Hop til indhold

lydighedskonkurrence?

Gæst MartineSophia
 Share

Recommended Posts

Gæst milder batmusen
Nej slet ikke jeg er helt vild med schæferen og hvis jeg skulle have mere end en hund så bliver det nok en schæfer ;).

nåååh ok håbede nemlig ikke at man dannede et indtryk kun fra andres udtalelser :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Måske du skulle overveje rally i stedet? Det er sådan lidt nemmere at gå til for en selskabshund.

Det er vist lidt af en fordom, selskabshunde kan alt, selv weightpull :cool:

Synes det lyder rigtigt godt med dine ambitioner, 'selvom' det er en mops du har, mange tror, at den race kun dur til at ligge i sofaen, så glæder mig til at høre om hans træning :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MartineSophia
Det er vist lidt af en fordom, selskabshunde kan alt, selv weightpull :cool:

Synes det lyder rigtigt godt med dine ambitioner, 'selvom' det er en mops du har, mange tror, at den race kun dur til at ligge i sofaen, så glæder mig til at høre om hans træning :5up:

Jeg tror ikke selv han ved han er en mops :P. Han hyler istedet for at gø og han vil hellere lege med at bide fat i en mens man slås rundt med ham end han gider at sove xD.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MartineSophia
nåååh ok håbede nemlig ikke at man dannede et indtryk kun fra andres udtalelser :slem:

Slet ikke har før mødt mange schæfer vovser og de er virkelig dejlige. Har dog også mødt en schæfer som ikke kan med hunhunde men det gør hende jo bestemt ikke til en dårlig hund! Jeg bliver så glad hver gang jeg ser hende og hun leger rigtig godt med min mopse dreng:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik det vist sagt forkert :oops: han går ikke til agility jeg 'øver' bare lidt selv med ham med at løbe og gå slalum ikke noget med at springe og op af trapper osv ;).

Jeg synes du skal snakke med en der har forstand på agility om, hvad du må træne med din hvalp. Det kan nemt være at vi bruger ordene foskelligt, men det løber mig lidt koldt ned ad ryggen, når du siger at I træner slalom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MartineSophia
Jeg synes du skal snakke med en der har forstand på agility om, hvad du må træne med din hvalp. Det kan nemt være at vi bruger ordene foskelligt, men det løber mig lidt koldt ned ad ryggen, når du siger at I træner slalom.

Det skal igen ikke forstås forkert men med 'slalom' er det bare nogle pinde der er stilt op langt fra hinanden som han en gang i mellem får løbet imellem (han har vist kun gjort det 2-3 gange) det er virkelig ikke noget stort det ser sådan her ud.. 506016123133agilityslalom1.p200

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu aner jeg ikke hvad du mener med "langt imellem" pindene, men slalom er en af de allerhårdeste øvelser i agility, grundet de hårde vrid i ryggen hos hunden, når den skal sno sig... Så lad vær med at træne den slags med en h alp i voksealderen... Tunneller, dirrigering, fremadsendelser... Alt den slags er superfint til en hvalp og kan bruges i både agility, rally og lydighed senere ( ok ikke tunnel, men dirrigering og fremadsendelser har man også i lydighed)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og for at vende tilbage til startindlægget, så synes jeg du skal kigge på de forskellige programmer hos Dkk og DCH og så fine en klub hvor de træner dette. Din hund er slet ikke gammel nok til at kunne komme på et lydighedshold endnu, men du kan starte med hvalpetræning, herefter unghundeyræning og derefter kam du så begynde på det reelle lydighedsprogram og at blive klar til en konkurrence... Men det kræver mange mange timers arbejde at blive konkurrenceklar... Det er ikke noget der lige gøres på en måned ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MartineSophia
Nu aner jeg ikke hvad du mener med "langt imellem" pindene, men slalom er en af de allerhårdeste øvelser i agility, grundet de hårde vrid i ryggen hos hunden, når den skal sno sig... Så lad vær med at træne den slags med en h alp i voksealderen... Tunneller, dirrigering, fremadsendelser... Alt den slags er superfint til en hvalp og kan bruges i både agility, rally og lydighed senere ( ok ikke tunnel, men dirrigering og fremadsendelser har man også i lydighed)

Min hund snor slet ikke i ryggen eftersom der er så langt mellem pindene at det er ligesom at gå helt normalt ;).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gismo hunden
Måske du skulle overveje rally i stedet? Det er sådan lidt nemmere at gå til for en selskabshund.

Respekt for dit svar- men jeg er ikke enig.

Jeg går til lydighed med begge mine og det er også selskabshunde og rent hygge.

Tingende er vel hvad man selv gør dem til.

God påske alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. lydighedsprogrammerne, så er der jo en enorm forskel på DKK's lydighedsprogram og DcH's lydighedsprogram. DKK's er imø meget mere præget af stuedressuren, end DcH's. Samtidigt er der forskel på udførelsen af øvelserne selvom de hedder det samme.

Mht. racerne, the never judge a book by its cover. I min klub har vi en DSG der er A-hund i lydighed og i en anden klub her i kredsen er der en Beagle der har fået oprykning til A-klassen. I 2009 var det desuden en papillion der vandt DM for C-hunde og en langhåret gravhund var med i DM for A-hunde. Så de kan altså godt, det afhænger jo i høj grad af hvordan man som hundefører gå til hunden i forbindelse med sin træning.

Men vil give de andre ret. Træning er vigtigt. Men det er også vigtigt at du gør op med dig selv hvad du vil allerede nu, så du får lagt de rette grundsten for et du gerne vil. Fx har jeg vidst fra starten af at Cassi skulle ud til lydighedskonkurrencer her i år, og at planen er at hun primært skal bruges til agilitykonkurrencer til næste år. Så der har jeg lagt en masse arbejde i hende. Jeg har også besluttet mig for at min hund skal melde med bringsel i hendes rundering, hvilket i dag fungere upåklageligt(det er nok hendes mest sikre øvelse). Men det er kun fordi jeg fra starten af har vidst hvad jeg ville, og så har arbejdet ud fra det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det satme en skam du ikke bor i nærheden så skulle du gå til træning ved mig, elsker når folk har mål og lyst på forskellige ting når hunden bliver ældre, og skdie være med om man bliver verdensmestre så længe hunden blvier aktiveret og i begge har det sjovt.

En Mops kan sagtens gå lydighedsprøver, ved denr ette træning og forståelse for hunden så er jeg sikker på i nok skal kunne komme på banerne glæder mig til at se jer derude en dag og du kan være sikker på folk vil snakke om hvor fantastisk det er at se anderledes racer på banerne :mrgreen: Til en prøve oplevede jeg en fantastisk langhårs gravhund nææ den var sød og den vandt klassen overlgent :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Slet ikke har før mødt mange schæfer vovser og de er virkelig dejlige. Har dog også mødt en schæfer som ikke kan med hunhunde men det gør hende jo bestemt ikke til en dårlig hund! Jeg bliver så glad hver gang jeg ser hende og hun leger rigtig godt med min mopse dreng:).

joo det er vi slet ikke uenige om:slem:

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er skam godt klar over at ikke-brugshunde kan nå langt i lydighed, men det kræver at hunden gider (og at føreren synes det er mega sjovt) og så træning, træning, træning.

Gravhunde, chi'er osv. er jo ret beset lavet som en art brugshund i tidernes morgen, men kender egentlig intet til mopsens oprindelse....?

Vi har fx en chi i klubben der er mega sej, og som apporterer bukke der vejer næsten det samme som den selv:lol:

Men det ændrer jo ikke på at der skal være en masse forudsætninger for at træne en selskabshund op til lydighedskonkurrencer.

Mht. rally er det jo med at starte når man føler hunden er klar. Det er nemmere at vente indtil hunden kan de mest basale ting, som sit, dæk, bliv osv.

Personligt synes jeg rally er skide sjovt, og Bella elsker det! Men vi er godt nok sat noget bagud i forhold til de små hunde, som har meget bedre bagpartskontrol end sådan en lang, ranglet schæfer:lol:

Tilgengæld er rally et super supplement til vores almindelige lydighed, og forbedrer vores kontakt i lineføring rigtig meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er skam godt klar over at ikke-brugshunde kan nå langt i lydighed, men det kræver at hunden gider (og at føreren synes det er mega sjovt) og så træning, træning, træning.

Gravhunde, chi'er osv. er jo ret beset lavet som en art brugshund i tidernes morgen, men kender egentlig intet til mopsens oprindelse....?

Vi har fx en chi i klubben der er mega sej, og som apporterer bukke der vejer næsten det samme som den selv:lol:

Men det ændrer jo ikke på at der skal være en masse forudsætninger for at træne en selskabshund op til lydighedskonkurrencer.

Mht. rally er det jo med at starte når man føler hunden er klar. Det er nemmere at vente indtil hunden kan de mest basale ting, som sit, dæk, bliv osv.

Personligt synes jeg rally er skide sjovt, og Bella elsker det! Men vi er godt nok sat noget bagud i forhold til de små hunde, som har meget bedre bagpartskontrol end sådan en lang, ranglet schæfer:lol:

Tilgengæld er rally et super supplement til vores almindelige lydighed, og forbedrer vores kontakt i lineføring rigtig meget.

Til konkurrencer skal hunden nu være 10 måneder, før den må stille op.

Jeg er enig med dig; rally er rigtig godt at få finpudset kontakten og få noget bagpartskontrol ind i selv de store hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MartineSophia

Mopsen er vist blevet brugt som selvskabshund men den blev og brugt til at bevogte den kinesiskemur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, har nu kigget lidt i specialhundeklubben og andre steder, og det lader til at mops oprindeligt er lavet til det den er i dag, en selskabshund. Blot til info, hvis andre end mig intet aner om mops:-)

Men er der nogle af jer erfarne hundeførere og trænere der har erfaring med rene selskabshunde i lydighed? Altså hunde der oprindeligt ikke er lavet med andet formål en selskab (pekingeser, CKC osv)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, har nu kigget lidt i specialhundeklubben og andre steder, og det lader til at mops oprindeligt er lavet til det den er i dag, en selskabshund. Blot til info, hvis andre end mig intet aner om mops:-)

Men er der nogle af jer erfarne hundeførere og trænere der har erfaring med rene selskabshunde i lydighed? Altså hunde der oprindeligt ikke er lavet med andet formål en selskab (pekingeser, CKC osv)?

Min søster (Lisbeth herinde) går rally med sine to franske bulldogs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i vores klub den lille langhåret gravhund befinder sig :D (psst - han er e-hund ;) )

DcH har den ulempe at de ikke er for alle (endda på trods af mottoet), for de er kun for alle med STORE hunde så snart man når lidt opad i klasserne.

Hende med gravhunden har stået med vovsen som skulle lave feltsøg i A i et stort lyng areal. Ikke engang alle de store hunde kunne nå det på tiden, og hendes hund kunne ikke engang se over lyngene, og da slet ikke nå at afsøge det store areal på den korte tid, da sådan et terræn er meget ufremkommeligt for en lille gravhund. Så det skal man bare være opmærksom på.

Det er ikke umuligt, men det er hårdt.

Link til indlæg
Del på andre sites