Gæst 1stkholm Besvaret April 30, 2012 Rapporter Share Besvaret April 30, 2012 Den skal jeg så osse lige have en gang mere Mener du at hunde ikke er i stand til at vurdere størrelsesforskel? Mine tanker har gået på følgende: Hunde kan selvfølgelig godt se forskel på størrelse, men dette betragtes ikke mere anderledes end farve eller lignende. Altså at størrelse kun er en identifikationsfaktor. Hunde er jo meget primitive psykologiske set i forhold til os mennesker, derfor fungere alt ikke for dem, ligesom for os. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 30, 2012 Rapporter Share Besvaret April 30, 2012 Ja som overskriften siger. Opfatter andre hunde forskel i hinanden størrelse? Altså man ser jo til tider at selv små hunde bestemmer over langt større hunde Har googlet det lidt, men kan ikke rigtig finde noget. Egentlig også noget jeg har haft i tankerne, at alle hunde betragter hinanden fysisk ens i størrelse, men godt kan se forskel på om den er sort eller hvid. Har dog ikke haft en fjerneste viden om det, så derfor jeg spurgte herinde Mine tanker har gået på følgende: Hunde kan selvfølgelig godt se forskel på størrelse, men dette betragtes ikke mere anderledes end farve eller lignende. Altså at størrelse kun er en identifikationsfaktor. Hunde er jo meget primitive psykologiske set i forhold til os mennesker, derfor fungere alt ikke for dem, ligesom for os. Du har altså mistet mig Så jeg har et tillægsspørgsmål, gik din oprindelige undren på om størrelsen har anden betydning for en hund, end at den er med til at give forskelligt udseende? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst 1stkholm Besvaret April 30, 2012 Rapporter Share Besvaret April 30, 2012 Du har altså mistet mig Så jeg har et tillægsspørgsmål, gik din oprindelige undren på om størrelsen har anden betydning for en hund, end at den er med til at give forskelligt udseende? Den første, forstår jeg ikke helt i sammenhæng med de to andre? 2: har nok ikke været helt konkret og præcis nok og kan sagtens se misfortolkningen i det når jeg selv læser det, men dette skulle forstås, som i citat 3. Det jeg undres over, er om hunde psykologisk/socialt set betragter en forskel i størrelser? Altså vi ser jo en forskel på en trekant og en firkant, men vi betragter dem begge som figurer. Vores inteligens er højere end hundes, men betragter hunde så også figurene som trekanter og firkanter, eller bare som figurer med små variabler? ja det lyder jo meget abstrakt det hele Men hvis en lille hund bider en stor hund, vil den store hund også kunne udvikle angst og/eller aggressivitet overfor alle andre hunde, uanset udseende, ligesom den lille hund kan. Puha kan godt se det hele er noget meget forvirrende noget at læse, men kan nok ikke definere det mere korrekt Og til dit spørgsmål, ja, det var det jeg mente Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 30, 2012 Rapporter Share Besvaret April 30, 2012 Det første citat tog jeg med fordi det var en del af det her med om størrelsen har anden betydning end at den bare er forskellig fra hund til hund, fordi man som du skriver ikke ser i hundeverden at det betyder noget for lederskabet i en hundeflok om hunden er stor eller lille Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret April 30, 2012 Rapporter Share Besvaret April 30, 2012 :hmm::stupid:Undskyld, men er simpelthen det mest tåbelige jeg længe har hørt. - Og noget nær det mest komiske. Det var der da vel forhåbentligt ingen der åd? Humor er sgu en relativ størrelse. Hvis du beder mig svare på, om 50, for mig ubekendte, mennesker - hvoraf en del af dem er nye hundeejere - vælger at tro på noget, de får at vide på et teorikursus forudgående for hvalpetræning, så kommer jeg nok til at skuffe dig med mit svar, for det har jeg virkelig ikke den ringeste anelse om. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret April 30, 2012 Rapporter Share Besvaret April 30, 2012 helt sikker på at hunde kan se forskel på hinandens størrelse og udeseende ellers, men i forhold til status har det nok mindre at sige. Der er det mere selvtillid og personlighed der spiller ind. Og da små hunde ofte har et stort ego og meget selvtillid, så er det ofte dem der bestemmer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DaniellaJ Besvaret April 30, 2012 Rapporter Share Besvaret April 30, 2012 Sådan Lux ser hunde: Lille hund : Feeedt legekammerat. Mellem hund : Feeedt legekammerat. Stor hund : Feeedt legekammerat. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaO Besvaret April 30, 2012 Rapporter Share Besvaret April 30, 2012 Jeg tror hunde er meget bevidste om hvor store/små de er i forhold til andre hunde. Rigtig mange små hunde kan ikke klare synet af andre hnde uden at de gøer og skaber sig. Måske fordi de er usikre og godt ved det er dem der taber, hvis det skulle komme til en kamp. Så må de hellere råbe "SKRIIIIID!!" for en sikkerheds skyld. Gracie reagerer MEGET kraftigt på fremmede gøende hunde - bliver meget ydmyg, går en stor bue udenom imens hun omhyggeligt sørger for ikke at kigge. Derfor har jeg rigtigt lagt mærke til hvor mange af de små hunde der gøer. Nok ca. 19 ud af 20. Nu er Gracie så en mellemstørrelse hund på ca. 20 kg. Hun reagerer ikke hvis vi møder hunde der kun er lidt større end hende. Men i mødet med de helt store som berner og NF, kan jeg godt se hun er meget bevidst om at hun er meget lille i forhold til dem. Hun gør ikke noget men det er tydeligt de gør hende usikker alene pga. deres størrelse. Husker især da vi hilste på en af de der store hvide pyerneerhunde inde i byen i vinters. Den skal nok veje omkring de 100 kg. MANNER hvor var hun lille til sammenligning, og det vidste hun godt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Valbytøsen Besvaret Maj 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2012 Sådan Lux ser hunde: Lille hund : Feeedt legekammerat. Mellem hund : Feeedt legekammerat. Stor hund : Feeedt legekammerat. Min Lulu har det på samme måde! Og om de så vejer 1kg, 5kg eller 85kg, så tror hun stadig hun er størst og vejer mest (hun vejer 11kg)!!! Der bliver ikke taget gensyn til noget som helst Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts