Hop til indhold

At se forskellen på usikker hund og selvsikker hund

Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Jeg tror du misforstår i hvert fald hvordan jeg tænker om det. Jeg mener ikke at fordi en hund f.eks. er usikker ved at møde andre når den er i snor så er det en generelt usikker hund. Så er den bare usikker ved lige den situation.

Men det er jo så stadig usikkerhed der gør at den reagerer i lige den situation.

Nu snakker jeg generelt, så det var ikke specielt dig jeg tænkte på:)

Sådan generelt synes jeg der er en tendens til at nogle generaliserer og kalder deres hund usikker, fordi den feks er usikker (eller knap så selvsikker) i en bestemt situation.

Og i denne tråd, hvor jeg har lidt fornemmelsen at Buddha gerne vil have belyst forskellen i relation til kastrering og tanken om at en usikker hund

teoretisk set kan blive mere usikker af at blive kastreret. Og Buddha ret mig hvis jeg tager fejl!:)

Og især i den henseende synes jeg at man skal passe på med at sige at den og den adfærd skyldes usikkerhed = min hund er en usikker hund.

Så for at tage ovenstående eksempel igen. En hund som er usikker i line ved at møde hunde, men fin i løs tilstand vil i min bog ikke være en hund hvor jeg vil sige at kastrering ikke skulle gøres pga usikkerhed. Der kunne være andre grunde til at gøre det eller ikke at gøre det og det hjælper så sandsnyligvis ikke af sig selv på den adfærd, da det kræver træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Buddha

Jeg ville egentlig 'bare lige' høre hvordan folk så forskellen, hvad deres oplevelser var. Og så undrer det mig meget, at en hund kun kan være enten selvsikker eller usikker (i situationen). At der ikke findes noget der imellem.

Ang. Motor vil jeg stadig ikke sige han var en generelt usikker hund før, men jeg tror nu heller ikke på at en hund kun er det ene eller det andet, jeg tror det er situationsbestemt. Eller kan være. Enhver selvsikker, rolig og tillidsfuld hund kan vel blive usikker i en situation? Om det så er en bestemt hund den ikke bryder sig om eller det er fyrværkeri.

Forresten, så angående at have lyst til pick a fight, det er der jo også mennesker som finder underholdende? Hvem der så end kan forstå det, men det er der nu engang. Og hvad med boksning, altså man ved da at man kommer til at slå sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for svar :5up: så teoretisk set så burde det jo være meget positivt at han næsten er stoppet med det igen? Jeg synes heller ikke han er så jumpy som han var tidligere lige så snart vi så en hund (hvad enten han var glad eller sur) han virker mere afventende og hvis han får hidset sig lidt op så er han i hvert fald meget nemmere at aflede nu :-D

Teoretisk ja :-D

Jeg tænker ikke velvære når min hund skal ud og trække? Eller, det er måske bare fordi ordet velvære for mig er noget med ro og måske spa-bad :-D

Ej men muligvis har i allesammen ret. Det er bare fordi jeg ikke forstår sammenhængen i at en hund højst sandsynligt er usikker, fordi den vil hen og deltage i en slåskamp, med hunde den ikke kender. Eller at alle hunde som ønsker at slås med fremmede de passerer, er usikre.

Sådan er det heller ikke, vi kan ikke bare generalisere på den måde. Det ville være det samme som at sige at alle rottweilere bider

Hævde sig, kan jeg godt følge, men kan det virkelig passe at størstedelen af hunde som vil hævde sig, er usikre? Kan en hund ikke have lidt manglende selvindsigt og måske et strejf storhedsvanvid :genert:

Sikkert ikke, men en velafbalanceret hund har ikke behov for at hævde sig overfor fremmede hunde. Det tjener intet formål udover den følelse hunden evt. får ud af det

Jeg ville egentlig 'bare lige' høre hvordan folk så forskellen, hvad deres oplevelser var. Og så undrer det mig meget, at en hund kun kan være enten selvsikker eller usikker (i situationen). At der ikke findes noget der imellem.

Du er ikke selvsikker, du er ikke usikker - hvad er du så? Midt imellem må næsten være neutral = ligeglad, hvilket så igen næsten = usocial, eller?

Naturligvis er der gradbøjninger af selvsikker/usikker.

Prøv at trække en lodret linie mellem selvstændig/utryg og en vandret linie mellem social/usocial

Selvstændig

Social Usocial

Utryg

Så har du 4 felter. Placer din hund med et kryds hvor du synes han hører til i forskellige situationer, så kan du måske få et bedre billede af hvem han er og hvad der evt bør arbejdes med.

Man kan sætte alle kvaliteter op på denne måde og "måle" sin hund

Ang. Motor vil jeg stadig ikke sige han var en generelt usikker hund før, men jeg tror nu heller ikke på at en hund kun er det ene eller det andet, jeg tror det er situationsbestemt. Eller kan være. Enhver selvsikker, rolig og tillidsfuld hund kan vel blive usikker i en situation? Om det så er en bestemt hund den ikke bryder sig om eller det er fyrværkeri.

En hund er som regel ikke kun det ene eller det andet.

