Hop til indhold

Tjaa må starte..


Gæst Blomsterpigen
 Share

Recommended Posts

Gæst Blomsterpigen
Jeg vil ikke begynde at skrive for meget, for det ender med et hammer langt indlæg, hvor jeg sikkert alligevel glemmer en vigtig pointe

 

I stedet vil jeg anbefalde dig et par gode bøger:

 

Lone Greva's "Hvalpen" og "Familiehunden" (tror jeg nok den hedder, har lånt den ud, så kan ikke tjekke det alligevel)

 

Irene Jarnveds "Fra Hvalp Til Hund"

 

Først og fremmest enten Hvalpen eller Fra Hvalp Til Hund :-)

 

De burde kunne lånes på biblioteket :-) Skynd dig at få læst dem, der er både noget om hundesprog i og træning med hvalpen med meget mere. Og husk, at Percy næppe bliver en gennemsnitshund, men skal have ekstra hensyn i forhold til de sociale aspekter ift. hvad du måske læser dig til.

 

Jeg vil finde ud af med de bøger der, også tror jeg faktisk at jeg selv vil købe dem ;-) For hvis man bliver i tvivl om noget så kan man bare slå det op :-)

Undskyld jeg spørger dig, men når percy ligger sig til at sove, så kommer han med sådan nogle ryst, hvor han bare ryster, sådan af gangen, der er dejligt varmt her inde, og vi slår ham ikke, jeg forstår ikke hvorfor han gør det :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 144
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Blomsterpigen
Ja jeg købte den inden vi fik vores hund og har læst den mindst 2 gange tror jeg :5up:

 

det er meget normalt at de ikke er så glade for at gå tur. Prøv fx at tage ham med ud et sted hvor i bare kan sidde stille og kigge på trafikken, mens du snakker stille og roligt til ham og giver ham lidt godbidder.

 

Det var da en super go idé :-) Ca. 30 meter fra os er der en buslomme hvor man også kan sidde :-) Og der kommer også biler, tror det vil være et skønt sted og sidde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange hvalpe SLUGER maden på få sekunder. Det er ikke så godt for dem - de kan få det i den gale hals osv. Prøv evt. at kaste maden ud over gulvet her i starten. Du kan også købe en foderbold. De billige fra Kvickly i gummi er helt fine, specielt hvis i har trægulve.

 

En godbid forbindes allerede nu som noget lækkert han får fordi ham er dygtig. Derfor kan du bruge ros og godbid som positiv forstærkning i alle situationer hvor han er dygtig. Brug det på basale ting som at hilse pænt på andre hunde, børn, fremmede mennesker, når der kører en larmende lastbil forbi osv. Brug godbidden som afledning når han bliver utryg.

 

I perioden fra nu og til han er 12 uger, skal han opleve så meget som muligt. Børn, busser, biler, indkøbsvogne, heste osv. Alt han oplever som positivt i denne periode, vil han altid huske som

positivt. Dermed ikke sagt at han skal kastes fra det ene til det andet, men gør ham til en del af de daglige gøremål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil finde ud af med de bøger der, også tror jeg faktisk at jeg selv vil købe dem ;-) For hvis man bliver i tvivl om noget så kan man bare slå det op :-)

Undskyld jeg spørger dig, men når percy ligger sig til at sove, så kommer han med sådan nogle ryst, hvor han bare ryster, sådan af gangen, der er dejligt varmt her inde, og vi slår ham ikke, jeg forstår ikke hvorfor han gør det :-(

 

jeg er ret sikker på at han drømmer. De kan også finde på at "løbe" i søvne og gø og knurre. De gennemlever vist bare dagens oplevelser

 

Det var da en super go idé :-) Ca. 30 meter fra os er der en buslomme hvor man også kan sidde :-) Og der kommer også biler, tror det vil være et skønt sted og sidde :-)

 

det lyder som en rigtig god ide :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en håndfuld gode råd mere:-)

 

Væn ham til når han ligger hos dig og slapper af, at du langsomt stryger ham og siger dæmpet schhhhhh. Det kan du senere bruge til at berolige ham når han bliver for vild.

 

Og væn ham til at blive tørret med et håndklæde, få vasket/tørret poter, blive kigget i mund og ører, blive børstet osv. Alt sammen almindelig pleje som du vil få brug for både hjemme og hos dyrlægen.

 

Og husk at tage LÆKRE godbidderne til dyrlægen når han skal vaccineres. Pølsestykker, ost, frikadelle eller lignende:-)

 

Hold da op, der er ikke noget som hvalpe-hjælp der kan sætte gang i os HF'ere:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Blomsterpigen
Dejligt, at du er kommet tilbage :-D

Sorry for OT, men må vi ikke godt se nogle billeder af den lille fyr ?

Kan ikke lige huske om du har haft nævnt det, men hvad er han en blanding af ? Han ser ihvertfald nuttet ud :-D

 

Er det inde på min profil at jeg ligger billeder ind eller hvordan?

Han er en F1 og fox terrie :-) Det er hvad jeg ved ihvertfald. Men jeg ved snart ikke hvad jeg skal tro på :-/ Han er også en dejlig lækkermås da :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil finde ud af med de bøger der, også tror jeg faktisk at jeg selv vil købe dem ;-) For hvis man bliver i tvivl om noget så kan man bare slå det op :-)

Undskyld jeg spørger dig, men når percy ligger sig til at sove, så kommer han med sådan nogle ryst, hvor han bare ryster, sådan af gangen, der er dejligt varmt her inde, og vi slår ham ikke, jeg forstår ikke hvorfor han gør det :-(

 

Hvis det sker nogen tid efter, så kan det som skipper-odense siger være, at han bare drømmer. Møffe kan spjætte i hele kroppen og vruffe i søvne, det lyder så sødt :lun: Men sker det lige når han lægger sig, så er jeg lost :vedikke:

 

Og rigtig god idé at købe bøgerne :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Blomsterpigen
Lige en håndfuld gode råd mere:-)

 

Væn ham til når han ligger hos dig og slapper af, at du langsomt stryger ham og siger dæmpet schhhhhh. Det kan du senere bruge til at berolige ham når han bliver for vild.

 

Og væn ham til at blive tørret med et håndklæde, få vasket/tørret poter, blive kigget i mund og ører, blive børstet osv. Alt sammen almindelig pleje som du vil få brug for både hjemme og hos dyrlægen.

 

Og husk at tage LÆKRE godbidderne til dyrlægen når han skal vaccineres. Pølsestykker, ost, frikadelle eller lignende:-)

 

Hold da op, der er ikke noget som hvalpe-hjælp der kan sætte gang i os HF'ere:-)

 

Det siger jeg faktisk til ham, det har jeg gjort fra starten af da han lå på brystet af mig, og var urolig :-) OG faktisk bliver han rolig ved det :-) - Altså når han har været ude så bliver han tørret med håndklæde, og selvfølgelig er han ikke helt vild med det, men vi har også kun gjort det i snart en uge :-) - Må han virkelig godt få sådan noget? Åh jeg ved slet ikke havd han må få ud over hand foder og hunde godbider :-/

 

Jeg synes det er dejligt og ha hvalpetræning klar og sådan, så jeg ikke lige skal tænke på det ;-) Og bare tænke på Percy, og træne ham :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Blomsterpigen
jeg er ret sikker på at han drømmer. De kan også finde på at "løbe" i søvne og gø og knurre. De gennemlever vist bare dagens oplevelser

 

 

 

det lyder som en rigtig god ide :5up:

 

Så jeg skal overhovedet ikke være bange for at han er syg fordi han gør det? :-)

Tror bare jeg er pylret fordi jeg ved hvordan han har levet :-/ Jeg har også siddet og kigget hans afføring igennem for at kigge efter orm, for så skulle vi bare til dyrelægen! Og med det samme, men der er intet at se :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Blomsterpigen
Mange hvalpe SLUGER maden på få sekunder. Det er ikke så godt for dem - de kan få det i den gale hals osv. Prøv evt. at kaste maden ud over gulvet her i starten. Du kan også købe en foderbold. De billige fra Kvickly i gummi er helt fine, specielt hvis i har trægulve.

