Hop til indhold

At se forskellen på usikker hund og selvsikker hund

Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst Buddha

Hvordan finder man ud af om ens hund er enormt selvsikker og finder det en anelse spændende at 'skændes' med andre hunde (mener ikke bide og slås i drabelig alvor, mener hanhunde murren hvor de går i rundkreds om hinanden med stive bevægelser, og ydre påvirkninger så gør at de kommer op og slås, med larm og snappen i luften) - eller om hunden er super usikker og tænker at den hellere må forsvare sig tidligere end for sent, med alt hvad den har??

Når nu jeg læser om hunde som reagerer kraftigt med gøen og rejste børster, knurren, visen tænder og man så får forklaret nogle bagliggende ting, så kan det se tydeligt ud at hunden er usikker i situationen, men sådan personligt herhjemme, så kan jeg åbenbart ikke rigtigt tyde det.

Er det overhovedet muligt at en hund kan være interesseret i, ja vel det adrenalin kick den kan få ved en slåskamp? Det tænker jeg at den kan, men muligvis tænker jeg galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har aldrig oplevet at mine hunde har haft behov for at opsøge konflikter, jeg opfatter det som et nødvendigt onde når de kommer i situationer som de ikke ser andre løsninger på.

Min gamle hanhund er selvsikker og har ikke behov for at statuere sin status, men en af de unge hanhunde jeg har er noget mere i tvivl om sin plads og kan derfor godt få pustet sig noget op, i et forsøg på at overbevise sig selv og resten af flokken om at han har helt styr på det pis. Jeg har gennem tiden oplevet en håndfuld slagsmål, nogle af dem ganske alvorlige og jeg har aldrig set det fulgt op af andet end hunde der så ud til at tænke pis!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jo, indenfor hjemmet, giver jeg dig helt ret, det var mere ude i verdenen jeg tænkte. Synes også det virker som om, det jeg har set, at en god lederhund er den rolige overskudsagtige type. Hvor de fleste ting preller af, hvorimod den som måske ikke har fundet sig til rette på sin plads endnu?, er mere tilbøjelig til at puste sig op.

Meget imponerende hvor gode hunde egentlig er til at ignorere, det har jeg stenet meget over når jeg har kigget på Motors opdragelse af Voodoo. Og med det mener jeg så at han ignorerer og ignorerer og går væk og ignorerer igen, når der er noget han vil have pillet af Voodoo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, indenfor hjemmet, giver jeg dig helt ret, det var mere ude i verdenen jeg tænkte. Synes også det virker som om, det jeg har set, at en god lederhund er den rolige overskudsagtige type. Hvor de fleste ting preller af, hvorimod den som måske ikke har fundet sig til rette på sin plads endnu?, er mere tilbøjelig til at puste sig op.

Meget imponerende hvor gode hunde egentlig er til at ignorere, det har jeg stenet meget over når jeg har kigget på Motors opdragelse af Voodoo. Og med det mener jeg så at han ignorerer og ignorerer og går væk og ignorerer igen, når der er noget han vil have pillet af Voodoo.

Det er både i egen flok og i situationer uden for matriklen jeg ser ovenstående. Jeg havde en ung dobermann som var så usikker at han i manges øjne fremstod som "en rigtig hanhund" og "noget af en slagsbror" osv... men hunden var bare usikker og forsøgte at skræmme andre væk ved at puste sig op eller hakke først. Han brød sig ikke om det, men han gjorde det fordi han ikke havde lært andre løsninger. Faktisk bragte han jo sig selv i de konflikter han havnede i fordi han helst ville undgå dem.

Siden har jeg så hos flere af mine hanhunde oplevet rummelighed og overskud specielt når de blir ældre, ja det samme hos et par tæver osse, nu var det bare hanhundene jeg kom ind på fordi det er det du har. Ingen opsøgende arbejde ift. røvfuld, men ikke problemer med at sætte sig igennem hvis nogle er tungnemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok på den måde, men hvad viste så at han var hamrende usikker, hvordan så du det?

Hmm tjah, jeg ved ikke om det er fordi man kender sin hund, om man ser flere detaljer i kropssproget om man ser der er en stresstendens eller om det for nogle mennesker bare er nemmere eller mere naturligt at observere og konkludere? Jeg kan ikke huske det er noget jeg har spekuleret over, jeg har bare altid tænkt det ikke var nødvendigt for et selvsikkert dyr at opbygge sig selv gennem "her kommer jeg-adfærd" :vedikke:

Det kan sikkert gradbøjes i flere afdelinger, det er bare sådan jeg tænker :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig at se er de lidt usikre så værst i snor og ofte udfarende meget hurtigt ved syn af fremmed hund. Her kun dem , der ikke bare gemmer sig bag ejeren. Da jeg overtog Victor skabte han sig også sindsygt ved synet af fremmede tæver. Dette gik dog hurtigt væk.

Jeg tror, man skal kende sin hunds reaktioner godt for at se alle disse nuancer i kropssproget, ofte vil de usikre hurtig skifte mellem underdanighed og fremfusende, advarende adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Usikker - har brug for at være 'aggressiv' på lang afstand og på forhånd, helre råbe røv en gang for meget, end en gang for lidt

Selvsikker - optræder mere ligeglad / nonchelant, har intet behov for at komme med trusler til ligegyldige hunde på afstand.

Men det kan jo være detaljer og forskelligt fra hund til hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan finder man ud af om ens hund er enormt selvsikker og finder det en anelse spændende at 'skændes' med andre hunde (mener ikke bide og slås i drabelig alvor, mener hanhunde murren hvor de går i rundkreds om hinanden med stive bevægelser, og ydre påvirkninger så gør at de kommer op og slås, med larm og snappen i luften) - eller om hunden er super usikker og tænker at den hellere må forsvare sig tidligere end for sent, med alt hvad den har??

Når nu jeg læser om hunde som reagerer kraftigt med gøen og rejste børster, knurren, visen tænder og man så får forklaret nogle bagliggende ting, så kan det se tydeligt ud at hunden er usikker i situationen, men sådan personligt herhjemme, så kan jeg åbenbart ikke rigtigt tyde det.

Er det overhovedet muligt at en hund kan være interesseret i, ja vel det adrenalin kick den kan få ved en slåskamp? Det tænker jeg at den kan, men muligvis tænker jeg galt.

Spændende spørgsmål.

Man kan f.eks. lave en maskulinitetstest og se scoren på den. Der ser man f.eks. efter hvor meget der bliver lettet ben, skrabet, stresstendens og meget andet. Sådan en test kan en adfærdsbehandler udføre og sammen med relevante spørgsmål og iagttagelse af hunden giver det et billede af hundens niveau ift. selvsikkerhed.

På et tidspunkt kan scoren tippe over og man har så en usikker hund som prøver at fake selvsikkerhed.

Den bedste test synes jeg nu altid har været selvsikre overskudshunde, at se deres reaktion på en hund giver gerne det rette svar.

Jeg brugte f.eks. både Trille og Rasmus hvis jeg var i tvivl om hvad jeg havde med at gøre, de skulle nok fortælle mig det, selvsikre og rolige som de var.

Man kan også se på dit spørgsmål fra en anden vinkel: Hvad opnår en hund ved at opføre sig, som du beskriver???

Hvis vi er inde på adrenalinkicktanken, så sagde man jo engang at det lå til kamphundene at få et "endorfinshower" når de sloges og at de derfor kunne søge efter slagsmål for at opnå denne tilstand. Det er jo lidt det samme, men hvad skulle en hund få ud af et adrenalinkick? Endorfiner øger hundens velbefindende, men det gør adrenalin ikke. Det naturlige er at søge homøostase, altså ligevægt, og der kommer stresshormoner ikke på banen i den grad.

Når jeg ser en lidt højspændt hanhund løbe en anden hanhund i møde, mens den gør sig stivbenet og stor, ser jeg oftest en usikker hund med noget i bagagen som tvinger den til at opsøge den anden for at se hvad denne er for en karl. Derved tager den usikre hund også kontrol over situationen og står lidt stærkere end hvis den afventede den anden hunds kontakt.

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Jeg ser det også som stress og usikkerhed.