Forresten, så angående at have lyst til pick a fight, det er der jo også mennesker som finder underholdende? Hvem der så end kan forstå det, men det er der nu engang. Og hvad med boksning, altså man ved da at man kommer til at slå sig?

Men igen, kik på hvad en hund får ud af det den gør, objektivt set, så er man ofte nærmere svaret

Tilføjelse: De 4 begreber vil ikke stå som de skal når indlægget er lagt ind. De skal stå for enden af hver linie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Forresten, så angående at have lyst til pick a fight, det er der jo også mennesker som finder underholdende? Hvem der så end kan forstå det, men det er der nu engang.

Hvilken type mennesker synes du ofte det er som gør sådan? Er det mennesker som hviler i sig selv og kender deres værd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jukon

Sikker eller usikker kan ikke overføres til hverken "Midt imellem må næsten være neutral = ligeglad, hvilket så igen næsten = usocial, eller?"

Det kan slet ikke vurderes på den måde. Hundes sanseindtryk er ikke det samme som menneskers. Menneskers sindstilstand er overhovedet ikke det samme som hundes.

Det er i den grad vendt indad mod gruppen for selvbekræftelse fremfor individet eller hændelse der udspiller sig udenfor!

Dog alligevel ikke det samme!

Ejeren uden forarbejdning i situationen har ingen effekt på hundens adfærd!

Situationer eller øjeblikke ændre sig med det man kalder kvantespring.

Situationer ændre sig med det vi kalder kvantespring.

Det med plus og minus holder ikke en kæft.

Selvfølgeligt findes der noget imellem, ellers var der intet at arbejde med!

Glem alt om de ideer, skemaer osv. sørg for hundene kører i jeres gruppe :-) Hvis der er et problem fiks det, hvis overlegenhed!

Handling står foran alt, skematisering og teori. Det gælder om handling, det forstår hunde. Handlinger der er foretages med kraft.

Hvis det endeligt skal blive metafysisk eller transcendent, kig på den video!

Det handler om intuition i situations øjeblikke. Det som forskruet mennesker omtaler som telepati!

I den sidste ende handler det om stå sammen overfor udefra kommende. En enhed!

Det med gøre det op i hundes tilstande, op og ned, plus og minus, holder ikke en kæft!

Situationer ændre sig med det man kalder kvantespring. Det er hvad man kalder rigtigt psykologi!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm nu har jeg læst med både i nat og nu her (også nat) og jeg tænker, at det vigtigste i dine spørgsmål er, hvad kan du gøre, hvilken indflydelse har jeg som føre ?

Du kan til hver en tid forstærke din hunds reaktion og oplevelse, det som du ender med at se som reaktion og den omtanke hvor med du handler (både aktivt og indaktiv handling) kan dreje din hunds reaktion og opfattelse af en given situation.

Det, synes jeg i praksis er langt mere relevant, end selve spørgsmålet. For - som andre også er inde på - en hund er ikke enten eller, men kan være både og og det den er nu, kan du ændre igennem din egen reaktion og adfærd i given situation.

Vist kan du ikke "trylle" en født usikker hund om til at være det modsatte, men du kan arbejde med dens opfattelse af forskellige ting, dens tillid og selvtillid osv og på den led, få en hund der kan "være og trives i verden" på trods af dens eventuelle usikker "grund-base" og de "uheldige/uhensigtsmæssige/uønskede" reaktioner dette evt. har ført med sig.

Præcis som at du kan ødelægge en grundlæggende og født sikker hund, ved at forstærke alt hvad der kan ødelægge dens tillid og selvtillid. Selve arbejdet er det mest interessante imø, for det er igennem det, du kan styrke din hund der hvor den har reaktioner du ønsker anderledes :)

Det kræver at du ser dem ja, men det gør du også allerede..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Sikkert ikke, men en velafbalanceret hund har ikke behov for at hævde sig overfor fremmede hunde. Det tjener intet formål udover den følelse hunden evt. får ud af det

Jeg havde egentlig givet fortabt, men - hvad så med en unghund? Den kan vel godt puste sig op og sådan, uden det betyder det helt store?

Og at det ikke tjener andet formål end det hunden får ud af det, det er det jeg prøver at sige. Skal lige siges at jeg ikke sammenligner vores hunde med ulve, så jeg tænker ikke alt de gør som noget de gør for overlevelse, langt fra.

Du er ikke selvsikker, du er ikke usikker - hvad er du så? Midt imellem må næsten være neutral = ligeglad, hvilket så igen næsten = usocial, eller?

Naturligvis er der gradbøjninger af selvsikker/usikker.

:hmm: Det var godt spurgt, ja hvad ligger der imellem?

Tror ikke jeg lige nu har et ord, må tænke over det :-D

Men kan en hund ikke bare blive sur og gal over en anden hund vil dominere den (sætte hagen over nakken, humpe den på en dominerende måde osv)? Fordi den ikke vil finde sig i det? Skal den være utryg for det?

Prøv at trække en lodret linie mellem selvstændig/utryg og en vandret linie mellem social/usocial

Selvstændig

Social Usocial

Utryg

Så har du 4 felter. Placer din hund med et kryds hvor du synes han hører til i forskellige situationer, så kan du måske få et bedre billede af hvem han er og hvad der evt bør arbejdes med.

Man kan sætte alle kvaliteter op på denne måde og "måle" sin hund

Aha, hvis jeg har forstået det rigtigt, vil jeg kategorisere Motor mellem selvstændig og social (før, jeg er klar over at han har ændret sig det sidste stykke tid). Men skal jeg så placere Voodoo, ville det blive mellem social og utryg, men jeg synes slet ikke jeg vil kalde ham utryg undtagen i bestemte situationer.

Kan Voodoo bare stå på social-ordet? :)

Hvilken type mennesker synes du ofte det er som gør sådan? Er det mennesker som hviler i sig selv og kender deres værd?

Hehe ja det har du ret i.

Hvad så med demonstranter? Jeg føler mig ret godt tilpas med mig selv, men har da stadig taget del i 'gadeuorden' (at jeg så aldrig er voldelig eller kaster med ting er en anden ting), men jeg har da deltaget velvidende hvad jeg gik ind til? Og får da lidt et kick ud af det? Altså på den måde, at adrenalinen kører.

Hmm nu har jeg læst med både i nat og nu her (også nat) og jeg tænker, at det vigtigste i dine spørgsmål er, hvad kan du gøre, hvilken indflydelse har jeg som føre ?

Det kræver at du ser dem ja, men det gør du også allerede..

Nu handler det ikke helt om Motor mere, så slem er han slet ikke. Og jeg er fuldstændig klar over at han har ændret sig meget det sidste stykke tid og kan sagtens forstå nogle oplevelser har gjort ham usikker. Synes også vi tager det helt fuldstændigt alvorligt og passer på ham.

Men før alt dette, så, og nu citerer jeg noget Iben skrev, var han sådan her: Hvis jeg ser en ung hanhund for mig, med storhedsvanvid og manglende selvindsigt, ville jeg se en hund for mig, der gik hen til en anden han med høj hale og 'hvad så dér'-attitude. Men det er noget andet end at gå til angreb, eller ville slås.

Han var ikke en hund der farede hen og startede en slåskamp, men han var heller ikke en hund der stod tilbage for at spille med musklerne overfor en ligeværdig hanhund, på den hanhunde murre måde jeg har beskrevet flere gange.

Og da han var yngre, var jeg for en gangs skyld i en hundeskov, vi kommer gående og længere nede hopper en anden hund på en hund, og før jeg når at fatte hvad der sker, er Motor derhenne som et lyn og stiller sig imellem, uden at gøre andet. Det undrede mig mega meget at han følte han skulle blande sig i det, for vi havde ikke mødt hundene før. Men det tog jeg til efterretning og opdagede jeg hunde på afstand som lignede nogle som ville slås, så fik jeg fat i Motor før han kunne fise afsted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

PS noget andet Iben skrev, om det at hunden kunne se en stressende situation komme og derfor ville derhen og få det overstået så hurtigt som muligt - det har jeg sådan set set på Voodoo (fordi han blev bange for de gøende hegn vi har herude), og da han blev det, var han sådan tydeligt stresset, sådan ser jeg slet ikke Motors forsøg på at komme hen til en anden hund f.eks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Men kan en hund ikke bare blive sur og gal over en anden hund vil dominere den (sætte hagen over nakken, humpe den på en dominerende måde osv)? Fordi den ikke vil finde sig i det? Skal den være utryg for det?

Det mener jeg bestemt ikke. Man er ikke utryg fordi man ikke bakker ned, hvis EN ANDEN vel og mærke starter. Stadig er der formentlig forskel på hvordan en hund ville håndtere sådan en situation alt efter om den var utryg ved det eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Det mener jeg bestemt ikke. Man er ikke utryg fordi man ikke bakker ned, hvis EN ANDEN vel og mærke starter. Stadig er der formentlig forskel på hvordan en hund ville håndtere sådan en situation alt efter om den var utryg ved det eller ej.

Ok men det er sådan noget jeg er ude i (eller, ikke i alt hvad jeg skriver, men visse hanhundes kontroverser - og Motor bliver irriteret over sådan noget, men han siger fra på en ganske normal måde og så gider han bare ikke den hund bagefter, eller sådan gjorde han i hvert fald.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde egentlig givet fortabt, men - hvad så med en unghund? Den kan vel godt puste sig op og sådan, uden det betyder det helt store?

Jojo, det jeg vil ind på er at hunde (eller andre individer) ikke gør noget uden at ville et eller andet med det. Den unge hund som puster sig op "uden årsag" hvad får den ud af dette?

Den bliver ihvertfald set!

Hvis den er "oppustet" nok, får den yderligere opmærksomhed og muligvis får den en vigtig lektion i takt og tone eller måske endda der kommer leg eller anden behagelig social kontakt ud af det?

Afhængig af hvad effekten af unghundens adfærd bliver vil den gøre det igen eller muligvis ikke have lyst til at gøre det igen.

Og at det ikke tjener andet formål end det hunden får ud af det, det er det jeg prøver at sige. Skal lige siges at jeg ikke sammenligner vores hunde med ulve, så jeg tænker ikke alt de gør som noget de gør for overlevelse, langt fra.

Okay, hvad tror du en hund får ud af sin opførsel, set udefra uden følelser i klemme og menneskelige fortolkninger = hvad sker der i situationerne?

:hmm: Det var godt spurgt, ja hvad ligger der imellem?

Tror ikke jeg lige nu har et ord, må tænke over det :-D

Det gør du bare ;-)

Den kan sagtens ikke ville finde sig i det uden at være usikker eller utryg. Ligesom du heller ikke bliver usikker eller utryg hvis der kommer et 5 års barn hen til dig for at tørre sin snotnæse af i dit ærme. Du vil sikkert sige fra så det bliver forstået og vise vrede hvis barnet fremturer alligevel...

Aha, hvis jeg har forstået det rigtigt, vil jeg kategorisere Motor mellem selvstændig og social (før, jeg er klar over at han har ændret sig det sidste stykke tid). Men skal jeg så placere Voodoo, ville det blive mellem social og utryg, men jeg synes slet ikke jeg vil kalde ham utryg undtagen i bestemte situationer.

Kan Voodoo bare stå på social-ordet? :)

Du kan prøve forskellige situationer for som du selv er inde på reagerer hunde efter den aktuelle situation og en hund som var selvsikker, frejdig og tillidsfuld i en situation kan vende helt om i næste situation.

Sådan en lille opstilling af begreberne kan anvendes til at "se" sin hund, hvis man er i tvivl og se hvad man med fordel kan arbejde med afhængig af en "ønskeprofil"

Hvad så med demonstranter? Jeg føler mig ret godt tilpas med mig selv, men har da stadig taget del i 'gadeuorden' (at jeg så aldrig er voldelig eller kaster med ting er en anden ting), men jeg har da deltaget velvidende hvad jeg gik ind til? Og får da lidt et kick ud af det? Altså på den måde, at adrenalinen kører.

Demonstrationer er som regel ud fra en ideologi eller en sag og der er meget tankevirksomhed bag, planlægning mv. går jeg ud fra. Jeg ville sikkert også have fået et lille kick hvis Millan demonstrationen sidste år var blevet til noget og jeg deltog, men det kick er vel lige så meget mentalt som fysisk? Man har gjort noget, man mener er godt...

Jeg tror ikke hunde får mentale kicks og jeg tror ikke hunde som oversvømmes med stresshormoner oplever at få velvære/velbehag/kick ud af det, men jeg har haft med hunde at gøre i så mange år at jeg efterhånden ikke afviser ret meget :-D

Jeg mener derimod, at hunde ikke gentager en frivillig handling uden den vil opnå noget bestemt med den og det er ikke et kick jeg tænker på.

Nu handler det ikke helt om Motor mere, så slem er han slet ikke. Og jeg er fuldstændig klar over at han har ændret sig meget det sidste stykke tid og kan sagtens forstå nogle oplevelser har gjort ham usikker. Synes også vi tager det helt fuldstændigt alvorligt og passer på ham.

Men før alt dette, så, og nu citerer jeg noget Iben skrev, var han sådan her: Hvis jeg ser en ung hanhund for mig, med storhedsvanvid og manglende selvindsigt, ville jeg se en hund for mig, der gik hen til en anden han med høj hale og 'hvad så dér'-attitude. Men det er noget andet end at gå til angreb, eller ville slås.

Det er vel bare unghundeattitude, en kækhed og tro på at han kan klare alt, lidt ligesom visse teenagere har for stor selvtillid

Han var ikke en hund der farede hen og startede en slåskamp, men han var heller ikke en hund der stod tilbage for at spille med musklerne overfor en ligeværdig hanhund, på den hanhunde murre måde jeg har beskrevet flere gange.

Og da han var yngre, var jeg for en gangs skyld i en hundeskov, vi kommer gående og længere nede hopper en anden hund på en hund, og før jeg når at fatte hvad der sker, er Motor derhenne som et lyn og stiller sig imellem, uden at gøre andet. Det undrede mig mega meget at han følte han skulle blande sig i det, for vi havde ikke mødt hundene før. Men det tog jeg til efterretning og opdagede jeg hunde på afstand som lignede nogle som ville slås, så fik jeg fat i Motor før han kunne fise afsted.

Der kan skrives tykke bøger om det vi ikke ved om hunde og der er heller ingen der siger at en hunds motivation for en adfærd er den samme næste gang den viser samme adfærd.

Vi kan tolke og overfortolke i en uendelighed, nogle adfærd lærer vi sikkert aldrig at knække koden på :-D Jeg synes, det kan give en ide om baggrunden for en adfærd at se på resultatet af adfærden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en spændende tråd og emne at filosofere over:)

Jeg kom til at tænke på at for en hel del af de hunde der råber røv når de er i snor, så er frustration hovedårsagen. Og da sådan en ophidselses adfærd ofte er selvforstærkende, så gentager hunden det jo gerne igen. Måske lidt det Buddha er inde på med adrenalin kick.?

Sheila er omkring hunde hun kender en meget selvsikker dame, sådan på den gode måde. Totalt cool. Men hun har og har altid haft lidt en "mopper" gemt i ærmet.. Hvad det skyldes ved jeg ikke, måske hendes sene socialisering og deraf store usikkerhed som ung?

Så den adfærd jeg så som ung og tilskrev usikkerhed, hvor hun kunne køre lidt op af at møde en meget underdanig hund (så skulle den lige mere ned med nakken) eller hvor hun udner leg var sådan meget bøllet ved de andre, det kan hun stadig gøre lidt engang imellem, selvom hun kun leger med hunde hun kender godt og normalt omgås med stor selvsikkerhed..

Så jeg tænker at hun har fået lært sig at det er ret fedt at være den styrende i en leg, være den der flytter de andre.. Der er i hvertfald ikke meget usikkerhed over det!

Sheila er også medløber, men blev det først efter hun var blevet overfaldet nogle gange..før det stak hun af, hvis der var optræk til konflikter. Så sheila blev sådan af at lære at angreb er det bedste forsvar. Hun er dog ikke den der blander sig i konflikter mellem kendte hunde, der bakker hun ud. Så det andet skyldes helt sikkert en usikkerhed msåke omkring, hun så er den næste der bliver ædt..

Mysla er prototypen på usikker.. Højrøstet men kommer hun først tæt på, så trækker hun sig helst. hun er meget utryg ved konflikter generelt og blander sig hysterisk hvis sheila er i tæt kontakt med anden hund. Knap så meget hvis det er to fremmede hunde, men stadig vil hun gerne have ro og fred omkring sig hele tiden, helt sikkert det der driver hende.

Men hvordan SER i andre så at en hund er usikker? Jeg ved at jeg har nogle ting i krobssproget jeg ser efter, men har ikke helt defineret hvad det egentlig er jeg ser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Men hvordan SER i andre så at en hund er usikker? Jeg ved at jeg har nogle ting i krobssproget jeg ser efter, men har ikke helt defineret hvad det egentlig er jeg ser.

Hmmm. Jeg vil sige at ubegrundet aggressiv adfærd (rejste børster, knurren eller det er der værre) ser jeg som tegn på usikkerhed.

Med min hund er det ret let synes jeg, men det er jo også fordi jeg kender ham. Jeg kan på et splitsekund se om han er 'på vagt'. Det er noget med måden han går på og ikke mindst at han er fremme i snoren (når han er afslappet i snoren lunter han afsted ved min side) og kigger meget rundt. Evt. med let rejste børster.

Hvis han har været anspændt, bliver han tit ekstra fjollet og legesyg når 'faren' er ovre. Det ser jeg om ren afreaktion, en måde at få afløb for stressen og få den ud af kroppen igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom til at tænke på at for en hel del af de hunde der råber røv når de er i snor, så er frustration hovedårsagen. Og da sådan en ophidselses adfærd ofte er selvforstærkende, så gentager hunden det jo gerne igen. Måske lidt det Buddha er inde på med adrenalin kick.?

Det kan være det er det Buddha mener, ja

Sheila er omkring hunde hun kender en meget selvsikker dame, sådan på den gode måde. Totalt cool. Men hun har og har altid haft lidt en "mopper" gemt i ærmet.. Hvad det skyldes ved jeg ikke, måske hendes sene socialisering og deraf store usikkerhed som ung?

Så den adfærd jeg så som ung og tilskrev usikkerhed, hvor hun kunne køre lidt op af at møde en meget underdanig hund (så skulle den lige mere ned med nakken) eller hvor hun udner leg var sådan meget bøllet ved de andre, det kan hun stadig gøre lidt engang imellem, selvom hun kun leger med hunde hun kender godt og normalt omgås med stor selvsikkerhed..

Så jeg tænker at hun har fået lært sig at det er ret fedt at være den styrende i en leg, være den der flytter de andre.. Der er i hvertfald ikke meget usikkerhed over det!

Eller er der nu ikke det alligevel?

Hvis man tænker i mennesker med kontrolbehov er det oftest usikkerhed som er årsagen. Hellere tage styringen så man ved hvad der sker end at lade andre have kontrollen og ikke vide hvad der kommer til at ske.

Jeg tror nu heller ikke alle hunde som vil være den dominerende i en aktivitet er usikre, min pointe er at man kan teoretisere over det og stort set komme frem til det resultat man "vil", hvis man bliver ved længe nok.

Sheila er også medløber, men blev det først efter hun var blevet overfaldet nogle gange..før det stak hun af, hvis der var optræk til konflikter. Så sheila blev sådan af at lære at angreb er det bedste forsvar. Hun er dog ikke den der blander sig i konflikter mellem kendte hunde, der bakker hun ud. Så det andet skyldes helt sikkert en usikkerhed msåke omkring, hun så er den næste der bliver ædt..

Mysla er prototypen på usikker.. Højrøstet men kommer hun først tæt på, så trækker hun sig helst. hun er meget utryg ved konflikter generelt og blander sig hysterisk hvis sheila er i tæt kontakt med anden hund. Knap så meget hvis det er to fremmede hunde, men stadig vil hun gerne have ro og fred omkring sig hele tiden, helt sikkert det der driver hende.

Men hvordan SER i andre så at en hund er usikker? Jeg ved at jeg har nogle ting i krobssproget jeg ser efter, men har ikke helt defineret hvad det egentlig er jeg ser

Det er nok netop det: Man ser helheden og danner sig et indtryk uden egentlig at pille detaljerne ud en for en, men kropsholdning, intensitet, blikket, fastheden i positionen, hvis gøen: Tonen for bare at nævne nogle af signalerne.

En hund som vil fake sikkerhed vil overdrive signaler og adfærd ift. situationen og den er dermed ikke så sikker på sig selv som den gerne vil lade andre tro, den slags ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jojo, det jeg vil ind på er at hunde (eller andre individer) ikke gør noget uden at ville et eller andet med det. Den unge hund som puster sig op "uden årsag" hvad får den ud af dette?

Den bliver ihvertfald set!

Hvis den er "oppustet" nok, får den yderligere opmærksomhed og muligvis får den en vigtig lektion i takt og tone eller måske endda der kommer leg eller anden behagelig social kontakt ud af det?

Afhængig af hvad effekten af unghundens adfærd bliver vil den gøre det igen eller muligvis ikke have lyst til at gøre det igen.

Okay, hvad tror du en hund får ud af sin opførsel, set udefra uden følelser i klemme og menneskelige fortolkninger = hvad sker der i situationerne?

Mjaaah :hmm:

Unghunde prøver vel nogle grænser af med de andre hunde, og måske erfarer den så at den var lidt macho mens den gik og murrede med en anden ligeværdig hanhund, og oplevede enten at den 'vandt'? eller at der ikke skete noget farligt (den blev ikke bidt, den vidste hele vejen igennem at det ikke var en dødskamp)?

Den har en masse hormoner, som gør at den nemmere kører op.

Som jeg tidligere har skrevet, den får adrenalin ud af det og kan af en eller anden grund lide det - og igen, jeg tror godt vores hunde er klar over deres sprog, evne til at undgå rigtig kamp og at de ikke nu skal kæmpe for livet.

Som LuckyLuna skriver, den bliver bøllet af andre hunde og bøller så dem den kan, om det er usikkerhed/brug for at hævde sig eller (som hun også skriver) frustration, ved jeg ikke.

Frustration i det hele taget kan vel spille en stor rolle, alt efter hvad det er for nogle frustrationer hunden har.

Den kan sagtens ikke ville finde sig i det uden at være usikker eller utryg. Ligesom du heller ikke bliver usikker eller utryg hvis der kommer et 5 års barn hen til dig for at tørre sin snotnæse af i dit ærme. Du vil sikkert sige fra så det bliver forstået og vise vrede hvis barnet fremturer alligevel...

:mrgreen: Tjek.

Du kan prøve forskellige situationer for som du selv er inde på reagerer hunde efter den aktuelle situation og en hund som var selvsikker, frejdig og tillidsfuld i en situation kan vende helt om i næste situation.

Sådan en lille opstilling af begreberne kan anvendes til at "se" sin hund, hvis man er i tvivl og se hvad man med fordel kan arbejde med afhængig af en "ønskeprofil"

Ah ok, det er i de forskellige situationer, men så skal jeg nok lidt have forklare usocial især sammen med utryg?

Ja jeg synes også der bliver skrevet vildt mange gode ting, som jeg ikke vidste eller havde tænkt på.

Ja! Det er præcis det jeg mener, ophidselses adfærd kan være selvforstærkende.

(Det er det jeg tænker på når jeg skriver adrenalin junkie, at hunden kan lide følelsen af adrenalin - nu er slåsse så en virkelig ukonstruktiv måde at få det på, men derfor jeg forsøgte at sammenligne med andre sportsgrene hvor en hund er oppe i gear, ikke at jeg mener slås eller murre er en sportsgren)

Og lige sådan, jeg skriver om hanhunde murren og ikke decideret at gå efter at bide en anden hund. Jeg skriver om at spille med musklerne og så om det at blande sig i en allerede eksisterende slåskamp.

Jeg synes på Motor at det er når han mere vakler i hvad han skal gøre, eller når han kan kaldes ud af en situation så let som ingenting. Eller at han sender mange dæmpende signaler samtidigt med at han spænder i hele kroppen, også selvom han står med vægten på forbenene.

Muligvis hvis han logrer sådan hurtigt, ikke rigtigt logren (stort og blødt) men ja, anspændt logren.

Voodoo er nemmere, han dukker sig, undviger, går væk eller forsøger at løbe, om det så er væk eller rundt om det som gør ham nervøs/usikker/bange.

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

Eller er der nu ikke det alligevel?

nej, det kan jeg virkelig ikke se. Ikke som i usikkerhed på den anden hund, jeg er ret (husk jeg er jyde så læs meget) sikker på at hun har det herre fedt med at være den styrende i legen.

Hvis man tænker i mennesker med kontrolbehov er det oftest usikkerhed som er årsagen. Hellere tage styringen så man ved hvad der sker end at lade andre have kontrollen og ikke vide hvad der kommer til at ske.

ja, det var det jeg så da hun var yngre.

Jeg tror nu heller ikke alle hunde som vil være den dominerende i en aktivitet er usikre, min pointe er at man kan teoretisere over det og stort set komme frem til det resultat man "vil", hvis man bliver ved længe nok.
Det kan man helt sikkert og i bund og grudn kan vi meget svært vide det med sikkerhed, vi kan jo ikke sådan rigtig sprørge dem hvad de føler;)

Det er nok netop det: Man ser helheden og danner sig et indtryk uden egentlig at pille detaljerne ud en for en, men kropsholdning, intensitet, blikket, fastheden i positionen, hvis gøen: Tonen for bare at nævne nogle af signalerne.

En hund som vil fake sikkerhed vil overdrive signaler og adfærd ift. situationen og den er dermed ikke så sikker på sig selv som den gerne vil lade andre tro, den slags ting.

Ja, det gør man, men det er faktisk interessant det med detaljerne, for når man bliver bevidst om dem, så ser man også bedre helheden. Det var en øjenåbner for mig da jeg blev opmærksom på stramme læber ved anspændthed.. Det er en af de ting man ser uden at se dem rigtigt før man bliver bevidst om det.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg synes også der bliver skrevet vildt mange gode ting, som jeg ikke vidste eller havde tænkt på.

Ja! Det er præcis det jeg mener, ophidselses adfærd kan være selvforstærkende.

(Det er det jeg tænker på når jeg skriver adrenalin junkie, at hunden kan lide følelsen af adrenalin - nu er slåsse så en virkelig ukonstruktiv måde at få det på, men derfor jeg forsøgte at sammenligne med andre sportsgrene hvor en hund er oppe i gear, ikke at jeg mener slås eller murre er en sportsgren)

Og lige sådan, jeg skriver om hanhunde murren og ikke decideret at gå efter at bide en anden hund. Jeg skriver om at spille med musklerne og så om det at blande sig i en allerede eksisterende slåskamp.

Ja, og jeg er sikker på at hunden i mange tilfælde finder det forstærkende i sig selv at køre op og larme. Bare se alle de hunde der gøer ved hegnet. en ting er at de får skræmt andre væk fra deres teritore, man ser bare tit at det spreder sig til alt muligt de ikke fandt "truende" i starten, fordi det simpelthen er fedt at storme mod hegnet gøende af fuld hals..

Og det kan sagtens være det samme der sker nogle gange når en hund styrter mod nogle andre hunde der er i konflikt, Dér sker noget spændende, lad mig være med..samtidig med måske unghundenes overdrevne indhold af hormoner..?

Jeg synes på Motor at det er når han mere vakler i hvad han skal gøre, eller når han kan kaldes ud af en situation så let som ingenting. Eller at han sender mange dæmpende signaler samtidigt med at han spænder i hele kroppen, også selvom han står med vægten på forbenene.

Muligvis hvis han logrer sådan hurtigt, ikke rigtigt logren (stort og blødt) men ja, anspændt logren.

Voodoo er nemmere, han dukker sig, undviger, går væk eller forsøger at løbe, om det så er væk eller rundt om det som gør ham nervøs/usikker/bange.

ja, det er nok den tydelige usikkerhed eller måske mere utryghed? Hos mine hunde sladrer ørene meget, de bliver sådan stive i de og ryger højt op på hovedet ind mod hinanden, men vendt lidt bagud. Og så de stramme læber som i anspændt og en anspændt holdning. Sheila stirrer også meget når hun bliver utryg. Synes måske også der er en tendens til at hunde der gør er andre hunde pga usikkerhed, de laver tit sådan nogle hop på forbenene, ligesom om de prøver at puste sig selv mere op og virke endnu farligere end de kan, hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Mjaaah :hmm:

Unghunde prøver vel nogle grænser af med de andre hunde, og måske erfarer den så at den var lidt macho mens den gik og murrede med en anden ligeværdig hanhund, og oplevede enten at den 'vandt'? eller at der ikke skete noget farligt (den blev ikke bidt, den vidste hele vejen igennem at det ikke var en dødskamp)?

Du mener at den derved får styrket sin selvtillid - huhej hvor jeg kunne?

Jamen alt er muligt.

Hvad så hvis den "tabte"? Ville det få den til igen og igen at søge sådanne situationer?

Den har en masse hormoner, som gør at den nemmere kører op.

Ja, de hormoner :stupid:

Som jeg tidligere har skrevet, den får adrenalin ud af det og kan af en eller anden grund lide det - og igen, jeg tror godt vores hunde er klar over deres sprog, evne til at undgå rigtig kamp og at de ikke nu skal kæmpe for livet.

Vi ved at hunde kan søge adrenalinøgende situationer hvis den har erfaret, at disse situationer giver smertelindring, det gør adrenalin jo, men ellers er jeg ikke helt med dig her.

Jeg kan have uret, men jeg tror altså ikke, at hunde bevidst søger efter at få øget deres stresshormoner, det ville ikke være særlig hensigtsmøssigt og de fleste hunde søger netop at opnå balance og undgå stress.

Men måske taler vi forbi hinanden

Som LuckyLuna skriver, den bliver bøllet af andre hunde og bøller så dem den kan, om det er usikkerhed/brug for at hævde sig eller (som hun også skriver) frustration, ved jeg ikke.

Frustration i det hele taget kan vel spille en stor rolle, alt efter hvad det er for nogle frustrationer hunden har.

Frustrationer er skyld i rigtig meget møg mellem hunde, bare se hunden som altid føler et pres fra sin ejer når de er ude, så den ikke kan forholde sig sundt til andre hunde, hunde som stort set alt er i arbejde, så de ikke kan slappe af når de er ude, hvalpe som stort set altid bliver kanøflet af andre hunde osv. osv. osv.

:mrgreen: Tjek.

Ah ok, det er i de forskellige situationer, men så skal jeg nok lidt have forklare usocial især sammen med utryg?

Den utrygge hund vil oftest ikke være usocial, men derimod eget social fordi den søger tryghed. Hvis en hund som udgangspunkt både er usocial og utryg, må den have det rigtig, rigtig skidt og vil næppe kunne fungere.

Opstillingen med begreberne er lavet så man kan placere sin hund med et X i en af firkanterne f.eks. i usocial/selvstændig i den retning mod de andre begreber man mener de læner sig mod.

(Skal det blive interessant laver hundeejeren derefter en test af sig selv :-D)

Har vi f.eks. en malamute burde den blive placeret i "selvstændig" firkanten og det interessante for en hundeejer kunne så være, hvor tæt mod "social" hunden placeres, for er hunden hamrende usocial og samtidig selvstændig er den svær at opdrage og træne samarbejde med. Altså hvor selvstændig og social er hunden.

Tager man f.eks. en cavalier ville den kunne placeres i social firkanten og nogle ville blive placeres ned imod "utryg", hviket kan give nogle hints om at f.eks. separationstræning kunne blive vanskelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Du mener at den derved får styrket sin selvtillid - huhej hvor jeg kunne?

Jamen alt er muligt.

Hvad så hvis den "tabte"? Ville det få den til igen og igen at søge sådanne situationer?

Ved ikke hvad den ville gøre hvis den 'tabte', det kommer vel an på hunden, om den så tænker fuck det, det var for nederen eller om den - muligvis i kraft af at det var en ubehagelig oplevelse - tænker nåårh jeg skal måske gøre mere som den, så 'taber' jeg ikke næste gang. Stadig skriver jeg møder uden bid eller reel slåskamp, men målen sig selv mod ligeværdige hanhunde.

Vi ved at hunde kan søge adrenalinøgende situationer hvis den har erfaret, at disse situationer giver smertelindring, det gør adrenalin jo, men ellers er jeg ikke helt med dig her.

Jeg kan have uret, men jeg tror altså ikke, at hunde bevidst søger efter at få øget deres stresshormoner, det ville ikke være særlig hensigtsmøssigt og de fleste hunde søger netop at opnå balance og undgå stress.

Men måske taler vi forbi hinanden

Ok jeg er heller ikke sikker på at jeg har ret, men jeg synes der må være flere nuancer i hvad hunde gør når de møder andre hunde, og måske skriver f.eks. jeg og Iben også ud fra nogle forskellige ting, fordi vores oplevelser har været forskellige. Ibens hund er - forståeligt - usikker i nogle møder samt er en voksen hanhund, min er først for nyligt ved at blive voksen i hovedet, og har lidt mange hormoner og "for mange" (i gåseøjne, for man kan jo aldrig have for mange) gode oplevelser med ikke at blive trynet/kanøflet, før for nyligt. Og har derfor haft en anden unghunde-jeg-kan-det-hele-agtig tilgang til situationer med nogle hanhunde.

Og sidste er den, hvor jeg nogle gange kigger på en hund som passerer og den hund er FULDT bevidst om at den er i snor og derfor ikke kan risikere at komme hen til mine, og så bliver der gøet og hoppet frem i linen og efterfølgende spadserer den videre som om den virkelig fik sat mine på plads. Altså den mener det ikke totalt alvorligt og ser ikke bidsk ud, eller hvordan man kan sige det. Men bliver måske bare aldrig stoppet i den adfærd.

Der er f.eks. en gravhund vi nogle gange møder som gør af os, og den ligner altså en som synes det er en lille smule sjovt.

Den utrygge hund vil oftest ikke være usocial, men derimod eget social fordi den søger tryghed. Hvis en hund som udgangspunkt både er usocial og utryg, må den have det rigtig, rigtig skidt og vil næppe kunne fungere.

Opstillingen med begreberne er lavet så man kan placere sin hund med et X i en af firkanterne f.eks. i usocial/selvstændig i den retning mod de andre begreber man mener de læner sig mod.

(Skal det blive interessant laver hundeejeren derefter en test af sig selv :-D)

Har vi f.eks. en malamute burde den blive placeret i "selvstændig" firkanten og det interessante for en hundeejer kunne så være, hvor tæt mod "social" hunden placeres, for er hunden hamrende usocial og samtidig selvstændig er den svær at opdrage og træne samarbejde med. Altså hvor selvstændig og social er hunden.

Tager man f.eks. en cavalier ville den kunne placeres i social firkanten og nogle ville blive placeres ned imod "utryg", hviket kan give nogle hints om at f.eks. separationstræning kunne blive vanskelig.

Ok ok, så forstår jeg - og jeg forstår at jeg ikke forstod ordet usocial sammen med utryg. Nej det ville bestemt ikke lyde som en hund der havde det godt :(

Link til indlæg
Del på andre sites