 

En godbid forbindes allerede nu som noget lækkert han får fordi ham er dygtig. Derfor kan du bruge ros og godbid som positiv forstærkning i alle situationer hvor han er dygtig. Brug det på basale ting som at hilse pænt på andre hunde, børn, fremmede mennesker, når der kører en larmende lastbil forbi osv. Brug godbidden som afledning når han bliver utryg.

 

I perioden fra nu og til han er 12 uger, skal han opleve så meget som muligt. Børn, busser, biler, indkøbsvogne, heste osv. Alt han oplever som positivt i denne periode, vil han altid huske som

positivt. Dermed ikke sagt at han skal kastes fra det ene til det andet, men gør ham til en del af de daglige gøremål.

 

Han sluger slet ikke, men jeg vil ihvertfald prøve det med maden :-) Vi har faktisk prøvet og gøre det ude i græsset, og han finder maden og spiser det :-) Synes han er så lærenem :-) Ja han vil opleve en del :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Til hvalpetræning får i også besked på at medbringe noget virkelig lækkert. Pølsestykker og frikadelle mm. skal være skåret i virkelig små stykker - sådan max 5x5 mm. Han kan godt få lidt dårlig mave af det de første par gange, men så stik ham et par paraghurt (1-2) hver gang han har tynd mave.

 

Godt at du allerede nu kan berolige ham:-) Det fortæller at han er helt tryg ved dig, og det næste lange stykke tid, er det din opgave at vise ham, at du kun vil ham gode ting. Så får han 100% tillid til dig, og vil vide at mor ved bedst:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Blomsterpigen
mht at han spiser maden for hurtigt. Har i en have? For så kan du prøve at sprede hans foder ud på fliserne eller græsset og så lade ham søge efter det. Du skal nok ikke sprede det alt for meget i starten, han skal lige fange ideen :blink: jeg tror altså hans mave har bedst af 3 daglige måltider når han ikke er ældre.

 

Hvis ikke i har have kan du bare sprede det på gulvet derhjemme

 

Okay :-) Det har min mand også snakket om, og det vil jeg tro at vi begynder med igen :-) Så kan man jo ren faktisk også holde øje med hvordan han laver og sådan :-) Altså vand har han adgang til døgnet 24 timer :-) Og der kommer frisk vand i, morgen, middag, aften også hvis han er oppe om natten så skifter jeg også der :-) Jeg jeg tog en lille smule og gjorde det ude på græsset igår, og han var med på idéen, men skulle lige finde ud af det hvor jeg hjalp ham :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Blomsterpigen
Til hvalpetræning får i også besked på at medbringe noget virkelig lækkert. Pølsestykker og frikadelle mm. skal være skåret i virkelig små stykker - sådan max 5x5 mm. Han kan godt få lidt dårlig mave af det de første par gange, men så stik ham et par paraghurt (1-2) hver gang han har tynd mave.

 

Godt at du allerede nu kan berolige ham:-) Det fortæller at han er helt tryg ved dig, og det næste lange stykke tid, er det din opgave at vise ham, at du kun vil ham gode ting. Så får han 100% tillid til dig, og vil vide at mor ved bedst:-)

 

Okay :-) Jeg har ikke fået noget at vide endnu, men det kommer nok når vi kommer længere hen af hvor vi skal til træning :-)

 

Ja det er dejligt og kunne det, jeg kan også ligge han op til mig hvor han måske er i lege humør, også få ham til at blive rolig, hvor han sover på mig, jeg ved godt at det måske er en dårlig idé, men jeg mener at han har brug for alt tryghed :-) Man vil jo kun ens hunde det bedste <3 :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at mange ikke-hundeejere er imod det, men der ER altså ikke noget bedre end at kramme med hunden i sofaen:-)

 

Mht. orm er det kun bændel der kan ses med det blotte øje. Der florerer en del hjerte- og lungeorm i hele Dk, så gør det til en vane at få tjekket hans prutter 2 gange om året. Du skal samle 3 prøver fra 3 på hinanden følgende dage. Opbevares ved 5-15 grader. Det skal afleveres ved dyrlægen mandag-torsdag, og som regel har du svaret næste dag.

 

Med hensyn til foder vil jeg også anbefale 3 gange om dagen indtil han er 6-8 måneder, så kan i nøjes med to.

 

Det gode ved at fodre flere gange om dagen er også, at man får muligheden for at veksle mellem flere smagsvarianter:-) Men vent lige nogle måneder med at kaste dig ud i foder-junglen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Blomsterpigen
Jeg ved godt at mange ikke-hundeejere er imod det, men der ER altså ikke noget bedre end at kramme med hunden i sofaen:-)

 

Mht. orm er det kun bændel der kan ses med det blotte øje. Der florerer en del hjerte- og lungeorm i hele Dk, så gør det til en vane at få tjekket hans prutter 2 gange om året. Du skal samle 3 prøver fra 3 på hinanden følgende dage. Opbevares ved 5-15 grader. Det skal afleveres ved dyrlægen mandag-torsdag, og som regel har du svaret næste dag.

 

Med hensyn til foder vil jeg også anbefale 3 gange om dagen indtil han er 6-8 måneder, så kan i nøjes med to.

 

Det gode ved at fodre flere gange om dagen er også, at man får muligheden for at veksle mellem flere smagsvarianter:-) Men vent lige nogle måneder med at kaste dig ud i foder-junglen:-)

 

Åh det har vi vænnet Percy til, og vi var helt enig om det fra starten af :-) Men altså det er jo folks egen beslutning om sådan noget :-)

 

Jeg vil ihvertfald ha det tjekket ved ham :-)

 

- Med foderet, så vil vi gøre det, jeg kan godt se fordelen ved det :-)

Jeg tænke på blander du din hunds foder, altså det jeg mener flere forskellige foder? Eller har du kun en slags foder til din? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at mange ikke-hundeejere er imod det, men der ER altså ikke noget bedre end at kramme med hunden i sofaen:-)

 

Mht. orm er det kun bændel der kan ses med det blotte øje. Der florerer en del hjerte- og lungeorm i hele Dk, så gør det til en vane at få tjekket hans prutter 2 gange om året. Du skal samle 3 prøver fra 3 på hinanden følgende dage. Opbevares ved 5-15 grader. Det skal afleveres ved dyrlægen mandag-torsdag, og som regel har du svaret næste dag.

 

Med hensyn til foder vil jeg også anbefale 3 gange om dagen indtil han er 6-8 måneder, så kan i nøjes med to.

 

Det gode ved at fodre flere gange om dagen er også, at man får muligheden for at veksle mellem flere smagsvarianter:-) Men vent lige nogle måneder med at kaste dig ud i foder-junglen:-)

 

Det er ikke helt rigtigt, at det kun er bændelormen,der kan ses med det blotte øje, for det kan spoleorm da også :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I starten kørte vi på ét hvalpefoder. Jeg var som dig førstegangs hvalpemor. Undervejs skiftede vi nogle gange til andre mærker helt uproblematisk. Bella stoppede så med at spise omkring 9 mdr., og det viste sig at hun havde lungeorm. I perioden inden vi opdagede ormen, tabte hun sig, og vi prøvede en masse forskelligt. Orijen Puppy Large Breed blev hendes foretrukne. Hun trængte til at tage på og udvikle sig, men det har vi endelig indhentet.

 

Så fra ca. 8-9 måneders alderen kan du prøve at veksle mellem flere slags foder i samme "familie", være sig samme mærke, kornfri typer og lignende. Der skal bare være den rigtige ernæring til din hund. Fx prøvede vi en sæk Select gold fra Maxi Zoo, fordi alt andet hvalpefoder var med kylling. Da hun så havde spist lam og laks i en måned, ville hun tilbage på kylling:-)

 

Når han er faldet helt på plads hos jer og er 4-5 mdr., kan du godt begynde at introducere ham for et andet hvalpefoder af samme eller bedre kvalitet som det du allerede giver.

