Gæst PeterS Besvaret April 20, 2012 Rapporter Share Besvaret April 20, 2012 Flex er en DÅRLIG ide til hvalpe. En hund har meget svært ved at lære at gå pænt i snor når den fødes op med flex. En anden ting er at flex og halsbånd er uhensigtsmæssigt på især hvalpe. Hvis hvalpen pludselig løber linen ud, får den et meget kraftigt ryk i halsen, og det kan medføre varige skader. En fast line til hvalp er for mig det eneste rigtige. Og så snoren af så tit som muligt, så hvalpen får arbejdet på sin motorik - de færreste hvalpe løber særlig langt væk fra deres ejere. OK - vi går over til den faste line fra i dag. Jeg overvejede også om vi kunne lade ham løbe frit, men da vi jo ikke har styr på indkald endnu (han er nu ellers ret god til det, men det sidder naturligvis ikke hver gang, når vi kun har haft ham i 1,5 uge) Men vurderer du, at det er ansvarligt nok at lade ham løbe frit uden for vores egen have? Selvfølgelig i et området som er sikkert nok Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret April 20, 2012 Rapporter Share Besvaret April 20, 2012 PeterS: hvalpe har brug for at løbe frit så ofte som muligt - det styrker deres motorik og muskler, da en line begrænser deres udfoldelser:-) Og du skal ikke være nervør for at han render for lange væk - det gør hvalpe sjældent. Men lige pludselig en dag om nogle måneder, begynder han at gå på opdagelse, men til den tid burde i jo have et ok indkald. Ellers kan man købe nogle lette sporliner som kan hjælpe i den periode hvor hunden kun har fis og ballade i hovedet:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
CrazyDogLady Besvaret April 27, 2012 Rapporter Share Besvaret April 27, 2012 OK - vi går over til den faste line fra i dag. Jeg overvejede også om vi kunne lade ham løbe frit, men da vi jo ikke har styr på indkald endnu (han er nu ellers ret god til det, men det sidder naturligvis ikke hver gang, når vi kun har haft ham i 1,5 uge) Men vurderer du, at det er ansvarligt nok at lade ham løbe frit uden for vores egen have? Selvfølgelig i et området som er sikkert nok Da jeg fik min labhvalp sidste år, var hun ca. ½delen af tiden i snor udenfor matriklen og vi boede inde i midtbyen i Holstebro, en okay størrelse by. Vi har sidnehen ALDRIG haft problemer med at hun løb væk fra os og hun er super til at gå løs og blive omkring os. Ha rigtig lækre godbidder (pølsestykker, tun på dåse/osv.) og HVER gang hvalpen kommer hen til dig, så ros, giv godbid og lav noget sjovt! Vi hoppede rundt og sagde sjove lyse lyde! Man føler sig en smule fjollet, men hvis hun den dag i dag, ikke kommer når der bliver kaldt, skal vi bare begynde at sige de samme lyde og så hoppe rundt, så kommer hun spurtende! Og lad endelig være med at gå og kalde på den hele tiden, når hvalpen ikke har snor på, så hellere "gøre noget naturligt" så hunden får øje på dig og nærmest tænker "Hov, dét der ser skægt ud, jeg vil være med :banan:" og så ros og beløn. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Guglielmetti Besvaret Maj 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 5, 2012 Man skal bare huske at man skal passe på med hårde ryk, hvis hunden kun bruger halsbånd. Det rykker jo kun på strubehovedet og man kan gøre stor skade. Man kan endda i nogle tilfælde komme til at gøre skade på nakkehvirvler osv. Allerbedst er jo positiv indlæring, altså slet ikke rykke i snoren Bruger ikke selv sele, men har da fået den købt. Jeg træner meget i at gå pænt, da min lille uldklump jo går hen og bliver tæmmelig stor. Og jeg vil bestemt ikke risikere at det er ham der går tur med mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Guglielmetti Besvaret Maj 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 5, 2012 Man skal også huske, at på hvalpestadiet har man jo en hund der følger en i tykt og tynd og man kan derfor nemmere ha dem gående fri. Men men men de bliver jo tenagere og skal prøve grænser for præcis at finde ud af hvor de har dig. Så er det bestemt ikke altid de er til at stole på ggg :blink: Men det skulle jo så gerne komme igen når tenage stadiet er overstået. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts