Hop til indhold

Pasnings hund knurre af min egen hund, hvad gør jeg?


Gæst Solvej Hedelund Nielsen
 Share

Recommended Posts

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

Hej alle sammen

 

Jeg fik skærtorsdag, altså for 3 dage siden, en sød lille westie pige på knap 2 år hjem, som jeg skal passe den næste måned for en familie som skulle på ferie i udlandet.

Jeg har selv en hanhund som er kasteret på 7 år, som er en terrier blanding, han er lidt større end pigen.

 

Allerede da ejeren kommer med hende, begynder hun at knurre af min hund, men vi tror jo bare at det er fordi hun ikke kender ham, eller os, og derfor lige skal falde til.

 

Ejeren sagde at hun var vant til andre hunde og at hun kunne med alle. Det kan min hund også der har aldrig været noget, han leger så fint med andre, da han underkaster sig ret meget og bare lader de andre hunde gøre som de nu vil, og går hvis ikke det passer herren.

 

Men Hende her knurre af ham når han kommer hen og snuser til hende, hvis ikke hun lige synes det passer hende. Nu har hun knurret af ham begge morgener hvor han er kommet ind på værelset hvor hun har sovet. (han sover inde hos min mor, og hun sover inde hos mig.) også selvom hun for længst er vågen og bare lægger og bliver snakket med. Og min hund er faktisk blevet bange for hende, så han går når hun kommer og de synes jeg jo er synd, sådan skal han da ikke have det i sit eget hus, men han svare hende heller ikke rigtig igen, så de kan få det på plads og så være venner, han går bare..

 

men det sjove er lidt at når de får tyggeben, er udenfor, går tur, eller bare slapper af ellers så er der ingenting, så kan hun godt gå hen til ham, i dag acc. hun også at han lagde i min seng samtidig med hende..

 

Jeg prøver at snakke så meget med dem begge to samtidig som muligt så jeg ikke vælger en yndling og hun finder ud af at han altså også godt må blive snakket med. Og jeg prøver at stå bag ham eller sætte hende et andet sted når hun begynder for at vise at det altså er min hund som bor her, og den kun er på besøg og ikke skal bestemme alting..

 

Men hun er også begyndt at knurre ud i luften, lige pludselig og så er det næsten ligemeget hvad vi laver..

Når vi går tur eller hun er i haven ser hun også andre hunde, men det er ikke alle hun knurre af, faktisk virker hun mest glad for dem der er på str. med hende eller lidt mindre, men min hund er bare ikke særlig meget større.. :/

 

Hun skal være her indtil den 10 maj, så der er jo en hel måned til hun bliver hentet igen..

 

Er der ikke nogen der har en ide om hvad det kan være, så vi kan få noget godt ud af den tid hun er her? Jeg prøver virkelig alt hvad jeg kan for at hun er tryg og har det godt, men det er svært når jeg ikke helt kan finde ud af hvorfor det er hun knurre, og når min hund går og er bange for hende. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

For det første er hun vel lidt stresset, hvilket vel er naturligt, hvis hun afleveres i et for hende fremmed hjem. Og mellem 2 fremmede hunde vil det oftest være tæven der bestemmer. Og ham , der makker ret. Du skal passe på , de ikke får noget at sloges om, ikke alle alenehunde deler deres ting. Det er de jo ike vant til.

Men at hun knurre er sikkert en usikkerhed og for mange hunde betyder det kun : Hold afstand til mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

Mange tak for svar. Ja det kan jo godt være det bare er fordi hun er usikker og derfor giver lyd til at han lige skal holde lidt afstand. selvom jeg ikke helt forstår den med at hun knurre af ham når han kommer ind på værelset og sådan.

 

Men de slåser overhovedet ikke om noget, men nu er der heller ingen der viser interesse for lege tøj og de spiser hver for sig. og de slåser ikke om tyggeben, men jeg holder selvfølgelig øje med dem når de får tyggeben, så der ikke opstår noget.. Min hund plejer nemlig ikke at gide dem, heller ikke når der er andre hunde, så jeg troede bare han ville bide lidt i den og så gå, men de her kunne han så godt li :P

Men hun knurrede heller ikke af ham da hun spiste det, og hun gik bare rundt om ham da hun var færdig som et lille barn der tigger om slik.. og så længe det bare var sådan og han bare vendte ryggen til og tyggede videre så er jeg ikke så nervøs.. mest fordi min hund aldrig har været aggressiv eller knurrende når den spiste.. heller ikke selvom andre hunde har prøvet at tage dens mad..

 

Men jeg ser tiden an, og sætter hende i hendes hundekurv når hun begynder at knurre, så min hund også kan blive lidt mere sikker :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hundepigerne

Jeg tror også at det er usikkerhed og ytryghed.

Skæld hende ikke ud, hun må gerne forsvare egne grænser osv. og det er formentlig det hun gør.

Måske skal du lade dem begge sove inde hos dig?

Så skal de ikke vænne sig til hinanden igen efter natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Jeg er enig, hun er formentlig lidt usikker og stresset. Og så ville jeg nok også lave om på sovesituationen. Hvis hun har sovet hos dig hele natten og været tryg, ja så er der ikke noget underligt i at hun knurrer når han så kommer ind og 'bryder freden'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MartineSophia

Jeg ville ligesom belønne hunden (om det er med ros eller godbid bestemmer du) når hun/han hilste ordenligt på din hund uden at knurre på den måde skulle hun/han meget gerne lære at ikke knurre var en god ting :).

Ved ikke om det hjælper...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

tak for svarene det var dejligt at flere bekræfter det samme.. jeg frygtede meget at det var dominans og der var også en til to der snakkede om det ville ende i slåskamp og det ville jeg jo ikke synes var særlig fedt.. Jeg prøver at rose hende så godt jeg kan og også rose min egen hund for ikke at gå når hun kommer, så han også finder ud af at hun altså ikke er farlig..

ang. sove sitiuationen kan jeg ikke rigtig lave den om, da min hund har sover ved min mor nærmest hele dens liv og den ikke vil sove inde hos mig, men jeg tror egentligt også han elsker at få lidt fred fra den. han er jo en ældre herrer og han har altså ikke samme energi som lille pigen har. men hun kommer jo ud ligeså snart hun vågner, for hun vækker mig for at snakke, og så er det jo min hund går med ind, men jeg kan jo prøve at lukke min hund ind til mig, inden hun kommer ind fra at tisse.. så han er der når hun kommer og ikke omvendt.. hun er begyndt at falde lidt til, men selvfølgelig har hun også svært ved det..

jeg synes det er blevet lidt bedre til at være sammen, så hvis vi bare fortsætter med den her fremgang så er de bedste venner i næste uge.

 

De levede da begge da jeg kom hjem fra at handle og sad ligeså fint sammen i gangen, så mon ikke de godt kan li hinanden et sted derinde ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hundepigerne
tak for svarene det var dejligt at flere bekræfter det samme.. jeg frygtede meget at det var dominans og der var også en til to der snakkede om det ville ende i slåskamp og det ville jeg jo ikke synes var særlig fedt.. Jeg prøver at rose hende så godt jeg kan og også rose min egen hund for ikke at gå når hun kommer, så han også finder ud af at hun altså ikke er farlig..

ang. sove sitiuationen kan jeg ikke rigtig lave den om, da min hund har sover ved min mor nærmest hele dens liv og den ikke vil sove inde hos mig, men jeg tror egentligt også han elsker at få lidt fred fra den. han er jo en ældre herrer og han har altså ikke samme energi som lille pigen har. men hun kommer jo ud ligeså snart hun vågner, for hun vækker mig for at snakke, og så er det jo min hund går med ind, men jeg kan jo prøve at lukke min hund ind til mig, inden hun kommer ind fra at tisse.. så han er der når hun kommer og ikke omvendt.. hun er begyndt at falde lidt til, men selvfølgelig har hun også svært ved det..

jeg synes det er blevet lidt bedre til at være sammen, så hvis vi bare fortsætter med den her fremgang så er de bedste venner i næste uge.

 

De levede da begge da jeg kom hjem fra at handle og sad ligeså fint sammen i gangen, så mon ikke de godt kan li hinanden et sted derinde ;)

Det har intet med dominans at gøre :)

 

Det ville være en god ide at han kommer ind når hun er ude eller de evt begge er ude og kommer ind sammen.

 

Det er nok meget det, at han kommer ind i rummet til jer, efter at i har været alene hele natten.

 

Det er hende der er et fremmed sted, alt er anderledes osv..

 

Det er ikke let for en lille hund.

 

Knurren er ikke farligt, det betyder jo bare at hun føler at noget er for meget for hende.

 

Jeg kan anbefale dig at læse Anders Hallgrens, Alfasyndromet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er forskel på at kunne lide andre hunde på en gåtur og så at skulle leve med en fremmed hund, lige pludselig. Det er dit ansvar at det går godt. Hvis jeg var dig, ville jeg skille dem ad hvor situationen kan blive lidt højspændt, også selvom din hund plejer at være fredsommelig. Jeg ville bestemt skille dem ad, når de skal være alene.

Min erfaring med (mange) gæstehunde er, at det kan gå galt når der er resourcer at forsvare (mad, legetøj, en god soveplads, din opmærksomhed), hvis der er for lidt plads, hvis de keder sig eller hvis de daglige rutiner er uigennemskuelige for hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

Det er jo lidt svært at skille dem ad i de situationer hvor det bliver "højspændt" for hun kan ligge ligeså sødt med ham i et kvarter og så går der 5 min efter en af dem er gået og så knurre hun af ham.

 

Men jeg har fundet ud af at hun knurre af mange ting, som om hun ser spøgelser, for jeg kan ikke se det hun knurre af. Og min hund er ingen gang i lokalet.. men hvis hun høre en lyd kan det jo godt være det er det hun reagere på. Hun knurre heller ikke af alle hunde, men nogle af dem vi møder eller ser på gaden. Og hun knurre også af tv'et, især når der er dyr derinde. så hvad det helt præcist er hun er bange for, usikker på eller hvad det er hun er, er det ikke bare noget man lige finder ud af..

 

jeg synes det går bedre med hundene, når de har været alene og jeg kommer ind af døren sidder de ved siden af hinanden i gangen og i dag sov de sammen i sofaen, og jeg synes heller ikke der var det store i morges, højst en lav knurren lige da han kom ind på værelset.

 

 

hun har et pivedyr som hun reagere meget på, altså hvis man piver med det får man hendes opmærksomhed med det samme. ville det være en god ide og bruge det når hun begynder at knurre, for at aflede hendes opmærksomhed? eller vil det bare forværre det??

 

Når hun knurre af min hund siger jeg først hendes navn for ligesom at sige at hun skal stoppe (siger det ikke hårdt, som når man skælder ud) men for at vise at jeg altså er der og at jeg ikke vil have hun gør det.. hvis hun alligevel bliver ved sætter jeg hende i hendes kurv til hun stopper og når hun så slapper af snakker jeg med hende igen.. er det forkert?

 

Hun skal selvfølgelig sætte grænser, men problemet er at det ikke er min hund som opsøger hende og han gør hende ikke noget som helst, det eneste han gør er at snuse til hende når hun hopper op i hovedet på ham. Så der synes jeg ikke hun har ret til at knurre af ham.

 

tyggeben, mad og soveplads har de hver for sig.. og når jeg sidder med dem begge to, snakker jeg med dem samtidig så ingen bliver snydt eller tilsidesat. jeg snakker kun med en af gangen hvis de ikke er sammen. de går ture sammen, forskellige steder, og der virker hun til at hun helst vil have ham med og "støtte" sig til.. jeg synes i hvert fald at hun er lettere at gå med når han er der..

Link til indlæg
Del på andre sites

Kendte i hende i forvejen? Havde hun vaeret i jeres hjem foer?

 

Jeg taenker hvis hun aldrig har vaeret i jeres hjem uden sin ejer foer er det ogsaa overvaeldende at moede en ny hund i hans hjem foerste gang, og saa ellers blive efterladt...

 

Det lyder lidt som om hun er lidt usikker og maaske lidt stresset over situationen... Du har faaet mange gode raad, og det skal nok gaa godt... Det tager lidt tid foer hun vil acceptere ham, vi har det samme naar vi besoeger mine foraeldre, deres taeve tager lige en dags tid eller to foer hun stopper med at synes Dexter er dum... (De kender jo saa hinanen rigtig godt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

nej det er allerførste gang hun er her, og vi kender jo så heller ikke hende.. Men hun er simpelthen så dejlig og lægger bare så sødt og putter hos os.. Selvfølgelig tager det tid for hende og falde til og lærer det hele at kende og det er jo en stor omvæltning, men det ville det jo også være hvis hun var blevet smidt i en kennel..

(ikke fordi det er noget skidt med kenneler, men der er jo også andre hunde og tit bor de jo i bur i den tid de er der)

 

Jeg blev bare i tvivl fordi nogle sagde det var dominans og ville ende i slagsmål, så bliver man da bange, for de skal jo være alene hjemme fra tirsdag, dog kun nogle timer. Men vi har øvet det lidt og det går så godt når de er alene.. De virker i hvert fald glade når vi kommer hjem. :)

 

Men det er det i hvert fald ikke, for hun knurre næsten ikke af ham mere og nu knurre hun så af luften, så mon ikke det bare er fordi hun lige skal falde til og finde ud af tingene ikke er farligere.. Men det ville jo stadig være rart lige at have lidt redskaber til at få hende til at slappe af igen.. jeg vil jo helst ikke gøre noget forkert.

 

Men nu vil vi ud og gå en laaaaaaaaaaaaaang tur :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo lidt svært at skille dem ad i de situationer hvor det bliver "højspændt" for hun kan ligge ligeså sødt med ham i et kvarter og så går der 5 min efter en af dem er gået og så knurre hun af ham.

 

Men jeg har fundet ud af at hun knurre af mange ting, som om hun ser spøgelser, for jeg kan ikke se det hun knurre af. Og min hund er ingen gang i lokalet.. men hvis hun høre en lyd kan det jo godt være det er det hun reagere på. Hun knurre heller ikke af alle hunde, men nogle af dem vi møder eller ser på gaden. Og hun knurre også af tv'et, især når der er dyr derinde. så hvad det helt præcist er hun er bange for, usikker på eller hvad det er hun er, er det ikke bare noget man lige finder ud af..

 

jeg synes det går bedre med hundene, når de har været alene og jeg kommer ind af døren sidder de ved siden af hinanden i gangen og i dag sov de sammen i sofaen, og jeg synes heller ikke der var det store i morges, højst en lav knurren lige da han kom ind på værelset.

Som der bliver skrevet ovenfor, skyldes det nok mest stres. Hun er måske bare en lidt usikker hund, og skal lige bruge lidt længere tid til at vænne sig til alle de nye lyde, duft og vaner. Som du også skriver bliver det langsomt bedre .. Om et par dage tror jeg hun vil opføre sig pænt :-)

 

hun har et pivedyr som hun reagere meget på, altså hvis man piver med det får man hendes opmærksomhed med det samme. ville det være en god ide og bruge det når hun begynder at knurre, for at aflede hendes opmærksomhed? eller vil det bare forværre det??

 

Når hun knurre af min hund siger jeg først hendes navn for ligesom at sige at hun skal stoppe (siger det ikke hårdt, som når man skælder ud) men for at vise at jeg altså er der og at jeg ikke vil have hun gør det.. hvis hun alligevel bliver ved sætter jeg hende i hendes kurv til hun stopper og når hun så slapper af snakker jeg med hende igen.. er det forkert?

Jeg er lidt usikker på den med pivedyret - jeg synes det er fint at aflede hendes opmærksomhed, men det skal ikke være som en belønning. Altså knurr skal ikke blive lig leg med pivedyr, så det afhænger nok lidt af hvordan du bruger det og hvordan situationen lige udspiller sig.

 

Et navn skal være neutralt, så at bruge det som du gør vil jeg nok ikke. Jeg vil nok sige navnet og følge op med en nej eller slut kommado. Hvis du helt kan undgå at sige hendes navn, vil det nok være det bedste, så navnet udelukkende bruges ved sjove og positive kommandoer. Det kommer dog nok også lidt an på hvad hun er vant til fra sine ejere :-)

 

At du sætter hende i hendes kurv synes jeg er fint, og ikke at rose hende (enten verbalt eller med berøring) før hun er helt stille synes jeg også lyder helt rigtigt :-) Nogle gøende racer har dog ikke en stop knap og når først de er gået i gang stopper de ikke - her kan et god indlært "nej" eller noget afledning være bedre ..

 

Hun skal selvfølgelig sætte grænser, men problemet er at det ikke er min hund som opsøger hende og han gør hende ikke noget som helst, det eneste han gør er at snuse til hende når hun hopper op i hovedet på ham. Så der synes jeg ikke hun har ret til at knurre af ham.

 

tyggeben, mad og soveplads har de hver for sig.. og når jeg sidder med dem begge to, snakker jeg med dem samtidig så ingen bliver snydt eller tilsidesat. jeg snakker kun med en af gangen hvis de ikke er sammen. de går ture sammen, forskellige steder, og der virker hun til at hun helst vil have ham med og "støtte" sig til.. jeg synes i hvert fald at hun er lettere at gå med når han er der..

Jeg synes du skal gå med dem sammen. Det er fint at gå få ture adskilt, men det bedste sted for hunde at knytte bånd er når de oplever noget sammen, og det gør de på gåturene!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

Ja jeg tror også bare det er det, og hun får selvfølgelig den tid hun behøver til det..

 

Pivedyret er først noget jeg har opdaget idag, men tak fordi du siger det.. egentligt trykkede jeg bare på den og når jeg så fik hendes opmærksomhed snakkede jeg med hende, men kan godt se at pivedyret jo er en "leg"

 

det med navnet kan jeg også se, men jeg tror faktisk også jeg siger nej, men det er mest for at min hund ikke tror det er ham der ikke må.. men jeg må jo bare prøve at sige noget andet som advarsel og så sætte hende i hendes kurv og lade hende sidde til hun slapper af og så snakke med hende igen..

 

jeg ved ikke helt hvordan hun er vant til at blive opdraget hjemmefra, men jeg synes hun er meget lærer nem og jeg skælder hende kun ud når der virkelig er en grund, ellers gør jeg tingene stille og roligt for det er sådan jeg bedst kan li at være sammen med hundene, og det virker også en del bedre synes jeg.. men det virker også til hun er vant til at de snakker stille og roligt det var i hvert fald sådan jeg oplevede det da han kom med hende..

 

jeg går næsten kun ture med dem sammen, og udenfor er der slet ikke nogle problemer med de to, ikke som jeg lige kan mindes i hvert fald..

og når det er alene er det kun lige en kort tur.. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal nok lykkedes :-) Hun skal sikkert bare lige blive lidt mere tryg!

 

At rose hende, kæle hende og give hende godbidder når hun er rolig (dvs. når hendes kropsprog er afslappet) kan også være en rigtig god måde at lære hende at der er trygt og godt hos dig - du forstærker ihvertfald oplevelsen af at være rolig ..

 

Hvis der opstår nogle specielle situationer hvor du synes hun er sær, bange, utryg osv. kan du jo skrive dem her, så skal vi nok svare så godt vi kan :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...