 

Forestil dig at du skulle spise den samme mad hver dag, tre gange om dagen. Jeg ville ihvertfald kede mig, og er helt sikker på at det samme gælder min hund. Derfor får hun nu typisk 4-6 forskellige slags foder:-) Hønemor - moi???:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay :-) Men intet med hans afføring :-)

 

De allerfleste hunde fødes med orm, så det vil nok under alle omstændigheder være en god ide, at give han en kur.:-)

Der behøver nemlig ikke, at være levende orm i afføringen. Men der vil som regel være masser af ormeæg og det kan man ikke se med det blotte øje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Blomsterpigen
I starten kørte vi på ét hvalpefoder. Jeg var som dig førstegangs hvalpemor. Undervejs skiftede vi nogle gange til andre mærker helt uproblematisk. Bella stoppede så med at spise omkring 9 mdr., og det viste sig at hun havde lungeorm. I perioden inden vi opdagede ormen, tabte hun sig, og vi prøvede en masse forskelligt. Orijen Puppy Large Breed blev hendes foretrukne. Hun trængte til at tage på og udvikle sig, men det har vi endelig indhentet.

 

Så fra ca. 8-9 måneders alderen kan du prøve at veksle mellem flere slags foder i samme "familie", være sig samme mærke, kornfri typer og lignende. Der skal bare være den rigtige ernæring til din hund. Fx prøvede vi en sæk Select gold fra Maxi Zoo, fordi alt andet hvalpefoder var med kylling. Da hun så havde spist lam og laks i en måned, ville hun tilbage på kylling:-)

 

Når han er faldet helt på plads hos jer og er 4-5 mdr., kan du godt begynde at introducere ham for et andet hvalpefoder af samme eller bedre kvalitet som det du allerede giver.

 

Forestil dig at du skulle spise den samme mad hver dag, tre gange om dagen. Jeg ville ihvertfald kede mig, og er helt sikker på at det samme gælder min hund. Derfor får hun nu typisk 4-6 forskellige slags foder:-) Hønemor - moi???:lol:

 

Puuuha m har været en grim oplevelse for jer :-/ Men godt at hun er ved at komme efter det med vægten ;-)

 

Det tror jeg da at jeg vil prøve når han er helt faldet på plads, da vi fik ham fik vi jo intet foder med, og vi havde været ved dyrelægen og fortalt hvordan det hele hang sammen, og vi havde købt hills til hvalpe, den første afføring han lavede ved os var grålig i det, men efter han er kommet på vores foder så har han en dejlig fast afføring, og en naturlig brun farve :-) Så ingen tvivl om at det var bedre foder det vi giver ham :-)

 

- Jamen jeg tænker også kan de ikke blive træt af det samme foder, de får hverdag? Altså om de ikke vil pludselig en dag holde op med at spise det foder? Eller?

 

Hvor gammel er hun nu? <3

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Blomsterpigen
De allerfleste hunde fødes med orm, så det vil nok under alle omstændigheder være en god ide, at give han en kur.:-)

Der behøver nemlig ikke, at være levende orm i afføringen. Men der vil som regel være masser af ormeæg og det kan man ikke se med det blotte øje.

 

hun siger at hun har givet ham to gange ormkur... Ej det er bare ikke rigtig veeel? Fødes med orm i maven? Frygteligt!

Hvordan kan det være at hunde bliver født med sådan noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

hun siger at hun har givet ham to gange ormkur... Ej det er bare ikke rigtig veeel? Fødes med orm i maven? Frygteligt!

Hvordan kan det være at hunde bliver født med sådan noget?

 

Eftersom ormekur koster penge og opdrætteren ikke rigtigt lyder som om ....jeg ville i det mindste får tjekket ham for orm ;-) (og jeg aner ikke hvorfor, det er seriøst klamt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Blomsterpigen
Eftersom ormekur koster penge og opdrætteren ikke rigtigt lyder som om ....jeg ville i det mindste får tjekket ham for orm ;-) (og jeg aner ikke hvorfor, det er seriøst klamt)

 

Det vil jeg også ha gjort :-) Nogen der har en idé om hvad sådan noget koster? Ikke fordi det betyder noget, for det er vigtig sådan noget :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg også ha gjort :-) Nogen der har en idé om hvad sådan noget koster? Ikke fordi det betyder noget, for det er vigtig sådan noget :-)

 

Synes jeg gav 400 for at få tjekket for hjerte/lungeorm, ved ikke hvad de andre slags orm koster (eller om de bliver tjekket samtidigt). Du kan sagtens ringe rundt til forskellige dyrlæger og spørge til prisen, sådan et tjek for orm skal dyrlægen jo ikke røre ved din hund, så bare snup den billigste dyrlæge til den opgave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...