Hop til indhold

Er jeg forkert på den/ uansvarlig ??

Gæst Signehundeejer
 Share

Recommended Posts

Gæst Signehundeejer

Hej med jer. Vi får vores hvalp hjem imorgen formiddag, og det bliver sååå spændende :hjerte::hjerte::hjerte:

Så idag var vi ude og købe ting som kurv, vand/mad skåle og alt det der hører sig til.

Vi købte en flexline og halsbånd, men ikke sele. Er det uansvarligt af mig at ikke bruge sele? For kan læse rundt omkring at seler er bedst og at det er syndt, hvis man går tur med hvalpe i halsbånd. :cry:

Hvad synes du, og hvad bruger du????

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle vores 4 hunde har brugt snor, halsbånd og fleksline. Sådan har det bare været. Den med sele er vi ikke nået til og der er jo et tons forskellige udlægninger af, hvad der er bedst for hunden. Lær den at gå pænt uden at trække....det er nok det, der i sidse ende er bedst for den. Derudover; tillykke med familieforøgelsen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nu ikke kalde det uansvarligt.. men en sele er rigtig god til hvalpe der farer rundt i snoren (når de bliver modige) og især i flexline som jo rent faktisk skal trækkes ud af hunden selv...

Så når butikkerne åbner igen ville jeg nok hente en sele (tag hvalpen med og prøv) og en almindelig fast let snor til at lære at gå pænt i, samt til træning;)

Hvad er det for en hund I skal have? Og stort tillykke med familieforøgelsen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer. Vi får vores hvalp hjem imorgen formiddag, og det bliver sååå spændende :hjerte::hjerte::hjerte:

Så idag var vi ude og købe ting som kurv, vand/mad skåle og alt det der hører sig til.

Vi købte en flexline og halsbånd, men ikke sele. Er det uansvarligt af mig at ikke bruge sele? For kan læse rundt omkring at seler er bedst og at det er syndt, hvis man går tur med hvalpe i halsbånd. :cry:

Hvad synes du, og hvad bruger du????

Jeg synes det afhænger en del af hundens størrelse. Nogle racer er jo så små at det nærmest ikke er muligt at få et godt halsbånd som den ikke kan trække hovedet ud af. Hvis det er sådan en lille fidus, så ville jeg gå ned og prøve seler når hvalpen er kommet hjem, og så vente med halsbåndet til den er blevet større.

Men er det en hund af mere almindelig størrelse, så kan jeg ikke se noget problem i at den har halsbånd på fra dag 1. Der i mod ville jeg undlade flexlinen. Jeg ville give den en sporline på i stedet, den giver efter min mening bedre mulighed for at indlære både indkald og trækfrie gåture.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Uha et godt råd herfra er IKKE at bruge flexline til en hvalp der skal lærer ikke at trække i en snor. Jeg taler af bitter erfaring. Jeg brugte kun flexline til min hund som hvalp og det lærte han desværre at trække voldsomt af og det er han aldrig kommet af med siden.

Så mit råd er at i bruger en almindelig line og et halsbånd til at lære at gå pænt i, altså uden at trække, en hvalp går jo ikke særlig pænt, den enten vælter afsted eller ville ikke gå :) og når den så skal løbe og den ikke kan løbe løs, så brug en lang sporline i stedet.

Jeg ville i al almindelighed bruge sele.

En flexline er bedst til en voksen hund der har lært ikke at trække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter har altid brugt flex, og han trækker ikke (hele tiden) i dag...

med hensyn til sele vs. halsbånd, så er jeg egentlig lidt... ja.. det betyder ikke vildt meget for mig hvad man bruger... Vi brugte begge dele...

Men jeg synes sele var "nemmere" at styre... Han kunne ikke hoppe ud af den uanset hvordan han end krøllede sig rundt... Og det er egentlig det jeg synes er det bedste ved selen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en aktiv blanding i har valgt jer, han bliver uden tvivl fuld af krudt :-D flexliner hører absolut ikke til i hvalpetiden i mine øjne. Drf skal faktisk et godt træktil for at de ruller sig ud! Det harmonerer dårligt med at gå i snor uden at trlække.

Personligt foretrækkerbjeg sele på hvalpen, både fordi den ikke er så nem at vride sig ud af som et halsbånd, men også fordi den ligger presset på hvalpens bryst istedet for hals og nakkehvirvler... Og flexlinr og halsbånd hører slet ikke sammen i min verden - igen fordi flexen kræver at hunden trækker... Og det er ikke sundt i et halsbånd

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte halsbånd på Bella da hun var lille, og er nu skiftet over til T-sele.

Problemet var at hun trak, uanset om det var almindeligt halsbånd eller kvæl. Hun arbejdede konsekvent imod halsbåndet. Selen virker perfekt, og jeg bruger nu kun halsbånd til lineføring.

Min næste hund får nok sele på fra starten:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med den lille hvalp!

Vi bruger sele til vores hvalp og en almindelig fast snor.

Mht. Til halsbånd vs. Sele heller jeg nok mest til sele fordi jeg synes det er nemmere at styre. Og ville ikke turde at bruge flexline før jeg havde 100% styr på min hund.

Jeg synes ikke du er uansvarlig alle gør det jo på hver sin måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med den smukke hvalp. Har den ikke et navn? :-D

Jeg har altid brugt fast halsbånd og fast snor til mine hvalpe. Silke er den første, der har fået en sele, -til at køre bil med, troede jeg. Men jeg har ikke brugt den ret meget. Og da slet ikke til at gå tur med. Jeg synes det må være meget mindre generende at have et halsbånd på, end at have stropper, der går rundt om mave og ben.

Uanset hvad hvalpen har på, så skal man jo sørge for at den ikke trækker. Og når den ikke trækker, så er det ligemeget hvad den har på.

--Silke gik til træning med en retrieverline på da hun var helt ung.. Til stor frustration for vores træner, der var af den gammeldaws type, der mente, at man skulle rykke og ruske i hunden for at lære den at lade være med at trække:mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med den smukke hvalp. Har den ikke et navn? :-D

Jeg har altid brugt fast halsbånd og fast snor til mine hvalpe. Silke er den første, der har fået en sele, -til at køre bil med, troede jeg. Men jeg har ikke brugt den ret meget. Og da slet ikke til at gå tur med. Jeg synes det må være meget mindre generende at have et halsbånd på, end at have stropper, der går rundt om mave og ben.

Uanset hvad hvalpen har på, så skal man jo sørge for at den ikke trækker. Og når den ikke trækker, så er det ligemeget hvad den har på.

--Silke gik til træning med en retrieverline på da hun var helt ung.. Til stor frustration for vores træner, der var af den gammeldaws type, der mente, at man skulle rykke og ruske i hunden for at lære den at lade være med at trække:mrgreen:.

Lige den der med om det er generende for hunden, det tror jeg nu ikke det er, i bund og grund.

Så skulle det jo også være irriterende for os at have diverse stykker tøj på, det ikke sidder løst, tænker jeg.

Anyways, jeg bruger altid sele til hvalpe, da de er bund impulsive og hurtigt kan springe frem i linen - ikke smart for nakken. En sele er heller ingen garanti, men det fordeler trykket bedre.

I dag, hvor Møffe aldrig springer frem i linen, tager jeg nogle gange halsbånd på, hvis vi ikke skal noget specielt (steder, hvor han kan animeres til at være impulsiv) når jeg har en doven dag :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Den første måned af Taikis liv brugte vi halsbånd og det gik fint nok.

Så begyndte han at trække og problemet var, at han ikke forstod sammenhængen imellem at han var ved at kvæle sig selv, og så det at han trak. Så han blev bare ved og ved, indtil jeg var bange for at han skulle skade sig selv.

Jeg har ikke haft problemer med at lære ham at gå pænt i en sele.

Han ved, at kommer den faste line på, så skal han gå pænt. Det var vi trænet meget i dén.

Kommer han i flexlinen, er det "hans tur", så må han gerne bestemme hvor vi går hen.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...

Meget interessant spørgsmål. Vi bruger selv flexline og halsbånd til vores 9 uger gamle hvalp.

Jeg synes egentlig, at flexlinen er god, da han har mulighed for at gå ind i underskoven og bevæge sig rundt (hvilket jeg meget gerne vil lade ham gøre) uden at jeg skal stæse efter hele tiden.

Vores plan er også, at han, når vi har helt styr på indkald, skal gå størstedelen frit. Det er bevæggrunden for flexlinen.

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Flex er en DÅRLIG ide til hvalpe. En hund har meget svært ved at lære at gå pænt i snor når den fødes op med flex.

En anden ting er at flex og halsbånd er uhensigtsmæssigt på især hvalpe. Hvis hvalpen pludselig løber linen ud, får den et meget kraftigt ryk i halsen, og det kan medføre varige skader.

En fast line til hvalp er for mig det eneste rigtige. Og så snoren af så tit som muligt, så hvalpen får arbejdet på sin motorik - de færreste hvalpe løber særlig langt væk fra deres ejere.

Link til indlæg
Del på andre sites