Gæst trinegxd Skrevet Maj 12, 2012 Rapporter Share Skrevet Maj 12, 2012 Jeg har fået en lille blanding af Jack russel og Tjekkisk rottehund, hun er 6 måneder gammel. Hun er en helt fantastisk sød og lille kærlig hund.. Men der er det kæmpe problem at hun snapper ud efter andre hunde. Når jeg går tur med hende og hun ser en hund, begynder hun med det samme at knurrer helt vildt.. Hun har endnu ikke hilst på nogle hunde i gaderne, men jeg har haft henne hjemme hos min søsters hun berner sennen. Hun knurrede rigtig voldsomt ad den.. Hun snappede til sidst ud efter min søsters hund, da den kom for tæt på hende. Efter det var de i rum sammen i ca 1 time, men hun sad hos mig og rystede hele tiden.. Min nabo har en lille tjekkisk rottehund som hun lige har "hilst" på.. Han kom halvt løbende ind i vores lejlighed og helt hen til hende og hun snappede så ud efter ham.. Han løb selvfølgelig ud igen.. Min hund gik så hen i døråbningen og stod og kiggede ud på ham. Efter lidt tid prøvede han at komme hen til hende igen, hvorefter hun så snapper ud efter ham en gang til.. Jeg synes hun virker til at være meget interesseret i andre hunde, selvom hun knurrer ad dem, men kommer de for tæt på snapper hun altså bare ud efter dem.. Vi fik hende fra en dame som havde en anden jack russel blanding som var helt umulig i følge hende. Den kunne også godt finde på at snappe ud efter andre hunde, men også mennesker. Hun fik hende fra en kennel hvor hun har været til hun blev 4 måneder, så hun har kun været der og hos hende vi købte den af. Ifølge hende vi købte den af, er den bange for store hunde, men hun sagde at den godt kunne med små hunde.. Mit spørgsmål er om det er noget der kan arbejdes med, og hvordan bærer man sig ad? Jeg havde håbet meget på at gå til hundetræning med hende, men jeg kan jo ikke tage hende med til træning når hund er så bange/aggressiv overfor andre hunde.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Maj 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 12, 2012 Det kan helt sikker arbejdes med. Jeg har to, som har været / er snappere. Hende der ikke snapper mere, begyndte på det, da hun legede med hvalpe og bleve fysisk tromlet (de andre var ikke agressive, de var bare for store og voldsomme), mantraet er at man ikke må tage sin lille hund op, fordi den så tror der er noget galt, men det har hjulpet rigtigt meget efter vi er begyndt at tage hende op, nu knurrer hun kun, hvis hun får øje på nogle, der er overstadige og ser ud som om, de kan finde på at tromle hende, alle andre fremmede hunde går det rigtigt godt med. Din hvalp er bange / usikker, du må ikke lade fremmede hunde komme for tæt på, for så snapper hun, det er synd, for det er udtryk for, at din hvalp er blevet presset ud over sin grænse. Evt sid i samme rum som din søsters hund, men hold den på afstand (snor på, eller en stol den ikke kan komme forbi) og lad din hvalp kigge og lære, at den store holder sig væk. Når du er ude, så tag din hvalp op når du møder fremmede hunde (om lidt kommer der en masse, som fortæller at det er helt forkert, men det er typisk folk med store hunde, som mener alle hunde er lige og skal blive på jorden, det er de ikke, din er ret lille ) indtil din er blevet mere tryg ved hunde. Held og lykke, vi brugte godt et halvt år på at 'helbrede' vores ene snapper og satser på den nye lille også bliver fin og ufarlig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Maj 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 12, 2012 Din hvalp er bange / usikker, du må ikke lade fremmede hunde komme for tæt på, for så snapper hun, det er synd, for det er udtryk for, at din hvalp er blevet presset ud over sin grænse. Jeg kunne ikke være mere enig! Selvfølgelig kan der arbejdes med det. Men formentlig har din hund et eller andet med i bagagen som gør at den føler sig truet af de andre hunde. Det skal erstattes med tryghed og det kan tage lidt tid. Det den skal lære er, at DU er den der foretager trusselsvurderingerne og den skal lade det være op til dig at tage stilling til fremmede hunde. Men dette kræver naturligvis at den har tillid til at du tager de rigtige beslutninger på dens vegne og ikke presser den ud i oplevelser den ikke magter. Du kan sagtens begynde til træning med din hund. Jeg synes faktisk det er en god idé. Hvis du begynder hos en decideret adfærdsbehandler som har træningshold, vil der formentlig være stor forståelse og man kan sagtens starte i det små - ved f.eks. at stå lidt væk fra de andre og træne og så gradvist mindske afstanden, eftersom hun bliver tryggere og lærer at holde fokus på dig. Det kunne være en super måde at vænne hende til at der godt kan være andre hunde i nærheden uden at det er farligt. Men det kræver naturligvis at det er en træningsplads hvor der er styr på tingene! Fælles 'legepauser' og den slags vil hun garanteret ikke få noget godt ud af at deltage i - og hvis nogen, træner eller nogen anden forsøger at bilde dig ind at 'hundene skal bare lære at klare det selv': så tage benene på nakken og vend aldrig tilbage Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Maj 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 12, 2012 Og lige en anden ting: hvis der kommer en hund 'uindbudt' hen til Jer - så få den væk! Du kan tage din hund op, som Petrine siger, eller stille dig foran den og kyse den anden hund væk. Men din hund skal lære at fra nu af er det dig der klarer potentielt farlige situationer (som hun jo ser det) - så det behøver hun slet ikke at bryde sit kønne lille hoved med Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst trinegxd Besvaret Maj 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2012 Mange tak for svar til jer begge to, det hjalp helt sikkert.. Men hvad synes i at jeg skal gøre når jeg går på gaden og hun ser en anden hund? Hun begynder jo at knurre med det samme? Skal jeg sige nej til hende, eller skal jeg aflede hendes opmærksomhed? Her til morgen var jeg lige ude at lufte hende på et grønt område, hvor en anden lille hund kom forbi.. Hun knurrede, rejste børste og gøede ad den anden hund, men hun begyndte også at løbe efter den.. Hvis hun var bange, ville hun vel ikke løbe efter den? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Maj 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2012 Det lyder som hun er bange og ja hvis du finder en god hvalpetræner , kan hun hjælpe med at din lille hund får gode oplevelser med fremmede hunde. Men her i starten skal du selv finde en afstand, hvor hun ikke reagerer udfarende, lettere sagt end gjordt hvis man bor i hundekvarter. Hun skal kunne se nogle hunde på afstand og så hen af vejen lære at der intet ondt sker hende. Så kan afstanden senere mindskes. Måske kunne dine nabohund være lidt sparringspartner ved at i går tur sammen med afstand imellem og uden kontakt hundene imellem , i hvert fald i flere uger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Maj 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2012 Du skal ikke sige nej, jeg ville tage hende op, hvis det ikke var muligt at 'flygte' ved at gå en anden vej. Hun er bange og uanset hvor meget du siger nej, så bliver hun ikke mindre bange. Og jo, det bedste forsvar er et angreb, hvis man er så lille, så er det bedre lige at angribe og vise man er farlig, når der kommer store farlige hunde (som faktisk slet ikke behøver være farligere, min snapper på 4 kg gik i panik over en chihuahua hvalp på 500 gram, det var ubehagligt at se). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Maj 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2012 Her til morgen var jeg lige ude at lufte hende på et grønt område, hvor en anden lille hund kom forbi.. Hun knurrede, rejste børste og gøede ad den anden hund, men hun begyndte også at løbe efter den.. Hvis hun var bange, ville hun vel ikke løbe efter den? Jo - hun vil formentlig prøve at skræmme den væk. For nogle hunde er angreb jo det bedste forsvar. Hvis hun ved hvad 'nej' betyder synes jeg godt du kan sige nej til hende. Men afledning er også fint. Eller en kombination. Men du skal ikke stå og gentage nej - nej - nej hvis hun alligevel ikke reagerer på det. Så hellere aflede synes jeg, med godbidder eller leg, eller hvad du nu kan finde på. Hvis hun kan associere synet af en anden hund med at nu sker der noget sjovt sammen med dig, så er man nået et langt stykke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts