Gæst 1stkholm Skrevet April 29, 2012 Rapporter Share Skrevet April 29, 2012 Ja som overskriften siger. Opfatter andre hunde forskel i hinanden størrelse? Altså man ser jo til tider at selv små hunde bestemmer over langt større hunde Har googlet det lidt, men kan ikke rigtig finde noget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Mine små har en anden tilgang til store end til små hunde, store hunde får klar besked om at holde afstand, mens små hunde får en chance for venskab. Så jo, jeg er sikker på de ser størrelsen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Selvfølgelig er de bevidste om hinandens størrelse, men nu har størrelse jo aldrig været afgørende for status, det er kun i visse sociale menneskekredse man hoppe på den form for logik Lederskab kommer indefra.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Jeg tror også at de kan se forskel i størrelse. Vores tibbe-tæve på 5,5 kg har fat i den lange ende overfor vores Berner dreng på de der 52 kg. Til gengæld behersker han sig så, når de leger. Med hunde på hans egen størrelse er det noget med at stå op på bagben og bokse med forpoterne. Men hende, hans Lille Fugl, er det noget om at løbe efter hinanden eller han bokser hende med hovedet og hun svarer igen med at bokse ham med hele hendes lille krop, men han ved åbenbart hun er lille, for hvis han bliver alt for træt af at jagte hende rundt i fangeleg, stikker han lige en pote ud foran hende, når hun kommer spurtende, så er hun fanget... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst 1stkholm Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Det var faktisk i forbindelse med social status. Kunne bare ikke lige definere mit spørgsmål mere korrekt end overstående:genert: Tak for svarende og god weekend, her den sidste halve times tid Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Det var faktisk i forbindelse med social status. Kunne bare ikke lige definere mit spørgsmål mere korrekt end overstående:genert: Tak for svarende og god weekend, her den sidste halve times tid Jeg troede så egentlig at det var kønnet der bestemte status...at en tæve altid ville have fat i den lange ende uanset størrelse på hundene ?!? Derudover: God rest-weekend tilbage Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Jeg troede så egentlig at det var kønnet der bestemte status...at en tæve altid ville have fat i den lange ende uanset størrelse på hundene ?!? Derudover: God rest-weekend tilbage Det er jo osse det man generelt hører, men mon ikke det er en sandhed med modifikationer? Her i huset er chefen i hvert fald en hanhund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Det er jo osse det man generelt hører, men mon ikke det er en sandhed med modifikationer?Her i huset er chefen i hvert fald en hanhund. Ok. Har ikke en skid forstand på det. Vi har altid haft hanhunde og en af gangen. Nu har vi berner drengen og så sidste efterår fik vi den her lille tibbedame i huset. Hun er et mysterie for os. Vi betragter dyret i stadig undren Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Jeg har lige været på teori-kursus hos Dansk Dyreinstitut. Der lærte jeg, at alle hunde er overbeviste om, at de matcher ulven både i størrelse og udseende, men at de sagtens kan se forskellen på deres ulveskikkelse og en anden hunds fremtoning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Jeg har lige været på teori-kursus hos Dansk Dyreinstitut. Der lærte jeg, at alle hunde er overbeviste om, at de matcher ulven både i størrelse og udseende, men at de sagtens kan se forskellen på deres ulveskikkelse og en anden hunds fremtoning. Uha...den fik jeg så ikke lige fat i...altså; enhver hund mener at den selv ligner en ulv hvad angår udseende og størrelse, men når den møder en anden hund, så kan den godt se, at det også er en hund, selvom den så ikke ligner en ulv i størrelse og udseende...eller hvordan mener du ?!? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Jeg har lige været på teori-kursus hos Dansk Dyreinstitut. Der lærte jeg, at alle hunde er overbeviste om, at de matcher ulven både i størrelse og udseende, men at de sagtens kan se forskellen på deres ulveskikkelse og en anden hunds fremtoning. Den skal jeg lige have skåret ud i pap..... Altså, min hanhund på 85 kilo ser sig selv i grå pels med stritører og en kampvægt på 30 kilo, til trods for at han aldrig har set en ulv og derfor ikke ved hvordan den ser ud? Tror han så at han er mindre end naboens ridgeback? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Uha...den fik jeg så ikke lige fat i...altså; enhver hund mener at den selv ligner en ulv hvad angår udseende og størrelse, men når den møder en anden hund, så kan den godt se, at det også er en hund, selvom den så ikke ligner en ulv i størrelse og udseende...eller hvordan mener du ?!? Ja, det var vist noget lignende... Næh forresten, de tror at de er ulve, og når de møder andre hunde, tror de, at de møder andre ulve, men ulve som har et andet udseende end dem selv... Den skal jeg lige have skåret ud i pap..... Altså, min hanhund på 85 kilo ser sig selv i grå pels med stritører og en kampvægt på 30 kilo, til trods for at han aldrig har set en ulv og derfor ikke ved hvordan den ser ud? Tror han så at han er mindre end naboens ridgeback? Ifølge det instruktøren sagde så ja, din hund på 85 kg. tror, at han er en ulv. Det var jo bare, hvad jeg fik at vide, ikke noget som jeg nødvendigvis er 100 % enig i. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Tror mine hunde er helt klar over, at de er papilloner og at alt over 5 kg kan være farligt udelukkende pga størrelsen, så jeg er ikke helt med på den ulveteori (tror også en grand danois ved, at den er ret meget større) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst 1stkholm Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Jeg har lige været på teori-kursus hos Dansk Dyreinstitut. Der lærte jeg, at alle hunde er overbeviste om, at de matcher ulven både i størrelse og udseende, men at de sagtens kan se forskellen på deres ulveskikkelse og en anden hunds fremtoning. Egentlig også noget jeg har haft i tankerne, at alle hunde betragter hinanden fysisk ens i størrelse, men godt kan se forskel på om den er sort eller hvid. Har dog ikke haft en fjerneste viden om det, så derfor jeg spurgte herinde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Ja, det var vist noget lignende... Næh forresten, de tror at de er ulve, og når de møder andre hunde, tror de, at de møder andre ulve, men ulve som har et andet udseende end dem selv... Ifølge det instruktøren sagde så ja, din hund på 85 kg. tror, at han er en ulv. Det var jo bare, hvad jeg fik at vide, ikke noget som jeg nødvendigvis er 100 % enig i. Ok, så er jeg med selvom jeg så ikke er enig...uden at have vældig meget at have min uenighed i Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Ja, det var vist noget lignende... Næh forresten, de tror at de er ulve, og når de møder andre hunde, tror de, at de møder andre ulve, men ulve som har et andet udseende end dem selv... Ifølge det instruktøren sagde så ja, din hund på 85 kg. tror, at han er en ulv. Det var jo bare, hvad jeg fik at vide, ikke noget som jeg nødvendigvis er 100 % enig i. Hvad er du på kursus i siger du? Røverhistorier evt? Jeg tænker, svarer det ikke lidt til at alle mennesker, underordnet race, tror de ligner aber i den størrelse de var engang, og bare ser andre mennesker som nogle lidt mislykkede udgaver af denne abeart? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Egentlig også noget jeg har haft i tankerne, at alle hunde betragter hinanden fysisk ens i størrelse, men godt kan se forskel på om den er sort eller hvid. Har dog ikke haft en fjerneste viden om det, så derfor jeg spurgte herinde Den skal jeg så osse lige have en gang mere Mener du at hunde ikke er i stand til at vurdere størrelsesforskel? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Egentlig også noget jeg har haft i tankerne, at alle hunde betragter hinanden fysisk ens i størrelse, men godt kan se forskel på om den er sort eller hvid. Har dog ikke haft en fjerneste viden om det, så derfor jeg spurgte herinde Mine har sagtens se størrelses forskel, især den ældste er meget mere forsigtig med små hunde og kan være helt bange for at komme til at træde på dem. Fra han var måske 6 mdr gammel, begyndte han at ligge sig ned for at lege med dem - så var han i hvert fald sikker på ikke at få dem under sig Nu leger han så ikke rigtigt med fremmede hunde mere, men vil stadig nødigt træde på dem når han hilser. Og hunde kan godt se farver, dog nogle bedre end andre og nogle farver (er det grøn bl.a.?) ser de i mere grålige nuancer, men de ser stadig nuanceforskellene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Hvad er du på kursus i siger du?Røverhistorier evt? Jeg tænker, svarer det ikke lidt til at alle mennesker, underordnet race, tror de ligner aber i den størrelse de var engang, og bare ser andre mennesker som nogle lidt mislykkede udgaver af denne abeart? Ja, jeg er på kursus i røverhistorier... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 Ja, jeg er på kursus i røverhistorier... Nååårh pyyyh, jamen så virker det jo fint Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret April 29, 2012 Rapporter Share Besvaret April 29, 2012 (rettet) Har forresten en film, Motor kan ikke komme hurtigt nok væk da Halfdan ender under hans ben, så må han jo lægge sig ned igen [video=youtube;dN-ogdPKLO8] CD4ig&playnext=1 Redigeret April 29, 2012 af Buddha SORRY Petrine, for min stavefejl! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret April 30, 2012 Rapporter Share Besvaret April 30, 2012 den med at hunde ser sig selv som ulve - den tror jeg ikke på Mine er helt klar over størrelsesforskelle på dem selv og andre... Karla finder sig fx i langt mindre pis fra en stor ung lab end hun gør fra en pudel i samme størrelse, i mit hoved fordi hun godt er klar over, at labben hurtigt kan blive for voldsom hvis det kammer over Derudover er de totalt racistiske... Den lille (som er rød/hvid) kan allerbedst lide andre rød/hvide hunde hun er helt pjattet med kooikere fx Hun har brugt en stor del af sit liv på at kigge i spejlet så måske er det derfor hun er bevidst om hvilke farver hun synes bedst om Den store - som er sort og ikke bruger megen tid på spejle - kan bedst lide dansk/svenskere, jack russells eller pudler Pudlerne tror jeg hænger sammen med agility-påvirkning (vi har gået på hold med en del pudler - eller måske fordi de ofte er sorte som hende selv )... de to andre tror jeg hænger sammen med, at de minder om hende selv i kropsbygning og legemønster.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret April 30, 2012 Rapporter Share Besvaret April 30, 2012 det sjove ved halfdan er, at jeg ikke har indtryk af, at hans forståelse for andre hundes størrelse bunder i en forståelse for sin egen størrelse, hvis det giver mening. altså jeg tror egentlig ikke, at han er klar over, hvor stor han selv er i forhold til andre hunde. jeg tror bare, at han har erfaring for, at hunde fra en vis størrelse, dem skal man lige være lidt forsigtig med, fordi man f.eks. jf. buddhas video kan havne under dem eller slå sig på anden vis. så det er mere erfaringsbaseret forsigtighed end det er reel kropsforståelse - har jeg indtryk af, men jeg ved det jo ikke. f.eks. er han overhovedet ikke forsigtig over for hunde, der er mindre end ham selv, det koncept tror jeg slet ikke, at han fatter. det sjove er, at vi kender enkelte "kæmpehunde", og dem interagerer han praktisk talt ikke med, det er som om, at han har besluttet, at de bare er for store faktisk opfører han sig som om, at han ikke helt opfatter dem som hunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret April 30, 2012 Rapporter Share Besvaret April 30, 2012 Ja, det var vist noget lignende... Næh forresten, de tror at de er ulve, og når de møder andre hunde, tror de, at de møder andre ulve, men ulve som har et andet udseende end dem selv... Ifølge det instruktøren sagde så ja, din hund på 85 kg. tror, at han er en ulv. Det var jo bare, hvad jeg fik at vide, ikke noget som jeg nødvendigvis er 100 % enig i. :hmm::stupid: Undskyld, men er simpelthen det mest tåbelige jeg længe har hørt. - Og noget nær det mest komiske. Det var der da vel forhåbentligt ingen der åd? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret April 30, 2012 Rapporter Share Besvaret April 30, 2012 Jeg tror også at de kan se forskel i størrelse. Vores tibbe-tæve på 5,5 kg har fat i den lange ende overfor vores Berner dreng på de der 52 kg. Til gengæld behersker han sig så, når de leger. Med hunde på hans egen størrelse er det noget med at stå op på bagben og bokse med forpoterne. Men hende, hans Lille Fugl, er det noget om at løbe efter hinanden eller han bokser hende med hovedet og hun svarer igen med at bokse ham med hele hendes lille krop, men han ved åbenbart hun er lille, for hvis han bliver alt for træt af at jagte hende rundt i fangeleg, stikker han lige en pote ud foran hende, når hun kommer spurtende, så er hun fanget... Nååååh, hvor sødt. Lige til tårer i øjnene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts