere der lisså godt kunne lave tavleløse hvalpe, men når nu der er tavle på dyrene, så er det i det mindste ikke en hemmelighed hvad de foretager sig, og det er derfor muligt at fravælge dem på det grundlag.

 

Enig med flere ting her. At racehundene fremstår som syge fordi man oplyser genkender jeg meget vel. Det er det samme som den gang man begyndte at HD-fotografere i min race - den gang var der især én kennel der fotograferede alle sine hunde. Og selvfølgelig var der nogle tilfælde af HD. De fik meget hurtigt et ry der sa' at "de laver HD-hunde". Alle andre gjore selvfølgelig ikke! Indtil de selv begyndte at fotografere lige så mange hunde... :lol: Og faktisk hænger den her kennel lidt på det gamle ry endnu, selv om man ved selvsyn kan gå ind på nettet og se at de ikke er ramt af mere HD end nogen anden opdrætter...

 

Jeg tror på at tavlerne, i kombination med hundeweb, er et virkelig godt værktøj. Der er bare IMØ alt for få sygdomme, og alt for lidt info om sygdommene, med på hundeweb. Som hvalpekøber i dag har man virkelig alle muligheder for at købe en så sund hund som bare muligt. Der vil jo altid være nogle sygdomme man endnu ikke har nok viden om, men der er også mange der kan undgås, vha. de tests der findes. Er man allerede inde i det, så ved man hvilke sygdomme man skal tjekke på hundeweb (og andre databaser), hvilke tests man finder info om hos opdrætteren (eller på div. databaser), og hvilke sygdomme man må ty til sladder for at høre noget om... Men dét der mangler er, at "de nye" får fat i denne info. Har de bare den, så er det jo ikke svært at få tjekket det meste og vigtigste! Med baggrund i det, synes jeg at det på en måde kan være ligegyldigt om DKK siger at kravet er HD A&B for forældredyrene, eller HD E - for det er i begge tilfælde et alt for utilstrækkeligt krav, der egentlig ikke rigtig kan bruges til noget som helst. Går man selv ind og tjekker, og ser at en A+B-parring udelukkende har C,D og E i 14 generationer bagud og til siderne, og en A+D-parring kun har A&B over det hele - hvilken ville man så vælge..??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så gerne at den almendlige kommende hvalpe køber, som ikke er på div. hundeforum og ikke kender en masse folk med viden inden for emnet, at de lære at en stamtavle ikke er nogen garenti men et redskab der skal bruges før køb og så en smule læring om hvor og hvordan den skal bruges.

 

Den giver jo kun mening, i forb. med sundhed, hvis man VED hvor og hvordan den skal bruges og det er der bare rigtig-rigtig mange mennesker som ikke ved en døjt om og tror at den høje pris og tavlen alene gør det - for hvad er tavlen og den høje pris ellers til for!? (altså ikke mig der spørger sådan).... Nogle af dem har været forbi biblioteket og lånt de par (ofte halv-gamle) bøger måske om hvalpe og om den race de har valgt som biblioteket ligger inde med og der i står der meget lidt - om noget overhovedet - omkring hvordan man undersøger på hundeweb og hvorfor man undersøger linjerne både bag ud og ud til siderne før køb..

 

Men hvordan mankan "uddanne" folk før de købte hvalp, ved jeg ikke :vedikke: ..........andet end lidt vilde fantasier om forbrugerrådet, lov om produkt specifikering (er der egentlig et ord der hedder sådan?) mv. :engel:

 

Er rigtig meget enig! Det er nemlig lige præcis dét DKK burde gøre - sprede kendskab til lige præcis dét! Hvis folk vidste bare tilnærmelsesvis lige så meget om at købe hund, som de gør omkring det at købe ny bil/vaskemaskine/boremaskine, så tror jeg at vi havde en helt anden situation.

 

DKK har jo "før du køber hund-kurser" over hele landet, og der ligger vist også noget video på deres hjemmeside. Men det kender man jo kun hvis man i forvejen kender DKK's hjemmeside... Jeg ved heller ikke hvor meget de kurser indholder noget omkring det... Men der burde virkelig gøres noget, noget der kommer ud til dem der ikke allerede er bekendte med DKK og deres tilbud.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Er rigtig meget enig! Det er nemlig lige præcis dét DKK burde gøre - sprede kendskab til lige præcis dét! Hvis folk vidste bare tilnærmelsesvis lige så meget om at købe hund, som de gør omkring det at købe ny bil/vaskemaskine/boremaskine, så tror jeg at vi havde en helt anden situation.

 

DKK har jo "før du køber hund-kurser" over hele landet, og der ligger vist også noget video på deres hjemmeside. Men det kender man jo kun hvis man i forvejen kender DKK's hjemmeside... Jeg ved heller ikke hvor meget de kurser indholder noget omkring det... Men der burde virkelig gøres noget, noget der kommer ud til dem der ikke allerede er bekendte med DKK og deres tilbud.

Og det er der rigtig-rigtig mange som ikke gør! Der er også stadig rigtig mange som ikke aner at de kan finde alle den slags oplysninger på nettet, eller at de overhovedet har brug for alle den slags oplysninger - synes det er rigtig trist og det giver utrolig dårlig mund-til-mund omtale når det så ender galt med købet :cry:

 

Som jeg plejer at sige "hvis man ikke ved hvad det er man ikke ved, men har brug for at vide, hvordan skal man så vide det man ikke ved noget om og dermed søge de informationer så man derefter ved besked?"!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er der rigtig-rigtig mange som ikke gør! Der er også stadig rigtig mange som ikke aner at de kan finde alle den slags oplysninger på nettet, eller at de overhovedet har brug for alle den slags oplysninger - synes det er rigtig trist og det giver utrolig dårlig mund-til-mund omtale når det så ender galt med købet :cry:

 

Som jeg plejer at sige "hvis man ikke ved hvad det er man ikke ved, men har brug for at vide, hvordan skal man så vide det man ikke ved noget om og dermed søge de informationer så man derefter ved besked?"!

 

Det er så sandt som det er sagt... Og det er grund til så mange misforståelser og misinformationer omkring hele det med DKK-tavle... Jeg synes virkelig at det var en ting DKK skulle ta' fat i. Opret nogle DKK-ambassadører, eller hvad pokker ved jeg. Lav reklame i aviser og fjernsyn, og fortæl folk hvor de kan få hjælp og viden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...