Hop til indhold

Fodereksperter - kom glad

AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg synes at jeg altid farer vild i det med fodersammensætning. Jeg er egentlig godt tilfreds med Bellas foder pt (Orijen, Acana og RC gsd).

Men hvad skal man egentlig gå efter? Hvor meget fedt og protein? Hvad med kalk og fosfor (og hvad betyder det egentlig?). Og hvorfor er der forskel på hvilke kilder protein kommer fra?

Er det mon muligt at opstille et par tommelfingerregler? Hhv. for små, mellem og store racer, hvalpe og voksne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gitte1976
Jeg synes at jeg altid farer vild i det med fodersammensætning. Jeg er egentlig godt tilfreds med Bellas foder pt (Orijen, Acana og RC gsd).

Men hvad skal man egentlig gå efter? Hvor meget fedt og protein? Hvad med kalk og fosfor (og hvad betyder det egentlig?). Og hvorfor er der forskel på hvilke kilder protein kommer fra?

Er det mon muligt at opstille et par tommelfingerregler? Hhv. for små, mellem og store racer, hvalpe og voksne.

Hejsa.

Hvis du skulle være så heldig, at Allan Venzel fra Vetcur skal holde ernæringsseminar i nærheden af, hvor du bor, så skal du gøre dig selv den tjeneste at tage med.

Han ved virkelig, hvad han snakker om. :5up:

Jeg var selv til seminar med ham så sent som igår aftes. Og selvom jeg efterhånden har været til en 3-4 seminarer med ham, så kan man altid lære noget nyt. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

jeg har en hunde og ernærings bog du gerne må låne.

den er vist dog fra slut 80'erne vil jeg tro. men nogen har åbenbart også interesseret sig lidt for det dengang.

husker den dog for at være noget mangelfuld.. måske jeg lige skulle kigge den igennem inden jeg lover for meget :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg syntes det er meget svært at komme med foder anbefalinger - for ikke 2 hunde er ens skruet sammen uanset om de er samme race - store, mellem eller små.

Min erfaring er - at man må gøre sine erfaringer.

Div. foder eksperter vil altid hævde at deres foder er det bedste og det gør de jo fordi de gerne vil tjene penge. Jeg aner ikke om Acana, Orijen, James Wellbeloved og 100 vis af andre mærker er de bedste - det må bero på ens hund, hvad den fungere på.

Nogle hunde kan ikke tage meget protein og i sær med alderen skal man passe lidt på ikke at overdosere på det punkt - Fosfor, magnesium og kalcium i foderet kan give skader både på skelettet men også på de indre organer hvis det er for højt - og i sær ældre hunde skal man passe på - men også hunde i vokseperioden kan få skader hvis de vokser for hurtig.

Eks.vis kan nævnes at mine hvalpe er vokset op på all stage foder typer - det har jeg valgt netop for at de ikke skulle vokse for hurtigt med skader til følge. Mine hunde er af mellemstørrelse - de er jagthunde og for højt protein kan stresse dem op - derfor skal proteinet i foderet være moderat til mine - og sådan er hunde forskellige.

Jeg forsøger at vælge foder med et protein indhold på 20-22 % - fedtindhold omkring 10 % og et minium af fosfor, kalk og magnesium - dette af hensyn til min ældste beagle der bliver 8 år næste gang - men de andre to har også godt af det i den sidste ende - jeg har haft en dalmatiner der døde af urin sten - derfor passer jeg ekstremt på, på det område.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

kan lige indskyde noget omkring protein. proteiner er opbygget af aminosyre og nedbrydes til aminosyre i maven. visse af disse aminosyre kan kroppen ikke selv danne, derfor skal de indtages gennem føde. disse proteiner er forskellige fra kilde til kilde, og indholder dermed forskellige aminosyre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gitte1976
Hejsa.

Hvis du skulle være så heldig, at Allan Venzel fra Vetcur skal holde ernæringsseminar i nærheden af, hvor du bor, så skal du gøre dig selv den tjeneste at tage med.

Han ved virkelig, hvad han snakker om. :5up:

Jeg var selv til seminar med ham så sent som igår aftes. Og selvom jeg efterhånden har været til en 3-4 seminarer med ham, så kan man altid lære noget nyt. :klap:

Allan Venzel er iøvrigt uvildig - Hvilket vil sige at han ikke fremhæver noget foder fremfor andet.

Link til indlæg
Del på andre sites