En ting er ikke at bakke ned, hvis en anden hund spiller op. En anden er at være opsøgende. Hvis en hund opsøger konflikter, mener jeg ikke den udviser selvsikkerhed, for en selvsikker hund har ikke brug for at validere sin status gennem at tryne andre. Lidt ligesom med mennesker :mrgreen:

Og så er der selvfølgelig psykopaterne, men dem er der ikke så mange af. To adfærdsbehandlere jeg har meget respekt for siger begge at de gennem mange år med 'adfærdsvanskelige' hunde kun har mødt meget få som det var forundt at være rigtig 'aggressive'.

Chinos adfærd hjemme og ude i verden er f.eks. ret forskellig. Sputnik omgås han utvunget og afslappet (selvom det da er blevet til et par 'røvfulde' under Sputniks opvækst ;-) ) Ude i verden er han noget på vagt overfor andre hunde. Jeg er ikke i tvivl om at det er selvsikre Chino vi ser i hjemmet, og usikre Chino der har behov for at kigge på andre hunde som om 'er der noget med dig?!?'

Link til indlæg
Del på andre sites

Bastarden puster sig vel op, når der ingen farer er i nærheden. Min græske han , der er kastreret er ikke udfarende og vil kun lege, men hvis der er ro på , han han så også puste sig voldsomt op og skrabe en del jord bagud.,

Freddy er stadig en usikker han og selv tæver kan han gø ad , hvis han er i snor.Og han var nærmest 2 år , før han lettete ben og glor stadig op på mig for at få ros for at tisse.

Victor , der var eneort udfarende , både mod hunde og mennesker der kiggede på ham , da jeg overtog ham, blev selvsikker med årene.Han angreb ikke og fik en plads eller ståkommando , hvis der kom en fremmed hund, som jeg ikke kendte.For han passede jo på sine tæver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter er en usikker hund. Det er der ingen tvivl om. Han gør netop det der med, at prøve at virke stor ved at puste sig op, gø osv. Det er værst i snor og når han er fri og lige møder en ny hund. Men når han så gør det, så tricker det nogle hunde til at svare igen. Jeg har en oplevelse af, at det er de mere skarpe og/eller usikre hunde som svarer igen på hans 'show'. Og så bliver der konkflikter, skabt af ham selv fordi han prøver at signalere selvsikkerhed.

Men jeg har lagt mærke til, at de selvsikre hunde, gennemskuer ham og ignorerer hans adfærd og efter få min. så er der intet problem, for så er Dexter faldet til ro igen, når han har fundet ud af, at der ikke er problemer i farvandet. Og så kan han fint gå og hygge sig med den tidl. Potentielt farlige hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke letten ben og skraben har noget med selvsikkerhed at gøre, så burde Bastarden var den mest selvsikre af mine og det har jeg meget svært ved at se.

Det har det da... Jo mere selvsikkerhed des højere markeringer, indtil vognen tipper og vi kommer ud i ren bluff

En hund som ikke tør stå frem og sige "her er jeg venner" markerer ikke højt og skraber ikke - medmindre den bluffer = en hund som overdriver sine markeringer og sin skraben og mangler selvsikkerhed ift. det signal den er ved at sende, det er bluffen i det. Hunden prøver at lade som om og det er det de fleste andre hunde gennemskuer, men som for os mennesker kan være meget svært at se gennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Det er interessant at læse jeres indlæg, og det giver rigtig god mening, Ninjamor.

Ang. at tisse højt, der blev vist også engang snakket om hunde som gerne ville lægge pølsen højt (på en høj sten, op af en bakke etc), er det mon det samme som at markere højt? Jeg har engang måtte kravle op på noget en ret høj sandbunke (vejarbejde), foran et undrende publikum, og samle min hunds efterladenskaber op, det føltes lidt pinligt :lol:

Personligt synes jeg det kan være svært at tolke når man altså går lidt i dybden med det, nok også fordi at det kan skifte efter hvilken situation det er og om hunden så har haft dårlige erfaringer i noget den tolker som nogenlunde samme situation. Altså hukommelsen/erfaringer er vel også med i spørgsmålet om hvorvidt hunden er selvsikker eller ej?

Angående adrenalin, jeg troede godt en hund kunne få kick ud af det? Hvad hvis man tænker på hyrdehunde som er ude og hyrde (har set en flot præstation af en aussie, og den var altså meget oppe at køre under denne træning, at den helt rystede på benene da den kom ud), agillityhunde og andre ret fysiske og hurtige former for hundesport?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Det er ikke kun 'fysisk hårde' sportsgrene man kan se hundens muskler sitre ved, hvis den er helt tændt. Det gør Kennel-lowchen's bobo også når han står og bliver gjort klar på trimmerbordet inden han skal i udstillingsringen;-)

Fordi han er helt vild med det??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jep, jeg havde aldrig set noget lignende!

Han ryster inden. Leverer et SHOW og er helt vildt træt bagefter. Den hund har karisma i ringen!

Første gang jeg så det, troede jeg han var syg. Men sådan er han altid lige inden han skal i ringen.

Hvor sjovt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har det da... Jo mere selvsikkerhed des højere markeringer, indtil vognen tipper og vi kommer ud i ren bluff

En hund som ikke tør stå frem og sige "her er jeg venner" markerer ikke højt og skraber ikke - medmindre den bluffer = en hund som overdriver sine markeringer og sin skraben og mangler selvsikkerhed ift. det signal den er ved at sende, det er bluffen i det. Hunden prøver at lade som om og det er det de fleste andre hunde gennemskuer, men som for os mennesker kan være meget svært at se gennem.

hvordan med overdreven skraben hvis der ikke er andre hunde i nærheden, gør det nogen forskel?

Link til indlæg
Del på andre sites

hvordan med overdreven skraben hvis der ikke er andre hunde i nærheden, gør det nogen forskel?

jeg tænkte det samme, jeg har en hund der skraber i vildskab bare til ære for os - det har han gjort fra ret lille hvalp. han letter også begge bagben for at få tisset så højt som overhovedet muligt. det virker ikke på mig sådan opkørt eller overdrevent, som en overkompensation. mere som en slags automat-adfærd, der sidder dybt begravet i reptilhjernen.

jeg har i øvrigt også svært ved at se forskel - nogle gange tænker jeg, at min hund er vildt usikker, men langt det meste af tiden virker han bare ... normal. ubekymret. man kan vel også være en ikke-usikker men stadig blød/afværgende hund sammen med andre hunde?

buddha - hvis du får fat i adfærdsbehandler, og hun skal se motor med en anden hanhund, så kommer vi gerne til undsætning, selv om jeg ikke ved, om det virker, når det er en han kender lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Som i sådan, kamme over? Det kan Motor en sjælden gang gøre, jeg synes nogle gange at det ligner at han synes den som har tisset der før vi kom er dum, eller også at han måske bare får kørt sig selv op og så kan han bakke flere meter i sit skraberi, stopper ham dog når han går sådan amok med det.

Som regel skraber han bare engang imellem og mere stilfærdigt, dog synes han det er skægt ligesom at 'skyde' sig selv lidt afsted efter skrabet... hehe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

buddha - hvis du får fat i adfærdsbehandler, og hun skal se motor med en anden hanhund, så kommer vi gerne til undsætning, selv om jeg ikke ved, om det virker, når det er en han kender lidt.

Ja det ved jeg heller ikke helt om vil virke og jeg tror heller ikke helt at jeg kan overskue at skulle sætte andres hunde i en situation hvor Motor vil køre op, f.eks. at få en til at humpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Obie markere også meget og længe og man skal ihvertfald ikke stå lige bag ham, så bliver man bombarderet med græs, jord eller andre ulækre ting.

Han gør det også, når vi møder andre mennesker, samtidig med, at han gør ad dem, det er faktisk ret irreterende og kan vi se at der kommer nogen gående eller cyklende imod os så prøver vi, at aflede hans opmærksomhed inden han får øje på dem, med godbidder og nogen gange lykkedes det og andre ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som i sådan, kamme over? Det kan Motor en sjælden gang gøre, jeg synes nogle gange at det ligner at han synes den som har tisset der før vi kom er dum, eller også at han måske bare får kørt sig selv op og så kan han bakke flere meter i sit skraberi, stopper ham dog når han går sådan amok med det.

Som regel skraber han bare engang imellem og mere stilfærdigt, dog synes han det er skægt ligesom at 'skyde' sig selv lidt afsted efter skrabet... hehe.

yes han gjorde det fuldstændig manisk, og det blev værre og værre selvom vi sørgede for at stoppe ham så hurtigt vi kunne. Det er dog næsten stoppet siden kastrationen :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites